Asus ROG Rampage VI Extreme - Reviews

Specificaties Socket 2066 • EATX • Intel X299 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Rampage VI Extreme Review

pclinde 17 oktober 2017, laatste update op 17 oktober 2017, 2.422 views Product geleend

Asus ROG Rampage VI Extreme

Met de ROG Rampage VI Extreme laat Asus ook dit jaar weer zien hoe uitgebreid een moederbord kan zijn. De Rampage VI laat op alle fronten het beste zien. Denk hierbij aan connectiemogelijkheden, aansluitingen, ontwerp en handige toevoegingen. Voor dit moois moet je wel diep in de buidel tasten.

Pluspunten

• Extreem uitgebreid moederbord. Het meest ultieme moederbord van dit moment!?
  • 10Gbit LAN + 802.11ad WiFi.
  • Combinatie van 4-way SLI, geheugen tot 4200MHz en dit samen met een 44-lane CPU? Wow!
  • Tig aansluitingen (PWM/DC fan headers, RGB headers, USB 3.1, U.2, M.2 en Thunderbolt).
  • LiveDash is een mooie toevoeging met een side window.
  • Genot voor overklokkers en mensen met een custom loop.
  • De RGB-verlichting op dit moederbord is geweldig uitgevoerd... AURA 2.0!
  • Episch moederbord!

Minpunten

• Flink aan de prijs.
  • Duurder bij launch dan zijn voorganger de Asus ROG X99 Rampage V Extreme Edition 10. Ongeveer 75 tot 100 euro.

Review: Asus ROG Rampage VI Extreme

- UEFI
- Software
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Asus ROG Rampage VI Extreme productpagina

Hij staat weer op het programma: de Rampage Extreme Edition. Ongeveer 13 maanden geleden had ik de Asus ROG X99 Rampage V Extreme Edition 10 in handen, het meest extreme X99 moederbord van Asus. Met de komst van X299 was het natuurlijk onvermijdelijk: de Asus ROG VI Extreme. Dit moederbord pakt nog wat uitbundiger uit dan zijn voorganger. De dikste specificaties, tig features en alles, maar dan ook alles om het moederbord zo uitgebreid als mogelijk te maken.

Vooraf aan deze review wil ik je alvast de prijs meegeven, op het moment van schrijven kost dit moederbord circa 670 euro. Je leest het goed: 670 euro. Terwijl je misschien nu je hoofd tegen je toetsenbord ramt en denkt “WHY!?” Kan ik je een heel simpel antwoord geven: Asus heeft er een sport van gemaakt om de Extreme versie zo vol mogelijk te proppen met vrijwel alles wat mogelijk is op het platform. Je moet echt een liefhebber zijn van de Extreme versie wil je dit moederbord kopen. Ik hoef je dan ook niet te vertellen dat dit moederbord vaker over de toonbank gaat dan een bordje van 150 tot 200 euro. De enthousiasteling, de Asus Extreme liefhebber of de gebruiker die geld sneller uitgeeft dan Floyd Mayweather, this is Extreme! We gaan door naar de specificaties.

Een overzicht van de Asus ROG Rampage VI Extreme specificaties:

De lange lijst aan specificaties vermijd ik even voor deze review. Ik ga het zo veel mogelijk belichten tijdens deze review, om het beeld compleet te krijgen. Wat de Extreme VI vooral doet is alles in overvloed leveren; alle denkbare opties zitten wel op dit moederbord. Connectiemogelijkheden, aansluitingen op het moederbord, overklokken, waterkoeling, blitsende RGB-verlichting, mooie visuele aspecten, geweldige presentatie en tig accessoires. Het is allemaal onderdeel van de Extreme VI. Je kunt je afvragen of je het allemaal nodig hebt. Met deze vraag koop je geen Extreme VI!

