×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties 55" Ultra HD OLED TV met HDR en 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 55POS9002 Zwart Review

Timewa 23 september 2017, laatste update op 26 september 2017, 3.343 views

Philips 55POS9002 Zwart (Product gekocht)

Fantastisch beeld in een goed geslaagde verpakking, en de beste 4K OLED prijs/prestatie voor mijn gebruik. Ondermaats geluid. Bediening vergt gewenning. Kan hem absoluut aanraden!

Pluspunten

• Fenomenale beeldkwaliteit
  • Strak minimalistisch uiterlijk
  • Veel nuttige smart functionaliteit
  • Ambilight
  • Goede prijs/prestatie - zeker voor 1425 euro!
  • Snel en tot nu toe stabiel
  • Slechts 0.017 cent per RGB ledje

Minpunten

• Ergonomie afstandsbediening kan beter
  • Positie en formaat netsnoer zeer onhandig
  • Totale "experience" aanschaf is OK, maar niet high-end
  • Lange opstarttijd na harde power-off
  • Lichte kromming bovenkant scherm
  • Matige geluidskwaliteit, alleen OK voor spraak

De eerste dag in gebruik, hier nog op de (fraaie!) voet.

Achtergrond OLED overwegingen

Ik heb de afgelopen jaren de OLED ontwikkelingen nauwlettend gevolgd, nadat ik al bijna 10 jaar geleden zwaar onder de indruk was geraakt door de Sony XEL-1. Heb me toen al in detail in OLED technologie verdiept. Ik gebruik nu al jaren telefoons met OLED (o.a. Note4, S8...) en voor mij was duidelijk dat deze superieure technologie op den duur ook de juiste opvolger zou zijn voor onze Pioneer Kuro, destijds de referentie op TV gebied.

Deze TV heb ik met opengevallen mond aanschouwd toen hij op de Cebit werd getoond.

Voor het Kuro tijdperk hadden wij diverse andere plasma's. Onze eerste platte TV was een 32" Philips plasma met destijds een adviesprijs van bijna 7000 euro (!) en 800x480 resolutie. Na enkele andere 42" Sony en Philips plasma's was de 50" Full HD Pioneer Kuro 5090h het hoogtepunt.

Helaas overleed de Kuro in 2013 en toen was OLED nog geen optie. Dus een Samsung 46F6740 gekocht om de wand te sieren als tijdelijke overbrugging tot OLED beschikbaar was. Fijne TV overigens voor dat geld, ook al kwam hij uiteraard niet in de buurt van de Kuro plasma.

Dit alles slechts ter referentie. Misschien moet ik ter referentie ook nog melden dat ik wat sceptisch was over Philips sinds het TP Vision is, ik zag het echt als een B-merk en zal hieronder uitleggen waarom ik toch de 55POS9002 heb gekocht.

Om meteen met de deur in huis te vallen: Bij het LG 4K OLED paneel van deze Philips 9002 verbleekt al het voorgaande, inclusief de Kuro. Het is al vaker gezegd en geschreven, maar OLED is momenteel gewoon echt de superieure beeldtechnologie. Fingerlicking good :P

Koopproces

Ik heb vele modellen vergeleken. Van LG heb ik me in alle 2015, 2016 en 2017 modellen verdiept. Ook gekeken naar Sony en Philips. Eventjes een 65" overwogen maar dat werd ons toch iets te lomp.

Bij ons wordt de TV weinig gebruikt, en als ik hem gebruik dan is het vooral voor films. Dus hij dient vooral als monitor. In combinatie met een Humax 5200, een JBL 350 soundbar, en bij echt film kijken TA-FA777ES en Canton Karat speakers.

Ik kwam initieel tot de conclusie dat het de LG 55E6V moest worden: Heel fraai met die glasplaat, prijzen gedaald tot ongeveer 2000 euro omdat het een oud model betreft, en zeer goed beoordeeld in diverse reviews. Ik had er al bijna een besteld toen een vriendelijke verkoper mij attendeerde op het feit dat de "soundbar" toch meer voor de show is, een 55C7 ongeveer net zo goed klinkt, en de 2017 modellen bovendien veel betere beeldprocessing hebben bij bewegingen en bijna-zwart overgangen. Dit werd mij gedemonstreerd en ik concludeerde dat ik de 55E6V in ieder geval niet voor het geluid hoefde te kopen, komt niet in de buurt van een normale soundbar. En ik vond de looks echt strak, maar vrouwlief zat niet te wachten op dat rooster aan de onderkant...

