Asus UL80V-WX022V Review

solenoid 28 maart 2010, laatste update op 1 april 2010, 3.263 views

Asus UL80V-WX022V

Pluspunten

• (Grafische) performance
  • Batterij duur
  • HDMI & VGA aansluitingen
  • CD/DVD writer
  • CPU overclock naar 1.7Ghz.

Minpunten

• Constructie
  • geen BT optie
  • Multi tochpad rechter-muisknop (3 vingers) is lastig

Asus ul80vt “lapbook”

Fotos ontbreken door een tweakers.net server probleem. Ik lees zelf veel reviews op tweakers dus tijd om wat terug te doen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Het afgelopen jaar waren netbooks in opkomst. Reizen en onderweg werken werd hiermee en stuk plezieriger. Wie rond de 300 uitgaf kon 5-8 uur gemiddeld werken, wilde je meer snelheid of grafisch geweld dan stapte je over op een laptop.

De Asus ul80vt is een poging om meer dan een netbook te bieden zonder een laptop te worden. Dit model wordt geleverd met:

CPU: 1.3-GHz Intel Core 2 Duo SU7300
OS: Windows 7 Home Premium (64-bit)
RAM 4GB standard /8GB uitbreidbaar
Optical DVD Super Multi Drive
HDD 320GB/5,400 rpm
Scherm 14.0 inches/1366 x 768
Webcam 0.5 Megapixel
Gewicht 2 Kg.

In europa nog lastig te krijgen, dus bestel ik er een uit Amerika. Net voor de jaarwisseling wordt hij verstuurd en in de eerste week van januari afgeleverd. Een doos met laptop, batterij voeding, cd met herstel software en 2 jaar lang global support. De eerste aanpassing op dit model is de 320 GB harddisk te vervangen voor een 120 GB SSD.

Eerste indruk

Een zwart glimmende (pianolak) laptop met een aluminium bovenkant. De schembescherming en een aantal stikkers laten zich eenvoudig verwijderen. De Intel & nvidia sticker lijm is duidelijk bedoeld om deze reclame zo stevig mogelijk vast te zetten.

Het toetsenbord heeft een goedkope uitstraling door zijn plastic toetsen met opgeplakte letters. Hoe slijtvast deze werkelijk zijn zal in de loop van de tijd duidelijk moeten worden. De toetsen voelen wat los aan maar naar lang gebruik let ik daar niet meer op. Het numerieke keypad ontbreek en verder is de indeling redelijk gelijk aan de asus eee-pc.

Multi-touchpad

Het Multi-tochpad is ge´ntrigeerd in de ombouw. De aangebrachte structuur geeft een visueel en voelbaar het touchpad gebied aan. Hieronder is een zilveren knop geplaats voor de linker en rechter muisknop. De bediening kost wat kracht waardoor je tijdens het typen je focus even moet verleggen.

Net als de eee-pc heeft dit model een Multi tochpad. Deze werkt veel soepel dan op een netbook, waarschijnlijk speelt de cpu-kracht hierin een grote rol. Voor scrollwheel plaats je 2 vingers op het tochpad. Door op en neer te bewegen scroll je vertikaal, horizontaal scrollen is mogelijk door naar links en rechts te bewegen.

De linker muis knop wordt geactiveerd door 2 keer op het tochpad te tikken. De rechtermuis knop laat zich door een 3 vingers tap op het tochpad zien. Deze laatste optie voelt niet natuurlijk aan en vaak heb ik 2 pogingen nodig om het gewenste resultaat te krijgen. Een wijsvinger is langer dan overige vingers en hierdoor mis het niet eenvoudig om gelijktijdig het tochpad te raken. Wacom heeft in zijn bamboo bijvoorbeeld een beter oplossing, maar de softwaredriver geeft weinig opties tot configuratie. Een personal tap learning optie zou hierin veel beter zijn.

Beeldscherm en externe aansluiting

De verlichting van het scherm gebeurd met leds, maar waarom er een sticker op de laptop zit met een waarschuwing voor een kwiklamp is mij onduidelijk. Een 1366*768 resolutie op een glossy scherm met een lage contrast ratio omschrijft dit scherm het beste. Een hogere resolutie zou zeker geen overbodige luxe zijn als je naar de nvida 210m kijkt. Hiermee zou asus een groep reizende gamedesigners en 3d specialisten naar zich toe kunnen trekken.

Tijdens het werken onder vindt ik hierin weinig problemen, alleen het zwart nivo is het matig als je in het donker kijkt..Het kijken van een film in een donkere ruimte is geen plezierige ervaring, hierin zou asus duidelijk verbetering kunnen aanbrengen. De inkijkhoek is niet bijzonder, vooral rond de 45 graden gaat het mis. In krappe ruimtes zoals trein en vliegtuig kan dat lastig zijn. In de praktijk verhoud het scherm zich goed. In de auto met zonlicht kan is er goed mee te werken.