De audiovoorziening bestaat uit een Realtek ALC S1220 met een ESS Sabre 9018QC2 headset amplifier, een serieus audio pakket vergezeld door de vele extra’s. Verder zien we een 10Gbit LAN poort, 802.11ad WiFi, oftewel de nieuwe standaard voor WiFi. 802.11ad werkt op golflengtes van 1 tot 10 millimeter met een frequentie van 60GHz. Beide bizar… extreem voor op een moederbord! Verder vinden we USB 3.1 (generatie 1 & 2), ondersteuning voor drie M.2 SSDs, een U.2 poort en ondersteuning voor Intel Optane. Extreme gaat zoals eerder gezegd gepaard met veel. We vinden 8 PWM/DC fan 4-pin fan headers, waarvan één een H_AMP fan header. Op deze fan header kun je meerdere fans aansluiten, of fans met een hoger energieverbruik voor meer prestaties.

Dit segment aan moederborden bewijst altijd een vrij uitgebreid uitpak avontuur, al zijn het alleen de accessoires. De VI Extreme komt in een elegante openslaande verpakking, iets gebruikelijks voor high-end moederborden van Asus. Een stukje presentatie en ‘dress to impress’ is hier zeker aan de orde.

Voordat we doorgaan naar het moederbord krijgen we eerst een enorme rit aan accessoires. Om extreem te mogen zijn, moet het ook hier een goede indruk maken. Wat komen we tegen in de verpakking? Het begint met een Asus ROG stickervel gevolgd door een aparte verpakking voor de accessoires. Hierin komen we drie SLI bruggen tegen van twee tot vier way SLI, een PWM Fan Hub om meer fans aan te sluiten, een ROG DIMM 2 slot, speciaal ontworpen om M.2 SSDs op te plaatsen, schroefjes voor de M.2 SSDs en 3D print mogelijkheden en nu hap ik even naar lucht voor de volgende alinea.

Er zit weer wat zuurstof in mijn lijf, oké, we gaan door! Een tweetal antennes voor de ingebouwde WiFi en Bluetooth module, een ROG coaster, een handleiding met een case badge, het ROG bierviltje, een instructieboekje voor de PWM Fan Hub en SATA labels, een USB stick met de handleiding en drivers, zes zwarte SATA kabels, een pin-header, kabels voor thermische metingen, een kabel voor de PWM hub, een kabel voor de AURA/RGB LED-strips en een ROG VGA holder (speciaaltje), haalt nogmaals diep adem!

Meer dan genoeg accessoires. We gaan door naar de hoofd act: de Asus ROG Rampage VI Extreme. De VI Extreme is een bijzondere verschijning, gezien de overkappingen aan de onderzijde van het moederbord. Je ziet dat Asus aardig heeft uitgebreid als het om AURA (RGB-verlichting) gaat t.o.v. zijn voorganger de Extreme Edition 10. De overkapping heeft een zilver met transparante uitstraling, om de RGB-verlichting dadelijk nog beter tot zijn recht te laten komen. Het mag dan wel van plastic zijn, het ziet er in de praktijk fantastisch uit. Het moederbord schreeuwt een kwalitatieve looks, eveneens verklapt het moederbord hiermee zijn duurdere prijs. Dit is niet alleen gebaseerd op de overkapping, alles op dit moederbord oogt enorm gedetailleerd. We beginnen zoals gebruikelijk met wat overzichtsfoto’s.

Super strak is misschien wel gewoon een goede verwoording. We gaan door naar de linker onder hoek van het moederbord, SupremeFX! Het kloppende hart is een Realtek ALC S1220 audio chip gecombineerd met een ESS Sabre 9018QC2 headset amplifier. Omliggend vinden we een reeks aan gouden Nichicon condensatoren om geluidskwaliteit te waarborgen. Het PCB is voorzien van isolatie om de geluidskwaliteit nog verder te waarborgen. Het audio pakket is het neusje van de zalm op dit moment, moderne speakers en high-end headsets is geen enkel probleem.

