×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties Radiogestuurde muis en 12.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Roccat Leadr Review

Foritain 28 september 2017, 1.684 views

Roccat Leadr (Product volledig gesponsord)

Een (bijna) perfecte ultieme draadloos luxe muisje. Top sensor en bijbehorende prestaties, chique bouw, dikke uitstraling met laadstation, en heel veel en goed uitgevoerde knoppen. Goedkoop is hij niet, en wat duurzamere switches zouden fijn zijn.

Pluspunten

• Materiaalkeuze en afwerking top
  • Prettige primaire en secundaire switches. Extreme knoppenlayout ook erg prettig uitgevoerd, eindeloos opties.
  • Dikke uitstraling van muis en even dik laadstation.
  • Software intuitief en compleet.
  • Goede draadloze (lag-vrije) implementatie.
  • Lekkere 'handje vol' grip voor middelgrote en grotere handen, iets groter dan de typische Logitech afmetingen.

Minpunten

• Niet goedkoop.
  • 5 mil Omrons als primaire switches voelt een beetje 2015/2016, 20-50 mil is de standaard van vandaag.
  • Basisstation niet RGB.
  • Let op: met ca 130 gram geen lichtgewicht.

Roccat Leadr review

- Inleiding
- Bouw & Features
- Prestaties
- Software
- Verlichting
- Conclusie

We keren onze aandacht weer richting Roccat, de kleine grote game gear fabrikant met af en toe toch opvallende muisjes. En als er een muis in ons bezit is die zich opvallend mag noemen dan zal dat de Roccat Leadr toch wel zijn: fors, veel knoppen, draadloos, een flinke oplaadunit, en natuurlijk de nodige RGB flair.

Luxe en complete draadloze muizen zijn zelden goedkoop, en de Leadr is met 149 euro geen uitzondering.

Bouw en Features

Wat verpakking betreft zien we op de forse afmetingen na weinig wat duidt op een muis van ver voorbij de 100 euro, wellicht iets waar ze nog wat aandacht aan kunnen schenken.

Als je je afvraagt waarom deze muis wat bekend voor komt, zoek dan de review van de Roccat Tyon nog even op. In grote lijnen dezelfde muis, met wat kleine aanpassingen in de kleurstelling en hier en daar een detail. Een schande is dat in elk geval niet, want de Tyon was een uitstekende muis en vormt ook in mijn optiek een goede basis voor een draadloos luxepaard.

De Tyon.. ik bedoel Leadr valt in de eerste plaats op omdat het een wat forsere muis is met een hoge rug en het hoogtepunt redelijk naar de voorzijde. Dit doet hem voor gemiddelde en grotere handen aanvoelen als een goed handje vol, een stuk forser dan de meer gangbare mid-range modellen zoals de Logitech G403 of de Cooler Master MM530.

Het andere opvallende element is uiteraard de borderline bizarre knoppenlayout van de muis. Twee extra knoppen direct naast de primaire knoppen, een opvallende vin-knop bovenop die twee kanten op kan, een knop onder je duim, twee meer gangbare duimknoppen, en nog een analoge schakelaar er tussenin. Elke knop is vrij instelbaar, maar standaard dient de knop onder het duimgebied als shift-fuctie, waarmee elk knop weer een andere functie krijgt. MMO gaming ligt wellicht voor de hand, maar of je alle knoppen gebruikt of niet de muis blijft in de basis gewoon een bekende palm grip en voor andere taken zitten de knoppen ook niet in de weg. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld MMO muizen met een enorm duimgebied. De analoge hendel naast je duim is uiteraard wel echt een niche tool, maar er zijn games waarin je hem toe kan passen. Zelf kwam ik er zelden op uit, maar de knoppen direct naast je wijs- en middelvinger bevallen goed.

Wat vooral aanspreekt is het feit dat elk van de knoppen een goede feel heeft, een scherpe klik, en een korte travel. Het komt het luxe gevoel van de muis ten goede. Het scrollwiel voelt degelijk, maar is bovenal toegankelijk voor gamen en browsen; een veilige keuze.