De laptop laat zich via HDMI en analoog makkelijk aansluiten op een extern display. Zowel onze LCD als beamer hebben geen problemen met het signaal. De kwaliteit van de HMDI is natuurlijk superieur aan de analoge aansluiting als we 1920*1080 gaan werken. Het beeld is analoog duidelijk waziger waardoor details minder scherp zijn. Tijdens het werken in maya, mudbox en photoshop valt dit vooral op bij minder contrastrijke locaties. Omdat het externe display verantwoordelijk is de verwerking van het analoge signaal is hierin moeilijk een schuldige aan te wijzen.

Grafische kaart en graphixboost

De ul80vt heeft 2 grafische kaarten in zich: een Intel 4500 and Nvida 210m. Hiermee verlengt asus de levenduur van de batterij aanzienlijk door tijdens normaal gebruik de energie zuinigere Intel kaart te gebruiken. Als er gedetecteerd word dat het om 3d instructies gaat schakelt windows 7 over op de nvidia kaart. Het scherm wordt even zwart maar hierna is de andere kaart geactiveerd zonder reboot.
Er zijn 2 opties, handmatig of automatisch omschakelen. Automatisch werk via meegeleverde software waarbij standaard de ul80vt op maximale performance draait bij dectie van een voedingspanning. Tijdens batterij gebruik schakelt de software afhankelijk van de belasting tussen high en low performance. De aan/uit toest zit in de rechter boven hoek van de laptop en de toets voor de graphix boost is een gespiegelde verise hiervan in de linker boven hoek. Hoewel de aan/uit schakelaar voorzien is van een blauwe led is de graphixboost mode alleen via een onscreen boodschap zichtbaar. Met 2 power led indicaties op de laptop was een logischer geweest om er te gebruiken voor de graphixboost knop.

Games
Vanuit mijn werkveld heb ik Batman: Arkham Asylum en UDK getest op de laptop. Batman in very high op 1366*768 haalt 26 FPS in de video test. Medium setting zorgt voor z'n 40 FPS en hiermee is het spel goed speelbaar. In UDK kan ik de levels van "the Ball" redelijk goed testen maar voor een soeple gameplay moet ik toch de setting verlagen of een lagere resolutie kiezen.

Overclock
In de bios kan de overclock worden verhoogd tot 5%, hierdoor zit je op 1733 Mhz met een MP van 6.5x. Dit verhoogd je FPS met een paar frames. Via de nvida tools kan de GPU ook sneller worden gezet;

Core clock: 606 naar 750
Memory clock: 790 naar 930
Shader clock: 1468 naar 1650

Ik verwachte ook geen wonderen van de laptop maar voor protoyping en leveldesign is onderweg genoeg. Voor het echte werk transfer ik mijn werk naar een van onze workstations.

3dmark vantage start alleen op als alle feature test uit staan. We zetten alles op performance in 1366*768. Een dia show van 3 tot 6 fps komt voor bij. De cpu haalt 3282 punten, de GPU komt tot 1012.
Op entry level komen we op 4010 GPU punten uit. Er is duidelijk meer beweging in het beeld (6-25 fps).

Batterij & levenduur

De laptop haalt 9 uur op automatische mode als ik met office & internet werk. Starten we een game, maya of mudbox op dan kom ik op 3 tot 4 uur uit. Wifi staat aan en het geluid wordt via een koptelefoon afgespeeld. Ook is een uni USB logitech ontvanger via usb aangesloten.

Netwerk
Een draadloze netwerk kaart doet zijn werk, hoewel slecht 1 van de 2 netwerken op mijn dualband router zichtbaar zijn. Ik synchroniseer bestanden automatisch met mijn NAS via het netwerk. Bij grote bestanden gebruik ik de UTP netwerkaansluiting (1Gig).

USB & SD

3 usb aansluiting waarvan 2 aan de linker en 1 aan de rechterkant. Aan de rechterkant vinden we ook een 8 in 1 card reader (SD, MMC, MS, MS-Pro, XD, Smart Media, mini SD w/ adapter, MS-Duo). Als we naar duurde laptop zoasl de sony vaio kijken zien we dezelfde specs, hoewel we daar wel voor 2x usb en firewire kunnen kiezen.

CD/DVD writer
De CD/DVD writer gaat wat lastig open door een klein knopje op de la. Verder functioneert hij perfect. Dit maakt deze laptop toch een stuk completer. Via de software kun je deze speler uitschakelen als je op batterijen werkt om minder stroom te verbruiken.

