LG HR400 Review

Alfa90_Buttje 21 december 2011, 8.944 views

LG HR400

Pluspunten

• vormgeving en degelijkheid
  • stil
  • mogelijkheden
  • timer gestuurd opnemen
  • speelt .MKV .MP4 (DivX) .MPEG .MPG .VOB probleemloos af

Minpunten

• inladen USB stick/schijf duurt lang
  • tie-wrap rond sata-kabeltje
  • opnames branden/usb-stick niet mogelijk
  • geen CI (Commom Interface) card aansluiting
  • geen .WMV of .MOV ondersteuning

Vormgeving
Het is een prachtig apparaat met 2 mooie klepjes die de lade en de display met extra aansluitingen aan het oog ontrekken. Sierlijk en strak, passend bij mijn Onkyo TX-SR607 en UPC mediabox. De afstandsbediening is weinig flitsend maar functioneel.

Degelijkheid
Ik heb het apparaat van onder tot boven bekeken en de kap verwijderd om de binnenkant te bekijken.
Het apparaat is netjes ingedeeld en op de belangrijkste chip zit een groot koelblok. Geen fan, dus stil :Y)

Er zit een Hitachi CinemaStar P7K500 harde schijf in. 160 GB, IDE ATA133 aansluiting en draait op 7200rpm. Het is een extra stille en zuinige schijf bedoeld voor langdurig gebruik in home-video toepassingen.

De Blu-ray unit heeft een SATA aansluiting. Verder is er weinig aan te herkennen. Met een 3-tal foam'pjes drukt hij tegen de bovenkant aan. Waarschijnlijk om hinderlijke resonanties tegen te gaan. Goed doordacht dus! :Y)

Wel was er bij mijn speler een tie-wrap snoeihard rond de SATA kabel getrokken, die daarmee een paar lelijke vouwen vertoonde. Of dit op de lange duur kwaad kan, moet tijd doen uitwijzen. Eventueel vervangen dus. Het is een standaard pc kabeltje, dus geen probleem.

Warmteproductie
Het apparaat heeft geen lawaaiige fan's maar een koelblok op de belangrijkste chip. Desalniettemin wordt hij vrij warm en zou je hem uit de buurt van andere apparatuur moeten houden. Hij lag eerst vrij dicht op mijn Onkyo TX-SR607 receiver, maar je had een ei kunnen bakken op de hardeschijf, dus dat leek mij niet de bedoeling. :o De afstand is nu groter en hij is nu handwarm. De Onkyo is dan ook een enorme hittebron, maar daar gaat deze review niet over ;)

Geluidsproductie
Welke geluidsproductie? :z Je hoort wel wat dingetjes bij het inschakelen, maar dat is alleen als er actie is. Zodra hij staat te wachten of staat te spelen is hij vrijwel onhoorbaar. Super dus!

Gemak
Ik kan er vrij kort over zijn; het is een fantastisch apparaat die precies doet wat ik er van verwacht had. EPG boeit mij niet. Voor anderen een groot gemis. Ik heb onze UPC decoder aangesloten op de SCART ingang. Opnemen via timer is koekje. Terugkijken is eveneens een makkie en als je het kijken later wilt oppakken waar je gebleven bent, dan moet je een "Marker" aanbrengen tijdens het afspelen. ;)

Wel is het even nog wat zoeken in de menu's en wanneer je welke opties je hebt. Ben hier ook nog aan het ontdekken. Soms springt hij over items heen die dan zeker niet beschikbaar zijn. Ik heb er een USB stick op aangesloten en toen kwamen er al meer opties bij. Youtube/netwerk functionaliteit heb ik nog niet gebruikt, dus hier kan ik niets van zeggen helaas.

Vanaf de USB-stick kon ik foto's, MP3's en filmpjes afspelen, MITS je in het menu de juiste optie selecteert! ;) Simpelweg MP3 selecteren en dan door de stick bladeren verbergt alle overige niet-MP3 bestanden. Idem wanneer je films zoekt. Dan zul je geen foto's zien staan. Een weetje dus. Diashow van foto's gaat keurig. Afspelen van de rest ook.