De overkapping, oftewel het schild van zilver met transparante vlakken siert dit moederbord. We vinden tussen dit schild de PCI-e sloten voorzien van een metalen laagje en extra soldeerpunten. Met de PCI-e sloten zijn verschillende setups mogelijk. Naar verwachting zal de gebruiker met een 44-lane processor, de high-end processoren van de X299 line-up dit moederbord kopen. Met deze 44-lane processor zijn de volgende setups mogelijk: drie weg SLI (x16x0/x16/x8) en vier weg SLI (x16/x8/x8/x8). Zelf heb ik een 7820X een processor met 28-lanes, hier zijn ook twee SLI setups mogelijk: twee weg (x16/x0/x8/x0) en drie weg (x8/x8/x8/x0).

Net onder de PCI-e sloten vinden we aan de onderzijde van het moederbord een uitgebreide reeks aan connectoren. USB 2.0, USB 3.0 en USB 3.1 headers, twee AURA RGB headers, een addressable AURA RGB header, een MemOK knop, PWM fan headers, twee pump headers, een flow meter, twee headers om ingaande en uitgaande vloeistof te meten en diverse gebruikelijke headers zoals de front panel audio connectors. Dit is nog zeker niet alles wat op het moederbord te vinden is, bovenaan vinden we dadelijk nog veel meer!

Op de rand vinden we een totaal van zes SATA poorten en een U2 poort. Niet ver daarboven vinden we een interne USB 3.1 (generatie 2) aansluiting en de ATX-connector. We zien op de rand ook een RGB LED-strip, door goed te kijken kun je deze wel spotten. Op de bovenste hoek van het moederbord gaat de Extreme weer los met zijn features, een compleet arsenaal voor overklokkers. Een LN2 switch, slow boot, PWM headers, een power en reset knop, een safe boot knop, een retry knop een CMOS knop, daarnaast vinden we nog de DIMM.2 bank. Op de meegeleverde insteekkaart kun je twee M.2 SSDs aansluiten, waarna je deze plaatst in de DIMM.2 bank.

Even een momentje bijkomen van de intense PCB avonturen, door naar nog wat heerlijke plaatjes van de VI Extreme.

Door naar de avonturen rondom de socket. Zoals gebruikelijk komen we acht geheugenbanken tegen op X299. Je kunt op deze geheugenbanken maximaal 128GB aan geheugen kwijt, van 2133MHz tot 4200MHz met een overklokken. Direct boven de socket vinden we een forse zwarte VRM heatsink, deze loopt met een heatpipe weg onder het I/O richting een tweede heatsink. De Rampage VI is voorzien van een 8-fase power design. We vinden rondom de socket een ruime hoeveelheid aan 10K Zwarte Metallic condensatoren. Het geheugen heeft twee Digi+ ASP1250 controllers, een vier fase design, waarvan er twee per vier geheugenbanken beschikbaar zijn. Vooral voor de overklokkers moeten deze componenten een extra zetje kunnen geven voor meer prestaties. Het moederbord heeft een 8pin en 4-pin power connector boven de heatsink zitten, onder de socket vinden we nog een ROG opdruk met RGB-verlichting.

Het I/O is zo’n ding dat er op de VI Extreme zeker mag zijn, niet alleen is deze geïntegreerd, deze is voorzien van RGB-verlichting en een ingebouwde LiveDash. LiveDash is een OLED schermpje waarop je diverse informatie kunt weergeven. Handig om bijvoorbeeld temperaturen en voltages in de gaten te houden. Tijdens het opstarten laat LiveDash stapsgewijs het opstartproces zien. Mocht je wat feestelijks willen doen, dan is dit met LiveDash ook mogelijk. Je kunt bestaande GIF animaties afspelen en zelf plaatjes importeren in de LiveDash software.

Het I/O heeft net als alle on-board componenten een ruime keuze. Een BIOS update knop, een CMOS knop, de antenne aansluitingen voor de ingebouwde WiFi en Bluetooth module, acht USB 3.1 (generatie 1) poorten, twee USB 3.1 (generatie 2) poorten, een optische audio ingang, vijf audio jacks en twee RJ45 (ethernet) poorten. Nogmaals: dit I/O is geïntegreerd; geen gepiel met I/O schildjes!

