Specificaties Robot-stofzuiger 107 minuten batterijduur - Bekijk alle specificaties

Neato Robotics Botvac D5 Review

hondapower 22 september 2017, laatste update op 11 oktober 2017, 95 views

Neato Robotics Botvac D5 (Product gekocht)

Werkt goed als ie werkt, maar hij doet het ook vaak niet. Iets kleiner als mijn vorige Botvac 85 die na 2 jaar kapot is gegaan. Verbeterd stoffilter. Compleet nutteloze app. Na 3x zuigen al vol krassen, maar dat was bij mijn vorige ook. Geen display, is toch groot gemis.

Pluspunten

• Houdt je huis schoon.
  • Stoffilter heeft nu een extra gaaslaag, beter leeg te kloppen
  • Lijkt beter schoon te maken als de Botvac 85

Minpunten

• App koppelen kan lang duren
  • App heeft geen zinvolle functies
  • Blijft lawaaierig
  • Ondanks de lidar blijft ie zich regelmatig klem rijden
  • Geen display, bij storing alleen in de app te zien wat er mis is
  • Verliest vaak langdurig Wifi verbinding

Voor deze robot een Neato Botvac 85 gehad. Die had ook wel zijn kuren, maar goed je went eraan. Na 2 jaar is de Botvac 85 overleden en omdat ie nog net binnen garantie was het gehele aankoopbedrag terug gekregen (bedankt Wehkamp).

Dus wat koop je dan? Toch maar een opvolger. De Botvac Connected was wel erg prijzig voor 700 Euro en dan maar voor 550 Euro de Botvac D5 gekocht.

Er zijn wat verschillen met de 85.
Hij is nu grotendeels matzwart, waarbij de 85 lelijk wit met blauw was. Vanwege het mat zwarte uiterlijk vallen krassen minder op.
(Je kunt deze apparaten niet netjes houden. Ondanks de lidar rijden ze continu overal tegenaan en schuren ze ook overal langs af.)

Qua formaat is hij iets lager dan de 85, dus hij kan net iets beter onder de kastjes.
Hij is ook minder zwaar en ook het oplaadstation is lichter.
Voelt dan toch weer goedkoper aan op de een of andere manier.

Ook is het stoffilter verbeterd. Er zit nu een gaasje overheen, zodat je m gemakkelijk schoon kunt maken. Bij de oude versie ging het stof direct in de ribbels zitten waardoor je deze er met een 'ouderwetse' stofzuiger weer uit moest zuigen.
Alleen 'lekt' de opvangbak wel meer als bij de 85. Er zit altijd zand onder de opvangbak.

Waar de 85 een display had, moet je nu alles via de Neato app doen.
Echter is dit nogal omslachtig en in mijn ogen een te groot nadeel.
Als het apparaat in storing gaat, dan gaat er alleen een ledje knipperen en hij piept af en toe.
Je moet dan de app openen om te zien wat er aan de hand is.
Dit is heel erg onhandig, je moet perse in de app kijken dan het probleem oplossen want anders blijft ie piepen. Daarnaast is de Neato vaak dagenlang de verbinding kwijt met het netwerk, waardoor je bij storing ook niet kan zien wat er is.

Verder kun je niet in de app aangeven waar je wel of geen notificatie van wilt krijgen.
Zo krijg je altijd de melding als ie klaar is, wat mij niks interesseert want hij moet gewoon elke dag zijn ronde doen.
je stelt immer niet voor niks een schema in.
Ik hoef alleen maar te weten als er iets mis is. In Android kun je alleen alles blokkeren of alles doorlaten.

Ook maakt de app niet altijd verbinding met de robot of het duurt even.
Je krijgt dan de melding dat de robot 'offline' is. Dit offline gebeuren kan zelfs dagen aanhouden, en dan plots werkt het weer of als het je te lang duurt dan moet je de robot resetten en opnieuw koppelen.

Het initiŽle koppelen had ook nogal wat tijd nodig. Pas na diverse pogingen en een uur tijd had ik het voor elkaar.

Wat de app wel doet is b.v. statistieken bijhouden.
Maar eerlijk gezegd who cares of het ding de ene dag 63m2 heeft gezogen en de dag erna 64m2?
En heel goed wordt het ook niet bijgehouden. Als het apparaat in storing gaat tijdens het zuigen, dan rekent ie de tijd dat ie daardoor stil staat (meestal de hele werkdag) bij de schoonmaaktijd.

Qua schoonmaakcapaciteit lijkt ie net weer iets beter dan de 85.

Al met al redelijk tevreden als ie werkt. Eigenlijk te duur voor wat je krijgt en is de levensduur gezien mijn ervaring erg kort.
Je betaald omgerekend bij een levensduur van 2 jaar 22,50 per maand.

Grootste nadeel is echter de app bediening.

Zou ik anderen een Neato aanraden? Ja.
Zou ik anderen dit apparaat aanraden? Nee.
Het 'connected' gebeuren klinkt leuk in het begin maar het werkt gewoon niet betrouwbaar en het gemis van een display op het apparaat is daardoor te groot.

Heb jij ook een Neato Robotics Botvac D5?