Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 319 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z-5500 Digital Review

Venxir 29 november 2005, 5.412 views

Logitech Z-5500 Digital

Pluspunten

• Mooi design
  • Goede prijs/kwaliteitsverhouding
  • Goed leesbare POD
  • Afneembare doekjes
  • DTS/DD, prologic 2 ondersteuning
  • Monsterlijke (sub)woofer
  • Meegeleverde afstandbediening

Minpunten

• Plastic voetjes voor sattelites
  • Sub te laat afgekapt
  • geen optische of/en coax kabel meegeleverd
  • Eventuele problemen met ploppen/brom

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Inleiding:
Ik heb de Logitech Z-5500 5.1 Digital nu zo'n 12 weken, en ik heb er veel plezier van. Helaas heeft de set een grote hobbel in de weg voor potentïele kopers, namelijk dat de set in sommige gevallen last kan hebben van plopjes of een brom. Ikzelf heb hier gelukkig geen erge last van. Het enigste gevolg is dat de bouwkwalitiet en afwerking van mij hierdoor een voldoende krijgt in plaats van een goed.

Vormgeving en design:
De set is ook mooi afgewerkt en er is goed nagedacht over het design, de POD is zeer aantrekkelijk en ziet er stevig uit. Ook de sattalieten zijn mooi vormgegeven, alleen jammer dat de pootjes ervan van plastic zijn in plaats van metaal zoals de Z-560 bijvoorbeeld. De meegelevrde frontjes (doekjes) zijn ook heel mooi en het liefste laat ik die er ook altijd op zitten.

De POD:
Over het algemeen is de set volgeladen met leuke features zoals optisch in, coax in en analoog (5.1 modus of 3 verschillende stereobronnen). Hierbij komt ook de hardware DTS/ DD 5.1 decoder wat voor mij heel nieuw is en echt een meerwaarde levert bij films.

De afstandbediening:
De bijgeleverde afstandbediening is ook een genot, je kan er alles mee regelen, ik durf zelfs te zeggen dat ik de POD al minstens 5 weken niet meer heb aangeraakt vanuit mijn luie stoel.

Sattelites:
De sattelites zijn van Tangband en hebben een hele mooie uitstraling door de zilveren look en de uitstekende punt in het midden. De sattelites bieden goed geluid wat hard kan zonder te vervormen, het nadeel is dat het fullrange speakers zijn en geen aparte tweeter en middentoner zoals je bij Creative wel eens ziet. Maar het voordeel is, is dat een fullrange beter 'samenwerkend' geluid geeft dan 2 aparte drivers.

De subwoofer:
Nu komen we natuurlijk bij het hoogtepunt van de gehele set, de (sub)woofer. Ik zet sub tussen haakjes want een echte subwoofer speelt niet tot 250 hz door. Dit heeft tot gevolg dat de (sub)woofer meer directioneel geluid krijgt(je kan horen waar het geluid vandaan komt zoals je bij midden en hoge tonen hoort). Ik ben gelukkig geen grote audiofiel dus dit irriteert mij niet tot nauwelijks. De (sub)woofer levert naar mijn gevoel echt verschikkelijk veel kracht, alsof er iets monsterachtigs in die houten kast zit. Verder dient de kast ook als lekker voetenbankje hier thuis.

Conclusie:
Het is een practhige set voor het geld en ik ben er heel blij mee, tijdens films dreun je uit je stoel en tijdens games gaan de haren in je nek recht op staan. Het muziek gedeelte kan iets beter, met name in het lage tonen gedeelte. Het design is verschikkelijk mooi naar mijn mening en de POD is duidelijk qua leesbaarheid, wat bij de Z-680 wat minder was.
Logitech mocht er wel een coax of optische kabel bijdoen, want zo'n set is meer waard om alleen analoog te worden aangesloten.

Heb jij ook een Logitech Z-5500 Digital?

oei wat heb je de speakers dicht op elkaar staan,
ik heb de set zelf ook, maar heb de center boven mn monitor hangen en links en rechts daarvan heb ik de L en R speakers een meter verwijderd staan.
en de rear speakers heb ik precies parralel hangen aan de muur achter mij.

zo bestrijkt het geluid een oppervlakte van 6 a 7 vierkante meter.
De opstelling is wel veranderd, die versterker is nu weg en alles staat wat verder uit elkaar.