Specificaties 46" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sony Bravia KDL-46W4000 Zwart Review

MooDyBLueS 21 januari 2010, 1.755 views

Sony Bravia KDL-46W4000 Zwart

Pluspunten

• zeer goede beeldkwaliteit
  • zeer goede zwartweergave (mits je redelijk recht voor de tv zit)
  • destijds zeer scherp geprijsd
  • 24p True Cinema
  • fantastisch werkende XMB (Cross MediaBar)

Minpunten

• vanaf de zijkanten kan de zwartweergave minder worden
  • mist 100/120 Hz functionaliteit (alhoewel ik het niet mis)

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Na verhuisd te zijn en de indeling van de woonkamer aangepast te hebben, kwam ik erachter dat de Toshiba Regza 37Z3030D (37" Full HD) niet meer toereikend was om op circa vier meter afstand verschil tussen 720p (HD Ready) en 1080p (Full HD) materiaal te zien. Zodoende moest er maar een grotere tv komen. Daarbij was het belangrijk dat het grootste minpunt van de Toshiba, de zwartweergave, tot een pluspunt werd verheven van de nieuwe tv. Na enig zoekwerk bij diverse winkels en ook het vergelijken van specificaties van de modellen die op mijn shortlist stonden, bleef ik bij een aantal Sony modellen uitkomen. Ten tijde dat ik voor de Toshiba koos, had ik de 40X3500 al overwegen, maar in verband met de prijs destijds ( 2.400 tegenover 1.500) niet gedaan. In juli 2009 waren de verhoudingen echter heel anders. De X-serie topmodellen waren nog steeds relatief duur in mijn ogen, maar de W-serie die, naar ik me heb laten vertellen, hetzelfde paneel bevat en enkel wat extra beeldverbeterende functies en 100/120 Hz functionaliteit mist, was erg scherp geprijsd. De 46W4000 was destijds slechts 999 en hoewel ik normaal het nieuwste van het nieuwste wil hebben en eigenlijk geen afscheid wou nemen van de 100/120 Hz functionalitet, kon ik de winkel toch echt niet verzinnen waarom ik dat nodig zou hebben op de 46W4000. Subliem beeld bij de documentaire die op Blu-ray vertoond werd.

Featureset
Zoals gezegd is 100/120 Hz functionaliteit afwezig en hoewel noise reduction, 24p True Cinema en Bravia Sync wel allemaal aanwezig zijn, kan je zeggen dat dit een redelijk basic toestel is qua featureset. Desondanks meldde ik in de inleiding al dat ik echt geen reden zag om 100/120 Hz nodig te hebben. De 3 HDMI-aansluitingen voldoen voor mij prima. Ik blijf het aan de ene kant een heikel punt vinden dat de laatste HDMI-aansluiting altijd aan de zijkant geplaatst wordt, maar ik kan me voorstellen dat het voor HD videocamera's handig is. De welbekende XMB (Cross MediaBar) is in deze tv aanwezig, wat echt geweldig is. Ik heb een PlayStation 3 gehad en was er dus al aan gewend, maar het valt gewoon niet in woorden uit te drukken hoeveel bedieningsgemak en logica er in de XMB zit ten opzichte van een klassiek instelmenu. De x.v.Colour mogelijkheid waarmee het extra kleurbereik van films weergegeven zou kunnen worden heb je in werkelijkheid weinig aan, want Blu-ray Disc ondersteunt dit (nog) niet, maar het 10-bit paneel wat in deze tv aanwezig is zorgt sowieso al voor een fantastische weergave.

Kleurweergave
Zoals gezegd zit in deze Sony 46W4000 een 10-bit S-PVA paneel, wat voor de beste beeldkwaliteit in LCD-tv's zorgt. Uiteraard zijn er betere tv's te verkrijgen, maar in deze prijsklasse is het ongelooflijk goed te noemen. Het was een sprong vooruit ten opzichte van de Toshiba 37Z3030D, wat ik ook al geen slechte tv vond. Kleuren zijn diep, zonder fluorescerend over te komen. Ik hou zelf van een natuurlijk weergave dus ik heb met behulp van diverse fora de juiste instellingen voor mij opgezocht, waardoor een en ander iets minder diep rood, groen en blauw is geworden, maar wel veel natuurlijk oogt. Vooral huidskleuren en natuurdocumentaires varen hier wel bij.