De afstandsbediening is wel duidelijk, al had 'Home' misschien beter 'Menu' geheten. Wel jammer dat men hier niet iets meer moeite in gestoken heeft. Hij is erg 90's vormgegeven.
Voor mijzelf allemaal niet belangrijk, want ik bedien hem via een Logitech Harmony 885. Iedere knop, handeling of sequence die je wenst kun je zelf toevoegen dus perfect te tunen. Absolute aanrader!

De LG HR400 heeft een zoomfunctie. Vaak zijn zulke functies 2, 3 of 4 display modi waaruit je kunt kiezen, maar dit is een daadwerkelijke zoom. Je haalt het beeld in dezelfde verhoudingen dichterbij. Dus, je hebt een film op dat hele brede 2.35:1 formaat, dan heb je op je 16:9 scherm (wat 98% van filmminnend Nederland inmiddels heeft) zwarte balken onder en boven je beeld. Persoonlijk(!) zoom ik er dan liever op in zodat de balken aan de boven en onderzijde wegvallen en dat er dan links en rechts een stukje wegvalt accepteer ik liever dan met smerige schaal-functies die het beeld in elkaar drukken zodat je een beeldvullende film van de smurfen hebt. Dus wat mij betreft de pérfecte knop voor een avondje beeldvullende vermaak.

Timeshift werkt ook keurig. Je neemt wat op en halverwege kom je thuis en je wilt niet wachten totdat de uitzending klaar is. Dus je drukt op List en dan op Play. Meer is het niet. Ondertussen gaat hij door met opnemen. Hoe je hem dan onder het afkijken moet stoppen met opnemen, moet ik nog uitzoeken, maar tijdens een timer-gestuurde opname zal dat geen probleem zijn.

Opnames aanpassen zodat je geen reclames vooraf, halverwege en naderhand hebt, is ook goed te doen. Je kunt je afvragen wat precies het nut is, want de opnames op DVD branden kan dit apparaat niet, maar je kunt leuke films natuurlijk op de harde schijf laten staan als een soort Media-library. Met een grotere schijf zou je dan leuke dingen kunnen doen. Je kunt de opnames groeperen onder een aantal verschillende soorten, zoals documentaires, films, sport e.d.

Kwaliteit
Tjah, Blu-ray .. dus wat wil je? Dit is op onze 32" Philips LCD televisie een genot, maar ik had al eerder HD opnames gezien (mkv'tjes O-) ). Het geluid, de surround met True-HD is magisch! Dat is wel wat puzzelen en studie van de instellingen waard! _/-\o_

Opname op SCART ingang is iets mindere kwaliteit dan waarop ik het op de TV ontvang en wat fellere, vollere kleuren, maargoed. Mogelijk ligt dit aan onze UPC decoder en overdrijft hij het VCR signaal een beetje in de hoop dat het dan wat sprankelender lijkt. Niet boeiend verder. Het is goed te doen!

Tweakbaarheid 8-)
Ik zie geen reden waarom je de 160GB schijf niet zou kunnen verruilen voor een grotere schijf, mits hij over een IDE poort beschikt. Tegenwoordig is alles SATA immers. Hij is met wat voorzichtigheid prima te verwijderen. In het menu van de speler is een optie om de schijf te formatteren. Dit is het eerste wat je met een andere schijf zou moeten doen, maar daarna zou hij hem wel moeten herkennen.

Een 2e Tweak, het regiovrij maken, is voor DVD's vrij simpel. CDtje erin met een bestandje, 2 toetsen verder en hij is regiovrij. Het hoe-en-wat lijkt mij hier niet de plek om te bespreken, maar is dus mogelijk.