Bij de demos werd mij ook duidelijk dat de videoprocessing bij de Sony A1 modellen en de LG 2017 modellen inderdaad beter was, hoewel ik de E6V ook niet storend slecht vond op dat vlak. Qua kleurechtheid en contrast heb ik geen enkel verschil kunnen zien, allemaal supergoed, en dat is niet verwonderlijk want al deze TVs gebruiken de 2016 of 2017 LG OLED panelen zonder noemenswaardige verschillen. Ik vraag me zelfs af of de zogenaamde hogere HDR helderheid van de 2017 modellen (i.v.m. ontbreken 3D filters) echt zo substantieel is.

En by the way, de Full HD OLED instapmodellen (LG A-serie) zijn ook niet te versmaden, veel mooier beeld dan welke 4K LCD dan ook.

Initieel had ik Philips helemaal niet goed bekeken. Ik vond hun eerste OLED model, de 55POS901, gewoon erg lelijk met die chromen "soundbar", en duur. Was sowieso niet bereid om meer te betalen voor een Philips. Maar toen zag ik de 55POS9002, en vond het uiterlijk on-Philips strak. Lekker minimalistisch. Toch even spieken bij de Rentepuntenwinkel van mijn bank. Daar stond hij voor 1725 euro te koop, minder dan een 2016 LG 55B6 op dat moment. Niet gek!

De reviews waren echter niet allemaal even lovend... betrof vooral de slechte implementatie van Ambilight, zorgen over Android versies, slecht geluid en een mindere ergonomie van de ingebouwde tuner. Ik besloot dat ik dat niet zo belangrijk vond: Ambilight is puur een nice-to-have en kan uit, tuner gebruiken we niet, en Android... tja toch wel benieuwd hoe dat werkt op een TV.

Toen kwam Philips met een 300 euro cashback actie. Even gecheckt of dat ook voor ING gold, en na bevestiging (zoals gedeeld op het OLED prijstopic op het forum), niet lang na hoeven denken. Bestellen! :)

Voor 1425 euro een mooi 4K OLED 2017 model, dan neem ik Android en eventueel iets mindere ergonomie op de koop toe.

[h1]Unboxing[/h1]
De doos is (te) groot! Uitpakken ging eenvoudig. Wat opvalt is dat het allemaal rechttoe rechtaan is, veel piepschuim en simpel karton. Geen hoogwaardige ervaring zoals ik bijvoorbeeld bij de Dell XPS13, Samsung S8, iRiver en diverse Apple producten ervaren heb. Nu vind ik dat persoonlijk niet erg, liever zo weinig mogelijk afval, maar wil het toch even melden voor degene die dit wel belangrijk vindt bij een TV van deze prijsklasse. Goed voorbeeld: Er zijn 2 supersimpele kabeltjes meegeleverd voor RGB en audio, los in de doos gekwakt, met hoog ali express gehalte.

Bij uitpakken is het even puzzelen hoe je de bescherming van het scherm haalt en de voet monteert, de rand is immers zo dun dat je hem daar echt niet vast durft te pakken. Even rustig voor gaan zitten en voila, de voet zit er aan. Mooie voet trouwens, van echt aluminium.

Tja, waar laat je nu die mega doos en al het piepschuim? Er zou een goede oplossing moeten komen om al deze afval te minimaliseren en slimmer te recyclen.

Wat een gigantische doos, qua volume past de TV hier wel 5 keer in!

Eerste indruk

Mooie elegante behuizing, lekker dun - niet alleen het OLED paneel maar ook de rest van de electronica. Die overigens wel in een veel minder mooi afgewerkte behuizing zit dan b.v. de LG 55E6V en de Sony's, maar dat is alleen relevant als de achterkant in zicht is (bij ons dus niet). De voorkant is heel mooi. Het blokje met het Philips logo wilde ik initieel verwijderen, maar bij nader inzien is het toch niet zo lelijk. En de witte LED die het logo verlicht kan uit of in 3 standen gedimd worden.

