Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N900 Zwart Review

Wracky 19 januari 2010, laatste update op 19 januari 2010, 1.442 views

Nokia N900 Zwart

Pluspunten

• SNEL! Multitasking! Hoge resolutie scherm, hardware keyboard, snelle camera, geweldige browser en hoge qualiteit connections.

Minpunten

• Werkt voornamelijk alleen in landscape mode. Vrij dik toestel Toetsenbord heeft maar 3 rijtjes toetsen. Nog een beetje een geek-phone, maar komt in rap tempo verbetering in.

Stevig en snel toestel. Fantastiche browser met support voor flash pages. Preseert net als andere smartphones kwa batterij gebruik. Bij actieve verbindingen en wat aangerommel haalt ie goed een etmaal. Gaat langer mee op de Wifi dan op UMTS. Op standby gaat de n900 gerust 3 dagen mee en ik denk dat ik er nog meer uit kan krijgen mocht het moeten (op vakantie etc) Standby tijd is met een update in januari ook nog flink verbeterd.

speedtest.net draait rechtstreeks in de browser!! En op vodafoon netwerk haal ik hier 2.4mbit down en 0.6mbit up. Bij contacten kiezen of je ze een SMS stuurt, of als ze toch op google talk (en binnen kort ook msn) zijn gewoon ff via de IM aanspreken :-)

Resistive touch screen maakt werken met mooi grote stylus goed mogelijk, wat fijn is aangezien het scherm een enorme resolutie heeft en web-pagina's vaak niet gemaakt zijn voor mobiel gebruik.
Scherm is ook van zeer goede kwaliteit. Telefoon reageert snel en is ultiem in het multitasken. Iets wat ik op andere phones nog nooit zo makkelijk toegankelijk gezien heb.

Een nadeel van de phone is dat veel applicaties niet in portret mode werken. Bellen kan wel in portret mode, en er wordt gewerkt aan een portret mode voor de browser, die nu al met een easter-egg key combo getest kan worden.

Telefoon komt met 32GB onboard geheugen, en kan uitgebreid worden met een SD kaart tot max 16GB (op dit moment) Wat jammer is is dat de memory card niet verwijderd kan worden zonder de telefoon open te maken.

Telefoon is wat dik, maar als je naar huidige modellen kijkt is dit over het algemeen de prijs die je betaald voor een uitschuif keyboard. Het keyboard werkt goed, en het is fijn om toetsen afgezien van je scherm binnen berijk te hebben. crtl+c en crtl + v werkt bijvoorbeeld ook :-)

Het toestel ligt goed in de hand, de camera reageert snel, en schiet goede plaatjes. De GPS werkt ook uitstekend en heeft een goede ontvangst die het bij mij in de woonkamer ook gewoon doet.

Ik ben heel tevreden met deze telefoon. Vanwegen het open source OS, een enorm geschikte telefoon voor iedere programmerende of systeem beherende geek :-) Root op je eigen phone en een terminal met ssh client en server werkt geweldig :-) Het 800x480 scherm zorgt voor genoeg resolutie voor aardig wat lines of text :-) En natuurlijk wordt er/is er vanalles vanuit linux al naar de n900 geport :D

Heb jij ook een Nokia N900 Zwart?

Reviews door de redactie

moet je nogsteeds een apparte aplicatie openen om te bellen of niet meer en hoelang gaat je accu mee met normaal gebruik
Ik heb nogal vaak gelezen dat de bovenste rij toetsen (te) dicht op het scherm zit. Hoe ervaar jij dat?
@ MrDucky:
Om te bellen kun je 3 dingen doen: Als je de telefoon opent en begint met nummers in te tikken zit je acuut in de telefoon applicatie wat erg snel werkt. Je kunt ook de phone activeren door de keylock eraf te halen en de telefoon in portrait mode vast te houden. Ook dan activeert de phone functie en kun je bellen. Daar zit een 3 sec delay op om perongeluk activeren te voorkomen. De andere optie is om je phone als icoon op je desktop te zetten. dan kun je, net als bijv de Iphone, met 1 druk op de knop naar de phone applicatie om te bellen. De phone komt op binnen 1 seconden, dus je kunt meteen aan de gang.

@bullitnl
De bovenste rij toetsen zit inderdaad vrij dicht bij het schermpje.Er zit ongeveer 3 a 4 milimeter tussen de bovenkant van de toetsjes, en de onderkant van het schermpje. Het was mij ook opgevallen dat het wat kort op elkaar zit, maar levert voor mij geen problemen op. De toetsjes zijn ook een beetje bol waardoor je ze makkelijk voelt en indrukt. Goed te doen als je het mij vraagt.
@ MrDucky: Sorry ik was je accu vraag vergeten :-)
Normaal gebruik is moelijk te definiŽren. Ik zet zelf de verbinding uit als ik m niet nodig heb. Ik zit meestal toch achter EEN pc ergens, en dat scheelt een boel batterijtijd. Af en toe mail checken, een youtube filmpje en wat browsen zo op een dag, gaat ie bij mij makkelijk 2 dagen mee. Als je dus echt standby moet zijn en niet internet gaat ie zeker 3 dagen mee op standby. (dat komt overeen met wat mijn sony ericsson p1i deed op UMTS) Je kunt m ook op GSM forceren als je echt krap zit.

Mocht je toch altijd online willen zijn, zorg dan dat je ergens wifi in de buurt hebt. Op wifi gaat de telefoon zeker langer mee dan op 3G. Beetje moeilijk te zeggen hoe lang, aangezien dat er van af hangt hoeveel je er mee werkt en hoeveel internet-gebruikende applicaties je open hebt staan (maps, mail, weather, exchange... etc) Maar een dag moet lukken denk ik...

De GPS kun je gerust op standby laten staan.. die doet enkel wat als je de Maps aanslingert ofzo..

Met games gaat ie een stuk harder leeg, maar dat is te verwachten.
Als ik speedtest.net wil gaan proberen. Doet die het niet?
Hij zit die wereld kaart niet (Je begrijpt me wel ;)). Hoe kan dit?
Geen ID! Het is een vij intensieve flash applicatie, dus het duurt een stuk langer om de kaart te laden, terwijl de rest van de site er al is. Maar na een seconde of 10 a 15 (afhankelijk van je bereik en netwerk snelheid op dat moment natuurlijk) start de flash control hier zonder problemen.

Inmiddels toch al een keer of 3 zonder problemen kunnen draaien in ieder geval. ik ga er ten minste vanuit dat je het over een n900 hebt? veel andere phones hebben waarschijnlijk problemen met flash in de pagina.

Veel succes

[Reactie gewijzigd door Wracky op 25 januari 2010 10:31]