Contrast en helderheid
Een enorme sprong vooruit ten opzichte van mijn vorige tv, zwart is ook echt zwart. Hier moet wel een aantekening bij gemaakt worden. In mijn situatie ondervind ik totaal geen problemen, zolang je er redelijk recht voor zit is het contract diep en de helderheid oogverblindend (ik heb de backlight teruggebracht tot 4/10, hoger is pijnlijk voor de ogen). Maar als je met een groep mensen gaat kijken, valt het op dat vanaf een bepaalde hoek het contrast achteruit begint te lopen. Het lijkt er dan ook op dat Sony een trucje heeft gebruikt waardoor recht voor de tv er nauwelijks backlight bleeding is, maar bij grotere kijkhoeken juist wel. Nu zei ik al dat het bij mij geen probleem is, en overdag merk je er sowieso al helemaal niks van, waar je ook staat, maar toch kan het een punt zijn om mee te nemen als je vaak met groepen mensen kijkt. Al denk ik dat indien deze tv op dit punt dan afvalt, LCD-tv's sowieso niet meer interessant zijn. Tenzij het op de nieuwere W5500 of X-serie inmiddels sterk verbeterd is. Anders denk ik dat er beter naar een Pioneer plasma-tv gekeken kan worden, maar die zijn ook niet goedkoop.

Ghosting
Hier kan ik kort over zijn: niks van gemerkt. Ik speel spelletjes op de Wii en kijk regelmatig films op Blu-ray en heb er nog nooit iets van gemerkt. Misschien is het wel aanwezig, maar dan valt het mij in ieder geval niet op.

Pixeldefecten
Wederom om kort over te zijn: na aankoop gelijk gecontroleerd met RGBZW-testbeelden, maar geen enkele dode (sub)pixel aangetroffen.

Bouwkwaliteit en afwerking
De behuizing zit stevig in elkaar. Het is en blijft natuurlijk altijd kunststof, maar er valt niks op aan te merken. De voet kan ik niks over zeggen. Hij zit er lekker compact uit, maar ik heb hem sinds het begin in de kolom van een Aldenkamp Q.6250 meubel hangen. Een goed iets, wat niet direct bij bouwkaliteit hoort, maar wel met degelijkheid te maken kan hebben is het uitgaan van de tv. Als je de tv met de afstandsbediening uitzet, hoor je niet direct de welbekende klik. Hij wacht even 3 minuten voordat hij zichzelf helemaal uitzet. Klinkt onnodig, maar ik heb het weleens meegemaakt dat ik na het uitzetten van de tv, hem direct weer inschakelde. In dat geval hoor je hem uit en aanspringen en ik weet niet of dat wel zo goed is voor de degelijkheid op de lange termijn. Misschien heeft het een andere reden, maar het bevalt mij wel.

Vormgeving
Heel erg persoonlijk en om eerlijk te zijn kan ik er niet warm of koud van worden. Het transparante gedeelte waarin een aantal led's lijken te zweven is al een decennium oud, dus niet bijzonder meer. Aan de andere kant heeft het wel een prettige vlakke en vierkante omlijsting eromheen zitten. Ik hou persoonlijk niet van het bolle of gebogen ontwerp van sommige Samsung of LG tv's, dus wat dat betreft vind ik dit wel fijn. Niks bijzonders, maar ook niks wat mij in de weg zit of niet aanstaat.
Zoals gezegd kan een ieder dit echter beter voor zichzelf bepalen.

De prijs van 999 was een koopje destijds, getuige ook de huidige prijzen van deze tv in de pricewatch en bij andere prijsvergelijkers. Hij was destijds ook honderden euro's goedkoper dan de 46W4500, 46W5500 en X-serie modellen. Dan mag het zelfs bij aankoop misschien een tv van de derde generatie van Sony zijn, maar ooit is dit op de X-serie na het topmodel van Sony geweest en heeft ook veel awards in de wacht gesleept en lovende reviews overal gehad. Iets waar ik het alleen maar mee eens kan zijn.

Inbrandgevoeligheid
Niks van gemerkt tot op heden en ik verwacht ook niet dat dit in de toekomst een probleem zal vormen. Volgens mij is het bij de meeste lcd-tv's al niet meer noemenswaardig om je over dit punt druk te maken.