Meteen valt ook op dat de aansluiting voor het netsnoer dom geimplenteerd is. Dat steekt recht naar achteren, en de meegeleverde kabel is ook lomp. Dus de TP Vision engineers zijn heel druk geweest om de TV mooi dun te maken en alle aansluitingen haaks en compact te maken, om vervolgens bij muurmontage alsnog vele centimeters te verliezen aan het C7 snoer.

Zonde dat Philips je niet toestaat om het toestel vlak tegen de muur te plaatsen. Misschien bewust i.v.m. koeling dacht ik nog, maar ik heb nu na intensief gebruik geen noemenswaardige warmteontwikkeling vastgesteld dus koeling is volgens mij uberhaupt geen issue. Prettig idee voor de levensduur trouwens, het feit dat de TV lekker koel blijft. Dat was bij de plasma's wel anders.

Lomp uitstekende C7 stekker. Hier al even "subtiel"met de haakse slijper bijgewerkt tot de nieuwe kabel binnen is.

Er is een semi-oplossing voor wandmontage: Een Sonos Play C7 netsnoer bestellen bij Kabeldirect.nl, die is extra plat.

TV aanzetten... meteen valt het perfecte zwart op bij het oplichten van de Android startup animatie. Setup is easy. Gelukkig niet verplicht om accounts aan te maken en dergelijke, is allemaal optioneel. Installatie: Done.

Wow, en had ik al gezegd dat de looks echt sweet zijn? Zelfde stylish categorie als 55E6V in mijn optiek.

Randje is dun en mooi metallic

[h1]Wandmontage[/h1]
Ik heb een eenvoudige VESA mount gebruikt. De TV weegt niet veel voor een 55" en hij zat snel aan de muur, met ruim 2cm tussen achterwand TV en muur. Dit had ~1cm kunnen zijn als er over het netsnoer was nagedacht.

Zo hangt de TV nu tegen de wand

Zelfde onder kleine hoek

En een iets grotere hoek

Het scherm heeft een glanzende paarse gloed als de TV uit staat, het is niet zo matzwart als onze voorgaande TVs. Ik vind het wel wat hebben, maar het spiegelt wel enorm.

Als je er zo schuin op kijkt zie je ook dat de bovenkant van de TV niet helemaal recht is. Een kleine kromming is zichtbaar. Als je recht op de TV kijkt zie je er niks van, maar ik vind het wel storend.

[h1]Beeld[/h1]
Tja, wat zal ik zeggen. Ik begon met een gewone Full HD Blu-ray en sloeg steil achterover. :)

Had al veel gekeken in de winkel, maar in je eigen woonkamer van dit beeld genieten is toch weer een andere dimensie. Echt zoveel beter dan welke LCD dan ook.

Samsung weet nog best veel uit de ondertussen oeroude LCD technologie te persen, maar ook hun QLED LCD modellen vallen in het niet bij OLED. Enorm flauwe marketing trouwens van Samsung, die QLED benaming :( . Bewust de Onwetenden laten denken dat dat vergelijkbaar is met OLED, zelfs het streepje van de Q is bewust klein gemaakt. Bah.

Ik heb hem slechts een week en heb nog beperkte 4K content gekeken. Maar kan al wel mededelen dat contrast en kleuren veel sterker bijdragen aan het Wow-effect dan het verschil tussen 4K en Full HD. Qua beeldverwerking heb ik 'm nog weinig fout zie doen - Mooi vloeiend, zeer natuurlijke (huids)kleuren etc. Wel wat gestotter bij het afspelen van high bitrate filmpjes op USB stick, moet nog even checken of dat aan de stick ligt. Streamen via WLAN gaat super. Nu 2 Blu-rays gekeken en dat is geweldig, gaat perfect.

De fabrieksinstellingen waren mij wel net iets te scherp, de beelden zijn al zo levendig dat de extra scherpte het bijna weer onnatuurlijk hard van het scherm laat spatten. Beetje finetunen dus, gaat snel en makkelijk met de simpele user interface. Er is een soort wizard waarmee je simpel door de beeldinstellingen gaat en realtime de verschillen ziet. Goed en makkelijk.

Dan nog iets over de maximale helderheid en HDR. Diverse reviews noemen dit als een van de weinige punten waar LCD topmodellen zoals de QLED series beter presteren dan OLED. Ik vroeg me af hoe significant dit "minpunt" zou zijn. Ik heb ze niet een op een kunnen vergelijken, maar vind de maximale helderheid van de POS9002 echt overweldigend fel. Ik zet de brightness liever een paar tandjes terug. Zie sowieso geen enkel probleem bij overdag kijken met invallend daglicht. Het zou kunnen dat sommige LCDs nog net iets meer HDR schwung kunnen laten zien, maar dit weegt m.i. zeker niet op tegen de overall veel betere OLED beeldkwaliteit.