Draaien we het moederbord om, dan zien we nog aluminium bekapping aan de achterzijde van het moederbord. Hiermee maakt Asus de VI Extreme compleet. Strak, robuust… whatever! De VI Extreme is de vriendin van je dromen.

Een beetje bescheiden kan niet kwaad, de VI Extreme mag dan wel enorm extreem zijn, dit moederbord vraag eigenlijk naar het zware werk. Op het moment van testen had ik niet echt toereikende koeloplossingen om de 7820X op zijn staart te trappen. Ook vond ik het wel eens interessant om een kleine overklok neer te zetten. Dit maal geen zwaar geweld, maar meer wat van bescheidenheid. We bespreken de resultaten na aan het einde van dit hoofdstuk.

De benchmarks zijn tot stand gekomen met de volgende instellingen:
  • BIOS: 0802

Time Spy

Valley Benchmark

Heaven

Superposition

Hieronder nog een overzicht van het stijgingspercentage per benchmark.

De prestaties van de Asus ROG Rampage VI Extreme liggen standaard uit de verpakking in lijn met de prestaties van de gebruikte 7820X. Met het kopen van dit moederbord en het stock draaien van je processor kun je geen extra prestaties verwachten. Pas als men gaat overklokken gaat het huishouden aan componenten; VRM’s, condensatoren, koeling et cetera een belangrijk onderdeel spelen. Met de uitgebreide mogelijkheden voor overklokkers, vooral leuk voor LN2 overklokkers heb je veel ruimte om diverse voltages en instellingen aan te passen. De overklokker kan tot in de kleine details finetunen.

Laat vooral niet de illusie ontstaan dat je betere prestaties kan verwachten direct uit de verpakking, hiervoor moet je net als ieder ander moederbord tweaken. De Extreme VI zal dus vergelijkbare prestaties neerzetten als een moederbord van 300 tot 400 euro van het X299 platform. Het zit hem vooral in alle extra features, connectiemogelijkheden en overige opties. Daar betaal je voor bij dit moederbord.

In de BIOS/UEFI zien we de herkenbare ROG vormgeving. De BIOS/UEFI heeft twee schillen als het om indeling gaat. De eerste schil is een eenvoudig overzicht met basale features als temperaturen, boot volgorde, tijd en datum, kloksnelheden en actieve ventilatoren. Bij Asus krijgt het eenvoudige overzicht de naamgeving ‘EZ Mode’, het zit hem in de naam! Bij EZ mode zit nog een optie ‘EZ System Tuning’ waarmee je het systeem snel een eenvoudig een extra boost kunt geven.

Vanuit de EZ Mode kun je door naar de Q-Fan control optie, om aangesloten ventilatoren te beheren. Zichtbare opties als voluit, turbo en volledige snelheid zijn beschikbaar, ook kun je kiezen om iedere header zijn werk te laten doen via PWM. Alle fan-headers op het moederbord zijn 4-pin en ondersteunen PWM.

Door op F11 te drukken komen we in de EZ Tuning Wizard, volgens mij val ik in de EZ-herhaling. De EZ Tuning Wizard klokt het systeem over, ook als je de Asus Optimal instellingen hebt ingeschakeld. Met de opties: gaming/media editing en water cooler.

Laten we eens kijken naar de geavanceerde modus, hier komen we dan ook bij de mogelijkheden om handmatig te kunnen overklokken. We beginnen bij het main scherm waar we een overzicht krijgen van de technische eigenschappen. In het Extreme Tweaker menu krijg je toegang om de computer over te klokken. Opties zoals core voltage zullen we hier verder aanpassen voor het overklokken. Wil je de Turbo modus uitschakelen, multiplier aanpassen of nog dieper in de voltages springen; dit kan in het AI Tweaker is het menu. Het Extreme Tweaker menu is in het geval van de Asus ROG Rampage VI Extreme enorm uitgebreid. Voor overklokkers zitten alle denkbare features wel op dit moederbord, hier ook in de meeste extreme vormen.