Ik ben zeer tevreden, mis de 100/120 Hz functionaliteit van nieuwere modellen niet en de beeldkwaliteit is ontzettend goed. Nog steeds heb ik geen Samsung gezien die hier ook maar in de buurt komt. Ik ben geen Samsung hater en ook geen Sony fanboy, ik koop gewoon wat het beste is en tot op heden vind ik Samsung nog steeds niet interessant genoeg. Al moet ik zeggen dat ik me nog niet in led-tv's heb verdiept, maar dat verandert wel als deze Sony aan vervangen toe is. Nu is dat nog lang niet zo, ik geniet er nog vaak van.

Heb jij ook een Sony Bravia KDL-46W4000 Zwart?

Hallo,

ik zit zwaar te denken deze TV te kopen. Vooral vanwege de lage input lag.
ik nl er namelijk veel op gaan gamen en ik houd van snelle actie spellen.
Nu heb ik een vraag over de Hz. Hij heeft geen 100/120Hz "verzin er een beeldje bij" functie.
Ik wil ook helemaal geen beelden die mijn console niet stuurt dsu dat is mooi.
maar laat de TV wel de volle 60Hz zien als een console 60Hz 480p of 1080p draait?
ik kan er namelijk niks over vinden. Ik ben er nog niet helemaal uit maar progressive scan zijn toch altijd 60fps?
alvast bedankt.
Laat ik voorop stellen dat het aantal fps en Hz niet met elkaar te maken hebben. Het aantal fps is het aantal beelden per seconde tijdens het spelen (renderen) van een game. Dus hoeveel beeldjes per seconde de console er eigenlijk ter plekke van weet te maken.

Daarnaast heb je te maken met het aantal Hz waarmee beelden naar je tv gestuurd worden. Dit is bij Blu-ray films meestal 24 Hz (1080p24), alleen in het geval natuurdocumentaires zoals Planet Earth of Life is het vaak 1080i50 (oftewel 1080 interlaced op 50 Hz). 60 Hz ondersteunt hij ook gewoon, al wordt dat inderdaad meer bij games gebruikt dan bij films. 1080p60 en 480p60 zijn dus geen enkel probleem.

Dat progressive scan altijd 60fps is, klopt dus niet. Progressive scan zegt alleen iets over het feit dat beelden als hele beelden uitgestuurd worden en niet om en om als halve beelden (interlaced). 1080p, 720p, 576p en 480p zijn allemaal progressive en kunnen allemaal op 24, 50 of 60 Hz werken. Al zie je 24 Hz vrijwel alleen bij 1080p en soms 720p.
Goede review. Ik heb deze ook naar volle tevredenheid :)
Persoonlijk vind ik ook het geluid verrassend goed klinken voor een platte tv. Goed vol en ruim. Niets van dat blikkerig plat geluid wat je vaak bij o.a. LG en Samsung tegenkomt.
Wel vind ik de snelheid van de menu's tegenvallen, of het kiezen van externe input. Omdat ie net te traag reageert, druk je wel eens te veel door. Dat is in de huidige 5500 series opgelost.
Dank voor het compliment. ;)

Het geluid laat ik via mijn Onkyo versterker lopen, dus ik gebruik de ingebouwde speakers nooit. Heeft er ook mee te maken dat ik een UPC HD DVR heb die ook via HDMI op de Onkyo receiver aangesloten staat, dus ik moet de receiver wel aanzetten om geluid te hebben. Maar je hebt gelijk, toen ik op het begin de tv even los gebruikte, ervaarde ik het geluid ook als ruimtelijk en vol, met zelfs nog een beetje lage tonen bij muziek. En dat in onze woonkamer van 7.5x7.5m, niet de gemakkelijkste ruimte om op te vullen, gok ik zo.

Snelheid van de menu's kan ik me voorstellen dat jou dat tegenvalt, maar daar heb ik persoonlijk geen last van. Het is inderdaad niet supersnel, de XMB op de PS3 is sowieso veel sneller en de menu's op mijn vorige Toshiba tv waren ook sneller, maar desalnietemin ervaar ik het niet als 'te' traag.
welke Onkyo versterker heb je en met welke speakers?
Onkyo TX-SR606, maar dat stond bovenaan ook al. ;-)
Speakers zijn JBL Northridge E80 voor en Harman/Kardon HKTS 7 voor de center en twee surrounds.