ASRock A780GM-LE/128M Review

kalizec 21 januari 2010, 924 views

ASRock A780GM-LE/128M

Pluspunten

• Goede prijs
  • Prima prijs/kwaliteit
  • Prima stabiliteit

Minpunten

• Koelblok blokkeert gebruik van PCIe 1x

Layout Score: 2
Aanleiding - Thiuisservertje
Een vijftal maanden geleden heb ik dit moederbord aangeschaft om een thuis-servertje mee te bouwen. Hiertoe had ik een aantal vereisten opgesteld en op basis hiervan ben ik op dit moederbord uitgekomen. De functies van deze server zijn verscheiden. (Webserver, NAS, e-mail, router, firewall, etc).
  • Socket AM2+ (Had al besloten een Athlon II 2xx aan te schaffen).
  • Passief gekoeld, in verband met beperking geluidsdruk.
  • Zes intern beschikbare SATA aansluitingen
  • Minimaal twee PCIe sloten, waarvan eentje minimaal 8x electrisch.
  • Onboard video
  • Driver ondersteuning vanuit FreeBSD en Debian
  • Zo goedkoop mogelijk
Koelblok - Een Minpunt
Op basis van de bovenstaande eisen kwam ik op dit moederbord terecht. En op een enkel minpuntje na ben ik nog steeds tevreden over deze aankoop. Het moederbord heeft al die maanden probleemloos gewerkt in de bedoelde omgeving. Het voornaamste minpunt blijkt dat het koelblok op Northbridge hoger is dan vanaf een de meeste foto's blijkt. Ik heb me er in ieder geval op verkeken en het vormt een probleem indien je het PCIe 1x slot wilt gebruiken.

Om dit probleem op te lossen (ik wilde mijn tweede Intel Gigabit CT Desktop Adapter er in kwijt) heb ik het koelblokje vervangen voor een Zalman NB-47 waarbij ik een tweetal rijen koelvinnen verwijderd heb. Doordat dit koelblok wel enigszins flexibel is qua plaatsing ten opzichte van de gaten op het moederbord werd het hiermee mogelijk om het PCIe 1x slot ook te gebruiken.

Stabiliteit - Prima
DIt moederbord heb ik een maand of vijf geleden Al met al bevalt het prima. Ik heb dan ook geen klachten over de stabiliteit. Het systeem heeft in de afgelopen vijf maanden non-stop gedraait en ik heb nog geen enkele keer hoeven rebooten sinds de installatie.

• AMD Athlon II X2 245
  • Kingston ValueRAM KVR1066D2N7K2/2G
  • Western Digital RE2-GP WD1000FYPS
  • Sony NEC Optiarc AD-7200
  • Antec New Solution NSK6580B Zwart
  • Intel Gigabit CT Desktop Adapter
  • Zalman ZM-F3 , 120mm
  • BSD

Heb jij ook een ASRock A780GM-LE/128M?

Sinds kort ook in het bezit van dit moederbord voor vrijwel hetzelfde doel, energie zuinige thuisserver.

Bordje draait prima i.c.m. openSUSE 11.2, ben trouwens wel benieuwd naar welke koeler je gebruikt om dit passief te doen.