Medion Akoya E3213T (30023176, Qwerty)

Specificaties 13,3" • 1920x1080 • 64GB • Intel Celeron - Bekijk alle specificaties

Medion Akoya E3213T (30023176, Qwerty) Review

Julian 25 september 2017, laatste update op 11 oktober 2017, 2.193 views Product gekocht

Medion Akoya E3213T (30023176, Qwerty)

De E3213T doet het goed op de essentiële punten: het scherm, de snelheid van het apparaat, het toetsenbord, de touchpad en de aansluitmogelijkheden. Op de bouwkwaliteit valt echter veel aan te merken. De beoordeling 'goed' moet dan ook vooral in het licht van de prijs gezien worden.

Pluspunten

• Goed fullHD IPS scherm
  • Touchscreen
  • Tent- en tabletmodus
  • Typt uitermate prettig
  • Prima touchpad
  • Fanloos
  • Behoorlijk vlot bij eenvoudige taken
  • Voldoende aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Bouwkwaliteit matig
  • Speakertjes gaar (kan mijn exemplar zijn…)
  • Plaatsing camera onhandig

Onlangs mocht ik wegens het binnen de garantieperiode overlijden van een Asus T100Chi iets nieuws uitzoeken bij Alternate voor hetzelfde bedrag, te weten een bescheiden 399 euro. Ik kwam uit op deze Medion, omdat ik iets zocht met een touchscreen en een FullHD scherm, dat vooral ook geschikt zou zijn als apparaatje erbij voor op de bank. Maar wat me een beetje tegenstond aan de Chi, is dat die toch te klein was en net wat capaciteit tekort kwam om (nu en dan) ook iets te produceren, zoals een review voor Tweakers.net. De Medion E3213T leek me dan net iets handiger, met zijn 13.3” scherm, 4GB werkgeheugen in plaats van 2, en een Celeron in plaats van een Atom. En gewoon normale USB3-poorten in plaats van micro, een gewone HDMI-uitgang, en een toetsenbord dat niet via bluetooth gekoppeld hoeft te worden.

En inderdaad, deze machine komt heel aardig in de buurt van een echte laptop! Hij doet alles wat hij moet doen gewoon goed. Het scherm is goed, hij typt uitzonderlijk lekker, de touchpad is prima, de accuduur ook en hij is vlot genoeg voor internetten, Netflix, en reviews typen.

Daarnaast biedt hij nog wat extra: je kan hem als tablet gebruiken, door het scherm helemaal door te klappen. Of in tent-modus, wat best aardig is als je b.v. een recept volgt bij het koken, of voor een presentatie.

Wat alleen minder is is de bouwkwaliteit. Hij is gemaakt van goedkoop plastic, en dat zie je meteen. Van dat doffe, buigbare plastic waarvan je weet dat het over twee jaar geel is. De laptop kwam ook een beetje krom uit de doos, het scherm sloot links en rechts niet mooi aan op de rest als hij dichtgeklapt was. Na wat buigwerk is dat wat beter. Het scherm is wat wiebelig. En er zit een gele vlek links bovenin mijn scherm, vermoedelijk van iets te veel lijm. En de speakertjes (2 stuks, ze kunnen wel hard) resoneren bij bepaalde tonen, vooral de Windows geluidjes. Dat klinkt echt heel zielig. O ja, en de camera is echt een lachertje. Die zit onderaan het scherm, waardoor je als je zou willen videobellen, de ander vooral trakteert op goed uitzicht op je neushaar. Ze hadden hem net zo goed weg kunnen laten.

Dat zijn als je ze zo op een rijtje ziet toch behoorlijk wat stevige negatieve punten. Toch ben ik erg blij met de E3213T. Hij doet het gewoon goed, hij werkt prettig. Netlfix draait prima, alle andere applicaties werken goed. Het scherm is ruim voldoende helder en scherp en de kleuren zijn prima. Vanwege het touchscreen is het wel een glanzend scherm, wat natuurlijk zijn nadelen heeft bij werken met veel licht, maar persoonlijk hou ik van glanzende schermen. En hij typt echt uitzonderlijk fijn. De toetsen geven hele goede feedback, echt een genot om op te werken. De touchpad is goed, hij reageert ietsje laat op scrollen met twee vingers, maar het is wel voorspelbaar en voor het overige is hij accuraat. Hij gaat ook goed om met natte of vette vingers, heb ik gemerkt. Andere zaken zijn gewoon onopvallend prima, zoals de accuduur, de snelheid waarmee hij oplaadt, de kwaliteit van de wifi en bluetooth verbindingen, en de snelheid van dingen downloaden. En hij ziet er leuk uit vind ik.

Voor het geld neem ik die minpunten dan ook voor lief, zonder me daaraan te ergeren.

Heb jij ook een Medion Akoya E3213T (30023176, Qwerty)?