×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 512GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus ZenBook Pro UX550VD-BN005T Review

JDVB 21 september 2017, laatste update op 4 oktober 2017, 460 views

Asus ZenBook Pro UX550VD-BN005T (Product gekocht)

Dit is een prima product voor de prijs. Een lichte laptop met goede prestaties, behalve dan de speakers. Het geluid van deze laptop is dramatisch, ik snap niet dat harman kardon daar zijn naam aan wil verbinden. Mijn telefoon (zuk-z2) geeft zelfs veel beter geluid.

Pluspunten

• Snel
  • Stil
  • Stevig

Minpunten

• Geluid

Het geluid
Ik gebruik deze laptop zakelijk en gezien er geen andere geluidsinstallatie aanwezig is en ik vaak als eerste aanwezig ben op de zaak zette ik ook vaak de radio aan op de laptop.
Bij de vorige laptop (Medion) geen geweldig geluid maar ook niet om me aan te ergeren.

Nu heb ik dus deze laptop en had verwacht dat het geluid minstens vergelijkbaar zou zijn, zeker gezien Harmon Kardon op de laptop zelf vermeld is. Maar helaas is het geluid echt dramatisch, het klinkt heel erg schel en blikkerig zelfs. Dit is niet alleen mijn mening maar ook die van mijn collega's die geen radio meer willen luisteren vanaf deze laptop. Als ik geluid uit de laptop wil gebruik ik nu een hoofdtelefoon, of ik speel het geluid af via mijn telefoon.

Mijn telefoon (Lenovo zuk-z2) geeft een veel beter geluid. Nu is Lenovo niet bepaald een A-merk in mijn optiek (goedkope china phone). Dat zo'n telefoon wat geluid betreft het vele malen beter doet dan een laptop van een A-merk, waarbij dan zelfs de naam van de fabrikant van de speakers trots vermeld staat op de behuizing, snap ik totaal niet. Vanwege de wanprestatie op geluid dus maar 3 sterren, wat de rest betreft toch zeker 4 sterren waard.
Over het toetsenbord en touchpad
Wat me daarnaast opgevallen is over het toetsenbord:
Wanneer je op een extern toetsenbord FN + NumLock intoetst, of FN + Insert op de laptop zelf verander je daarmee de functie van een aantal toetsen op het toetsenbord van de laptop zelf. Dit deels zoals hier op de afbeelding staat. Deels, omdat de daar geel gearceerde toetsen niet van functie veranderen, maar enkel
0 -> /,
p -> *,
; -> -,
/ -> +.
Het activeert dus geen numpad op de laptop en ook staat deze functie aanpassing niet aangegeven op het toetsenbord. Het per ongeluk intoetsen van deze toetsencombinatie leidt dus tot nogal onverwachte en ongewenste resultaten.
Buiten deze duidelijke bug om werkt het toetsenbord wel fijn. Ook de toetsenbord verlichting werkt goed en kent 4 standen, uit, 33%, 66% en 100%.

Het touchpad werkt niet helemaal perfect samen met het toetsenbord omdat de herkenning voor mijn pols op het touchpad niet perfect is. Wanneer ik met mijn pols op het touchpad kom reageert deze hier niet op, totdat ik per ongeluk iets te hard hierop leun, dan is het wel een muisklik.
Verder werken de windows 10 gestures wel fijn.
Over de vingerafdruk scanner
De laptop staat bij mij het meest van de tijd op een stand, waardoor het beeldscherm op gelijke hoogte komt met een extern beeldscherm. Deze stand heeft een klep voor het touchpad en een deel van het toetsenbord, welke naar voren geklikt kan worden.
Ondanks dat ik dus niet direct bij de vingerafdruk scanner kan komen gebruik ik deze toch liever dan mijn wachtwoord om in te loggen. De scanner werkt namelijk snel en betrouwbaar. Sinds ik deze laptop heb, is het inloggen met een vingerafdruk slechts 1 keer niet direct gelukt, en ik vergrendel de laptop altijd als ik weg loop. Dus de scanner wordt veel gebruikt.

Heb jij ook een Asus ZenBook Pro UX550VD-BN005T?

Behalve kritiek op het geluid nog iets over de prestaties, etc. te zeggen? O-)
Ik zal de review nog aanvullen, al heb ik wel per criteria sterretjes gegeven die je onder de algemene beoordeling kunt zien (per criterium linkje).
Ik had alleen niet de behoefte om de hardware zelf te testen, daarvoor zijn er imho voldoende andere reviews te vinden over de gebruikte componenten.

Daarnaast heb ik ook geen decibelmeter om de geluidsproductie echt te kunnen testen. Maar bij de pluspunten staat niet voor niets dat de laptop stil, snel en stevig is. Maar dat zijn dingen die je voor deze prijs mag verwachten. Ik wil hier juist vertellen wat je niet zou verwachten. De geluidskwaliteit is natuurlijk wel een potentiŽle dealbreaker.

[Reactie gewijzigd door JDVB op 21 september 2017 13:59]

Dan moet je de laptop terugsturen. Volgens meerdere reviews zou het geluid juist erg goed zijn.
Heeft dit model nou een touch screen of niet? Als je dit type nummer namelijk googled, krijg je wisselende resultaten. Volgens Asus is het optioneel...
Die van mij heeft het niet, de modellen met 4K display hebben het wel.
Dank je, ik was er al bang voor ;) Die 4K's staan helaas nog niet in de Pricewatch...
Sorry, nog een vraag die me bezighoudt: heeft het keyboard een horizontale, brede, enter toets of zo'n onhandige vertikale?
horizontale, maar dat is toch ook op de afbeeldingen te zien?
Yup, maar die plaatjes kunnen afwijken van de realiteit. Ik heb eens een keyboard besteld van Logitech, waarbij er geen enkel plaatje met vertikale enter toets te vinden was, maar hij toch zo geleverd werd. Toen maar een MS keyboard besteld. Die leveren tenminste altijd US layout...
Bedankt voor je snelle reacties, wordt gewaardeerd! :)
PS. Ik denk ook dat je jouw apparaat idd even na moet laten kijken, want het geluid is juist een van de USP's van deze laptop. Ik vind het zelf minder belangrijk overigens ;)
Ik denk dat ik voor het geluid een los setje met subwoofer van Logitech neer ga zetten. Die heb ik nu ongebruikt thuis staan, dus kan ik net zo goed op mijn werkplek neer zetten.
En dat geluid zal het zeker van iedere laptop winnen :-)

Ik heb namelijk niet zo veel zin om deze verder prachtige snelle laptop weer in te moeten ruilen voor de vorige. (zo belangrijk is dat geluid nu ook weer niet)

Ik zie het overigens al helemaal voor me, stuur ik de laptop terug met als reden dat het geluid te slecht is, krijg ik hem zo weer retour omdat het niet kapot is. Net zoiets als dat ik hier laatst bij een shop in een review las dat een beeldscherm niet als defect geaccepteerd werd bij een effectieve refreshrate van 30ms terwijl 5ms in de specificaties staat.
Geluidskwaliteit is dan nog een heel stuk lastiger te meten dan een refreshrate, ik heb dus niet zoveel zin in dat gezeur. En deze had ik bij dezelfde winkel gekocht.

[Reactie gewijzigd door JDVB op 4 oktober 2017 15:24]

Haha, ik snap je dilemma. Ben benieuwd, ik heb er ook net een besteld. Krijg ik morgen binnen 8-)
Duidelijke review, waarvoor dank! Ik zit met smacht te wachten totdat het 4k model eindelijk uitkomt. Zou nu ergens in november of december moeten gebeuren.