Advanced beschikt over de ‘fysieke’ onderdelen die we eerder zagen op het moederbord. Configuratie van de USB-poorten, het uitschakelen van de LAN-poort of SATA-poorten beheren. In de BIOS vinden we ook een directe slider om de LEDs uit te schakelen op dit moederbord.

Het monitor menu is verantwoordelijk voor het uitlezen van temperaturen en ventilatoren. Hier kun je kiezen of je wel of niet wilt uitlezen. Daarnaast bevindt zich het boot menu, waar we de Fast boot modus kunnen inschakelen, om nog sneller op te starten. Vaak in de praktijk wordt de BIOS post dan overgeslagen om snelheid te winnen. Tevens kun je ook een boot vertraging inschakelen, handig voor mensen die aan het overklokken zijn. Met een slow boot kun je gegevens / parameters veelal ook rustiger inladen.

De voorlaatste pagina is de tool pagina, hier kun je actieve videokaarten bekijken, en ook de PCI-e express snelheid / bandbreedte nagaan, de BIOS flashen, overklok profielen aanmaken en nog verder gegevens over het moederbord inzien

En als laatste de save en exit pagina, gewoon F10 drukken en een kruisje slaan voor een stabiele overklok, tot zover de UEFI van de Asus ROG Rampage VI Extreme.

AURA
De AURA software heeft op de Asus ROG Rampage VI Extreme een flinke update gekregen. We zien in deze versie meer mogelijkheden, mede dankzij de multi LED-zones. Het I/O is voorzien van één LED-zone. Je kunt ervoor kiezen om deze volledig in één kleur te synchroniseren. Het koppelen van LED-strips, verschillende effecten en per aangesloten apparaat een ander kleurtje? Met deze versie van AURA is het geen probleem. Even rust aan je hoofd zonder verlichting? Met de on- en off switch schakel je de volledige verlichting aan- en uit.

Geweldige effecten blijven de regenboog modus, Flash and Dash, Glowing Yoyo en Starry-Night. Bij Flash and Dash in het speciaal gaan de LED-effecten los, a.k.a. discostijl. Na een halfuurtje stap je meestal over op een rustigere modus. Na de AURA software screenshots is nog een uitgebreide fotoserie te vinden van de RGB-verlichting.

GameFirst
De GameFirst software van Asus is een soort van QoS optie, maar dan direct op het moederbord toegankelijk via de software. Je kunt hier het verbruik bijhouden van diverse taken. Toegevoegde waarde is het toevoegen van prioriteiten voor meer- en minder bandbreedte. De software naam zegt het al een beetje, Asus legt vooral de nadruk op gaming als prioriteit. Voor diegene die niet te veel in zijn router rommelt is de GameFirst software een leuke toevoeging. Het instellen gaat heel simpel door ‘normal, medium en high’ instellingen.

De Asus ROG Rampage VI Extreme, een episch moederbord dat boven in de rangorde staat van de X299 moederborden. Niet alleen in technische snufjes, maar ook in prijs blijft dit moederbord bovenaan de rangorde... Tijd voor de eindconclusie!

De Asus ROG Rampage VI Extreme doet zijn naam eer aandoen. We zien veel voorzieningen die de hedendaagse gebruiker wellicht nooit zal gebruiken. Alleen de echte veteraan of enthousiasteling zal hier optimaal gebruik van maken, dan nog moet je verdomd je best doen om dit tot stand te brengen. Een 10Gbit LAN (ethernet) aansluiting en 802.11ad WiFi zeg al genoeg over de netwerk spierballen van dit moederbord. Koop je het moederbord voor zijn netwerk capaciteiten, dan moet je huidige netwerk wel voldoen aan de moderne eisen die dit moederbord stelt. Dit wil niet zeggen dat het met een ‘AC’ router of 1Gbit aansluiting niet willen lukken, de VI Extreme ondersteunt dit ook.

