Specificaties Hifi-set - Bekijk alle specificaties

Philips FX55 Review

Elite001 25 september 2017, 471 views

Philips FX55 (Product gekocht)

Leuk en mooi setje van ons trotse Philips, maar niet geschikt voor als je echt kwaliteit wilt hebben. Leuk voor een student die wil knallen.

Pluspunten

• Bluetooth + NFC + USB + AUX
  • Carbon look aan voorzijde
  • Veel vermogen
  • Hollands eigen Philips
  • Duidelijke afstandbediening
  • Stevige bass
  • Redelijke prijsverhouding

Minpunten

• Hissing
  • Bass doet te vaak mee
  • Geluid trilt mee in monitors
  • Led uitzetten weer na opstarten

Geluidskwaliteit Score: 2
Introductie:
Dit setje heb ik gekocht bij Otto, in de verwachting dat hij beter zou zijn dan mijn 3 jaar oude 180 euro kostende 5.1 bluray set Philips HTB3510.
Immers ga je van blurayspeler naar CD speler, geen HDMI, van 5 speakers naar 2 speakers, en 100 euro meer betalen.
Daarnaast zouden ze samen met mijn 29" 21:9 monitor net op mijn bureau moeten passen in tegenstelling tot andere monitor speakers.

Aankoop & Levering
Dit setje heb ik gekocht bij Otto, inclusief verzendkosten kwam dat uit op 275 euro. Levering was al binnen de 3e dag (aangegeven werd 3 tot 5 dagen), dus die kon ik al mooi snel voor het weekend ontvangen.

Uitpakken:
Het uitpakken verloopt soepel. Niet te veel poespas, gewoon 3 stevige delen piepschuim (boven, midden en onderlaag) en een paar boekjes en uiteraard het 2.1 setje. Zo gepiept.
De doos is aan 1 zijde voorzien van kleuren, de rest is gewoon saai karton. Uiteindelijk niks bijzonders aan het packaging gedeelte.

Aansluiten:
Aansluiten gaat gewoon zoals met elke andere stekker, daar is maar 1 plug voor nodig. De speakers en subwoofer worden gevoed door middel van dunne kabels. De kabel is echter niet voorzien van grondverbinding. Ik heb zelf nog nooit problemen ondervonden met wel en niet hebben van een grondverbinding, dus die lezig laat ik aan de lezer over met ervaring.
Het setje is voorzien van USB, 3,5mm en aux aansluiting (Voor- voor en achter). Verder is er de CD speler (niet dat we daar tegenwoordig nog gebruik van maken). Verbinden kan ook met Bluetooth en NFC. Het probleem met bluetooth, vind ik, is dat er geen pairing check wordt gedaan, zodat een nabije buurman of huisgenoten niet zomaar muziek kunnen streamen op je set. Daar is deze dus wel gevoelig voor. Mocht je een grappig huisgenootje hebben, zul je het zelf niet zo grappig meer vinden. Verbinden gaat in ieder geval heel snel. Er is wel een vertraging van een halve seconde met bluetooth naar set.

De tests:
Ik ben geen expert, dus ik begin ook niet aan decibel metingen, storingsmetingen en whatsoever, dus ik doe het voor de 'normale gebruiker zonder diepgaand verstand van audio termen'.

De set heb ik eerst geprobeerd met bluetooth (ik ben geen fan van bluetooth, dus dit was een snelle test). Verbinden ging probleemloos, geluid kwam ook gewoon prima aan. Ik heb gestreamd vanaf mijn telefoon middels youtube app. Bij het pauzeren van een audiofragment was er een halve seconde vertraging tussen het beeld wanneer de telefoon stil stond en het geluid eindigde door het setje. Ik vermoed dus een bluetooth-audiolag van een halve seconde. Niks boeiends, maar mocht je hem als extensie willen gebruiken van je telefoon voor games, misschien niet zo verstandig.

Vervolgens de andere makkelijke aansluiting waar ik dagelijks gebruik van maak: De 3,5mm jack. Tijdens het gebruik zowel een afgeschermde als niet afgeschermde kabel gebruikt. Puur voor het vergelijk. Daar waren geen verschillen tussen.

