×

Help Tweakers weer winnen!

Garmin Vivoactive 3 RVS (Zwart) Review

Kolky 23 september 2017, laatste update op 23 september 2017, 2.045 views

Garmin Vivoactive 3 RVS (Zwart) (Product gekocht)

Ik heb deze direct na de release gekocht, op basis van de goede ervaring met Garmin, de uitgebreide featureset, de concurrerende prijs en de eerste veelbelovende previews. Ik ben in geen enkele manier teleurgesteld.

Pluspunten

• Lichtgewicht
  • Veel features
  • Garmin Connect geeft uitgebreide data
  • Batterijduur
  • Scherm always on

Minpunten

• Traploopmeter werkt niet vlekkeloos
  • Schermkwaliteit en backlight vallen mij ietwat tegen anno 2017

De eerste 24 uur met mijn Garmin VA3 in het kort samengevat: ik ben erg onder de indruk. Vergeleken met mijn oude Forerunner 410 (gekocht in 2012) is het een flinke stap vooruit (of eigenlijk: achteruit) in gewicht en omvang. Het is een slank horloge dat je prima 24 uur kunt dragen zonder er last van te hebben.

Ik heb in de afgelopen 24 uur veel functies getest.

Eerste indruk
De bouwkwaliteit is stevig. Het siliconenbandje komt sterk over en zit lekker. Het gewicht is laag. Het scherm is niet geweldig. Zeker niet als de backlight aanstaat. De touch werkt prima, hoewel een iphone oid veel vloeiender aanvoelt. Ik had over het scherm eerlijk gezegd hogere verwachtingen.
Wat wel weer een pluspunt is, is dat het scherm altijd aan staat.

Hartslagmeting
De polsmeting bij rust gaat goed. Het horloge hoeft helemaal niet strak te zitten voor een goede meting, dus het horloge kan comfortabel om de pols. Garmin Connect en de widget geven een prachtig verloop van de dag weer.

Move IQ
Wat ook goed werkt, is het automatisch constateren van (lichte) inspanning. Zo zijn mijn 4 korte fietstochtjes (op normale snelheid) en wandeling van 36 minuten keurig als zodanig op mijn tijdlijn gemarkeerd. Ik heb daar niets voor hoeven doen.

Traploopteller
Deze werkt helaas wat minder. Ik lees daarover bij voorgaande modellen ook klachten. Kennelijk is het gyroscoopalgoritme in combinatie met de barometer niet nauwkeurig genoeg om de verschillende traploop'technieken' als zodanig te typeren. Zo heb ik gisteren 4 trappen geregistreerd omhoog en 7 omlaag. In werkelijkheid heb ik een stuk of 20 trappen gedaan.

Stressscore
Een bijzondere feature is de stressmeting. Ik ben er nog uit hoe deze widget zijn conclusies trekt, maar het komt verbluffend goed overeen met mijn gevoel. Het plot rust, lage stress en hoge stress in een grafiek en ik zag perfect de drukke -stressy- momenten in de dag terug. Leuke feature.

Activiteiten
Ik heb gisteren een rondje van 7 kilometer hardgelopen (pace 4:50/km). Natuurlijk heb ik tegelijkertijd mijn vertrouwde Forerunner 410 om de pols gehad om een indruk te krijgen van de verschillen. Ik noemde al eerder het gewicht. Wat een verademing is de VA3 ten opzichte van de FR410. Ten tweede is de geïntegreerde hartslagmeter handig, zodat er geen band om de borst hoeft -die je toch voelt zitten-.
De hartslagmeter van mijn FR410 is niet meer betrouwbaar, dus dit geeft geen goede vergelijking. Toch vermoed ik dat de hartslagmenting van de VA3 in het begin (zeker de eerste 8 minuten) niet geheel nauwkeurig is, gezien een trendbreuk rond 8:00 minuten. Voor 8:00 was de hartslag ongeveer 140-150, rond 8:00 opeens een sprong naar 170, om daarna steady op te lopen richting de 180.