Voor overklokkers en custom loop gebruikers is de VI Extreme flink compleet. Denk hierbij aan diverse knoppen, reset opties en uitleespunten voor temperaturen. Voor de custom loop fanaten zijn er twee pump headers vinden, een flow meter header en een temperatuur in- en out om de vloeistof temperatuur te meten. De VI Extreme is eigenlijk voor iedereen, aangezien dit moederbord absurd compleet is. De doelgroep en daadwerkelijk geïnteresseerde doelgroep zal een stuk kleiner zijn, gezien de prijs van dit moederbord. Toch ben ik er zwaar van overtuigd dat dit moederbord voor iedereen is, met dit bord op je schoot, nog beter: in je PC kan je toch niet ongelukkig worden?

Met het grijs en transparante schild is de VI Extreme een bijzondere verschijning. Eenmaal aangesloten en gecombineerd met de RGB-verlichting begint het feest. De patronen (lijnen) over de onderzijde van het moederbord, het ROG logo richting het I/O met LiveDash maken het compleet. De lijnen ogen als een digitale snelweg met veel kleuren. Met de verschillende kleureffecten in de AURA software laat de VI Extreme zichzelf van zijn beste kant zien, nog niet eerder was RGB zo mooi op een moederbord. Verder is het moederbord voorzien van twee RGB headers en nog een addressable RGB header.

Kwaliteit gaat samen met dit moederbord. Een mooie set aan on-board componenten, waaronder de VRM’s, condensatoren en aandacht voor de heatsinks is subliem. De Realtek ALC S1220 audio implementatie maakt het gebruik van high-end headsets mogelijk, ook voorziet deze audio implementatie in voldoende mogelijkheden om geluidskwaliteit te benadrukken. Verder heb ik in deze conclusie nog niet gesproken over alle overige aansluiten zoals USB 3.1 generatie, U.2 et cetera. Of de mogelijkheid om drie en vier weg SLI te draaien op dit moederbord. Wil je echt alle in- en outs lezen, dan raad ik je aan om nog eens lekker door deze review te scrollen.

De Asus ROG Rampage VI Extreme is terug in zijn extreme vorm! Het moederbord doet er nogmaals een schepje bovenop t.o.v. zijn voorganger de Asus ROG X99 Rampage V Extreme Edition 10. Niet alleen in uiterlijk, maar vooral in mogelijkheden. Binnen een tijdsframe van één jaar tussen deze twee moederborden zien we aangename ontwikkelingen. Jammer genoeg is dit niet een aangename ontwikkeling voor de prijs, deze is nog hoger dan zijn voorganger. Voor dat geld krijg je wel het meest extreme X299 moederbord op de markt. Beter gezegd: het meest extreme moederbord van dit moment. Alsnog moet Asus een beetje voorzichtig zijn, zodat de opvolger van de VI Extreme niet nog eens 100 euro duurder gaat worden, het moet ergens nog wel betaalbaar blijven. Met betaalbaar blijven is ook alles gezegd. Kan het gewoon niet met minder en moet het over de top? De Asus ROG Rampage VI Extreme doet hem hem!

tweakers - nomineer voor review van de maand

http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Asus-ROG-Rampage-VI-Extreme/low1.jpg http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Asus-ROG-Rampage-VI-Extreme/low2.jpghttp://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Asus-ROG-Rampage-VI-Extreme/low3.jpg http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Asus-ROG-Rampage-VI-Extreme/low4.jpg

Heb jij ook een Asus ROG Rampage VI Extreme?

