Steelseries Steelsound 5H v2 USB Review

Joost1991 21 januari 2010, laatste update op 21 januari 2010, 2.219 views

Steelseries Steelsound 5H v2 USB

Pluspunten

• Prima Geluid
  • Uit elkaar te halen
  • Zit comfortabel

Minpunten

• Kwaliteit van de opname valt iets tegen

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Inmiddels ben ik al 1,5 jaar eigenaar van deze headset en nog steeds ben ik er uitzonderlijk tevreden over. Ik heb de headset gekocht omdat ik in korte tijd een paar slechte kwaliteit headsets had versleten en nu wel een goede wilde. Na een kort onderzoek kwam ik terecht op deze Steelseries 5H headset. De USB-aansluiting met virtueel 7.1 geluid gaf mij uiteindelijk de doorslag. Ik heb de headset gekocht in Duitsland via Caseking voor 89,90.

De eerste indruk
Eenmaal in een huis had ik gelijk een degelijke indruk van de headset. Goed verpakt, zeker beter dan van andere headsets. Bij de headset is enkel nog een boekje, sticker en een mini-cd met drivers te vinden. De 2 normale 3.5-jacks aansluitingen moet je niet in de computer, maar in het 7.1 USB-converter stoppen. Deze plug je vervolgens in de computer. Op Windows 7 lijken de drivers al inbegrepen te zijn. Het installeren van de drivers vanaf de mini-cd is dus niet nodig.

Afspelen van muziek
Een muziektest volgt en ik ben zeer onder de indruk. Het geluid is zeer helder en wat mij betreft prachtig te noemen. Geen gekraak of andere storende geluiden. Het staat zeker gelijk aan mijn huidige 2.1 X-230 setje.

Met de headset op
De headset zit ook ontzettend goed. Door de grote oorschelpen passen mijn oren er volledig in. Je kunt je dus totaal afzonderen en concentreren waar je mee bezig bent. Na verloop van tijd had ik amper door dat ik hem ophad. Ook is de headset niet zo zwaar en zijn de harde stukken voorzien van kussentjes. Een ideale oplossing. De headset is verstelbaar in de hoogte. Je kunt hem dus gemakkelijk verstellen op de grootte van je hoofd.

Daarnaast kan je deze headset uit elkaar halen. Je kunt de beide speakers loskoppelen van het middenstuk. Uiterst handig als je je headset wilt meenemen naar bijvoorbeeld een LAN-party.

Geluid tijdens gamen
Natuurlijk game ik ook veel en aangezien dit beschouwd wordt als een gaming headset, moest ik dit uiteraard ook even testen. Opnieuw kan ik positief zijn over deze headset. Het geluid dat uit de headset komt is prachtig. Met games als Modern Warfare 2 kan je vijanden al op een behoorlijke afstand horen en opwachten. In het begin is het wel even wennen om te herkennen waar het geluid precies vandaan komt.

De looks
Met de looks van de 5H-headset zit het wat mij betreft ook wel goed, hoewel het voor andere misschien lachwekkend over kan komen. De headset is namelijk aardig aan de grote kant. Dit is voor mij geen minpunt, aangezien toch niemand het ziet.

Geluidsopname
Op zich is hier niet veel mis mee. Ik krijg nooit klachten over mede-gamers tijdens het spelen. Ik heb een tutorial ingesproken en dit is zeer duidelijk verstaanbaar. Niet optimaal, maar prima te doen. Luister en oordeel zelf. De microfoon kan je in- en uitschuiven. Mocht het dus niet nodig zijn om te praten kan dit deel terug in de headset duwen. Zo heb je hier geen last meer van.

Al met al vind ik deze headset een prima ding. Goed geluid en zeer comfortabel, wat mij betreft de belangrijkste punten, zijn de grote pluspunten van deze headset. Ben je dus nog opzoek naar een nieuwe headset en heb je een behoorlijk budget, dan raad ik je deze headset van harte aan.

Heb jij ook een Steelseries Steelsound 5H v2 USB?

Mooie review over een produkt wat ik al een tijdje op het oog heb.

Gebruik je de 7.1 USB-converter in spellen als Modern Warfare 2?
En hoe is je waarneming dan met positie bepaling van foes t.o.v. stereo (al dan niet in combi met virtueel 3d).
Ikzelf gebruik een geluidskaart in combinatie met een creative headsetje maar ik ben niet helemaal tevreden over de geluidskwaliteit hiervan (de headset).

