×

Help Tweakers weer winnen!

Sigma DP2 Merrill Zwart Review

Louis14a 29 september 2017, laatste update op 1 oktober 2017, 76 views

Sigma DP2 Merrill Zwart (Product gekocht)

Een perfekt toestel met een karakter.

Pluspunten

• Mooie en Scherpe foto's
  • Makkelijk overal naartoe te nemen
  • Dwingt je tot doordachte foto's
  • Je kan vrij onopvallend fotograferen
  • Eenvoudige menu's
  • Kwaliteit bouw Hoog.
  • Foveon Sensor

Minpunten

• Eigen software sigma alleen v conversie naar Tiff te gebruiken
  • Werkt minder bij lage licht condities
  • Lastig met bewegende objecten: maar kan wel
  • Je moet soms opnieuw kaderen in lightroom omdat je te dichtbij of te veraf moest fotograferen
  • Batterijen zijn snel leeg
  • Raw fotograferen is bijna een vereiste
  • Mensen kraken je toestel meestal af
  • Bovenstaande wel voldoende

Uitbreidbaarheid Score: 2
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 4
Allereerst het is een kleine camera en dus makkelijk mee te nemen op de fiets. Ook als je met het openbaar vervoer gaat geen probleem. Daarnaast is het een camera zonder zoom. Dat is een nadeel maar eigenlijk ook een voordeel. Ik merk dat ik om dingen heen loop en heel goed kijk voordat ik een foto neem. Een ander nadeel is dat je bij 100 asa moet fotograferen voor goede foto's. Ik heb ondervonden dat als 2 seconden vertraging instelt en dan fotografeert, dat je het toestel absoluut stil kan houden tot zelf 1/5 seconde. Het resultaat zijn verbluffend mooie foto's die ik niet eerder maakte.

Bovenstaande maakt denk ik wel duidelijk dat ik een fan geworden ben van deze camera. Ik vond het b.v. leuk dat voorbijrijdende wielrenners (tour de france start in Utrecht), haarscherp in beeld konden worden gebracht. Ik gebruik de software van Sigma alleen om te converteren naar tif's. Daarna bewerk ik ze verder in Lightroom. Daarbij worden weleens kantjes eraf gehaald omdat ik b.v. niet dichtbij genoeg kon komen om te fotograferen. De scherpte van de foto's biedt ook zonder problemen deze mogelijkheid.
Kritiek van je omgeving moet je naast je neer leggen. Wel is het zo dat niet alle situaties geschikt zijn voor deze camera. In een wat donkere kerk moet je de camera tegen een pilaar stil houden om een goed foto te maken. Al deze dingen leer je in de loop der tijd. Maar het resultaat is goed en dat telt voor mij.

Heb jij ook een Sigma DP2 Merrill Zwart?