Seagate Desktop HDD, 3TB Review

freewndNewbie 2 oktober 2017, 154 views

Seagate Desktop HDD, 3TB (Product gekocht)

Ik heb 71% uitval gehad vinnen drie jaar tijd en nog binnen het 1,5 jaar. Deze disks zijn in geen geval geschikt voor langdurig (24 uurs) gebruik. Voortaan een paar euro's meer voor een betere disk en geen Seagate meer.

Pluspunten

• Algehele performance.

Minpunten

• Niet voor 24 uur 'aan' blijven.
  • Korte garantie.
  • 'Slijten' heel erg snel.
  • Erg duur (door te korte levensduur).

In 3 jaar tijd zijn 5 van de 7 disks uit gevallen (71% !) en dit binnen 1,5 jaar. Daarna was het over.
De uitval begon altijd met een bad sector en deze groeien daarna heel erg snel.
Firmware maakte geen verschil en was al up2date.
Ook het land van herkomst maakte niet uit. 4 Verschillende uitvoeringen en allemaal zijn ze aan de beurt gekomen.

De disks draaide 24 uur in een NAS zonder idle -modus. De activiteit was laag, maar blijkbaar slijten ze al erg snel door alleen al aan te zijn (te draaien).

Daar het een RAID betrof, heb ik goedkope desktop -disks gebruikt, maar met deze disks is zelfs een RAID-set onbetrouwbaar en heb ik deze een keer op het randje kunnen ' redden', toen plots twee disks defect waren (dezelfde levering).

Ik heb nu NAS -disks (HGST, 6TB) en deze doen het veel beter .

Ik gebruik de resterende seagate's nu voor backup en in een NAS met idle -modus.
De Seagate disks blijven blijkbaar goed, als je ze niet 24 uur aan laat staan (ook niet passief).

Conclusie : Na mijn vroegere ervaring met Seagate (jaren 90) en nu weer, neem ik geen Seagate meer. Dan maar een paar euro meer voor betere kwaliteit.

Heb jij ook een Seagate Desktop HDD, 3TB?

Meer advertenties

Wat bedoel je nu precies met de zin:
Zijn binnen 1,5 jaar uitgevallen 5 van de 7 disks uitgevallen, of was dat in 3 jaar tijd?
Of bedoel je dat binnen 1,5 jaar er al van 5 disks bad sectoren waren opgetreden,
en dat het binnen 3 jaar voor alle 5 zo erg was dat het over was?

Los van de overall boodschap natuurlijk: De disks moeten binnen 3 jaar helemaal geen fouten geven. 1 van de 7 zou nog een slecht exemplaar kunnen zijn, maar 3 of meer niet meer.

[Reactie gewijzigd door kh65 op 2 oktober 2017 15:13]

Het is door mij inderdaad niet zo duidelijk beschreven. Excuses.
Hiermee bedoel ik dat ze nog geen 1,5 jaar in gebruik zijn geweest.
Dus in drie jaar tijd heb ik 7 disks (nieuw) gekocht en vijf hiervan zijn al binnen 1,5 jaar gebruik defect geraakt.