Mijn vrouw vindt het beeld overweldigend, en niet per se in positieve zin. Zij moet wennen. De content spat er echt van af en het beeld is ook weer een maatje groter dan we hadden, dus het is wel echt in your face. Ik vind 't prachtig, hopelijk went zij snel.

Ik kijk zelf na 2 weken nog steeds met verbazing naar de prachtige kleuren en het levensechte beeld. Zoals met alle luxe went het wel snel, en is het nadeel dat je heel kritisch wordt op imperfecties in bijvoorbeeld blu-ray opnames.

[h1]Geluid[/h1]
Er is al veel negatiefs geschreven over het geluid van deze TV. Ik kan beamen: Het is niet erg goed. Maar hoe interessant is het? Geen enkele TV heeft tegenwoordig nog goede geluidskwaliteit behalve misschien een B&O of een G-serie LG.

Voor gewone spraak (journaal kijken) is het geluid OK. Bij muziek of film kun je blijven spelen met de instellingen, beter dan mediocre wordt 't niet. De "triple ring" woofer vergelijk ik met een GZA lyric: "Weak like Clock Radio Speakers". Ik heb diverse JBL bluetooth speakers en de kleinste, de 29 euro kostende JBL Go, doet het al beter dan de speakers van deze TV.

Ik vond Pioneer destijds wel ballen hebben met mijn Kuro: Daar zaten gewoon geen speakers in. Onder het motto: Het is toch klote en je sluit hem toch op je home cinema aan. Philips zou ook gewoon moeten zeggen dat deze TV bedoeld is om met een externe geluidinstallatie te gebruiken in plaats van het geblaat van die triple ring prietpraat.

[h1]Ambilight[/h1]
Ik heb de TV gekocht met het idee dat Ambilight een gimmick is die ik misschien gewoon permanent uit zal zetten.

Kan nu al zeggen dat het m.i. echt een heel prettige feature is die flink meerwaarde geeft aan film kijken en de totale beleving van deze TV. Mijn eerste Philips Ambilight, en ik kan nu al concluderen dat ik het graag weer op mijn volgende TV zou willen hebben.

Ik kan me niet vinden in de kritieken van deze Ambilight implementatie, maar kan het ook niet vergelijken met vorige generaties (met RGB LEDs die schijnbaar meer diffuus zijn). Ik zie wel de scherpe streep op het plafond maar vind het totaal niet storend, kijk immers toch niet naar het plafond maar naar het scherm.

Wat de felheid betreft: Met de huidige software versie kun je de intensiteit van Ambilight in 10 stappen instellen, alsmede de karakteristiek. Goed geimplemeteerd Philips!

Ook leuk: Je kunt de ambilight LEDs aanzetten als de TV uit staat als sfeerverlichting. En e.e.a. koppelen aan Hue lampen.

TV staat uit, ambilight gaat met 1 druk op de knop aan in kleur naar wens.

User interface en Afstandsbediening

Mijn eerste Android gebaseerde TV. Eerste indrukken:
  • Opstarttijd na power-down is lang
  • Interface snel
  • Spraakbediening werkt best goed (microfoon in a.b.)
  • Bediening via a.b. niet altijd intuitief
  • Vele apps en diensten: Films huren, streaming services, spellen, enorm veel keuze overall
  • Idee van "Hee, Google heeft nu ook al mijn TV in handen" vind ik persoonlijk minder fijn.
  • Updatebeleid is mij nog niet bekend
  • Schakelen tussen smart-platformen, normaal TV gebruik, diverse inputs etc gaat nog niet vanzelfsprekend. Ook omdat knoppen op de a.b. niet helder genoeg zijn.
Indruk smart-interface

De afstandsbediening lijkt in basis een goed concept. Klassieke a.b. aan 1 zijde, Qwerty toetsenbord aan de andere kant.

