Belkin Draadloze N+ Modem-Router Review

lordsnow 19 januari 2010, 5.907 views

Belkin Draadloze N+ Modem-Router

Pluspunten

• Goede prijs/prestatie.
  • Levenslange garantie.
  • De N draadloze verbinding werkt vele malen sneller dan de G verbinding. Ik merk zelfs geen verschil nu met mijn LAN verbinding.
  • De combo modem/router is een nettere oplossing vergeleken met een los modem plus losse router. (Minder kabels).
  • Duidelijke web-interface. Installatie en configuratie was in enkele minuten afgerond.
  • Voedingadapter is 'haaks', en zit dus niet in de weg voor andere adapters.
  • Als de LEDs je te fel zijn kan je ze dimmen via de web-interface.

Minpunten

• Het aparaat kan niet aan de muur bevestigd worden, het moet liggen of staan.
  • De voet is moeilijk te verwijderen.
  • NTP client van deze modem/router werkt niet met de standaard in de lijst aanwezige Europe time-servers. Wel makkelijk op te lossen door handmatig een andere NTP server aan te wijzen.
  • Het zou wel leuk zijn als dit apparaat ondersteuning kreeg voor SNMP, en een ingebouwde bittorrent client.

Beheerbaarheid Score: 4
Wat is het?
F5D8635 v1xxx. Een dunne, staand of liggend Annex-A modem/router met 4x 100Mbit LAN poorten, N wireless, snelheidsmeter, en USB aansluiting voor externe opslagmedia.

Korte Samenvatting
Belkin verkoopt redelijke producten voor een redelijke prijs, en hebben levenslange garantie op (modem)routers. Mijn N draadloze verbinding werkt vele malen sneller dan de G verbinding. Groot pluspunt is dat ik in de praktijk geen verschil merk tussen een LAN en een N draadloze verbinding. Een combo modem/router is een nettere oplossing vergeleken met een los modem plus losse router. Installatie en configuratie was in enkele minuten afgerond. Klein minpuntje is dat het aparaat niet aan de muur te bevestigen is, het moet liggen of staan. Een ander minpunt is dat de voet moeilijk te verwijderen is.

Reden van aanschaf?
Vanwege het verplaatsen van mijn PC naar de woonkamer was een bedrade verbinding niet goed mogelijk. Ik kocht een draadloze N1 PCI netwerkkaart voor in mijn computer, en gebruikte deze in combinatie met een Belkin draadloze G router die ik al had vanwege een Logitech Squeezebox. Surfen en ander huis, tuin, en keuken gebruik ging prima, maar online gamen was een ramp. Via verkenner van afstand browsen naar mijn thuisserver (voor films, muziek) was een tergende belevenis: map openen, 20-30 seconden wachten totdat de inhoud weergegeven wordt, onderliggende map openen, 20-30 seconden wachten tot... etc. Na twee weken van dit was het wel duidelijk dat 'draadloos G' niet kon voorzien in mijn behoeften. Ik moest op zoek naar een draadloze N router. Nu maakt het merk mij vrij weinig uit. Ik heb echter wel een afkeer van de merken Sweex en Linksys (een paar bepaalde modellen router daargelaten), en een voorkeur voor D-Link en Belkin, en eventueel een Netgear. Op de website SmallNetBuilder vondt ik een overzicht van de draadloze prestaties van een aantal recente routers: http://www.smallnetbuilde...emid=&view=guide&chart=71

Daar komt bij dat ik het "Livebox" modem van Online (voorheen Orange/Wanadoo) ook al jaren zat was. Dat kreng blijft regelmatig vastlopen, vooral bij P2P downloads. En ik heb het gevoel dat dit aparaat extra gevoelig is in de periode net na een nieuwe firmware update. Verbonden met de Livebox was de eerder genoemde Belkin G router. Ook dit aparaat leek wel gevoelig te zijn voor P2P downloads: kort nadat utorrent opgestart is is het niet meer mogelijk om websites te openen, of de web-interface van de G router, of dat van de Livebox. Ik zag dat de afgelopen jaar, mischien iets langer, er routers op de markt zijn gekomen die meer simultane verbindingen kunnen afhandelen. Op SmallNetBuilder vondt ik ook een overzicht van routers, gesorteerd op het max aantal simultane verbindingen: http://www.smallnetbuilde...m_chart&Itemid=&chart=124

Ook wou ik graag het oerwoud aan kabels in mijn meterkast terugdringen. Oftewel, dan wordt het dus een combinatie modem/router.

