Cooler Master Hyper TX3 Review

Herman 19 januari 2010, laatste update op 23 januari 2010, 1.030 views

Cooler Master Hyper TX3

Pluspunten

• Enorm koelvermogen
  • Compleet pakket, veel toepassingen

Minpunten

• Oneffen Koelblok
  • Niet moeders mooiste

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Goedkoop is in dit geval geen duurkoop

Review Cooler Master Hyper TX3
Compatible met: Core2; Pentium; Celeron; Phenom; Phenom II, Athlon, Sempron.

Door hoge temperaturen van mijn socket 775 processor, de Q6600, ben ik op zoek gegaan naar een goede CPU koeler. Ik heb deze koeler nu 2 maanden in gebruik.

Mijn Setup:
Asus P5Q Pro
Intel Q6600 2.4 Ghz @ 3.0 Ghz. (9 X 333 mhz) (Revisie G0)
Corsair 2x 2 GB DDR2 RAM 333 GHZ.
Corsair VX 5550W
Asus EN 7600 GS

Motief voor aanschaf:
Sinds dat ik ik mijn processor heb getweakt, haalde de Q6600 hoge temperaturen. Daarnaast werd dit nog erger als de vloerverwarming aanslaat.
Tijdens het opstarten van W7 Ultimate was de processor 45 graden. Tijdens een gemiddelde game werd de CPU meer dan 69 graden (UT3, gemeten met Speedfan v4.40).
Na veel positieve reviews en een aantrekkelijke prijs, heb ik besloten om de Hyper TX3 te kiezen.

Installatie:
Door de grote compabiliteit is deze koeler niet gelijk gereed om deze op een socket te installeren. De 'pootjes' die voor de bevestiging aan het moederbord moeten zorgen, moeten er nog opgeschroefd worden. De hele installatie duurde 15 minuutjes. Hierbij moet wel rekening gehouden worden met een oneffen oppervlak van de koeler.
Zoals elke koeler moet je rekening houden met de airflow in de kast. De warmte moet goed worden afgevoerd.

Oneffen oppervlak:
Doordat de heatpipes nog een beetje rond zijn, zitten er kieren in het oppervlak van de koeler. Om toch een goed koelresultaat te krijgen, is het raadzaam om deze kieren op te vullen met een klein beetje koelpasta.

Het koelresultaat:
_________________ Idle __ Load
Stock koeler @2.4ghz __37_ 63
Stock koeler @3.0ghz __45_ 69
CM Hyper TX3 @3.0ghz _22 _ 36

(Load is piek in temp tijdens UT3 gemeten met Speedfan v4.40, koeler op 40%)

Het pakket:
Je krijgt voor deze prijs alle bevestigingen voor de sockets die compatible zijn. Er zit ook voldoende koelpasta bij. De handleiding is wat kort maar tevens overbodig. Het spreekt allemaal voor zich.

Geluid:
Vanwege het goede koelvermogen staat de CPUfan constant op 40%. Dit is een fanspeed van 1100 RPM.Op die stand is de fan nog wel te horen maar zeker niet storend. Doordat er rubbertjes op de fan zitten, zal deze ook niet snel resoneren met het koelblok.
Bij een fanspeed van 100% is de koeler wel erg luid.

Conclusie:
Wil je op een goedkope manier je CPU koeler maken? Dan is de Hyper TX3 van CoolerMaster een goed product. Op een paar kleine minpuntjes na, levert de TX3 een goede prestatie. In mijn geval was ik zelfs verbaasd van het verschil.
Ook als je een CPU wilt overclocken zal de TX3 geschikt zijn.

Alleen als je enorme overklocks wil halen, is een zwaarder model of waterkoeling beter alternatief.

Heb jij ook een Cooler Master Hyper TX3?

Leuke review. Heb je ook last van slecht afgewerkte heatpipes? :O
Er zitten wel kieren. Dat is niet ideaal want je wilt zeveel mogelijk oppervlakte. :/

Toch is het koelresultaat goed! Dus de koelpasta heeft z'n werk goed gedaan! :P
Ik heb hem ook gekocht voor mijn AM3 955BE, maar je hebt helemaal gelijk als je spreekt over een koeloppervlak wat niet helemaal vlak is. Als dit wel vlak geweest zou zijn zou dit aanzienlijk in temperatuur kunnen schelen.

Over de geluidsproductie dan. Daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik vind hem toch wel storend klinken, maar bij mij draait hij ook wat sneller. Misschien dat ik hem er eens afhaal, andere koelpasta erop smeer om zo de kieren wat te dichten die ontstaan door niet goed afgevlakte heatpipes. Wil ik ook nog vermelden dat het koeloppervlak van de TX3 niet bijzonder groot is waardoor bij mij een deel(tje) van de CPU niet gekoeld wordt.