×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 8 Plus 64GB Grijs Review

magnat505 1 oktober 2017, laatste update op 1 oktober 2017, 1.650 views

Apple iPhone 8 Plus 64GB Grijs (Product gekocht)

Beste telefoon van het moment, met erg weinig nadelen.

Pluspunten

• True tone display
  • Accuduur
  • Snel (is dat nog een (plus)punt?)
  • Ongelooflijk goeie camera
  • Vingerprint aan de voorkant
  • speakers
  • Zeer goed bereik en hoge snelheden met 4g
  • Glas houd fijner vast dan dat gladde aluminium

Minpunten

• IOS 11 lijkt redelijk buggy te zijn?

Ondanks de vele malen toch maar weer een android telefoon geprobeerd te hebben (Samsung S8 plus), toch maar weer overgestapt naar IOS. Om de een of andere reden, lijken de reviews van deze telefoons in mijn gebruik nooit tot hun recht te komen. Uiteraard kan dat ook voor mensen gelden die deze review lezen.

Unboxing

Bij het bestellen van de "space grey" iphone 8 plus is de doos ook space grey. De inhoud van de doos bevat de apple oortjes, een dongle voor lightning naar headphone jack, wat papieren en de oplader. Wat opvalt als je de telefoon uit de doos haalt is het voor mij enorm diepe gevoel van het donkere aluminium. Vergeleken met de 6s plus bijv is het echt veel donkerder, en naar mijn mening veel mooier. De achterkant is van glas en dit geeft de iphone een toch redelijk ander uiterlijk dan de andere modellen. Persoonlijk vind ik dit 1 van de mooiste iphones ooit gemaakt.

Scherm

Het scherm is op papier weinig veranderd. Zelfde resolutie, zelfde lcd bla bla. Toch zijn er wel degelijk een paar kleine wijzigingen, waaronder true tone. Nu valt dit eigenlijk nooit op, tenzij je het naast een andere telefoon houdt. Mijn vriendin heeft momenteel de 6s plus, dan zie je af en toe toch een redelijk verschil. Het scherm ziet er prima uit, is buiten perfect afleesbaar en heb er op dat het lcd is na geen klachten over. Van normale kijk afstand is het scherm echt scherp en
de kleuren spatten er vanaf.

Snelheid

De soc van de iphone 8 plus is op papier echt een monster. Om een kleine indruk te geven van de snelheid, in geekbench scoren de volgende devices, de volgende scores:
- Galaxy s8 plus: 6700
- Ipad pro 12.9 inch 2017 model: 9300
- Iphone 8 plus: 10450

In de praktijk merk je hier (nog) niet direct iets van. Het installeren van apps ging bijv echt heel snel, van het moment dat er installing stond totdat het klaar was, was vrijwel in een flits bij alle apps. Echter heb ik het idee dat ios 11 nog niet helemaal is wat het zou kunnen zijn. IOS 10.3 draaide op de 6s plus af en toe vloeiender dan ios 11 op de iphone 8 plus. Hoogstwaarschijnlijk zal dit nog gefixed worden. Wat ook opviel was dat er af en toe apps niet in het ram geheugen bleven staan. Waar de 6s plus dezelfde apps wel gewoon uit het geheugen laadde, was diet niet zo bij de 8 plus. Zodra dit opgelost is, zal ik dit opnemen in de review.

Accuduur

De accu van deze telefoon is echt heel goed, waar de meeste telefoons die ik gebruik rond een uurtje of 18:00 leeg waren savonds, heeft de iphone vaak nog genoeg juice over voor de volgende dag. Mijn gebruik bestaat voornamelijk uit, apple/google maps (dagelijks), spotify/apple music (meerdere uren), veel telegram, stocard, de camera, marktplaats app, internet bankieren, instagram, twitter en youtube. Om een indicatie te geven, de volgende telefoons haalde ik de volgende uren mee met mijn gebruik:
- Galaxy s8 plus: 7:00 uit de stroom, rond 18:00 was hij 20%.
- Iphone 6s plus: 7:00 uit de stroom, rond 22:00 was hij nog 20%.
- Iphone 8 plus: 7:00 uit de stroom, rond 22:00 was hij nog 55%.

Mijn ritme qua gebruik van de telefoon is ongewijzigd, dus voor mij laat dit duidelijk zien dat met de apps die ik gebruik, deze telefoon voorlopig een onovertroffen winnaar zal blijven. Nu gebruikt spotify een stuk meer stroom dan apple music op de iphone, en kost ook google maps meer stroom dan apple maps. Nu aan de android kant van het verhaal gebruikte apple music net zoveel stroom als spotify, of het verschil was niet dusdanig dat het opviel, en google maps zou uiteraard heel erg geoptimaliseerd zijn voor android.

Camera

Simply wow, wat een goeie camera. Vooral de shots in lowlight zijn echt amazing.
De camera maakt in bijna alle omstandigheden de beste foto's die je kan vinden op een smartphone. Een andere nieuwe feature is de 60fps 4k optie. Op onze 4k LG tv met HDR zag dit er echt ongelooflijk goed uit. De camera op deze telefoon is voor mij al genoeg reden geweest achteraf om hem te nemen. Echter komt hier ook een nadeel. Ik weet niet waarom, maar als ik de filmpjes van de iphone af haal en deze op mijn windows computer of laptop zet, dan stotteren de filmpjes erg hard. Op de mac heb ik hier geen last van.