Behalve dat de F5D8235 N+ router mij al eens eerder in het jaar (2009) was opgevallen vanwege de USB aansluiting, is het eigenlijk toeval dat het de F5D8635 (de modem variant van de eerder genoemde router) is geworden. Eind 2009 had iemand op Marktplaats.nl de Belkin N+ modem/router te koop aangeboden. Aangezien ik er de dag erna in de buurt was met de auto was de koop zo gesloten, en het apparaat in mijn bezit.

Specificaties
(Schaamteloos van de Belkin UK website geplukt)
Bandwidth: 20 MHz & 20/40 MHz auto
Compliant Standard: IEEE 802.11b, 802.11g, and 802.11n
Firewall: NAT (Network Address Translation), SPI (Stateful Packet Inspection)
Hardware Interface Type: 4xRJ45 (10/100 Mbps LAN), 1xRJ11 (ADSL), USB-A (Storage)
Humidity Operating: 10 ~ 85%, Storing: 5 ~ 95% non-condensing
IP Sharing Method: Network Address Translation (NAT)
ISP Protocols Supported: PPPoE, PPPoA, RFC1483 Bridged (Dynamic/Static), RFC1483 Routed (Static), Bridge Mode (Modem Only)
LEDs: Speedometer bar, Security, Wired, Wireless, Storage, Router, Modem, Internet
Link Rate: 300 Mbps (In 40Mhz Mode)
Maximum Users: 253 of which 16 wireless
Quality Of Service: 802.11e/WMM
Radio Frequency Band ISM Band: 2400-2483.5 MHz (2.4 GHz)
Radio Frequency Band1 Europe: 1-13
Range: Up to 365 m
Reset Process: Hold the reset button for 10 seconds when the router is powered
Security: Wi-Fi Protected Setup, 256-bit WPA/WPA2-personal, 64-bit, 128-bit WEP
Supported Languages: English, German, French, Spanish, Dutch, Italian, Simplified Chinese, Traditional Chines, Japanese, Korean
Supporting Software: Windows 2000, XP, Vista and Mac OS 10.4 or 10.5 for Setup Assistant; any OS with TCP/IP support for normal operation
User Interface: HTML Browser based User Interface (http://192.168.2.1)
VPN Support: PPTP, IPSec pass-through
Antennas: Two omni-directional, 2.4GHz single-band dual feed. 2dBi or better.
ADSL + USB Chipset?: Infineon Amazon-S PSB 50610 (http://www.linux-mips.org/wiki/AMAZON)
WLAN Chipset: Ralink RT2860, RT2820L

• Security Setup Guide
  • RJ45 Ethernet Networking Cable
  • RJ11 Phone Line Cord
  • User Manual on CD-ROM
Aangezien ik de modem/router tweedehands kocht (voor 40 euro) kreeg ik alleen de modem/router, de voeding, en de CD-ROM. De doos en de overige inhoud kreeg ik niet. Wat wel opviel was hoe licht de modem/router is, ik had 'm zwaarder verwacht. Ook de voeding is mooi klein. (En haaks, wat betekend dat deze voeding nooit in de weg kan zitten voor een andere stekker in een stekkerdoos).

Installatie
Installatie deed ik zonder hulp van de CD-ROM, aangezien mijn voorkeur is om dit handmatig te doen via de web-interface. Dus: oude G-router losgekoppeld, Livebox modem losgekoppeld, verlengsnoer weggehaald, UTP kabel weggehaald. Daarna nieuwe N modem/router aansluiten op de ADSL-lijn, een netwerkkabel aansluiten tussen modem/router en mijn PC. Daarna via mijn PC de web-interface van de nieuwe Belkin geopend @ http://192.168.2.1. De Connection Type goed ingesteld voor mijn Provider (Online/Orange/Wanadoo): 1483 Bridged, 8/35, LLC. Gelijk doorgestoomd en het netwerk dezelfde naam gegeven als dat van mijn oude router. Tevens de beveiliging ook precies zo ingesteld als voorheen (WPA2, AES). Zonder iets verder te hoeven doen kregen mijn PC en Squeezebox weer draadloos verbinding, ditmaal met het nieuwe aparaat. Het modem was ondertussen ook online. Zowel mijn PC als mijn Squeezebox hadden direct draadloos een werkende Internet verbinding via de nieuwe Belkin. Al met al heeft de installatie en configuratie mischien 10 - 15 minuten geduurd, waarvan de meeste tijd in beslag werdt genomen door het ontrafelen van de oude kabels e.d.