Toch een hele tijd terug was er een review* met deze steelseries V2 en een creative fatality headset, en die laatste kreeg een hoger cijfer op geluidskwaliteit. Nu is dat denk ik zeer persoonlijk. Maar ik vind dat de nadruk tegenwoordig veel op de lage tonen ligt (explosies ed). Terwijl ik het juist ook fijn vind als de middentonen helder worden weergegeven zodat ik tijdens singleplay sessies in ieder geval de gesproken teksten goed kan horen (nogal last van omgegevingsgeluid).

* http://www.hardware.info/...lijkingstest_15_headsets/
Ik gebruik de 7.1 converter standaard wel, maar eigenlijk merk je hier weinig van. Ik heb dan ook niet echt een vergelijking tussen stereo en 7.1. Ik heb natuurlijk nooit een Creative Fatality opgehad en misschien is deze naar mijn mening wel beter.

Ik kan in ieder geval zeggen dat ik nooit problemen heb met deze headset en alles goed te verstaan in. Tijdens Modern Warfare 2 zijn de explosies niet van overdreven lage tonen. Alles is wat mij betreft goed gebalanceerd.
Deze headset heb ik ook, gebruik hem alleen al een jaar of langer niet meer,

Zelf vind ik het een waardeloos ding, geluid is zeer schel, draagcomfort is daarentegen op zich wel gemiddeld tot goed, maar muziek door dit ding luisteren?! BAH! dan luister ik nog liever muziek op mijn telefoon speakers :P

het geluidskaartje wat je er bij krijgt doet op zich "redelijk" zijn werk je hoort vrij goed waar het geluid vandaan komt (cs:s) maar volgens mij?.. is het gewoon een standaard realtek chipje met wat mods (zeggen ze)

Ook de degelijkheid laat wat mij betreft te wensen over, kreeg al heel gauw een piep in de mic, en de oorkussentjes lieten los..

voor mij voelde het echt aan als een wegwerp headset, soort van consumptie dingetje zegmaar..

ik heb zelf veel lopen kloten voor optimaal geluid voor gamen, meerdere geluidskaarten gehad: xtrememusic,titanium,xonar dx,supreme fx 2 (onboard),realtek's (onboard), beyerdynamic mmx1 headset, en de SS 5HV2,

en ik kan iedereen aanraden om voor echt goede surround sound uit stereo headphone te halen, koop een creative kaart (x-fi) hoop dat die het blijft doen want dit is al mn 4e, en een goede stereo koptelefoon, (ik heb zelf een beyerdynamic dt 231, 60 euros en degelijk geluid) en zoek op internet op hoe je je settings moet tweaken per spel.

geloof mij, stel het goed in en je kan je monitor zowat uitzetten en nog steeds headshots knallen.. ;)
Zit zeker een kern van waarheid in je bericht, aan de andere kant is alleen niet iedereen er zo gevoelig voor als jij en ik. ;) neem dat ook mee in het vervolg
zijn toch zat andere alternatieven die misschien wel een betere keus kunnen zijn, voor 2 tientjes meer heb je een sennheiser pc350, en voor 60-70 euro een steelseries siberiav2.

Is het USB geluid trouwens gelijk aan of beter dan onboard? veel mensen zeggen dat het niet/amper scheelt.
Daarin tegen doet deze head na lange tijd van gebruik geen pijn aan de oren zoals een pc350.
Voor dit geld is het gewoon een aanrader!
Dat is persoonlijk en zal niet iedereen ervaren, dus of dat echt een minpunt is..
Hey, nette review van een fijne headset! :D
Ik heb hem nu een maand of 3 en ben er echt gek mee!
Ingame geluid is echt super !
Echter valt de geluidskwaliteit van muziek me wel een beetje tegen..
Echter is dit een game headset dus voor muziek koop je hem dan ook niet :P

1puntje van aandacht, even dikgedrukte kopjes maken, leest makkelijker en kan een ander snel kijken naar het onderwerp wat voor diegene van belang is :)
Ik heb zelf de BH604 van Nokia om te luisteren naar mijn muziek, maar wat ik me afvraag, als je het ding uit mekaar haalt, zit er dan geen kabeltje tussen de 2 schelpen? Of zitten er contact puntjes in die beugel??
Verder goeie review, vind het altijd wel leuk om reviews te lezen, ook al ben ik niet op zoek naar bepaalde artikelen...
Er zitten contactpunten idd, kunj je zien op foto's als je wat rond googled ;)