En daar is het laadstation, of het show-station. Ergens een ouderwets concept, want in een grijs verleden waren opvallende laadstations best gangbaar terwijl we recentelijk meer draadloze muizen hebben gezien met de focus op kleine adapters op het einde van de kabel. Het is een smaak gevalletje, maar ik kan een lekker opvallend blok wel waarderen, vooral omdat het kwalitatief ook een nette lader is, met een dito afwerking. Slechts marginale teleurstelling toen ik zag dat de muis aan het platform hangt en niet op magische wijze blijft plakken, maar daar zet ik mij wel overheen. Als de batterij leeg zou zijn, of wanneer je de muis op reis mee wilt nemen, kan je de kabel uit het laadstation in de muis zelf prikken.

Specs:

Prestaties

Het gebruikelijke overzicht.

Roccat mag het dan wel over Owl-eye and what not hebben, onder het eigen sausje ligt gewoon een Pixart PWM336X sensor met wellicht wat firmware tuning waarbij ik vermoed dat er inhoudelijk eigenlijk niets gedaan is omdat die dingen gewoon heel, heel erg goed zijn. We hebben deze sensor inmiddels vele malen gezien, inclusief in de Kone EMP waar al bleek dat Roccat hem ook gewoon kan implementeren, en structureel valt er gewoon niets over te klagen. De muis is pixel precies, houdt snelle zwaaien uitstekend bij, jittert of accelereert niet, lijkt tot zover mogelijk te beoordelen geen smoothing toe te passen, en we zien dus gewoon een perfect beeld.

Vooral positief is het feit dat de luxere (draadloze) gaming muizen die sensor nog lang niet breed ingezet hebben, zo zijn er nog altijd concurrenten die op een Avago of PLN laser blijven hangen. Voor grote MMO muizen maakt het wellicht minder uit, maar de Leadr valt met een grote hand toch goed te gooien en als je CS:GO instapt en de vele knoppen negeert dan is het fijn dat de prestaties niet teleurstellen.

Software

Ik ben de laatste jaren erg te spreken geweest over de software van Roccat. Het ziet er goed en overzichtelijk uit, voelt goed afgewerkt, en het wijst grotendeels zichzelf. Je favoriete instellingen waar je aan wilt tweaken zet je op de eerste ‘favorieten’ pagina, alle anderen zitten over een paar pagina’s verdeeld. We zien alle bekende functionaliteiten: profielen, DPI settings (je kan er max 5 vastprikken), standaard Windows settings aanpassen, alle knoppen aanpassen, alle knoppen een tweede functie geven met de EasyShift feature (m.i. super voor MMO’s), autoupdate, etcetera. En verlichting natuurlijk: aan/uit, knipperen, pulseren, de batterijstatus weergeven, of multi-kleur effecten toepassen.

Verlichting

En dan het resultaat met de verlichting in actie. Voor zij die de Tyon nog kenden wellicht jammer dat de LED rand onder de basis, inmiddels vaker gezien maar in de tijd één van de eerste modellen daarmee, plaats heeft gemaakt voor een aluminium rand. De reden zal simpel zijn: accubesparing. Roccat claimt 20 uur, en dat is ook haalbaar, maar met nog meer LEDjes dan het logo en muiswiel was daar vermoedelijk niet meer dan 12 uur van overgebleven. Een begrijpelijke keuze dus, zeker omdat het weliswaar mogelijk is om op de kabel te werken wanneer noodzakelijk, maar het is toch wat gepruts met een stekker uit het laadstation halen.

En sowieso, dit ziet er toch meer dan prima uit?

Op het gebied van luxe (lees: prijzige) draadloze muizen hebben we de laatste jaren een paar prachtige apparaten meegemaakt, maar waarbij toch ook veelal wel iets op te merken viel. Met de komst van Logitech hun G900 muis waarbij voor het eerst geen merkbare / praktisch geen meetbaar verschil in reactietijd te merken was tussen draad en draadloos was dat primaire puntje de wereld uit geholpen, en andere merken hebben dat voorbeeld snel weten te volgen; ook de Leadr lijkt in draadloze modus niet tot significante tragere (of snellere) reactietijden te komen.

Het andere punt was de sensor, want ook dat was iets waarbij tal van fabrikanten vasthielden aan de oudere lasers, terwijl de modernere optische sensoren toch echt beter waren. Ook hier komt een algemene ontwikkeling in de markt, het bestaan van de PWM336X, Roccat goed uit, want we zien prestaties zo goed als welke andere muis dan ook mogelijk maakt. Ze zijn er weliswaar niet de eerste mee, maar kijken we naar twee grote concurrenten zien we toch wel degelijk een voorsprong: zo gebruikt Asus in de Spatha nog een oudere laser, en zelfs de net uitgebrachte Razer Lancehead (draadloze versie dan) komt met een Philips Twin-eye laser die inferieur is aan deze implementatie. Toegegeven, je zal het in veel taken niet merken, maar als je deze muis tot het uiterste wilt pushen kan dat.