De web-interface
Het menu van de meeste Belkin routers en modem/routers zijn 98% hetzelfde. Heb je er één gezien, dan heb je ze allemaal gezien. En aangezien ik hier voor een Belkin G router had...
Wat mij bij mijn eerste Belkin opviel was dat het menu erg overzichtelijk is (vergeleken met het menu van de Livebox, en de Linksys van mijn broer). Gewoon aan de linkerkant een overzicht van verschillende kopjes (LAN Settings, Wireless, Firewall, ...) met onder elk kopje verschillende opties. Helemaal geen sub-sub-sub paginas, of tabbladen, of... wat dan ook. Gewoon, recht toe, recht aan.

In tegenstelling tot de ervaring van sypie reageert het menu, en het toepassen van wijzigingen gewoon direct. Je ziet gewoon dat de wijzigingen toegepast worden, en de webpagina komt daarna ook gewoon weer terug. Ik gebruik Internet Explorer 8, onder Windows XP.

Telnet
Deze modem/router ondersteund telnet. Helaas heb ik hier nog geen verdere informatie over gevonden.
"There is also a file /etc/rc.conf that contains a heap of settings and it mentions some diagnostics for the ADSL connection that is diasabled by default"

Speciale instellingen
Deze Belkin modem/router heeft een optie voor "Static Routing", iets wat je niet vaak terug vindt in andere modellen.
Deze Belkin modem/router heeft een optie voor "Reservable IP Addresses" - zo krijgt elk aparaat altijd hetzelfde IP Adres toegewezen.
Deze Belkin modem/router heeft een optie voor "MAC Address Cloning", iets wat je niet vaak terug vindt in andere modellen modems.
Kan je Wireless uitschakelen? Ja.
Kan je de Firewall uitschakelen? Ja.
Kan je Block ICMP Ping inschakelen? Ja.
Je kan ook de LEDs op het apparaat dimmen. De Belkin staat bij mij in de meterkast, dus ik heb geen last van te felle lampjes. Toch dim ik de LEDs, gewoon om stroom te besparen.
Je kan ook wireless uitschakelen op bepaalde tijden van de dag op bepaalde dagen van de week. Voor mij niet handig, aangezien ik soms 24/7 torrents laat lopen.
NTP schijnt niet te werken met de standaard in de lijst aanwezige Europe time-servers. Nu, na een aantal weken, staat de datum en tijd nog stug op Januari 2000. Nadat ik handmatig een NTP server heb toegewezen (82.95.215.61) staat de klok wel gelijk goed.

Verborgen paginas
Op de webpagina http://www.beforum.co.uk/showthread.php?p=67107 kwam ik de volgende lijst tegen:
/adsl_phyconfig.html shows the current ADSL modem parameters.
encapsulation mode (15 types), enable/disable L3, Showtime Lock, Quiet Mode. It also shows the current 'bits allocated per tone'
/macinfo.html shows the MAC on each interface
/test.html shows the current PPPoE settings including MTU
/wireless_wds.html wireless bridge configuration
/wireless_wifi.html advanced wireless settings including RX Buffer NUM, TX Queue Len, RTS Threshold, Beacon Interval, DTIM Interval, TX Chain Mask, RX Chain Mask, AMSDU, MCS, WPS Testing, Basic Rate
/storage_disk.html shows the connected storage disk, partitions and space

Speedometer (snelheidsmeter)
Aan de voorkant van de router zitten 5 LEDs die een indicatie geven van de downloadsnelheid: 5%, 15%, 30%, 60% and 100%. Let wel, dit is de huidige snelheid vergeleken met de tot dan toe gemeten max downloadsnelheid. Het wordt dus niet vergeleken met de waarde waar het modem op intraint!

Related products
Wireless N+ USB Adapter (F5D8055): http://catalog.belkin.com...process?Product_Id=461173