In de praktijk is hij echter niet foutloos. De knoppen zijn ten eerste slecht leesbaar, zeker in schemerdonker. Daarnaast vind ik de navigatie van diverse inputs naar smart functies of gewoon TV kijken lastig. Had graag sneltoetsen voor de HDMI inputs gezien, en een meer centrale smart omgeving zoals Samsung 't doet. Ik denk dat ik er wel snel aan ga wennen maar het is niet ideaal.

Dan het toetsenbord: Leuke vondst, en ook zeker bruikbaar. Maar ik merk dat ik de spraakherkenning tot nu toe net zo vaak gebruik, bijvoorbeeld als je op Youtube een filmpje zoekt. Werkt vrij goed, beter dan bij onze oude Samsung die dat ook had.

Of het Android platform echt ideaal is voor een TV, daar ben ik nog niet van overtuigd. WebOS 3.0 en 3.5 van LG werkt misschien wel intuitiever.

De integratie met andere apparaten zoals je telefoon werkt best goed, fotootje sturen en afbeelden gaat prima, en browsen door grote hoeveelheden files op b.v. de NAS gaat duidelijk veel sneller dan op de 3 jaar oude Samsung.

Voorkant a.b. - Met microfoon bovenaan. Ledje gaat branden als hij naar je luistert.

Achterkant a.b. - Fijne knopjes en geschikt om zoekopdrachten etc te typen.

[h1]Voorlopige conclusie[/h1]
Ik heb de TV nog te kort voor een gedegen conclusie en wil hier over een paar maanden nog eens terugkomen om te nuanceren.

Ik heb destijds een beetje een dubbel gevoel gehad om een vrij jonge en eigenlijk prima Samsung 46" LCD te vervangen door een OLED. Nodig is het zeker niet. Maar ik kan wel melden dat het zo'n enorme upgrade is, dat ik er geen seconde spijt van heb gehad. Ik kan echt genieten van zo'n technologische sprong, ik geniet elke keer als ik naar deze TV kijk.

Voor 1425 euro vind ik dit een koopje. Ja, het is veel geld, maar een redelijke 55" LCD zoals de 7000 en 8000 serie van Samsung kost ook ruim 1000 euro en dan is het m.i. een no-brainer om die te laten staan en meteen een OLED in huis te halen.

Zou ik de POS9002 ook kopen voor de adviesprijs van 2300 euro? Nee, in dat geval was ik persoonlijk toch voor de 55E6V gegaan, die op dit moment zo'n 2000 euro kost.

Maar als je toch een externe geluidsinstallatie hebt, de (nog niet door mij geteste) ingebouwde tuner toch niet gebruikt, en ambilight kan waarderen, dan vind ik de POS9002 een betere keuze dan een LG B6 of C7 (uitgaande van prijsstelling Sept 2017). Momenteel is de POS9002 significant goedkoper en ik zou vandaag weer exact dezelfde keuze maken, geen moment spijt gehad!

Enig puntje van zorg is de Philips levensduur, gebaseerd op slechte ervaringen met 3 Philips plasma's. Maar gezien de geringe warmteontwikkeling durf ik dat wel aan. En of OLED zo duurzaam is dat het paneel 10 jaar functioneert moet nog blijken, maar dat geldt voor alle OLED toestellen.

Resumerend kan ik degenen die een OLED overwegen deze televisie van harte aanbevelen!

mvg,
Tim Tiek

Heb jij ook een Philips 55POS9002 Zwart?

In de huidige opstelling zitten we ongeveer 3.5m van de TV af.

Het scherm spiegelt inderdaad enorm, veel meer dan onze voorgaande televisies. Het stoort mij niet maar mijn vrouw is er minder blij mee.

Gordijntjes ervoor dan maar? :)

[Reactie gewijzigd door Timewa op 24 september 2017 15:35]

En de lampen uit dan. Ik wil volgend jaar voor de 4K OLED gaan, maar ga dus nog even verder kijken naar een model zonder spiegelend scherm. Dat is voor mij ook echt een irritatiepunt. Of in elk geval minder spiegelend. Mijn huidige TV heeft dat ook wel een beetje helaas, en daar irriteer ik me af en toe al aan :P Ik zie dat de LG E7 het niet heeft volgens mij, maar daar betaal je dan ook weer meer voor. Volgens mij is het bij de C7 iets minder als bij deze Philips, maar ik kan enkel afgaan op wat foto's die ik hier tegenkom.