Audio
Microfoon input en audio output zitten aan de linkerkant. Het geluid is redelijk goed, ik gebruik een shure koptelefoon voor audio en kan mijn werk hiermee goed doen.

Kwaliteit

Veel plastic, zo licht en dun mogelijk. De constructie is minder solide dan een macbook air, maar daar is de prijs ook naar. Na een tijdje gebruik worden de zwakke plekken zichtbaar, randen laten los of kraken. Voor de rechter ruimte waar je pols steun zoekt is een zwakke plek. Na een tijd werken lijkt het plastic minder te werken, alleen als ik overdreven veel druk uitoefen kraakt het nog.

Geluid
Welke geluid ? Alleen bij intensief gebruik voel ik een warme luchtstroom aan de linker kant. Prima !

Gebruik en conclusie

Ten opzichte van mijn netbook een hele vooruitgang: meer scherm ruimte, snelheid en grafische kracht. Dit alles in een draagzaam gewicht: 2 Kg. Asus levert een aantal tools mee waarvan de smartlogon mij het meest aanspreekt. De webcam kijkt of de persoon voor de laptop overeenkomst met een aantal fotos. Als er voldoende overeenkomsten zijn logt het systeem deze persoon automatisch in. Hoewel de software na een bezoek aan de kapper mijn toch minder herkenbaar vondt .....

Na een paar weken met de laptop/notebook opstap te zijn vallen we een aantal dingen op:

De software die de prestaties bepaald kent 2 opties: batterij of netstroom. Via FN-Space is deze snel aan te passen in een vier-tal presets: performance, quiet office, en battery saving.

Het tochpad werkt na een paar dagen goed. Vooral de scroll optie (2 vingers) gebruik ik met veel plezier.

De schermresolutie had voor mij wel wat hoger kunnen zijn. Het scherm houd zich ondanks de slechte zwart nivo redelijk goed. De HDMI optie werkt alleen met de nvida kaart, hierdoor moet ik op batterij de powersave opties aanpassen. De LED-LCD staat nu op 25%, met veel zonlicht zet ik hem op 100% maar dit kost gelukkig nauwelijks batterijduur. De pianolak optie rond het toetsenbord maakt de laptop vlekken vanger eerste klas, dus af en toe een doekje er over heen.

Ondanks al mijn opmerkingen heb ik veel reis plezier met de asus laptop. Met een extra batterij kan ik z'n 16 uur zonder stroom werken. Nu ik een paar soundtracks ga maken sta ik versteld dat al mijn audio plugins en setting de CPU nog niet plat krijgen. 9 tracks met een VST plugin en dan nog een mastering op de eindmix: 60% cpu belasting. Met de SSD erin hij heerlijk rap, motionbuilder, photoshop starten snel op.

Mijn adaptor gebruik alleen om in de avond de batterij te laden. Maar de asus heeft snel de boel vol geladen, na z'n 2 uur werken op stroom is alles weer ready to go !

Het valt me op dat deze laptop mij steeds meer plezier geeft. Ik wil nooit meer terug naar een zwaar model (meer dan 2kg). Ik hoop dat asus deze lijn verder uitbouw met een i5/i7 lijn en een dx11 kaart.

Add-ons

Voor trans atlantische vluchten raad ik je aan een extra batterij mee te nemen. Rond de 63 euro kun je die op het net vinden. Ik heb ondertussen een 14"caselogic sleeve aangeschaft als bescherming, met wat huisvlijt maak ik een extra gedeelte voor mijn tekentablet.

Heb jij ook een Asus UL80V-WX022V?

Je schrijft een hartstikke leuke review, lekker leesbaar (met hier en daar wel wat typ- en spelfouten), maar waarom nou niet een paar foto's erbij om de zaak te verluchtigen. Krijg je geheid minimaal 4 sterren.

Even een beetje spammen: Handleiding "User Productreview" (draft) kun je gelijk daarop commentaar leveren.....

on-topic
De kwaliteit valt toch wel een beetje tegen als ik het zo lees. Ik had eigenlijk meer verwacht van ASUS, een merk die toch een naam hoog te houden heeft. Maar gek is het eigenlijk niet, zoals je verderop kunt lezen.

Bijna was ik ook gezwicht voor een broer van deze computer, toen ik plots tegen de HP 8530p (voor een relatief zacht prijsje) op liep. De specs en de technische oplossingen spraken me wel aan (SU-processor, 2 GPU's, lange accuduur, enz.).