What the press say about the N+ router

Prestaties
Ik heb een 20Mbps abonnement van Online, maar mijn telefooncentrale kan alleen ADSL1 aan. Ik zit wordt zo dus beperkt tot een snelheid van 8Mbps down en 1Mbps up.
1. (Originele situatie: Bedraad aangesloten op de Belkin G router, aangesloten op het Livebox modem): haalde ik 8Mbps down en 1Mbps up. PING in Counterstrike Source: 28 - 35mS.
2. (Vorige situatie: Draadloos verbonden met de Belkin G router, aangesloten op het Livebox modem): Altijd 54Mbps link speed. Soms wegvallende draadloze verbinding. NewsBin Pro download vanaf nieuwsgroepen: 2,3MBps. PING in Counterstrike Source: 68mS. Counterstrike Source liep niet vloeiend (andere spelers die "stotterend" door het spel bewegen) en ik kon nauwelijks iets raken. Film- en muziekbestanden kopieren van en naar mijn server duurden ontzettend lang. (Wel logisch: de bedrade verbinding ligt tegen de 100Mbps, en de draadloze verbinding rond de 23Mbps).
3. (Huidige situatie: Draadloos verbonden met de Belkin N+ modem/router): Meestal 270Mbps linkspeed, soms 237Mbps. Nog geen wegvallende draadloze verbinding meegemaakt. NewsBin Pro download vanaf nieuwsgroepen: 6,7 MBps. PING in Counterstrike Source: 28 - 35mS. Browsen naar mijn thuisserver gaat weer als vanouds, alsof ik met kabel verbonden ben. Ik open een map, en zie vrijwel direct de inhoud.

Zojuist getest op www.speedtest.net terwijl mijn draadloze verbinding een link speed geeft van 216 Mbps:

De leessnelheid vanaf een hardeschijf aangesloten op de USB poort van mijn modem/router is ongeveer 7,9Mbps. Naar het schijnt is dit vergelijkbaar met de prestaties van soortgelijke (modem)routers van andere merken.

Gemeten met inSSIDer ging de signaalsterkte van -60dBm met mijn G router naar -50dBm met de nieuwe N modem/router. Een verschil van 10dBm. Wat tevens een verschil in signaalsterkte is van factor 10. Draadloos heb ik nu meestal een verbinding van 270Mbps. Afstand van mijn PC in de woonkamer tot de modem/router in de meterkast is ongeveer 7 meter.

"Stealth"
GRC Port Authority Report created on UTC: 2010-01-19 at 00:07:07

Results from scan of ports: 0-1055

0 Ports Open
5 Ports Closed
1051 Ports Stealth
---------------------
1056 Ports Tested

NO PORTS were found to be OPEN.

Ports found to be CLOSED were: 0, 1, 2, 3, 4

Other than what is listed above, all ports are STEALTH.

TruStealth: FAILED - NOT all tested ports were STEALTH,
- NO unsolicited packets were received,
- NO Ping reply (ICMP Echo) was received.

Firmware update
De eerste eigenaar had de modem/router al voorzien van firmware 1.00.23. Ik heb beta firmware 1.00.25 er op gezet.
Firmware download pagina op de Belkin site: http://en-uk-support.belkin.com/app/answers/detail/a_id/2474

Alternatieven
Voordat ik uiteindelijk gekozen had voor de Belkin modem/router zat ik nog te twijfelen of ik niet een N router zou kopen. En dan de Netgear WNDR3700. Op dit moment een gewild aparaat vanwege de mooie prestaties. Uiteindelijk heb ik dit toch niet gedaan wanwege het feit dat deze router moeilijk te leveren is, de hoge prijs, omdat ik dualband op dit moment toch niet gebruik, en omdat er bij mij een indruk achter blijft dat de WNDR3700 nog kinderziektes heeft. In mei ga ik waarschijnlijk van Provider wisselen, en krijg ik een ander (kabel)modem. Wellicht dat ik dan weer ga kijken wat de huidige stand van zaken is op router gebied.

Review Updates
2010-01-18: Eerste poging tot een review. To do: plaatjes, plus- en min-punten
2010-01-19: Plus- en min-punten toegevoegd. Draadloze prestaties toegevoegd. To do: plaatjes, meer info mbt TELNET ondersteuning.

Heb jij ook een Belkin Draadloze N+ Modem-Router?

Mijn schoonvader had ook een Belkin N+ modem/router gekocht nadat de oude Belkin54G de geeft gegeven had. Werkte allemaal vrij snel, echter kon MW2 op de PS3 niet meer online worden gespeeld. (Bleef hangen bij het fetching playlist scherm) Vanalles geprobeerd, van firmware updates tot DMZ e.d. Uiteindelijk heeft een ander modem (Experiabox) uitkomst geboden.
In dit soort situaties, probeer eens het volgende:
- zet de PS3 in de DMZ,
- of zet de firewall uit in de router (alleen om te testen!),
- of zet de MTU in het modem op 1500.
Zeer nette review!