[Reactie gewijzigd door cyberneticorgan op 24 september 2017 17:08]

De E7 spiegelt net zo goed, een mat filter heeft gewoon negatieve invloed op de beeldkwaliteit vandaar dat ze ook niet meer bestaan op tv's. Hooguit kan je een iets minder glimmende vinden maar niet bij OLED.

Wat quotes uit een paar reviews op Flatpanels:
Like all other OLED TVs, Philips POS9002 has a glossy surface. It ensures that colors remain rich and that contrast remains high even in very bright environments but it also reflects bright lamps and objects from the room. OLED TVs are, by now, bright enough to annul these reflections so we would not hesitate to use it in a very brightly lit living environment.
In general, LG’s OLED panels have the lowest reflectance of any TV panel so that obviously applies across the range and across brands that use LG’s OLED panels.
Nevertheless, reflections in OLED panels are still some of the least problematic for any TV-type on the market (due to the one layer OLED structure) so it is a minor concern.
Ok.. bedankt voor de info. Dat is best wel naadje, vooral in donkere stukken van een film / serie. Maar zorgen dat de ruimte goed verduisterd is dus bij een OLED TV.
Op zich zou het nog wel een leuk experiment zijn met een OLED tv om daar zelf een anti-glare filter op te plakken (die zijn wel verkrijgbaar).
Heb zelf een IPS monitor met een mat scherm en laatst nog bij iemand met een wat oudere, groot formaat Philips tv met mat scherm en ook IPS paneel tv gekeken en dat is ook een verschrikking met donkere scenes maar dan door de slechte zwartwaarden :') , dat zou er vast beter uit gezien hebben op een spiegelende [in een verlichte ruimte] (en op een OLED, zelfs met een anti-glare filter, zou dat er toch stukken beter moeten uitzien alleen gaat 'zwart is echt zwart' dan misschien wel verloren)

Nog wat ander leesvoer met een leuk voorbeeld erbij van een filter http://www.tftcentral.co.uk/articles/panel_coating.htm

[Reactie gewijzigd door apis29 op 25 september 2017 23:42]

Sja... het is kiezen of delen. Als je bij donkere scenes tegen de spullen in je huiskamer / raam e.d. zit aan te kijken hebben die zwarte zwartwaarden nog niet zo veel zin lijkt me, of dat word dan weer enigzins tenietgedaan. En bij een mat beeld verlies je wat helderheid e.d. Mijn huidige TV is ook niet echt mat, maar spiegelt bij lange na niet zo erg als die OLED's.

Luchtbelvrij folieplakken is aan mij niet besteed. Ik heb daar niet zulke goede ervaringen mee :+
Ik heb tot nu toe geen negatieve ervaringen met het spiegelende scherm tijdens b.v. een film kijken met donkere scenes. En een folie plakken lijkt me niet alleen onnodig maar ook haast ondoenlijk om netjes te doen.

Al met al is het gespiegel geen reden om hem te laten staan lijkt me. Enkel als de TV heel prominent in de woonkamer staat (bij ons niet) dan zou het kunnen storen als hij uit staat. Vergelijk het met een gewoon raam dat spiegelt als je er in het donker schuin op kijkt.

[Reactie gewijzigd door Timewa op 27 september 2017 22:28]

Leuk om reviews te zien van OLED tv's van andere merken dan LG.
Wel een vraagje: bij je minpunten noem je:Lange opstarttijd na harde power-off

Ik hoop dat je hier niet mee bedoelt dat je de tv uitzet door de stroom eraf te halen? Dat is niet goed voor een OLED...
Hoi Wren. Bij ons thuis gaat de hele rataplan (TV, Humax, audio etc) 's avonds uit met een knop op een stekkerdoos, blijft niet standby staan. Waarom is dat niet goed?

[Reactie gewijzigd door Timewa op 26 september 2017 13:28]

