×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties Octa (8) core @ 3GHz-3,7GHz - Bekijk alle specificaties

AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler Review

DUCKI3S 25 september 2017, laatste update op 26 september 2017, 1.816 views

AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler (Product gekocht)

Goed product, scherp geprijst en stabiele performance

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit
  • Multitasking
  • Goed overclockbaar
  • Stock cooler relatief stil

Minpunten

• Geheugen compatibility

Na 6 jaar lang op een AMD Phenom II x4 965 gedraaid te hebben vond ik het eens tijd voor een upgrade. Games begonnen langzaam te draaien door de cpu, waar mijn oude HD 7850 het nog redelijk volhield. Toen afgelopen jaar het Ryzen platform uitkwam leek deze logischerwijs een interessante upgrade. En na een paar maanden gewacht te hebben tot de belangrijkste bugs verholpen waren, heb ik eindelijk een Ryzen 7 1700 gekocht. In combinatie met een MSI x370 gaming pro carbon(jaja fancy lichtjes, maar ook heel veel features) en 16gb HyperX Predator geheugen op 3000mhz, blijkt dit een heel mooi setje.

Waarom deze als er zoveel meer opties zijn?

Voor alleen gamen was de Ryzen 5 1500(x) misschien wel een betere optie geweest. Maar ik wilde meer dan dat, ik wilde een processor die veel cores had voor mijn toepassingen zoals het draaien van simulaties en berekeningen voor mijn studie. Maar ik was ook wel eens benieuwd naar bijvoorbeeld livestreamen en video editen.

Praktijk

Ik zal niet allemaal nummers rond gaan gooien in mijn review, die zijn er immers al genoeg. Simpelweg, mensen die een CPU willen voor alleen gamen zijn beter af met een i7 7700k voor bijna dezelfde prijs. Maar als je wilt gamen en daarnaast ook andere doeleinden hebt waarvoor veel cores belangrijk zijn, dan is dit de goede keus.
Setup
AMD Ryzen 7 1700
MSI X370 Gaming Pro Carbon
Kingston HyperX Predator 16gb 3000mhz
AMD Radeon HD 7850 (nodig toe aan een upgrade)
NZXT S340 Elite Case(2 in 2 out fans)
Corsair CX450m

In de meeste games draait de CPU niet boven de 20%.
Echter kunnen de meeste games gewoon nog op 60fps gespeeld worden. Als je dan nog gaat streamen kom je erachter hoe goed de cores gebruikt worden. Als er in OBS Studio gestreamd wordt op een resolutie van 1080p op 60fps, met een x264 preset van slow, komt het gebruik van de cpu zelfden boven de 65%. Ook berekeningen in bijvoorbeeld de programmeertaal python gaan erg vlot en gebruiken alle 8 cores. Ook de stock cooler presteert goed, bij idle is de temperatuur tussen de 35 en 41 graden celsius, onder load is dit maximaal 60 graden bij prime95. Boven de 1500 rpm begin je de cpu koeler toch wel te horen, verder is hij niet luider dan de andere geluiden in een normale kamer.

Overclocken

Wat valt er over te zeggen, je gaat naar de bios, verandert de multiplier naar in mijn geval 38 en je cpu draait op 3,8ghz. Daarnaast was het geen probleem om het geheugen op 3000mhz te krijgen(met een xmp profile), maar helaas lukt niet iedereen dat.

Zoals al eerder gezegd, voor puur gamen moet je deze CPU niet kopen. Maar als je meer wilt dan dat is het een geweldige keuze. Naar mijn mening zelfs beter dan de 1700x en 1800x. Dit omdat de CPU makkelijk overclockbaar is en daardoor op dezelfde performance te krijgen voor toch wat minder geld. Daarnaast zijn de meeste bugs opgelost en is het platform erg stabiel geworden. Ten slotte zit er een relatief stille en goed werkende stock cooler bij. Er is weer een goeie concurrentie in de CPU markt en daar mogen we best blij mee zijn.

Heb jij ook een AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler?

Dank je wel voor je mooie review , hij leest lekker weg.
Bedankt, mocht je nog op of aanmerkingen hebben dan hoor ik t graag :)
Ruisstil moet muisstil zijn neem ik aan
Heb het aangepast, dankje :D