De afstand die mijn forerunner heeft gemeten, is 7,05km en de afstand die de VA3 heeft gemeten is 7,03km. Geen noemenswaardig verschil. Ook in de nauwkeurigheid in het afgelegde pad zag ik geen grote verschillen. Ik heb de VA3 overigens op de GPS-only stand gehad (wat achteraf bleek dat dit de defaultstand was). De VA3 heeft ook Glonass-ondersteuning. Wellicht dat dat tot nog nauwkeuriger afstandmeting leidt.

Helaas kon ik geen goede vergelijking maken bij de kilometermeting. De auto-lap stond default op 1,6 km op de VA3 - op de FR410 op 1,0 km - dus de signalen gingen niet synchroon af. Dat brengt mij op het punt van configuratie.

Instellingen en configuratie
Toen ik het horloge voor de eerste keer aanzette, kreeg ik een zeer korte wizard, waar ik onder andere de taal kon instellen. Nederlands in mijn geval. Verder kon ik instellen aan welke pols het horloge zat en of ik het knopje links of rechts wilde hebben. Tot zover de wizard.
Toen ik vervolgens wat rondnavigeerde duur de widgets, kwam ik op de weatherwidget 60 graden tegen. 60 graden? Fahrenheit zeker. En inderdaad, in de instellingen van de eenheden kwam ik erachter dat het horloge standaard volledig Amerikaans is ingesteld: Fahrenheit, lichaamslengte in voeten, afstand in mijlen, hoogte in voeten enz enz. Ook de autolap (zie vorige paragraaf) stond dus standaard op 1,6km=1mijl. Het zou mooi zijn als Garmin in de opstartwizard de instellingen van de internationalisation zouden opnemen.

Synchronisatie
Synchroniseren gaat supermakkelijk met je telefoon (Bluetooth) of Garmin Express (USB). Met de FR410 gaf het nog wel eens problemen om met de ANT+ dongle contact te maken. Met de VA3 gaat het smooth. Garmin Connect geeft een enorme hoeveelheid grafieken over je dag, je doelen en hoe het verder met je gaat. Erg mooi uitgewerkt, hoewel ik mijn weg nog wel even in deze informatie moet vinden.

Oplaadsnelheid
Ik ontving mijn horloge op 45% batterijniveau. Na de eerste nacht was er nog 30% over. Vanochtend nog 5%. Dit is niet representatief voor dagelijks gebruik -denk ik-, want ik heb het horloge uitgebreid gebruikt. Het horloge laadt trouwens zeer snel op. Hij ligt nu een uur aan de lader en staat al op 100%.
update: eind dag 2 staat de batterij op 87%.

Al met al ben ik onder de indruk van de uitgebreide features en de grote hoeveelheid data die je elke dag krijgt. Het horloge is licht, heeft een veelbelovende accuduur en doet uiteraard ook gewoon wat-ie moet doen. Jammer dat het scherm niet helemaal anno 2017 aanvoelt en dat de traploopteller niet goed werkt, maar verder is het een smartwatch dat aanbevelingswaardig is voor de enthousiaste sportieveling.

Heb jij ook een Garmin Vivoactive 3 RVS (Zwart)?

Mooie en duidelijke review.
Ik heb een vraag, heb je al navigatie apps getest?
Mij lijkt dit een erg mooi horloge en ik wilde deze ook graag als fietscomputer op de fiets gaan gebruiken en nu leek het me wel mooi als hier enige vorm van navigatie mogelijk was. Zodat je bijvoorbeeld een gpx bestand kan uploaden. Ik weet dat hier apps voor bestaan maar het is vrij moeilijk om hier wat over te vinden.

