HKC NB34C Wit, Zilver - Reviews

Specificaties 34" • 3440x1440 • 100Hz • PLS • 4ms - Bekijk alle specificaties

HKC NB34C Wit, Zilver Review

Vetzak 26 september 2017, laatste update op 27 september 2017, 1.335 views Product gekocht

HKC NB34C Wit, Zilver

Uitstekende monitor, en al helemaal voor zijn prijs! Met een uniek wit simplistisch design, direct LED en vooral zijn prijs steekt hij ver uit boven de competitie qua prijs/kwaliteit. Het merk zal in Europa nog moeten groeien maar laat het je niet weerhouden om één aan te schaffen.

Pluspunten

• Zelfs de meegeleverde DisplayPort- en voedingskabels zijn volledig wit!
  • Allergoedkoopste in zijn klasse
  • Alles kan los en dat maakt verpakking super klein, ideaal voor verhuizing
  • Direct LED
  • Grote ovaal in de hals voor al je kabels

Minpunten

• Staat laag op de voet, verhoging bij sommigen nodig
  • HKC redelijk onbekend in Europa, support niet zo goed als grote merken natuurlijk
  • Komt redelijk langzaam uit slaapstand vergeleken met andere monitoren
  • Menuknoppen onhandig in gebruik

Beeld
Beeldkwaliteit laat ik aan de experts over, wat ik wel kan vertellen is dat de kwaliteit precies is wat je verwacht van IPS; goede kijkhoeken en overal egaal strak beeld. Het feit dat je direct-led hebt en geen edge-lit merk je direct als je helderheid vol open gooit met sRGB modus. Hang je verduisterende gordijnen maar andersom.

Camera van OnePlus 3T

Instellingen
Het menu is overzichtelijk maar de bedieningsknoppen zijn vervelend, één keer goed instellen dus en verder niet aanraken. Van mij hadden ze wel zo'n ronde 'joystick'/knobbel onderop mogen gooien, of de knoppen achterop plaatsen. Het menu is verder niet veel anders dan van je standaard monitor, met de gebruikelijke instellingen. En daar is niets mis mee.

Direct LED
Het verschil tussen edge-lit en direct led merk ik heel subtiel, het dynamisch contrast lijkt wat hoger te liggen dan ik gewend ben van edge-lit door local dimming. Dit is niet echt direct zichtbaar tenzij je bijvoorbeeld games speelt in donkere gebieden, zoals horror titels.

Design
Qua design was ik meteen verliefd; minimalistisch en compleet witte afwerking op de glanzende voet na. Dat is weer eens wat anders dan al die zwarte monitoren die de markt domineren, sommigen met rode afwerkingen of zelfs LED verlichting puur voor de show. Dit is een monitor die je op een kantoor kan plaatsen, die geen aandacht wil trekken door domme figuren of lichtjes, met een design die je overal zou kunnen plaatsen. De enige soortgelijke modellen die in de buurt komen zijn de Asus Designo Curve MX34VQ en Samsung C34F791WQ.

Een echte aanrader als je hoge framerate én resolutie zoekt zonder het ¤800+ prijskaartje. Met deze prijs is het bijna onmogelijk om nog een soortgelijk model met lagere resolutie te nemen. Met deze prijs/kwaliteit zie ik HKC ook graag vaker terug in de toekomst.

EDIT: dit is mijn eerste uitgebreide review, een korte omschrijving die misschien nieuwe kopers over zou kunnen halen. Vragen kun je hieronder stellen, ik probeer zo snel mogelijk te antwoorden.

Heb jij ook een HKC NB34C Wit, Zilver?

Goede review! :) Een paar vraagjes maar, heb je de monitor al geprobeerd te overclocken tot over 100hz en gebruik je hem voor zaken zoals gamen?
Bedankt voor je reactie. Ja ik heb zeker geprobeerd om te overclocken maar 100Hz is echt de max. Niet dat 100Hz zo verschrikkelijk is, maar als je van 144 komt is het op sommige vlakken nog wel even wennen. Gelukkig compenseert de resolutie daar wel enorm voor. En ja ik gebruik hem voornamelijk voor games en films, geen professionele toepassingen of iets dergelijks.
Fijn dat er in iedergeval een goede review is van deze monitor. Ik had er wat moeite mee om er een te vinden. Ik heb nog even een vraag, hoe zit het met ghosting op dit beeldscherm? Ik ben namelijk van plan om dit beeldscherm te kopen om regelmatig op te gamen.
Ik merk hier zelf vrijwel niks van. Het ligt er ook wel aan of je vorige monitor daar veel last van had, dan let je er namelijk ook extra op bij andere monitors op dezelfde manier dat je andere refresh rates direct zal herkennen bij andere schermen. Zolang je alles kan V-SYNCen op 100FPS zul je in ieder geval geen problemen ondervinden, al is dat natuurlijk niet per se een vereiste.
Nog even een vraag: Op Amazon.de zeggen veel mensen dat ze last hebben van krakerig geluid door het plastic. Heb jij hier ook last van?
Goede vraag, dit klopt namelijk ook.

Door de warmte van de monitor kan plastic uitzetten, deze zit echter gefixeerd en spanning wordt opgebouwd dat resulteert in die tik. Er breekt niks, maar is slechts spanning in het materiaal. Hetzelfde geldt voor afkoelen (uit na lang gebruik). Dit komt ook voor bij TV's.

De eerste paar maanden van gebruik had ik er ook 'last' van, maar tegenwoordig hoor ik die niet meer. De eerste keer dat je het hoort zal wel raar zijn, maar dat went snel.