Wil zelf ook wel een keer een N-router daarom de volgende vraag:
Je hebt het nog niet over het bereik gehad, Kan je dat testen met behulp van een laptop/smartphone? Onze tuin is 50m lang en wil dan wel lekker in de tuin kunnen zitten met m'n laptopje op schoot :) (in de lente/zomer dan he :D )
Hey... nu je het zegt :) Maar op zich ook wel logisch dat er weinig in staat over het bereik: ik heb slechts 1 desktop PC, met daarin nu een WLAN NIC. Ik heb geen laptop, smartphone, of ander apparaat wat draadloos werkt. (Behalve de Squeezebox natuurlijk, maar daar kan ik niet echt mee testen).
Hele nette review!! Overzichtelijk, duidelijk en compleet volgens mij. Erg netjes! +5
Nette review!

Ik heb deze router ook en het lijkt er op dat een paar dingen niet goed werken:

WMM Parameters (wireless_chan.html) : deze zouden media en voip priority moeten geven, lijkt eerder te storen

eco mode(util_system.html): eerste keer dat ik een 'groene' optie op een router tegenkom. Je kan de leds laten dimmen zodat het stroomverbruik afneemt. Ook kan je wifi radio uitzetten b.v 's nachts. Echter als ik deze optie gebruik kan ik de volgende ochtend helemaal niet meer connecten..
Bedank voor je tijd en uitleg Lordsnow:

maar dat is het hem nou... hij is niet draadloos en dat is de reden waarom ik de belkin N+ router wil gebruiken in plaats van de netwerkkabel tussen de livebox en netwerkcamera (dan heb ik namelijk niet zo'n lange netwerkkabel tussen de livebox en netwerkcamera nodig ....)

De bedoeling is dat ik met een kort netwerkkabeltje tussen de belkin wireless router en netwerkcamera verbind en dat hij op een of andere manier verbinding moet maken met mijn livebox .....
beste lordsnow,

ik ga deze ( als het goed is morgen ) ook 2-e hands aanschaffen ipv mijn standaard telfort zyxel modem/router g-wireless. Ik heb ook een squeezebox duet en merk dat het draadloze niet voldoende is. Is het ook een duidelijke probleemloze verbetering bij je geworden met flac bestanden en hoesjes doorsturen naar de remote van de squeezebox?
ik wil zo'n router gebruiken i.c.m. een netwerkcamera en een livebox, dit om een lange netwerkkabel tussen de de netwerkcamera en livebox op te heffen. Kan dit, zo ja hoe stel ik de zaak dan in?
Dit is geen router, maar een modem/router. Hij zal dan ook de Livebox vervangen in je netwerk. (Toevallig net zoals ik bij mij thuis ook gedaan heb). Als je echt de router versie zoekt van dit modem, dat is de F5D8235.

Even Quick n dirty dan maar:

1. op een computer die verbonden is met de Belkin router...
2. open de webpagina http://192.168.2.1
3. klik op Channel & SSID (in de kolom links, onder het kopje Wireless)
4. indien er gevraagd wordt om in te loggen op deze pagina hoef je standaard niks in te vullen als wachtwoord, je klikt gewoon op Submit om verder te gaan
5. bij de optie SSID kan je de naam van je netwerk wijzigen, indien gewenst
6. als je iets gewijzigd heb moet je ook op Apply Changes klikken om dit toe te passen
7. klik op Security (in de kolom links, onder Wireless)
8. stel de beveiliging in, bijvoorbeeld WPA-preshared key, WPA2, AES, passphrase, en het wachtwoord wat je wilt gaan gebruiken

9. in de instellingen van de netwerkcamera kan je nu aangeven met welk netwerk hij verbinding moet maken (dat is wat staat in de router bij SSID), en wat de beveiliging is (bijvoorbeeld dus WPA2, AES)
10. het is handig om de netwerkcamera een vast IP adres te geven. Bijvoorbeeld 192.168.2.250. Met subnetmasker 255.255.255.0, en een Gateway en DNS van 192.168.2.1

11. als de netwerkcamera vanaf Internet bereikbaar moet zijn, kan je in de instellingen van de router de benodigde poort "forwarden": klik op Virtual Servers (in de kolom links, onder Firewall). Maak een regel aan waar externe poort XXX doorgesluisd wordt naar IP adres 192.168.2.250 op interne poort XXX. (Wat poort "XXX" moet zijn kan je terugvinden in de documentatie van de netwerkcamera. Maar waarschijnlijk gewoon poort 80).
12. om je Internet adres te achterhalen kan je de website http://www.whatismyip.com bezoeken
13. men zou nu van buitenaf je netwerkcamera meoten kunnen zien op http://jouw-internet-ip:XXX

* De netwerkcamera is draadloos, neem ik dan even aan.