Asus N61Ja-JX046X Review

Snufver 21 januari 2010, laatste update op 23 januari 2010, 22.729 views

Asus N61Ja-JX046X

Pluspunten

• kwaliteit beeldscherm
  • grote HDD (500GB)
  • ATI Mobility Radeon HD 5730
  • Intel Core i5-430m
  • USB 3.0 (1x)

Minpunten

• Lage resolutie (1366* 768)

Op het moment even wat unboxing foto's. Het enige wat ik de potentiŰle kopers nu wil zeggen is dat de laptop niet bruin is als op de foto, maar de achterkant glanzend zwart is! Ik zal proberen binnen een aantal weken wat benchmarks te doen en deze online te plaatsen. Tot dusverre is het enige wat ik kan zeggen het naar mijn mening een goede aankoop is.
Als je verder nog vragen hebt over de laptop wat ik voor je kan controleren moet je contact met me voorlopig even opnemen (zie profiel).

Ik heb tevens even alle unboxing foto's wat ik heb gemaakt geŘpload naar het volgende adres:

Nu even verder alle zooi op mijn nieuwe laptop installeren en dan horen jullie snel meer van mij!

Updates:

3DMark06 resultaat
7819 3DMarks

Heb jij ook een Asus N61Ja-JX046X?

Hoe is ie qua warmte en geluid? Hoor je de fan goed als je veel open hebt staan of niet??
Vergelijkbaar met andere laptops die ik in het verleden heb gehad vind ik de fan erg stil. Het is wel vervelend dat de warmte uit de zijkant komt IMO. Maar ook valt de hoeveelheid warmte mee, het is geen kacheltje. :+
Het is trouwens zo dat de polssteunen totaal niet warm worden, wat zeer prettig is.
Mijn vorige laptop (een Toshiba Satellite) had het probleem dat de harde schijf onder een van de polsen zat en ERG warm werd. Bijna richting de warmte van de ventilator/cpu eigenlijk.
Dit werkte erg onplezierig, wat deze Asus dus niet heeft.

En ik kan me ook vinden in de mening/observatie van Snufver dat de fan stil is. De warmte van de zijkant is voor mij niet erg, want dat had mijn Toshiba laptop ook, en het is dus normaal.
review precies wat ik zocht , top werk.

Ik vroeg me ook af hoe het met gamen zat, vooral qua gta 4, crysis etc.
Heb je hier al een beetje een idee van?
Is de resolutie, echt zo een grote drempel dat ik de hele koop zou moeten uitstellen?
Nou, ik heb hem binnen en heb er een beetje mee gestoeid. De resolutie valt wel mee, hoor. Het scherm zelf is gewoon erg goed en de resolutie past goed bij dit formaat. Misschien als je een hogere resolutie gewend bent, is het wennen maar voor mij viel het echt mee.

Gamen heb ik er nog niet op geprobeerd, dus daar zou ik nu nog niks van kunnen zeggen.

[Reactie gewijzigd door DarkKnight op 25 januari 2010 13:39]

Gefeliciteerd met je nieuwe laptop,

Maar een vraagje ik zag dat jij je laptop vanmiddag had binnengekregen maar kan je er een beetje op gamen zo ja wel spel heb je gespeeld
alvast bedankt
Ik heb even Crysis ge´nstalleerd (was het makkelijkste/handigste). De automatische settings waren High voor alles. Ook heb ik nog AA op 4x gezet en dan de benchmark gedraaid voor cpu en gpu, waarbij moet worden opgemerkt dat hij de cpu als 2.27 ghz ziet en niet als 2.53ghz, want Turbo gaat natuurlijk aan.

De benchmark 64bit liet een avg fps zien van ~18-20 voor GPU test en ~15-17 voor de CPU test. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal bij de hand, maar ik dacht dat ik op mijn Q6000 + 8800GT niet alles op high kon zetten, ten minste toch niet als ik enigszins vloeiend wilde spelen.