Maar hoe snel is deze computer nu echt? Zou je wat benchmarks toe willen voegen als PcMark, 3dMark, Atto of HD Tune, windows performance index, enz. Dat zou echt de slagroom op je mooie taart (lees: review) zijn (ik ga er voor het gemak maar even van uit dat de foto's volgen zodra de problemen hier bij T.Net getackeld zijn, want daar heb je natuurlijk op geanticipeerd :P ).
Maar gezien je karma, heb je dat probleem helemaal niet, want je hebt waarschijnlijk geen T.Net fotoalbum :Y) .

Dat jij last hebt van zo'n kleine kijkhoek en vooral van een kleine diepte in zwart verbaasd mij. Die led-backlight zou dat juist allemaal veel beter moeten doen dan de "ouderwetse" ccfl-schermen.
Traditionele beeldschermen gebruiken ccfl's als backlight om de verscheidene pixels te verlichten. Een verschijnsel dat vaak optreedt bij deze methode van verlichten is "backlight bleeding." Omdat elke ccfl afzonderlijk een groot gebied verlicht komt het vaak voor dat de ccfl gebieden belicht die niet zouden moeten worden verlicht. Dit is vooral zichtbaar bij een volledig zwarte afbeelding. Aan de randen van het scherm is de kleur dan lichter dan op de rest van het scherm. Dit kan als storend worden ervaren. Door het gebruik van leds als backlight wordt dit verschijnsel minder en mits goed geplaatst verbannen.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Led

Je positieve en negatieve punten vind je wel belangrijk zeker? Je hebt ze tweemaal achter elkaar vermeld :P.

BlueTooth wist je van te voren, dus is m.i. niet echt een nadeel, en de rechter muisknoptap vind ik ook niet zo'n zwaar punt; er zijn hele volksstammen die helemaal zonder moeten doen (zoals ik O+ ). Maar ik ben met je eens, dat als je eenmaal zo'n optie bouwt, moet je het ook goed doen.

Schermresolutie is vrij normaal voor zo'n grootte van scherm en zeker voor deze prijsklasse. Die prijsklasse breekt je eigenlijk een beetje op. Er zijn dure componenten gebruikt (DDR3, SU-processor, LED-scherm), dus moet het geld wel min of meer uit de kwaliteit bouw komen, een gewone schermresolutie en geen BT.
Je kunt niet alles hebben, moet je toch naar mijn HP, Lenovo of Apple gaan. Daar zit wel een heel ander prijskaartje aan, want robuustheid en schermresolutie zijn dure zaken.

Veel plezier met je laptop.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 19 januari 2010 22:56]

[...]

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Led
Bewijst weer dat Wikipedia is een erg slechte bron is. :S

Het resultaat van een LED backlight is afhankelijk van hoe het gebruikt wordt. Als de fabrikant, zoals in veel gevallen gebeurt, de LED’s net zoals bij een CCFL gewoon in de rand plaats, ga je er in beeldkwaliteit niets op vooruit. Je wint iets aan schermdikte en energie verbruik, maar het beeld blijft het zelfde.

Pas als de in het vlak achter het paneel geplaatst worden krijg je een beter beeld, maar dit komt eigenlijk nog niet zo veel voor.

Het mooiste is natuurlijk als de leds achter het paneel zitten en ook nog een lokaal dimmend zijn, maar dat is nog heel zeldzaam en duur. Zelfs bij LCD TV’s zijn er maar een handvol te vinden die dit hebben.

[Reactie gewijzigd door yzf1kr op 17 maart 2010 11:34]

Inhoudelijk goede review. Maar zou je nog een keertje kunnen kijken naar je spelling en je zinsconstructie?
In welke webshop of eBay shop heb je die accu gezien, waar ze ook naar Nederland sturen dan? Wil nog een accu erbij voor mijn UL30A :)
Via ebay zoeken op a42-ul50, dan pop hij wel op.
Als we dan allemaal toch bezig zijn met commentaar te leveren ;)

vind ik het jammer dat je vermeld dat er geen sleeve bijzit....
Dit vind ik persoonlijk raar dat je dit vermeld, als er iets is wat ze er al jaren niet meer bijstoppen is het wel tas of een sleeve dus je kunt dit moeilijk een negatieve eigenschap noemen.

Wel een mooie persoonlijke review, wat ik me echter afvraag is of je nu tevreden bent met de laptop of niet omdat je echt wel veel kritiek hebt op het apparaat.
Na een paar weken gebruik nog wat puntjes op de i gezet. Sleeve opmerking verwijderd.
je mag in de minputen ook de nodige spelfouten weghalen ;)
Volgens mij kun je via een combinatie van de FN toets en de linkerkant van de spatiebalk kiezen uit 4 verschillende modi wat betreft energiebeheer, zoals performance, quiet office, en battery saving.

Verder interessante review ;)
FN - Space werkt, had toch de manual even moeten lezen. Goede Tip !