De speakers staan op mijn bureau van 105cm, en op een centimeter na past dat samen met mijn LG 29" 21:9 scherm.

Mijn PC waarop ik de set heb aangesloten middels 3,5mm heeft de volgende specs op dit moment:
-Intel i5 7600 (non-K)
-Asus Prime H270M-plus moederbord
-16 GB Corsair Vengeance DDR4 2400mhz geheugen
-Gigabyte GTX1080 OC (blower-model)
-Corsair 650watt voeding (Gold-cert)
-Sound Blaster Z geluidskaart
-Samsung Evo 960 M.2 500GB (+ enkele andere schijven)

Geluidskwaliteit:
De geluidskwaliteit is op zich goed, als je het bij eenvoudige en/of harde tracks houdt.

Meetrillend geluid: Wordt de muziek ingewikkelder, meer tonen tegelijk, dan beginnen de geluiden mee te trillen. Zo heb ik bijvoorbeeld een basgitaar met zang track geprobeerd. Mijn huidige hifi set speelt deze vlekkeloos af, zoals het hoort (misschien niet alle geluiden precies maar dat terzijde). Deze 2.1 set begon echter de stem mee te laten trillen, wanneer de basgitaar 'zoemt'. Wil je geen gestoord geluid, kijk dan naar een ander setje.

Ongewenste bass: Ik ben fan van epische muziek, raw hardstyle en soundtracks van films. De eerste twee kon het setje hartstikke prima afspelen. Daarbij heb ik die trillingen niet vernomen. Bij soundtracks van films weliswaar pakt de subwoofer een bass op die subtiel moet worden afgespeeld. In plaats daarvan popt een bass er steeds tussen (Darth vader theme heb ik hiervoor gebruikt).

Hissing: Tijdens wat stillere momenten hoor ik een hissing. Storend, als je juist eigenlijk niks verwacht. Zoals eerder aangegeven heb ik de speakers op mijn bureau staan.Gebruik je ze echt als boekenplank-speakers, zul je dit misschien wat minder snel opmerken.

Spontane geluiden knallen: Bij geluiden die je heel even hoort na stilte of dergelijken, lijkt het alsof de speakers sommige geluiden er uit knallen. Bij het binnentreden van een teamspeak channel word je normaal gesproken begroet door een nette dame die 'Connected' zegt. Maar met deze speakers knalt 'Connected' er uit. Niet een prettig moment. Datzelfde had ik met een youtube commercials.

Overige aandachtspunten:
- De hoofdunit is voorzien van blauwe ledverlichting (alleen blauw, geen RGB instelbaar). Deze knippert mee op basis van het geluid. Je kunt dat uitzetten (ook met afstandsbediening), maar iedere keer als je de unit opstart dan moet je die knop ook weer opnieuw indrukken.
- Afstandsbediening is duidelijk, alles wat op de hoofdunit zit, zit ook op de afstandsbediening.
-Heeft een FM antenne kabel (geen DAB+)
-Geen eigen interface dat je met een hdmi kabel kunt betreden. Je hebt het LCD schermpje. Op zich voldoende voor waar deze uiteindelijk voor dient, maar smaken verschillen.

Conclusie:
Ik zou dit setje alleen aanraden als je alleen harde muziek luistert en wilt knallen. Wil je soms wat detail, dan komt daar vervorming in voor door meetrillen. Met Hardstyle en epische muziek weet het setje wel raad mee, maar voor de rest kun je beter wat anders gaan zoeken. Ik stuur deze set in ieder geval terug. Hoewel ik het prachtig vind met hardstyle en epische muziek, vind ik het geld niet waard, als mijn goedkoper 5.1 setje beter weet te presteren op alle andere vlakken. Ik ga weer een zoektocht aan om de optimale speakerset binnen budget te vinden.

Heb jij ook een Philips FX55?

Voel je de bass door een kamer van 20m2 goed door dreunen? Wil namelijk echt fijne bass onder de hardere stijlen.
Op fijnheid heb ik de bass zelf niet beoordeeld. Deze kan echter wel luid en kun je door het huis heen horen.