EPG
Op internet lees je uitéénlopende zaken over EPG dus als je daar waarde aan hecht, verdiep je daar dan eerst in. Bijvoorbeeld op: http://www.kieskeurig.nl/blu-ray_speler/lg/hr400/325437/
Velen krijgen het niet aan de praat, een ander zegt dat je de coax kabel moet aansluiten op de LG hr400 en dan zou het moeten functioneren.
edit: EPG is niet mogelijk. Zie commentaar onder de review.

Internet
Ik heb hier internet van UPC en na het modem een router met ingebouwde switch. Hierop aangesloten en direct verbinding met de buitenwereld.

Met internet krijg je de volgende mogelijkheden erbij:
  • BD Live
  • Youtube
  • Firmware updates
Tevens eens een port scan op het apparaat losgelaten om te kijken of er niet misschien een SSH/Telnet of Http mogelijkheid zou zijn het apparaat te tweaken/hacken .. maar helaas, alles zit potdicht. :D

Firmware update
Er was voor het apparaat inderdaad een firmware update aanwezig, nl. versie V7.181.00.26.
Firmware update for HR400 (Ver:V7.181.00/ Date:2011/02/24)
Bestandsnaam: LG_BD_400M.zip (26,8 MB)
Helaas geen release notes m.b.t. de wijzigingen.

Ik was eerst bang dat de FTP na bijna 2 jaar na aanschaf wel offline zou zijn, maar gelukkig niet dus. De firmware liet zich moeiteloos downloaden en installeren. Hele procedure nam ongeveer 30 seconden in beslag waarna het apparaat zichzelf automatisch uit zette.

Ik heb geen idee echter welke zaken met deze firmware aangepast zijn. Soms vergat het apparaat de HDMI pass-through optie voor het geluid en dan stond hij weer op PCM waardoor je dus geen True HD had enzo. Misschien onthoud hij dit nu beter..

Tevens was er iemand die melding maakte dat na de firmware update Youtube ineens niet meer werkte en dat leek bij mij eerst ook het geval, maar na een reboot van mijn router deed het, het weer keurig, dus dat viel mee.

Youtube
Youtube werkt er goed. Meteen online en laat populaire en nieuwe filmpjes zien en biedt natuurlijk een zoekfunctie. Er verschijnt een onscreen toetsenbord waar je met de pijltjes op de afstandsbediening doorheen moet gaan om woorden te vormen. Wat omslachtig maar werkt verder goed. Filmpjes worden snel gevonden. Geen idee echter wat hij pakt qua beeldkwaliteit .. altijd de snelste of altijd de beste? Geen idee en ik heb nog geen optie gezien hier wat aan te veranderen.

Wat lukt nog niet?
Bestanden kopiëren van harde schijf naar USB disk/stick is geen optie. Maar waarom zou je dat willen? Een opname zonder reclame is toch redelijk bewerkelijk en dan is downloaden gemakkelijker. Andersom idem, maar afspelen vanaf USB-stick/disk is dan ook weer geen probleem, dus ook niet nodig.
Een opname op DVD branden kan natuurlijk ook niet, want het is een lezer, geen brander. Maar een 50GB Blu-ray opnemen en dan op 4,7 GB DVD branden? :?

Als je écht bestanden wilt overzetten, zul je de HDD moeten uitbouwen. Ik weet nog niet met welke indeling men de schijf geformatteerd heeft. Het kan NTFS zijn, maar waarschijnlijker is het een Linux formaat zoals Ext2 of Ext3. Met Windows kun je die niet (zondermeer) inlezen. Een Live-DVD van Ubuntu draait er echter zijn hand niet voor om. 8-)

Aanrader! Maar bedenk wel wat hij wel kan en wat hij niet kan zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Het inladen USB stick/schijf duurt hier wel lang, maar is mogelijk ook afhankelijk van de snelheid van de USB stick zelf. De mijne is niet bepaald de snelste (4GB Emtec) :D

Mocht ik in de nabije toekomst nog meer te weten komen over EPG of het uitbouwen en installeren van een andere HDD en het inlezen van de data op een pc, het Filesystem waarmee hij geformatteerd is, dan zal ik deze review van een update voorzien.