Ook is WoW ge´nstalleerd, wat ook alles draait op max (behalve shadows, maar dat is ook sowieso mijn smaak om dat niet op hoog te zetten) met 60FPS in normale omgevingen.
Geweldig precies wat ik moest weten, tijd om hem te gaan bestellen.
Ik kan je aangeven dat gamen goed gaat op de laptop. Ik heb de laptop aangesloten op een Full HD scherm (1080p), heb GRID erop gespeeld. Hoogste kwaliteit gaat zonder problemen. Mooi meegenomen dus!
De resolutie is zoals ik al aangaf 1366* 768. Met de USB-poorten heb je echter wel gelijk, er is maar ÚÚn USB 3.0 poort. De andere twee zijn 2.0.
Waar heb je dit exemplaar dan gekocht? Alle webshops lijken ook een 1600x900 resolutie aan te geven. Kan je de reso echt niet verder opschroeven?
Ik heb deze gekocht bij OBCS, prima service daar trouwens. Het gaat om de Asus N61JA-JX046X (gecontroleerd op laptop zelf), maar resolutie gaat helaas echt niet hoger.
Update eerst eens alles, ik heb ooit hetzelfde probleem waarbij m'n laptop niet hoger ging dan 800x600 maar nadat ik alle windows updates en nieuwste drivers had geinstaleerd ging het veel beter.

P.S
Wat is de windows experience index score? (ben van plan deze namelijk te gaan kopen)

[Reactie gewijzigd door Leo1010 op 22 januari 2010 11:20]

1366x768 is de max. resolutie van het scherm. Dat ga je met een driver niet verhelpen.
Ja net op de ASUS website gekeken daar staat inderdaad 1366x768 zal een klein communicatie foutje geweest zijn tussen ASUS & de webwinkels.

Edit:
Zelfs hardware.info heeft de resolutie verkeerd.

[Reactie gewijzigd door Leo1010 op 22 januari 2010 12:43]

Windows Index Score/Windows Experience Score:
6,6 - Processor
5,9 - Memory (RAM)
6,7 - Graphics
6,7 - Gaming graphics
5,7 - Primary hard disk
Hoe zit het eigenlijk met splashtop, heb je dat al uitgeprobeerd?
Zit niet op deze laptop, tot zover ik weet?
Hmm.. ik dacht dat ik ergens gelezen had dat het er erbij zat. Ook niet op cd of zo?
Er zit wel iets op van ExpressGate om snel programma's te kunnen starten wanneer de laptop volledig uit is geweest. Is dat wat je bedoeld?

Het heet: ASUS ExpresssGate Utility
Dat is wat hij bedoelt, als je daarin de browser opstart staat dan in het bovenbalkje "splashtop browser" zo niet dan heb je in iedergeval een andere versie dan ik.
Bah wat enorm zonde van die resolutie, dacht dat ik m'n nieuwe laptop gevonden had.
Helaas, nog maar even verder zoeken dan...
Bedankt voor de info Snufver!
Zelfde verhaal hier. Helaas kan je zoeken tot je een ons weegt, 1600/900 resolutie op een laptop is echt vrij exotisch. Xxodd heeft een model nu (maar vind de prijs te hoog voor het merk) en Sony ook, de F11. Bij Dell is het 1378/768 of meteen Full HD, dat gaat mij weer wat tever, vandaar dat ik zo uitkeek naar deze laptop met deze resolutie! Moeten we dan richting 17 inch laptops gaan?

Verder wel een hele mooie laptop Snufver! Keyboard ziet er gelikt uit en het frameless scherm ziet er echt luxe uit :)
Ik heb precies hetzelfde bear87. Het 1600x900 had ideaal geweest, maar was misschien ook wel te veel om te hopen. In ieder geval toch voor de redelijke prijs van ~900euro.
Nouja, ik heb de N61Ja gewoon besteld (en zou hem vrijdag al gehad hebben, als ik thuis was geweest) en ik denk dat het me best zal bevallen na mijn huidige laptop, welke niet zo fantastisch is.
ondanks de tegenvallende resolutie ben ik ook wel blij met de laptop. Voelt degelijk aan en het scherm zit er mooi uit.
Gamen kan ik iig prima doen...
Same here... ik heb het liefst nog gewoon 1280*1024 maar 1400*1050 zou echt ideaal zijn voor dit formaat.
Zie net op je unboxing foto's dat er op het type-stickertje staat "Asus N61JA - 2AJX-3" terwijl ik op internet overal de N61JA-JX046X tegen kom. Wat is hier tussen het verschil? En waar heb je hem besteld, of waar is hij nu te bestellen? Overal zie ik een voorraad van 0 of is het een kleine webshop waar ik geen vertrouwen in heb.. Wil hem nu toch wel gaan bestellen..
Het schijnt hetzelfde te zijn. Zowel 2AJX-3 als JX046X staan op de doos zelf vermeld. Geen idee waarom er schijnbaar twee benamingen zijn :(.