Omdat dit LG OLED panelen zijn. LG heeft een schoonmaakprogramma ingebouwd die inbranding tegengaat maar deze gaat pas werken als de tv op standby wordt gezet via knop op de tv of de afstandbediening. Nu ken ik dit Philips model niet goed genoeg of ze misschien andere beveiligingsmaatregelen hebben genomen maar ik zou dit wel even nakijken. Anders is de kans op inbranding een stuk groter.
Ok bedankt voor de tip. Ik denk dat het voor ons gebruik niet zo relevant is want de TV staat niet continu aan met een statisch beeld. En overdag staat hij stand-by, alleen 's nachts gaat hij echt uit. Het zou me overigens verbazen dat het scherm actief wordt aangestuurd tijdens stand-by, heb daar niks over gelezen.
Ik heb het niet in de manual van de Philips kunnen vinden maar ik weet dat het met LG OLED modellen zo is. Daar is het uitzetten via power off uit den boze en zeer schadelijk. Misschien toch aan te raden iig even info in te winnen bij Philips :)
Goede review alleen het volgende viel me op: De fabrikant/verkoper de doos op te laten halen??? Nee dat is lekker duurzaam...
Hoi Thomas en Budasson, bedankt.

Thomas, ik ben het met je eens dat individueel ophalen zeker geen goede oplossing is, maar er moet toch een manier zijn om dit soort grote en dure verpakkingen als geheel te recyclen? Ik heb hetzelfde "probleem" met een zojuist aangeschafte LED printer, ook zo'n overdreven grote doos die niet zomaar bij oud papier kan. En bakken piepschuim. Het is zoveel dat ik waarschijnlijk apart naar het grof vuil ga rijden.

[Reactie gewijzigd door Timewa op 24 september 2017 21:53]

Je kan 'm toch kapot snijden en opbouwen en bij het oud papier zetten, of vullen met oud papier en langs de weg zetten...
Fijne review Tim! Het is dat de 55" 7000 van Samsung net onder de 1000 is gedoken anders was ik ook voor een OLED gegaan. Waarschijnlijk ga ik eind volgend jaar dan toch om en schuift de 7000 naar mijn slaapkamer. Hoewel LCD inferieur is, vind ik de 7000 wel een heel goed alternatief. En 1425 is voor mij echt een brug te ver. Desalniettemin ben ik erg benieuwd hoe jij (en je vrouw) er over een paar maanden over denken.
Hoi Rene, ik heb ook nog even naar de 7000 serie gekeken omdat ik het design geslaagd vond en de one-connect box ook. Het viel me op dat de UE55KS7000 eigenlijk niet onderdoet voor de huidige 7000 serie, welke heb jij?

Zeker ook een prachtig apparaat en veel waar voor je geld, geniet er van!

[Reactie gewijzigd door Timewa op 24 september 2017 23:59]

Mooie review, hoever zit je van je tv af.
Is dat spiegelende scherm niet irritant? Deze spiegelt wel heel erg als ik die foto's bekijk.
Ik zie dat de LG OLED55C7V dat net zo goed heeft. Als ik dus naar een mat scherm wil word dat flink zoeken (en meer betalen), als die überhaupt te vinden zijn. Waarom doen fabrikanten dat toch... |:(

[Reactie gewijzigd door cyberneticorgan op 24 september 2017 12:37]

Goede review, veel dank. De uitgebreide achtergrond en koopproces vond ik bijzonder interessant. Ik kijk uit naar je “gedegen conclusie” na een tijdje.
Hi Tim, leuk om een review van Philips OLED te lezen. Heb zelf een kleine twee jaar gelden een LG 4K OLED gekocht omdat ik niet verwachtte dat Philips er mee zou komen - want ik mis Ambilight wel een beetje. Maar over een paar jaar mogelijk weer als de bestaande LG aan vervanging toe is. Veel plezier ermee!
Leuk zo die plantjes
Even een vraag over de wall mount. Ik heb de tv gisteren ook binnen gekregen en er zit bij mij een vogel vfw 040 bij, heb jij die er ook bij gekregen?

Er staat namelijk dat de wall mount geschikt is tot 50" en de tv is natuurlijk groter.

Over het beeld kan ik kort zijn, prachtig! Blij dat ik, na onder andere jouw review te hebben gelezen, de tv heb aangeschaft.
Hoi Slaapje, leuk dat je tevreden bent! Ik had nog een merkloze wall-mount van Conrad die een afstand van 1cm tot de muur mogelijk maakt en heb die gebruikt. Was geloof ik 10 euro.

Ik had daarvoor een peperdure (150 euro) wall-mount voor de Pioneer Kuro. Maar die was te lomp om te herbruiken. Nu de TVs zo licht zijn geworden lijkt het mij niet meer zo relevant.

Als die 50" mount van jou het gewicht ruimschoots kan handlen en gewoon VESA is, dan kun je hem prima gebruiken.