IOS 11

Momenteel vind ik ios 11 nog niet de bom, apps sluiten zo af en toe zonder waarschuwing, en soms bij het opstarten van apps lijken deze tijdelijk even te hangen, waarna ze doorladen. Ik vind het echt heel knap van apple dat ze na een 3 maanden lange beta, waarbij 10 duizenden devices zich aangemeld hebben, ze het nog voor elkaar krijgen om zo'n buggy systeem neer te zetten. Het is vooral wachten op wat de toekomst gaat brengen.

Upgraden van je oude iphone

Als je van een 6s (plus) komt is het de upgrade voor de meesten denk ik wel waard, als je van een iphone 7 (plus) komt, zou ik persoonlijk alsnog upgraden. De processor is zeer toekomst bestendig, de camera is geweldig, persoonlijk vind ik deze iphone mooier dan een 6s of 7. Overigens gebruik ik een telefoon altijd zonder hoesje, dus ik ben zeer benieuwd hoe deze telefoon er na 1 jaar uitziet, zonder enige protectie!

Te duur? Ieder zijn mening natuurlijk. De s8 plus was ook 900 euro, en deze telefoon was voor mij zodanig niet fijn om te gebruiken, dat ik hem dankzij forse waarde daling voor maar 550 kon verkopen. De iphone heeft mij 919 gekost, maar zoals uit het verleden is gebleken, zal deze telefoon niet zomaar in waarde dalen. Zelf vind ik het de prijs meer dan waard, het toestel voldoet op ios 11 na precies aan wat ik verwacht van een telefoon.

Heb jij ook een Apple iPhone 8 Plus 64GB Grijs?

Als je van een iphone 7 (plus) komt, zou ik persoonlijk alsnog upgraden. De processor is zeer toekomst bestendig, de camera is geweldig,
Dat is geen goede reden om te upgraden, met alleen een toekomst bestendige SoC kom je niet verder.
Wellicht zou je kunnen aangeven wat het verschil is tussen een iPhone 7 Plus en iPhone 8 Plus.
Je zou kunnen kijken naar meerdere portret mogelijkheden, 4K 60 FPS videos, True Tone display en natuurlijk True Tone Flash met 4 leds en Slow Sync. Er zit echt een verschil tussen de iPhone 7 Plus en de iPhone 8 Plus.
En waar baseer je op dat dit de beste smartphone is van dit moment?
Op basis van mijn eigen ervaring met meerdere toestellen, is dit voor mij de beste smartphone van het moment, dit kan natuurlijk anders zijn voor jou.
Dan ben ik eigenlijk wel een klein beetje benieuwd met welke toestellen je nog meer ervaring hebt gehad.
3 maanden lang de S8 plus van Samsung, 3 maanden met de Galaxy S7, Iphone 7, 2 maanden. Lenovo P2 een jaar, Oneplus 5, 2 weken. <-- afgelopen jaar.
Ben benieuwd wat je deed besluiten om je S8 Plus te verkopen.
Een fanboy zijnde die maar wat roept? :)
Accuduur was bij mij ver onder de maat, camera maakte in veel situaties matige foto's. De vingerprint scanner aan de achterkant vond ik echt zeer vervelend geplaatst, en werkte matig. De ogen scanner aan de voorkant werkte zowat alleen als de zon niet scheen, het beste in het donker, laat ik hem dan net niet nodig hebben. Waardoor ik hem uiteindelijk zonder unlock methode gebruikte. Ik drukte heel vaak prongelijk op de bixby knop, waarna het toestel 2 seconde ging laggen, om naar bixby home te gaan.

Dit alles heeft ervoor gezorgd, dat na 3 maanden gebruik ik echt een ander toestel wilde.
De camera van de s8 is subliem in de meeste reviews. Accuduur in dezelfde reviews ook. De oogscanner is een gimmick.. De vingerafdruk scanner zit idd op een vervelende plek! De bixby knop is uit te zetten.
In de meeste s8 vs iphone 8 verliest de s8. Dit is ook mijn eigen ervaring. Accuduur is ook alleen bij video kijken geweldig, maar bij de apps die ik gebruikte, was de accuduur een ware nachtmerrie. bixby knop uitzetten kon in de tijd dat ik het toestel niet, zonder rare dingen op je toestel te doen.
Zowel door DmXoMark als de door de jury van de Consumer Mobility Awards is de fotocamera van de S8 tot beste camera ter wereld benoemd.

Kijk hier naar de accuduur dan de iphone naast die van de S8. S8 gaat 30% langer mee.
Accuduur van de iphone 8 is in de volstrekt eerlijke video gewoon bizar slecht.

Je bent duidelijk en fanboy en dat mag van mij, maar ga geen onzin verkondigen om maar te bashen.
Als je kijkt bij de reviews van anderen op mijn tweakers account kan je zien dat iemand dit toestel van mij gekocht heeft. Bewijs genoeg
Het moment dat de iphone 8 uitkwam en ik besloot mijn s8 plus te verkopen, waren er helaas voor mij, redelijk wat mensen die hetzelfde leken te denken, waardoor de 2de hands prijs extra daalde. Dus met niemand, denk ik toch dat het er stiekem heel wat zijn. En prima dat je geen argument gelooft, dat maakt je in principe een samsung fanboy. Een video van iets bewijst niets, dit is het gebruik van een bepaalde test. Deze test kan in het voordeel van de iphone zijn, of iin het voordeel van de galasy s8. In mijn type gebruik, deed de iphone 8 plus velen malen langer op 1 accu lading dan de s8 plus.