Ongelofelijk, wat een beauty. Toch weer een stapje verder dan mijn Zenith Extreme. Heerlijk om zulk spul te zien. Bedankt voor de uitstekende review :Y)
Thanks! De Zenith Extreme is al een moederbord om te kwijlen. :O Heb je er veel plezier van? En in hoeverre gebruik je alle features?
Ben nog steeds druk bezig met problemen oplossen, samen met heel veel andere mensen (dit bord heeft écht BIOS issues). De ventilatoren schieten telkens omhoog, temp readings kloppen niet, RAM wil niet op 3200Mhz draaien en er zit iets niet goed met m'n USB poorten. Hoeveel daarvan daadwerkelijk aan de BIOS ligt, ik zou het niet weten. Maar dit zal wel een keer opgelost worden, verder geen kritische fouten :)

Tja, al die features... Vraag me af of er iemand is die ze echt allemaal gebruikt. Voor mij vooral dingen voor de toekomst, zoals WiFi, 10Gbit en de Dimm.2 kaart. Ben op het moment helemaal verliefd op het OLED display, de ruimte voor de CPU koeler, het uitstekende geluid en het uiterlijk natuurlijk ;)

En hij zit natuurlijk nog lekker in de prachtige Phanteks Luxe die je me hebt aanbevolen :9
Het OLED display is tof hé? Deze zit ook op mijn Prime Deluxe. Ik had eigenlijk niet verwacht dat ik het zo vaak zou gebruiken. :P

Hopelijk komt Asus snel met een BIOS update, in het prijssegment van de Zenith Extreme mag je dit wel verwachten. Dat is waar! De Phanteks Luxe! Ik herkende je naam al. :D Je hebt wel een dikke build (KWIJL).
Danku danku! Het was even puzzelen, maar ik ben inderdaad heel trots op mijn computertje :D
Veel plezier ermee. :D 50/60 procent gebruiken, de overige 50-40 procent is voor het mooi. :P 'Omdat het kan'
Juist! Nogmaals bedankt, vriendelijke Tweaker! ;D
Ik heb ook de zelfde probleem met het draaien op 3200Mhz met dit bord. Ik dacht dat het aan mijn cpu (7980xe) en geheugen combinatie lag.
Ook met de Apex bedoel je dan? :o Wellicht kunnen jullie wat informatie doorsturen. Ik kan het altijd even droppen bij Asus voor jullie. :)
Nee, ik heb de Extreme VI. Het maakt niet uit of ik XMP of manual gebruik, de mobo loopt na 15sec vast, ongeacht ik in bios of naar windows ga. Ik draai nu 2666mhz, dan heb ik geen problemen mee
Ja graag, alleen lees ik wel dat dit probleem vaker voorkomt met Asus borden. het schijnt dat je moet tweaken met de SA en VCCIN voltages. Ik heb het kort geprobeerd zonder succes. Ik wacht op de volgende Bios update, als het daarin niet gefixed is, ga ik meer tweaken.

Wat ik ook merkte is dat zelfs met lagere XMP profiles het niet werkt, dus op 2666mhz met strake timings.
Hmmmm oké. Ik heb het moederbord zelf niet meer liggen om te testen. Wel heb ik zojuist een mail gestuurd richting Asus voor je. ;) Ik hou je op de hoogte.

Pim
Bedankt, ben benieuwd, we wachten af.
Wow, de prijs, maar wow, de leds! Mooie spullen, vooral als je het uitbreid met een Aura videokaart + ram, wellicht nog een Kraken erbij.

Vraag me af hoeveel van de functionaliteit echt zal worden gebruikt, waterkoeling lijkt me wel een vereiste voor het overklokken gok ik?
Btw: +3
Bedankt voor de +3! Ik vraag mij het ook af, er zit zoveel op het moederbord, gewoon bizar. Als je 50 tot 60 procent gebruikt doe je het al heel goed. :p Omdat het kan!