Alvast dank
Hoi, dit soort apps heb ik niet getest. Ik heb bewust een zo 'vanilla'-achtige review gemaakt, om zo de out-of-the-box ervaring goed weer te geven. Daarnaast heb ik altijd een natuurlijk wantrouwen jegens addons en plugins van derden. De eventuele en onzichtbare of onduidelijke gevolgen voor stabiliteit, gegevensbeveiliging, backdoors, performance, batterijgebruik, etc weerhouden mij ervan om ze te installeren.
Fijne review dankjewel. Ik wacht zelf tot de 'slate' uitvoering beschikbaar is.
Dank voor de review, met name de opmerking over de betrouwbaarheid van de hoogtemeter. Het was voor mij, samen met de teleurstellende vibratie die me niet wakker kon maken, de reden om dit voorjaar de VivoSmart 3 te retourneren. Jammer dat ze daar nog niks aan hebben gedaan, ik zou graag van Fitbit overgaan naar Garmin Connect.
Mijn opmerking betrof de matige betrouwbaarheid van het traploopalgoritme, niet specifiek de hoogtemeter. De hoogtemeter vind ik goed werk leveren. Ik heb het niet in mijn review opgenomen, maar mijn hardlooprondje ging over een dijk. De hoogteregistratie rapporteerde over de volledige lengte van de dijk +4m hoogteverschil. Dat deed mijn Forerunner410 niet, kan ik je vertellen. Deze had dan ook geen barometer in tegenstelling tot de VA3, dus die barometer lijkt wel een verschil te maken. Detail: het beginpunt van de route lag volgens Garmin echter 2 meter hoger dan het eindpunt (hoewel die twee punten in werkelijkheid exact dezelfde plek was). Dit wordt door het naderende hogedrukgebied verklaard. Mede daaruit maak ik op dat de barometer prima werkt.
Het gaat me om het traplopen, ik woon op 15 hoog en dan is het een beetje frustrerend als je hijgend bovenkomt en je horloge maar 3 verdiepingen aangeeft ;-)

Als het puur een algoritme kwestie is dan is het voorstelbaar dat dit in de toekomst wordt opgelost, maar het feit dat dit probleem nog steeds bestaat terwijl het ook al in de 6 maanden oude VivoSmart 3 zit geeft te denken...
@pyotr Als je de hoogtemeter belangrijk vindt, in deze review is men erover te spreken, wellicht helpt dat extra in je keuze.
https://www.youtube.com/watch?v=OjFx02b6vyg op 6:20 gaat het over de hoogtemeter.
Eens met alles wat je zegt! Top horloge.

Heb hem zelf ook sinds maandag in bezit. Een lekker horloge, gister mee hardgelopen en dat ging perfect. Ook mooi dat deze t.o.v. van de vorige Vivoactive HR nu ook VO2max kan berekenen, toch een leuke feature om vanzelf te 'weten'.

Oja, wat ook handig is dat het horloge gebruik maakt van standaard horlogebanden (20mm). De bandjes op de VA3 zijn zelfs quick release, wat betekent dat je hem met een simpele push eruit kan klikken. Denk er zelf over na een lederen bandje erbij te kopen met ook zo'n systeem, om snel te kunnen wisselen tussen sportief en casual/netjes.

Schijnt dat hij het ook erg goed doet als fitness watch, met het automatisch herkennen van oefeningen en het tellen van reps, al dat nog niet getests.
Kun je ook handmatig/achteraf ingeven (in de app of op het toestel) dat je gesport hebt? Dus zoiets als "van 7:00-8:30 yoga"? Naast de opsteker van "ik heb weer een dag gesport" vind ik het (op mijn fitbit) ook altijd aardig om terug te kijken wat mijn inspanning qua HR was t.o.v. de vorige keer.
Bedoel je, dat als je geen activiteit hebt gestart, je deze alsnog achteraf kan aanwijzen op een bepaald tijdslot?

Om te weten wat je aan het doen bent, moet je namelijk altijd één van de sportprofielen starten wil je een goede tracking hebben. In het geval van yoga, dat profiel zit er ook op, dus die kan je dan vooraf gewoon starten. Er zitten zeer veel sportprofielen op, dus je kan eigenlijk zo goed als alles tracken.

In het geval van fitness (gister getest) kan je achteraf in de app aanwijzen per set wat voor type oefening je hebt gedaan, al herkent hij sommigen ook gewoon zelf (alsook de reps).
Ja, dat is wat ik nu met de fitbit doe, ergens in de loop van de dag ingeven dat ik 's ochtends heb geyogaat. Dat zal dan niet op de minuut nauwkeurig zijn, maar soit.

Een start/stop activiteit op het toestel zou ook werken, hetzij automatisch (dan moet de detectie wel goed zijn, yoga lijkt mij bijv. een lastige) danwel handmatig waarbij je er om moet denken het ding te starten.
Start/stop gaat sowieso goed, aangezien je een yoga profiel erop hebt zitten. Is een kwestie van knopje indrukken en je kan gaan.