Ik hoop dat eenieder hier i.i.g. wijzer van geworden is en dat mijn bijdrage je helpt bij de besluitvorming mocht je dit apparaat overwegen.

update 14-03-2010
Timeshift, Zoom en Opname editing toegevoegd.

update 29-11-2010
Externe HDD van 120GB aangesloten en middels FAT32 format ook op 120 GB geformateerd. Dit wordt door de LG HR400 prima gezien en het is dus mogelijk flink wat media op simpele wijze aan de LG te koppelen, dus het nut van het uitbouwen van de ingebouwde harde schijf is dan ook niet zo groot meer.

update 11-12-2011
Nog steeds erg tevreden met het apparaat. Niet veel nieuwe dingen er meer mee gedaan in de tussentijd .. tot nu dan. Sinds gisteren de LG hr400 voor het eerst op internet aangesloten.
Hierom nu dan ook de punten Internet, Firware update en Youtube toegevoegd.

Heb jij ook een LG HR400?

Dat de EPG niet werkt is heel erg normaal. Simpelweg omdat EPG niet werkt met analoge signalen. EPG is onderdeel van het DVB signaal. Helaas is vrijwel alle digitale TV in Nederland gecodeerd (ziggo,digitenne,canaldigitaal) en dus niet te ontvangen met apparaten zonder ingebouwde (betaalTV) decoder.

Als je toch graag "EPG" wil hebben op een HDD recorder icm met analoge kabel, moet je dus een model aanschaffen met "Guide+". Dan wordt er via de analoge zender Eurosport info meegstuurd zodat Guide+ programma info kan leveren. Omdat de eigenaar van Guide+ (gemstar) ook graag een boterham wil verdienen en Eurosport het ook niet voor niks doet, zit er een toeslag op de prijs van HDD recorders met Guide+. Op dit moment leveren alleen Panasonic en Sony dit soort apparaten (nog). In het verleden ook Pioneer, Philips en JVC, maar die zijn inmiddels gestopt met HDD recorders.
Juist, zo was het. Heb het wel ergens voorbij zien komen :P
Bedankt voor de aanvulling.
Waarom is de tiewrap rond de SATAkabel een minpunt? De coating van zo'n kabel is best dik, je moet echt lomp goed je best doen wil je dat ding slopen op zo'n manier dat zo'n ding niet meer werkt.
Een tie-wrap boeit op zich niet zo, maar als je de foto ziet, zie je wel dat ze die sata kabel in een paar scherpe knikken getrokken hebben, totaal onzinnig. Hierdoor loop je kans op kabelbreuk, dus dat de interne koperadertjes scheuren. Of dit voor andere apparaten ook geld weet ik niet, maar bij de mijne was dit in ieder geval het geval. Ik denk dat ik hem nog wel eens een keertje ga vervangen.

[Reactie gewijzigd door Alfa90_Buttje op 22 januari 2010 10:53]

De TieWrap zit juist uitstekend, wees er maar blij mee. Nu zit er geen speling en kan er niets mis gaan. 'k zou willen dat ze dit op andere apparaten dit ook zo deden. Speling zorg voor slijtage. Dit niet.
Welke video-formaten kun je vanaf een USB-stick (of externe harde schijf?) afspelen?
Divx zal denk ik geen probleem zijn, maar speelt ie ook DVD-formaat (VOB-files) en MKV-bestanden (in 1080P?) af?
Zo ja, dan heeft het apparaat dus ook duidelijke mediaplayer eigenschappen.
Check even de "Specificaties en afbeeldingen" .. deze heb ik gister lopen uitbreiden. Inderdaad speelt hij .MKV en DivX af. .VOB zou ik nog even moeten proberen, maar ik verwacht het wel.

