Apple iPod Nano V5 8GB Groen Review

Fitz 21 januari 2010, laatste update op 21 januari 2010, 1.172 views

Apple iPod Nano V5 8GB Groen

Pluspunten

• Mp3 functionaliteiten
  • Software ziet er gelikt uit (o.a. door coverflow)
  • Veel features
  • Beeldkwaliteit

Minpunten

• Geluid uit de speaker
  • Ergonomie voor grote hand
  • Geen micro-sd slot

Geluidskwaliteit Score: 4
Inleiding:
Deze iPod is inmiddels mijn vierde mp3-speler, na een simpele USB-speler met 128mb, een Creative Nuvo en een Creative Zen V (4gb) was ik toe aan een nieuwere mp3-speler met wat meer geheugen. Dit is overigens mijn eerste Apple product en was toch wel benieuwd waarom iedereen nu zo’n iPod wil. Ik ben dus alles behalve een Apple-fan en zal proberen mijn tweede review zo objectief mogelijk te schrijven.

Featureset:
De featureset is goed te noemen van deze iPod, Alle basisfuncties die je van een mp3-speler verwacht zitten erin. De nieuwste feature t.o.v. de vorige generatie is de filmcamera. De kwaliteit ervan is vergelijkbaar met de camerakwaliteit in een smartphone. In vergelijking met mijn HTC Touch HD is de filmkwaliteit van de ipod in het donker wel beter. Voor de rest kan je er eenvoudig filmpjes op bekijken, FM-radio afspelen, spelletjes mee spelen en als agenda gebruiken. Aangezien al die functies op mijn Touch HD beter werken heb ik ze nooit in het dagelijks leven gebruikt.

Hoewel ik zelf dus lang niet alle features gebruik kan ik wel concluderen dat het een complete mp3-speler is. Voor de volledige lijst raad ik jullie aan in de pricewatch te kijken.

Beeldkwaliteit:
De beeldkwaliteit vind ik zeer goed. Het is een scherp beeld met mooie kleuren. In het daglicht is het beeld natuurlijk een stuk minder, maar nog altijd goed af te lezen.

Geluidskwaliteit:
Het geluid speel ik af via mijn eigen sony in-ear oordopjes twv 40 euro. Zoals ik had verwacht is de kwaliteit van de bijgeleverde dopjes niet goed genoeg en heb ze dan ook meteen weer terug in het doosje gedaan. Icm met mijn eigen oordopjes hoor ik geen verschil met mijn vorige Creative Zen V, welke ik gewoon erg goed vond. In de Nano zit tevens een kleine speaker verwerkt welke automatisch aan staat wanneer je er geen oordopjes in hebt zitten. De kwaliteit van die speaker is vergelijkbaar met de eerste speakers die enkele jaren terug in mobiele telefoons zaten. Nogal fel van geluid en zeker niet geschikt voor het afspelen van muziek (een zelf geschoten filmpje gaat nog)

Bouwkwaliteit/afwerking/ergonomie:
Hoewel de hoeken van deze Nano aan de scherpe kant zijn vind ik de bouwkwaliteit en afwerking op erg hoog niveau. Op het metaal zal in de loop van de tijd wel wat krassen ontstaan, maar het metaal maakt de Nano juist een genot om naar te kijken. Wat betreft ergonomie ben ik wat minder tevreden. Zelfs na veelvuldig gebruik kan het nog niet eenvoudig met 1 hand bedienen. Het heeft te maken met de volgende punten: Grote handen, klein toestel, een gevoelig touchwheel en het feit dat het touchwheel wel erg dicht aan de rand zit. Daardoor moet ik soms erg rare bewegingen met mijn hand maken om vervolgens toch weer het verkeerde item te selecteren. Op de fiets verander ik dan ook nooit van album omdat ik anders nog wel een keer aangereden wordt door een auto (veiligheid boven alles!)

Uitbreidbaarheid / Veelzijdigheid:
Deze iPod is, zoals in de featureset beschreven is, een erg veelzijdige mp3-speler, naar mijn mening te veelzijdig omdat ik m enkel als mp3-speler gebruik, maar daarop zal de speler niet afrekenen. Waarop ik de Nano wel afreken is de uitbreidbaarheid, Zoals bekent van Apple kan je softwarematig en hardwarematig niets aanpassen. Met name het ontbreken van een micro-sd slot vind ik erg jammer.

