Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 8 64GB Grijs Review

SalimRMAF 24 september 2017, laatste update op 26 september 2017, 1.629 views

Apple iPhone 8 64GB Grijs (Product gekocht)

Zeer degelijke telefoon die een stuk sneller aanvoelt dan de iPhone 6, 6S en 7. superslowmo en 4K60FPS maken het plaatje af. De prijs en "slidegate" vormen wel een probleem, samen met alle bugs van iOS11 icm de Apple 8!

Pluspunten

• Snel
  • Degelijk
  • Accuduur
  • Draadloos opladen

Minpunten

• Telefoon glijdt weg
  • De prijs, Apple...
  • Bugs iOS11 (teveel!)
  • Geen dual-camera
  • 4K60 video's delen

De iPhone 8 is zonder twijfel op dit moment de meest gereviewde telefoon. Omdat de meeste reviews steeds dezelfde onderwerpen behandelen zal ik naast praktijkvoorbeelden ook leuke onderbelichte punten toelichten.

Historie

Ik heb alle voorgaande telefoons in bezit of gehad. De telefoons kan ik dus goed met elkaar vergelijken.

Slidegate

Wat direct opvalt bij de iPhone 8, is dat de telefoon wegglijdt wanneer je hem plaatst op een textielen oppervlakte. Dit heeft te maken met de glazen achterkant.

Bugs iOS11

Meerdere keren per dag loop ik tegen irritante bugs aan. Bij het openen van een melding (bijvoorbeeld van WhatsApp) blijft het scherm helemaal zwart. Pas wanneer je op de home-knop drukt en WhatsApp weer opent zie je je bericht.

iPhone 8 en de 6
Links mijn iPhone 8, rechts de iPhone 6. Genomen met een iPhone 5.
Blanco lockscreen
Een andere bug waar je boos van wordt is dat de telefoon in lock-stand alleen de achtergrond vertoond (geen tijd, geen meldingen), ondanks dat je bijvoorbeeld meldingen hebt ontvangen. Moet je je pascode invoeren? Dan heb je geen andere mogelijkheid om dit blind te doen. :D

iOS 11 bugs

Blind je toegangscode invoeren, want iOS 11. O-)
Telefoon doet niets, nieuwe Hard-Reset methode!
Wanneer je je blanco lockscreen wilt undo-en, start je je telefoon natuurlijk opnieuw op. Zo gezegd, zo gedaan? Telefoon uit. Telefoon aan. :)
Na 30 seconden zie je niets anders dan het logotje. :|
1 Minuut into the game: niets anders dan het logotje. :/
Opnieuw opstarten? Hard reset (je weet wel, Power en volume-down). ;( Mislukt, er gebeurd gewoon niets.
Lightning kabel in de iPhone: Niets.
(Googelt naar iPhone 8 hard reset)
Dat gaat dus anders. Je drukt VOL UP 1 x snel in, VOL DOWN 1 x snel in, en dan de AAN/UIT knop lang totdat de telefoon opnieuw start.
Hij startte opnieuw op, heb er niets meer aan gedaan, na 10 minuten (!) kwam ik pas weer bij de lockscreen... :(

Vreemde manier van zaken, wat is er toch mis met mijn telefoon?
Slip 'n slide
Direct na het uitpakken viel me dit op. Mijn bankstel is van stof: de telefoon glijdt rustig maar zeker van je bankleuning. Lijkt niet zo erg op het eerste gezicht, maar mijn iPhone 7 viel (door een stoot) op mijn Asus Zenbook UX301. Schade: §450.

Ook tijdens het lezen in de avond in je bed (of wanneer je de telefoon op je kussen plaatst) zal de telefoon doen glijden. :'(

De te hoge prijs blijft een punt van kritiek. Apple heeft bijna 250 miljard dollar in kas. Opgepot. Ja, de RAM-prijzen zijn iets gestegen, maar dat rechtvaardigd de te hoge prijs niet.

Accuduur

De accu gaat vergeleken met de 6 en 6S veel langer mee; ook vergeleken met mijn 7 blijft ie het iets langer volhouden. Tijdens het filmen met 4K60 merk je wel dat de accuvermogen behoorlijk snel terugloopt.

Draadloos opladen

Ik ben zelf nog geen fan van draadloos opladen omdat de efficiŽntie hiervan een stuk minder is dan wanneer je hem gewoon bekabeld (met een 12 watt iPad brick) zou opladen.

4K60 FPS

De telefoon wordt redelijk warm bij het opnemen in 4K60 in de buitenlucht (wanneer het 20 graden+ is). Ik kreeg de melding dat de flitser uit veiligheidsoverwegingen is uitgeschakeld tijdens het filmen. Houd hier dus rekening mee.

Ook heb ik het probleem dat sommige apps (waaronder WhatsApp) niet met 4K60-video's kunnen omgaan. Videos opgenomen in dit formaat kun je dus NIET delen (iOS converteerd deze videos ook niet automatisch). Delen kan alleen via Airdrop of iMessage.

Een aantal RAW 4K60 voorbeelden tref je hieronder:

Heb jij ook een Apple iPhone 8 64GB Grijs?

Meer advertenties

Welke? Ik zag alleen iPhone 7.

En waar lees ik iets over de accuduur en draadloos opladen. Staat wel tussen de plussen maar ik zie nergens tussen in je review.
Er staat toch nergens dat hij alle telefoons laat zien? Hij zegt alleen maar dat hij ze in bezit heeft gehad. Om daar dan op te reageren is vrij zwak.
Door zoiets te kopen houd je de idiote prijzen van Apple (ook na langere tijd, immers 0,0 gaat eraf het eerste jaar) in stand.
Ik zie minpunten die eigenlijk geen onderpresterende eigenschap van het toestel zijn..
Hij werd verkocht met 1 camera, geadverteerd met 1 camera, en dan lijkt het me vrij logisch dat je tijdens het gebruik ook maar 1 camera verwacht. Het kan natuurlijk zijn dat je graag een dual camera systeem had willen hebben, maar dat heeft dit toestel niet. Net als het dat geen ingebouwd scheerapparaat heeft.
}:O Je zou de trilmotor zo kunnen bewerken dat het een baardtrimmer en dus scheerapparaat wordt. }:O
Je kan ook twee iPhone's aan elkaar plakken met duct tape of twee foto's maken en ze in photoshop o.i.d. bewerken.

Als je graag twee camera's wilt koop je toch de 8 Plus..
Hey dat kan ook nog ja! Slim van je. :Y)
Vervelend dat de telefoon wegglijd, misschien hadden ze hem toch beter van aluminium kunnen maken. En wat de prijs betreft, je kent Apple... :)
:) Wat houd je verborgen achter die lach? Een Apple-logo als avatar. Ben jij Tim Cook himself? :X
Oh nee. IK BEN ONTDEKT! :*)
.... :+ (Pennywise, we're all gonna die)
This is italiaaaa
Something with U
SSSssssss Snakeeee
Im straight

Tja, je koopt natuurlijk ook het budget model, kan je niet alles van verwachten :) , even wachten op de Apple X

Sorry :P