Achteraf een activiteit toevoegen kan wel zie ik nu in de app, al durf ik niet te zeggen wat hij dan allemaal overneemt qua statistiek. M'n eerste Garmin dit.
Wat ik me nog afvraag; kun je ook standaard horlogebandjes gebruiken? Dus zonder zo'n quick release-systeem? (#horlogenoob)

@Kolky Dank voor je review. Ik wacht nog op twee dingen: de slate uitvoering en de review van DC Rainmaker ;)
Yes, zolang heb bandje maar 20mm is moet het gewoon werken. Als je zelf zo'n pushpin tool koopt, wissel je die bandjes ook vrij snel.

Een quick release bandje is in essentie ook hetzelfde, alleen kan je daar aan de achterzijde zonder pushpin tool het veertje al indrukken met je vinger. Wat meer gemak :)

Edit: ik zou overigens zelf wel voor een quick release bandje gaan, de body van het horloge is van kunststof, en ik denk dat je die met zo'n pushpin tool snel gaat beschadigen.

[Reactie gewijzigd door R4m0n_46 op 29 september 2017 09:24]

Dank voor je reactie. Ik ben erg fan van de NATO/ZULU-bandjes. De échte werkt alleen niet bij zo'n type horloge, want die blokkeert de hartslagsensor. Dus ik kijk naar zoiets: https://www.clockworksyne...2-piece-heavy-nato-bands/
Ik heb hem ook sinds maandag, en gebruik hem ook als fitness watch. Van de 37 sets van de eerste training herkende hij er 33 goed. De rest kan je gewoon achteraf aanpassen.

Van mijn tweede fitness sessie deed hij het iets minder, met iets van de 26 van de 34 goed. Maar nog steeds uitstekend en onverwacht.
Hi @Kolky, mooie review, ik kom zelf van tomtom en ben zeer geïnteresseerd in een garmin device voor meer geavanceerde opties en getallen. Ik loop veel op een atletiekbaan en wil graag Manual Laps gebruiken naast auto Laps. Volgens de hands on van dcr zou Manual Laps waarschijnlijk beschikbaar zijn zodra de VA3 op de markt kwam. Kun jij bevestigen of dit ook zo is?

[Reactie gewijzigd door Baxbax op 28 september 2017 22:52]

Helaas kan ik dat niet bevestigen. Hoewel ik deze feature niet gebruik en waarschijnlijk nooit ga gebruiken, aangezien ik op de weg loop, zie ik nog steeds veel reacties op fora over het ontbreken van deze feature.
Dit zei dcr vandaag in een reactie op iemands post met de vraag of Manual Laps er aan komen:

Ray Maker
October 2, 2017
It’s coming in a firmware update shortly. It’ll be two taps on the screen to set a lap.

De VA3 gaat er dus komen voor mij. Wel de zwarte, dus zal nog even geduld moeten hebben
Is al bekend wanneer de zwarte uitkomt.
De site van mediamarkt geeft een 6 a 7 dagen levertijd aan. Geen idee of dit realistisch is.
Dat zou heel goed kunnen kloppen, ik had een pre-order staan bij bij bol.com en die is vandaag tot mijn verrassing geleverd.
Zelfde geldt voor mij inderdaad :) eerste activiteit al mee gedaan. Tot nu toe zeer tevreden. Nu maar Hopen dat de batterijduur niet zo slecht is als iedereen over klaagt na de laatste update...
Ik zit al een poosje op de laatste update (2.50). Ik heb het horloge maandagavond (20:00u) opgeladen tot 100%. Nu (vrijdagnacht): 38%. Daar zat ook een activiteit van 45 minuten bij. Laten we voor het gemak 4 etmalen zeggen, inclusief activiteit: 60% eraf. 15% per etmaal dus. Ik merk geen verandering met 2.40.
Keurige review zo na een paar uur in bezit te hebben.
Zoals ik al meer gelezen heb wacht ik ook tot de slate versie uit is. Ik vind dit persoonlijk net even wat sjieker ogen en daarnaast past het ook bij eigenlijk elke outfit (niet dat ik nou zo'n mode mens ben).