Welk moederbord heb je op het moment (uit interesse). :)
Mn main is nu een MSI Ghost gaming laptop. Mn desktop heeft een 3 jaar oude Asus Extreme variant. Destijds rond de 300 euro, nooit overclocked haha.
Hahaha. Dan is de prijs fors omhoog gegaan van de line-up. Nu is het ook zo dat er wat veranderingen zijn ontstaan. Nu heb je zeg maar: Extreme, Maximus, Hero en Strix. Gebruik je de setup nog wel? ;)
De setup staat stof te happen haha. Core i7 met 16gb ram en een 3gb videokaart. Mn vriendin gebruik hem wel eens om foto’s te sorteren whaha.

Prijzen zijn wel ridicuul geworden ja, de stappen worden steeds lomper imo.
Damn, foto's sorteren, ouch! :P Toch maar voor een mobiele oplossing gegaan. ;)
Zo de knetters, wat een prijs! Even bijkomen ;)
Wat een bord zeg en wat een mogelijkheden zeg. Deze staat niet alleen boven in de ranglijsten, maar in zijn eentje in een ander universum.
Toppert!
In een ander universum. :P Mooie toevoeging! Met alle RGB-verlichting is het plaatje van een futuristisch moederbord wel compleet in een ander universum. ;)
Hey pclinde,

Ik ben altijd al een gluurder geweest en reageer nauwelijks. Maar nu MOET ik wel even reageren.
Mooie fotos, prachtige review, bomvol met informatie, wat een werk, wauw.

Ik kan het niet betalen, maar als ik het geld ervoor had, dan wist ik het wel :P

+3....jammer dat je niet meer mag geven.
Stiekem zijn dit altijd de leukste opmerkingen. Het feit dat je de moeite neemt om nu wel een reactie te plaatsen waardeer ik enorm! Ik ben eerlijk: ik mis het moederbord ook. :P Geweldig ding hé?

Gevoelsmatig heb je mij vanavond een +4 gegeven, bedankt! Nogmaals: ik waardeer het enorm.
Dank je wel voor de review.

Echte een bizarre prijs; daar heb je 2 threadripperbordjes voor.
maar zoals je al zegt inderdaad, dan heb je wel alles wat je hartje begeert en meer.
Haha. Bizar hé. :p Als test sample moet ik er wel om lachen. Het is enorm tof dat ik het kan testen, zonder mijn bankrekening (spaarrekening) te kapen. Draai je toevallig Threadripper?
Neuh, ik werk voor een universiteit, en een postdoc wilde een krachtige machine, dus heb een TR machine voor hem samengesteld. Op het allerlaatste moment heeft hij die toch afgezegd, omdat hij niet zoveel rekencapaciteit verwachte te gaan gebruiken. Beetje jammer. Voordeel is dat ik dan weer wel daardoor in de tijd van de baas mijn kennis over hoe het tegenwoordig met PCs zit op kon poetsen. :-)
Dat is geen straf! Dus je zit eigenlijk te wachten op 'TR2'... :P Is het X299 platform dan niks voor je?
Ik zat te denken om een flightsim compu te sjeffen, binnenkort. Iets wat ik altijd nog eens goed wil doen. :-)
Echt met pedalen en 3 schermen, oid. :-) Dan moet wel een machine worden met wat oemf. En eigenlijk wil ik ook AMD sponsoren. Dus dat wordt waarschijnlijk een threadripper, 1900X :-)
Klinkt goed! Ik ben erg blij dat AMD back in the game is. Mijn vaste test bench is ondertussen een 1700X. ;) Leuk om twee mooie platformen in huis te hebben.
1700X is ook gaaf, en een stuk beter qua prijs-kwaliteit verhouding, maar die TR4 socket lijkt me redelijk future proof. En het is gaaf dat die de threadripper eigenlijk een uit de hand gelopen hobbyproject is van een paar AMD engineers die een goed idee bleken te hebben. :-)
Dankjewel! Het is altijd even zoeken met producten in een vrij hoog prijssegment. ;)
Zeer gave review van een top mobo :) +3 ( maar wat en prijs )
Bizar hé. De toekomstige Extreme serie zal waarschijnlijk niet veel afwijken qua prijs. :P Bedankt!