Hij ondersteunt lang niet alles hoor, qua videocodecs. Van een mapje met 50 verschillende muziekclips speelden er misschien 10 af, maar ik heb ook maar lukraak wat gepakt. Die dingen zijn op de meest uiteenlopende manieren door verschillende mensen gemaakt.
Inmiddels een test-dvdtje gemaakt met .MKV .MP4 (DivX) .MPEG .MPG .VOB speelt hij probleemloos af. De licenties voor .MOV en .WMV ontbreken dus die speelt hij helaas niet af.
Die warmte lijkt me toch ook belangrijk minpunt te zijn ?
Hoge algemene beoordeling voor toch nog zoveel minpunten ?

Voor de rest wel zeer mooie review die vlot leest :)
De minpunten vind ik betrekkelijk, zeker als je ziet wat je voor er voor krijgt. :)
Maar ik wilde het toch even noemen. Dat er geen brander in zit is op zich wel logisch, maar je zult er maar vanuit gaan, dan kom je van een koude kermis thuis ;)
En dat sata-kabeltje is eigenlijk het noemen niet waard, maar vind het wel slordig. Voor 't zelfde kan het kabeltje er prima tegen, maar ik hou er niet van.

bedankt voor het compliment iig :)

[Reactie gewijzigd door Alfa90_Buttje op 20 januari 2010 23:55]

Op de foto's zie ik dat er een CI (Commom Interface) schacht op zit
Met een decoder card zou je dus Digitenne kunnen ontvangen.
(dus niet alleen NL1,2,3 met EPG dat kan nu al..)
Je hebt dan wel de (Digitenne) EPG ook voor andere zenders

Volgens de specs kan dit apparaat ook DVB-T ontvangen (=digitenne)
In Duitsland zijn er veeel meer vrije zenders (Met EPG)
Het apparaat is vrij groot en past niet in onze camper :)

revieuw verder ok!
gr hmf
Helaas, op de Nederlandse versie is die schacht afwezig. Ik heb deze plaatjes van internet geplukt, maar daar staat hij inderdaad wel op. Helaas, zo is de mijne dus niet :/
sowieso, een singletuner is het toch? wat moet je daarmee als je wilt opnemen en kijken tegelijk?
Daar moet je niks mee. Opnemen en kijken tegelijk kan op 2 manieren:
1. Neem 1 programma op via tuner, scart oid; Kijk programma 2 met de tuner van de TV.
2. Neem 1 programma op via tuner, scart oid; Kijk programma 2 van de HDD of DVD van de recorder. Dat mag hetzelfde programma zijn als dat je opneemt, al of niet m.b.v. timeslip.
mooie review, heb zelf de BD370, zonder de hdd.
Sluit hem eens aan op je netwerk en dan updaten. Misschien verhelpt dat wat problemen. Ik kon niet op YouTube, na een update kon ik dat wel. Sommige films (Ice Age 3 BD) geeft aan je BD speler up-to-date te houden i.v.m. updates van de BD specs :)
Het volgende: de HR400 lijkt mij een fijn apparaat echter ik heb wat problemen ontdekt.

Apparaat is ter reparatie teruggestuurd naar de verkoper.

Opgelost hebben ze:
1. Geen verbinding met het internet ondanks alle mogelijke controles.

Helaas niet opgelost hebben ze:
2. Wanneer er een omschakeling plaatsvindt van HDD naar DISC of wanneer de lade wordt geopend komt het regelmatig voor dat er geen videosignaal wordt doorgegeven aan de TV (HDMI). De speler enige tijd uitzetten (niet van de stroom!) biedt dan meestal de uitkomst.
3. Wanneer echter de speler dan weer bruikbaar is blijkt dat deze de instellingen heeft aangepast zoals beeldscherm-resolutie en de instelling taal van Nederlands naar Engels of original.

Enig idee wat hier het probleem is?

Bvd,

Bernard.
Is het mogelijk om wat tijden aan te geven; zoals opstart tijd van DVD of HD opname cq afspelen.?
Wat gebeurt er als je hem aan zet en er zit een DVD in, gaat hij gelijk spelen ( tijdsduur? )of is het mogelijk om de bediening gelijk te kunnen gebruiken en dan direct de HD te kiezen of het menu, of überhaupt het afspelen te onderbreken?

