Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router Review

nhbergboer 28 november 2005, 1.732 views

Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router

Pluspunten

• Goede feature set, goed bereik, gemakkelijke installatie.

Minpunten

• Hardware versie 5: Instabiel! (Versies 2 t/m 4 zijn ok)

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
Samenvatting: Koop geen versie 5, maar een versie 2, 3 of 4!

De WRT54G is een router die voor zijn prijsklasse een goede feature-set levert. Vooral het feit dat WPA/WPA2 en QoS worden ondersteund waren voor mij een reden om het apparaat te kopen. Installatie is met de bijgeleverde software een fluitje van een cent. Een zeer positief punt hierbij is dat al tijdens de installatie van de software heel sterk de nadruk op beveiliging wordt gelegd, en dat deze beveiliging vervolgens ook met slechts een paar muisklikken ingesteld wordt.

Waarom dan toch deze lage beoordeling?

DEZE LAGE BEOORDELING GELDT VOOR DE HARDWARE VERSIE 5. ZORG DAT JE EEN VERSIE V2.0 tot V4.0 (en het liefst een V3.1) IN HANDEN KRIJGT!

Linksys heeft een goede naam gemaakt met de WRT54G versies 1 t/m 4, die alle 16 of 32 MB RAM hebben en Embedded Linux draaien. Bovendien zijn deze versies goed uit te rusten met 3rd party firmware (waarbij wel de garantie vervalt!) die extra functionaliteit optsluiten.

ECHTER, de WRT54v5 is een van binnen zeer sterk beperkte versie (4 MB RAM) die VxWorks draait. De v5 is instabiel (elk uur vliegen de netwerkverbindingen er uit), en je kunt er geen 3rd-party firmware op draaien.

Dit is op zijn zachtst gezegd bedenkelijke marketing van Linksys. Foei!

Heb jij ook een Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router?

Helemaal mee eens. Recent kocht ik dezelfde router en heel veel vastlopers. Een upgrade naar de nieuwste firmware (1.00.2) bracht iets verlichting maar het werkt nog altijd niet zoals verwacht. Bovendien valt op dat er alleen een amerikaanse firmware beschikbaar is.

Bij het veranderen van een instelling loopt de boel geregeld vast, en alleen een power-off helpt dan nog.

De router stoort enorm op mijn draadloze PC->TV systeem, ongeacht de kanalen die ik op beide apparaten instel. Met routers van andere merken doet dit probleem zich niet voor.

Deze (v5) router is absoluut onder de maat voor Cisco en hoort in de categorie B-merken thuis.
Storen op je draadloze PC->TV systeem is niet zo vreemd. Beide draaien op 2,4GHz waarbij zo'n draadloos videosysteem meestal veel meer zendvermogen heeft en dus je draadloze netwerk stoort, ik heb het zelfs al eens meegemaakt dat ik helemaal geen draadloos netwerk kon installeren toen de WRT en de zender van het draadloze videosysteem in dezelfde ruimte stonden.
Maar waarom heb ik dan geen problemen als ik een testrouter van Asus, US Robotics of een simpele Sitecom neerzet ?

Volgens Linksys zelf (telefonische support) zou ik deze storing niet mogen hebben.

Daarbuiten heb ik gewoon steeds vastlopers als ik even de antenne uit/aanzet of een andere instelling aanpas. Je klikt opslaan en hij is "dood". Ook gebeurt dat spontaan.

Ik gebruik al de 1.00.2 firmware :(
Ik heb wel de EU versie van 1.02 voor je evt.
Mail me maar
Post er dan op z'n minst bij hoe je de verschillende versies kan herkennen :).
Niet. Overal staat gewoon WRT54G op de doos. Het staat heel klein onderop het apparaat op de sticker met copyright en serienummers en als je heel goed zoekt op het plastic van de verpakking op een barcode. Nogal vervelend als je een demo in de winkel ziet en er eentje uit het magazijn krijgt. Of besteld via internet.

Je moet maar afwachten wat je krijgt uiteindelijk. Daarom vind ik het een beetje oplichterij.
je kan toch in de winkel vragen welke versie dat is die je koopt en als ze je niet snappen kan je nog altijd binnen 8 dagen ruilen