Is het klokje ook fatsoenlijk te dragen tijdens je slapen? Of zit het dan erg in de weg?
En in je review staat dat het scherm altijd aan staat, maar kan het scherm ook uit?

[Reactie gewijzigd door SanderM78 op 30 september 2017 09:37]

Het scherm staat altijd aan, de backlightverlichting gaan alleen aan als het nodig is. De backlight gaat aan als je je pols draait om op het klokje te kijken of als je het scherm met de vinger aanraakt. Het scherm geeft zonder backlight geen ‘actief’ licht en is dus niet zichtbaar in het donker, net als een normaal horloge. Naar mijn weten kan het scherm niet uit, tenzij je het horloge uitzet natuurlijk.

Ik was nooit een horlogedrager tijdens slaap, maar ik draag hem nu 24/7. Zit niet in de weg.
Top thanx. Het scherm zal zelf niet heel erg veel energie weg vreten, maar de verlichting daarentegen.
Zolang het licht niet continu aan zal springen tijdens het slapen dan gaat mij dat ook niet in de weg zitten.
Ik hoop dat de Slate versie ook snel uitgebracht wordt.
Bedankt voor een hele goeie review Kolky. Deze is nu wel een van mijn favorieten
Is al bekend wanneer de zwartr versie uitkomt?
Daar wordt aan gewerkt. Ik zelf vermoed dat het zo ergens tussen de 20ste en 25ste van oktober uit gaat komen. Dat vermoeden komt een beetje omdat ze in Engeland op de complete range moeten wachten tot zo ongeveer die datum.
Bedankt voor deze review. :)

Jammer dat Garmin niet in staat is het algoritme voor traplopen te verbeteren.Op mijn vivoactive HR klopt daar ook niet veel van, terwijl de Fitbit Charge HR daarvoor altijd bijna precies klopte.

Hoe zit het trouwens met Sleep Tracking? Dat is iets wat op mijn vivoactive HR het slechste werkt. Garmin denkt dat ik gemiddeld 9 uur per dag slaap, terwijl dat er minder dan 7 uur zou moeten zijn. Met name als je voor het slapen nog een uurtje of 2 op de bank aan het TV kijken bent, ziet Garmin dat als 'slapen. Ook hier weer... dat deed de Fitbit Charge HR stukken beter.
Na update 2.5 werkt het traplopen nog steeds niet goed, hoewel het wel iets beter lijkt te werken dan daarvoor (lees: ik zie iets meer trappen in de statistieken verschijnen).

Bij mij werkt sleep tracking wel erg goed. De uurtjes luieren voor de tv worden bij mijn niet als slaap geregistreerd. En als ik na de wekker nog even een paar minuutjes blijf liggen, wordt dat keurig als wakker geregistreerd. Kortom, ik ben daar wel van onder de indruk.
Ik heb het idee dat de registratie van beweging sterk meetelt. Ik heb een keer mijn horloge afgedaan vlak nadat ik opgestaan was. De tijd dat het horloge in de badkamer lag, werd vervolgens doodleuk als slaap geregistreerd.
Klopt en klinkt hoopvol wat betreft slaap detectie.

Garmin gebruikt helaas de hartslaggegevens niet bij de slaap detectie (in tegenstelling tot Fitbit). Dan zou het namelijk simpel zijn om als je de horloge niet draagt, dat dit niet gezien wordt als 'slapen'. Slapen zonder hartslag kunnen we namelijk geen slapen meer noemen. ;)
Hallo,

mooie review, ik ondervind een beetje dezelfde 'frustraties', het trappenlopen werk bij mij thuis langs geen kanten en ik krijg de weer-widget maar niet zo ingesteld dat hij graden Celcius toont ipv fahrenheit.
Kun jij me eventueel helpen hoe je dit verandert? Er staat nergens een duidelijke uitleg.
Voor de rest wel heel onder de indruk van de features van dit toestel!.
Houd je scherm 2 seconden vast en ga vervolgens naar > instellingen > systeem > eenheden. Hier kun je temperatuur, gewicht, hoogte, etc instellen.

Ik heb zelf ook even moeten zoeken maar uiteindelijk het antwoord gevonden in de online handleiding van de vivoactive 3 op de site van Garmin.

[Reactie gewijzigd door Chocohase op 14 oktober 2017 18:25]