Ik heb hem besteld bij 4Launch, waar ik van te voren had gevraagd wanneer ze nieuwe voorraad zouden hebben. Dit was toen 19 januari, wat ik ook had gepost in de Multimedia notebook topic op GoT.

Maar het was wel zo dat ze daar geloof ik maar 1 dag voorraad hadden en toen alweer was uitverkocht.
Hmm, ik heb mijn laptop op 22 januari besteld, dus dan was ik helaas te laat voor deze voorraad. Hopelijk is er snel weer nieuwe voorraad.

Bij 4launch konden ze mij iig niets zeggen over de verwachtte leverdatum omdat de leverancier het ook niet wist
10-12 februari komt bij de meeste shops weer een lading binnen.
Het is idd jammer dat de resolutie lager is dan de veel gemelde specificaties wat op het i-net rond zwerft.
En de bovenkant is niet glanzend zwart maar gewoon de kleur zoals op de foto (ook de patronen)...alleen het valt niet op
Wat zeurt iedereen toch over die resolutie. Het is maar een 16" scherm! Een veel hogere resolutie is naar mijn inzien niet eens prettig. Bij de meeste desktop schermen gaat de resolutie pas naar de 1600x1050 bij 20" schermen. En kijk eens naar de prijs! Hij zou alleen maar duurder worden bij een hogere resolutie, of ze moeten er een kwalitatief minder scherm inzetten. ASUS kennende hebben ze vast wel een duurdere variant met hogere resolutie e.d., maar dan wordt deze gewoon niet aan NL geleverd, omdat wij over het algemeen 'zuinig' zijn. ;)

Nog even een klein extra pluspunt wat wel vermeld mag worden. Hij wordt standaard met een 64bit versie van Windows 7 geleverd, dat zie je nog niet vaak genoeg tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door millenarian op 1 februari 2010 11:23]

Volgens mij ben je een beetje gehersenspoeld door alle marketing.
Verschikkelijk vind ik het.
Sinds de Widescreen LCD opkomt zie je veel en veel te veel schermen die niet meer dan 800 pixels horizontaal gaan.

Tenzij je dus naar hele grote schermen gaat. Leuk voor thuis maar niet echt praktisch voor een laptop.

Ik heb een laptop met zo een 1280x800 op een 15 inch scherm en ik scroll me een ongeluk. Ik heb nog een oude laptop met 1400x1050 resolutie op een 15 inch scherm en geloof me: je kunt veel meer op je scherm kwijt en ziet er bovendien ook nog eens beter uit...
Balen dat hij maar 1366x768 pixels heeft.... Wat voor geheugen heeft de HD 5730 overigens? DDR3 of GDDR3 (of zelfs GDDR5). Wellicht dat gpu-z dat kan uitlezen.
Volgens notebookcheck is de HD5730 uitgerust met GDDR3.
Zou je er misschien even een 3dmark06 op willen losgooien? :D
Heb er verder niet veel verstand van maar kreeg een resultaat van 7819 3DMarks. Kan dit kloppen?
Top dank je wel, dat kan zeker kloppen.
Is ook het vermelden waard in je recensie trouwens. Denk dat ik niet de enige ben die dit wel wilde weten.
Mooie Laptop, gefeliciteerd!

Kan je mij misschien vertellen of deze ook 'switchable graphics' heeft?

Ik had begrepen dat de i5's een onboard gpu hadden en dat sommige laptops
de mogelijkheid hebben batterij power te besparen door over te gaan op de embedded gpu wanneer er geen extreme performance nodig is.
In theorie zou deze laptop wel switchable graphics moeten hebben omdat de i5's inderdaad een ingebakken gpu hebben. Er zijn echter nog geen berichten over deze laptop die bevestigen dat dit softwarematig ook mogelijk is gemaakt. Ik denk dus dat het (nog) niet mogelijk is. Hopelijk komt het in de toekomst nog wel dmv een bios update.
1 2 3 ... 10