Mobiliteit en accuduur:
Zoals ik eerder heb aangegeven is de ergonomie niet top, maar de mobiliteit wel. Het is gewoon een erg klein en met name dun apparaat zodat het wel in elke zak past. Wat betreft de accuduur heb ik niet te klagen, je kan echter moeilijk zien hoelang je er nog precies mee kan waardoor ik regelmatig zonder muziek ben komen te zitten.

Conclusie:
Als mp3-speler vind ik de Nano op de ergonomie na een uitstekende speler, wat betreft de overige functies kan ik enkel zeggen dat ik er persoonlijk niet veel aan heb, maar in combinatie met het uiterlijk en de betaalbare prijs ben ik er tevreden mee.

Ps. Als laatste negatieve punt moet ik toch nog even iTunes vermelden. Ik vindt het zelf geen gebruiksvriendelijk programma, misschien mede omdat ik gewend ben om gewoon een map te kopiŽren en te plakken via de Windows verkenner.

Edit: De accu gaat ongeveer 20 uur mee als je alleen muziek afpeelt. De foto's kan ik vanavond nog wel even maken :)

• Sony in-ear dopjes
  • Windows 7

Heb jij ook een Apple iPod Nano V5 8GB Groen?

Een micro sd slot ga je op apple producten niet snel vinden, ze willen niet dat je die vol zet met mp3s en dat deze dan zo afgespeeld worden. Alles moet persť via iTunes.
MP3's kunnen toch niet afgespeeld worden op een ipod? volgens mij is dat AAC.
of zit ik er nu helemaal naast?
EDIT: ik zit ernaast, hij kan oa. beide formaten aan, excuse moi.

maar goeie review, mis idd alleen wat (product)foto's

[Reactie gewijzigd door Shanquish op 21 januari 2010 16:22]

iTunes en de iPod's kunnen AAC (het standaardformaat van iTunes en het formaat uit de iTunes Music Store, qua compressie gelijk aan WMA) en MP# afspelen.
[ik weet het nog beter modus]

Ondersteunde geluidsstructuren: AAC (8 tot 320 Kbps), Protected AAC (van iTunes Store), HE-AAC, MP3 (8 tot 320 Kbps), MP3 VBR, Audible (2, 3, 4, Audible Enhanced Audio, AAX en AAX+), Apple Lossless, AIFF en WAV

[/ik weet het nog beter modus]

Dat kan een iPod allemaal afspelen ^^
Check je bronnen! ;)

Ohja en: "de betaalbare prijs"? Wat is dat voor steenkolen Nederlands? :P

[Reactie gewijzigd door PerfectLight op 21 januari 2010 21:10]

[nog beter verlicht modus]
Ik had de complete lijst kunnen opnoemen, maar 99% van de gebruikers houdt het bij AAC (omdat dat de iTunes default is), Protected AAC (omdat dat de iTMS default was) en MP3 (CBR en VBR, omdat dat wereldwijd de standaard is, en je dat ook het default formaat van iTunes kunt maken). Voor die ene procent vond ik het niet de moeite die andere formaten te noemen.
[/nog beter verlicht modus]
Okee vooruit :P Daar heb je wel een beetje gelijk in. Ik vind het nogsteeds wel jammer dat FLAC niet ondersteund wordt om heel eerlijk te zijn...

Oh en btw HE-AAC is ook wel n goede opkomer. Alleen jammer dat ie niet hoger dan 64kbps kan geloof ik. Al schijnt ie dan ongeveer even goed te zijn als 256kbps AAC...
Nette review, ik had even gemist dat de nano tegenwoordig een camera heeft, zo leer je nog eens wat!

Ik heb 2 vraagjes:
- Hoe lang doet hij het op een acculading?
- Zou je wat foto's kunnen plaatsen?

Ik heb voor nu 3 sterren gegeven, als je er een paar foto's bij zet krijg je de 4e erbij ;)
Goede review, ik mis alleen een stukje over het verplichte Itunes. Is het werken daarmee handig etc.. van mij nu 4 sterren.
Mooie review! :)

Over iTunes, heb je al Winamp of foobar + ipod plugin geprobeerd?