Daarbij is het ook compliment waardig dat de Leadr op elk vlak erg goed voelt. Van de bouw tot de afwerking, en van elk individueel knopje tot het scrollwiel. De knoppen layout ziet er dan wel exotisch uit, maar eerdere ervaringen met de Tyon leerde ons al dat deze indeling eigenlijk erg goed werkt om het onderscheid tussen 'echt heel veel' gekoppelde acties goed te blijven onderscheiden. Het enige minpuntje is het gebrek aan informatie omtrent welke Omron switches worden gebruikt, wat mij vertelt dat er varianten met 5 miljoen click levensduur in zitten. Met de Kone Aimo stapt Roccat ook over op 50 mil modellen, maar deze prijzige Leadr moet het dus met ‘voorheen typische’ modellen doen. Die voelen goed, scherp, en vertrouwd, maar voor een dergelijke investering had ik het voor de lange termijn wel een mooie upgrade gevonden als er extra duurzamere modellen in hadden gezetten en is zodoende reden voor een puntje aftrek.

Met zijn bovengemiddeld handje-vol grip, redelijk hoge gewicht en tal van (daadwerkelijk handige) knoppen en features is het natuurlijk wel echt een luxe thuis-setup muis, geen mobiel e-sports monster. Maar dat is een luxe draadloze muis eigen, en met dat in het achterhoofd denk ik dat het positief is dat Roccat dan vol inzet op de dikke look op je bureau met dat onnodig grote laadstation. Niet omdat het moet, maar omdat het er gewoon tof uit ziet en het bovenal toch gewoon goed opvalt; tot zover zijn vorm, de (toch voldoende aanwezige) RGB actie, of tal van opvallende knoppen nog niet genoeg in het oog sprongen. MMO gamers of all-round gamers die wel wat knopjes kunnen waarderen, zeker zij met gemiddeld tot grote hand, en op zoek naar een dik monster om je bureau toch net wat luxer aan te kleden, zitten bij de Leader volgens mij aan het goede adres, want dit is één van de dikkere, goed doordachte luxe draadloze paarden van dit moment.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Roccat Leadr?

Weer een muize review zie ik?

Mooi en uitvoerig, maar geen +3 denk ik omdat je vorige keer ook al een (iets) betere muis/wirelesscharging ding-review deed :>
Komen er nog wat aan ook ;)

Dank je wel, en laat mij gerust weten wat je beter vond aan die ander, of eigenlijk: hier vindt ontbreken, zodat de volgende weer beter kan? :)
Bouw en features net iets te lang, iets te veel plaatjes zodat ik continu aan het scrollen was
Laat ik hopen dat iemand die serieus voor deze muis in de markt is een paar extra foto's voor lief neemt :D
Mooie review weer man, maar als FPS'er ben ik gewoon panisch voor draadloze muizen.

Mijn maatje daar in tegen niet, die zegt de muis te gaan kopen, na het lezen van je review. Als dat niet genoeg zegt... +3
Thanks :D

Draadloos FPS'en is met de laatste generatie echt geen issue meer. Je zal het op een stage niet snel zien, maar er is niks aan onderbouwing dat je thuis met je bijv G403 Wireless minder af bent dan met de G403 wired.

Tussen de Tyon en de Leadr is het wel wat anders, omdat de sensor veel beter is in deze nieuwe. Het draadloze element is echter geen issue. Het gewicht en de vorm kunnen dat wel zijn als je een <100 gram muizer bent natuurlijk. Persoonlijk? Ik vind FPS met een wat grotere muis best fijn :p
Persoonlijk? Ik vind FPS met een wat grotere muis best fijn :p
Precies dit. Het is gewoon heel persoonlijk. Zolang je die headshots maar schiet }>
heel persoonlijk inderdaad,
ik heb niet hele stabiele handjes, en te lichte muisjes kan ik daardoor simpelweg niet stabiel houden
Als de volgende versie net zoals m'n grasmaaier zelf naar het oplaadstation rijdt ben ik verkocht :+
Hoe krijg je toch al deze spullen om te reviewen?