Alvast bedankt
Je kunt met een knop (DVD) en een knop (HDD) op ieder moment wisselen. Dat gaat op zich vrij snel. De opstarttijd van het apparaat zelf is best lang (10s?), dat het eigenlijk geen zin heeft zaken te klokken, je moet toch even geduld hebben. Maargoed, als hij éénmaal aan is, dan is hij vrij rap. Leg je een DVD in en druk je op play, dan gaat hij direct spelen.

Wat ik wel raar vind en iig nog geen oplossing voor gevonden heb, is het feit dat hij standaard bij het opstarten na ca. 10 seconden naar de HDD input gaat, terwijl ik dan graag DVD zou afspelen. Dat komt toch net wat vaker voor..

Zolang je een DVD erin laat zitten, onthoud hij wel waar hij gebleven is, ook na uitschakelen.
Goede review, duidelijk geschreven :)

Toen ik in de specificaties las ''ingebouwde HDD'' dacht ik yes, je kunt dus gedownloadde blueray rips (.mkv) van je PC naar de harddeschijf in de LG-speler kopieren. Immers, die films vanuit je beeldschermpje kijken is ook zo slapjes als je een dikke tv + hometheatre + lekkere zitbank in je huiskamer hebt.

Maar ik zie bijvoorbeeld nergens een netwerkaansluiting op de LG of.... hoe los je dat op zonder de LG-HDD te moeten uitbouwen wat nogal gebruiksonvriendelijk is....?
Of zou je nog een laptop aan de LG-USB kunnen hangen en dan laptop-hdd naar lg-hdd kunnen overpompen?

Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn om vanuit de PC dvdtjes te branden en vervolgens die te bekijken op je LG mja, hele tijd DVDtjes branden is ook al zoiets als je in je LG al een HDD hebt zitten, dan moet je er ook iets heen kunnen kopieren op 1 of andere manier :)

[Reactie gewijzigd door Silent Thunder op 16 mei 2010 17:02]

Volgens mij ben je beter af door er een USB harddisk aan te hangen. Misschien wel even rekening houdend met de FAT32 limiet van 32GB bijvoorbeeld.

En anders toch de HDD eruit halen, maar dat heb ikzelf nog niet geprobeerd. Wellicht zijn er ondertussen dingen hierover te vinden op internet maar toen nog niet.
update 29-11-2010
Helaas, wat ik hier boven schreef gaat toch niet goed. 120 GB is teveel van het goede. Je bent toch aan FAT32 overgeleverd.
Hij heeft wel een UTP aansluiting, maar inderdaad files erheen sturen via FTP o.i.d. kan niet helaas. Wel erg jammer inderdaad. HDD uitbouwen is ook mij wat teveel van het goede dus snap precies wat je bedoeld.

Een DVDtje branden met wat films erop is goed te doen. Als je bestanden hebt van 300-700 MB kun je er ook nog redelijk wat op kwijt. Een harde schijf of USB stick via USB aansluiten is ook mogelijk natuurlijk.
Klinkt steeds interessanter.
Maar kun je die formaten die je vanaf DVD hebt getest ook vanaf een externe harde schijf, via USB, afspelen?
Alvast bedankt weer.
Zojuist dezelfde bestanden vanaf USB stick afgespeeld zonder een centje pijn. De doorvoersnelheid was ruim voldoende ook voor een 1,1 GB mkv'tje van 45 minuten of een 4:15 minuut durende clip in .VOB formaat á 1,2 MB/s.

Ik merk wel dat deze USB stick met 15 bestanden vrijwel meteen gereed voor afspelen is, terwijl hiervoor 4 GB aan foto's, MP3'tjes en kleinere videoclips vele malen langer duurde. Het aantal mappen en items zal hierbij doorslaggevend zijn. Neemt niet weg dat een snellere stick wellicht ook beter presteert.