×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties 240mm diameter - Bekijk alle specificaties

Antec Mercury 240 Review

pclinde 20 september 2017, 299 views

Antec Mercury 240 (Product volledig gesponsord)

De Antec Mercury 240 levert acceptabele koelprestaties. Jammer genoeg komt de AIO-set mijn verwachtingen niet na, de prestaties liggen namelijk niet in lijn met de prijs. Er zijn voldoende goedkopere alternatieven die veelal betere prestaties zullen leveren.

Pluspunten

• De Mercury 240 levert 'acceptabele' koelingsresultaten.
  • Geluidsproductie is idem dito acceptabel.
  • Lange tubes maken installatie eenvoudig.
  • Eenvoudig te installeren/monteren.
  • LED-verlichting met kleurindicatie is een leuke toevoeging.

Minpunten

• Prestaties liggen onder het niveau van goedkopere AIO-sets.
  • Prijs ligt niet in lijn met de prestaties.
  • De afwerking moet gewoon beter.

Review: Antec Mercury 240

- Testomgeving
- Resultaten
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Antec Mercury 240 productpagina

Een tijdje geleden voegde ik de eerste behuizing van Antec aan mijn reviewlijst. Vandaag gaan we er een waterkoeling set van het merk bij toevoegen, namelijk de Antec Mercury 240. Deze variant komt in twee versies: met blauwe, groene en rode LED-verlichting en een RGB-variant voor de kleurrijke liefhebbers. De Mercury 240 heeft een prijs van circa 96 euro op het moment schrijven. Hiermee bevindt de AIO-set zich in het middensegment.

Welke beloftes moet deze AIO-set nakomen? De pomp gaat uit van een stille werking, volgens Antec bestaat deze uit een drie-fase motor voor een efficiënte en gebalanceerde werking. De pomp verzet 3.5 liter per minuut, wat neerkomt op 210 liter per uur. De Antec Mercury komt in drie smaakjes: een 120mm variant met één fan, een 240mm variant met twee fans en 360mm variant met drie fans. De laatste is vooralsnog een vrij exotische verschijning, langzamerhand komen steeds meer fabrikanten met 360mm sets, iets wat vooral fijn is voor de mensen met een Intel X-serie processor of Threadripper. Zoals al eerder vermeldt kost de Antec Mercury 240 circa 96 euro.

Een overzicht van de Antec Mercury 240 specificaties:

Alle Mercury AIO-sets zijn voorzien van drie-fase motor die 3.5 liter per minuut pompt. Deze is te voeden via een 3-pin aansluiting/connector of een SATA power connector. Op modernere moederborden komen we vaak een specifieke ‘pump-header’ tegen, tijdens deze review maken we gebruik van een pump-header. De algemene levensduur van pomp is 50.000 uur, dit is de MTTF, oftewel mean time to failure. Deze specificatie is meegegeven aan de pomp een duidelijk beeld te schetsen van de levensverwachting. Gemiddeld zitten er 8.760 uren in een jaar, berekend op 365 dagen. Met een 24/7 werking gaat deze pomp gemiddeld 5,5 tot 6 jaar mee. Nogmaals: dit zijn de MTTF richtlijnen.

De meegeleverde fans hebben een hebben een verwachtte snelheid van 900 – 1800 RPM. Deze zijn voorzien van een 4-pin aansluiting voor PWM, ook de Y-splitter voor twee fans is voorzien van een 4-pin header.

De Antec Mercury 240 komt in een zwart met witte verpakking. Op de voorzijde is de koeler al in actie te zien met zijn blauwe LED-verlichting. In de verpakking komen we verschillende accessoires tegen. De zakjes met schroefjes, ringetjes en brackets zijn netjes voorzien van labels ter referentie voor montage. De gebruikershandleiding had na het drukwerk blijkbaar nog wat aanpassingen nodig, sommige plaatjes zijn voorzien van stickers om de juiste informatie te weergeven.

Gevolgd door de bevestigingsmaterialen, waar ook netjes een tube met koelpasta bij zit. De Mercury set gaat samen met de volgende sockets: 775, 1150, 1151, 1155, 1156, 2011, 2066 en AMD AM2/+, AM3/+, AM4 en FM2. Let op: er is geen ondersteuning voor Threadripper.

De twee 140mm fans zijn ieder voorzien van een 4-pin header. De randen zijn bedekt met een witte afwerking, deze lichten tijdens het gebruik op in het blauw. Het is niet zomaar een lullige kleur blauw, met de witte ring is het blauwe licht namelijk erg goed aanwezig.

Door naar de radiator en pomp. Direct valt op dat het hier om een flinke pompbehuizing gaat, ook opvallend is het ontbreken van een power kabel voor de pomp. Op de rand van de behuizing zit een Mini-B connector om de pomp te voeden. Het kabeltje kom je tijdens het uitpakken van de accessoires hierboven tegen. Rondom de pompbehuizing zit een witte siliconen laag. Deze kun je niet verwijderen, het is wel mogelijk, maar dan moet je de laag bij de tubes kapot maken. Ik vind het een gemiste kans van Antec, sommige gebruikers zullen ongetwijfeld liever voor volledig zwart gaan. Anderzijds kun je dan ook kiezen voor een andere AIO. Ik weet niet zeker of de AIO-set zijn naam doet danken aan de Mercury planeet. Mercury (de planeet) zelf is grijs met wit van een afstand in het universum, iets wat een soort van overeenkomst heeft met het ontwerp van deze AIO. Nu moet je toch wel verdomd creatief zijn om er een planeet in te zien, zie ik wat over het hoofd? Help me out!

De radiator is 27mm hoog en voorzien van het Antec logo, een subtiele afwerking. Van de radiator naar de pomp lopen twee FEP tubes, deze zijn vrij lang om de Mercury flexibel te kunnen plaatsen. Met de twee fans op de radiator gemonteerd is de totale dikte 52mm. Om terug te komen op de pompbehuizing, het logo is naar mijn mening niet zo mooi afgewerkt. Ook zijn de aluminium lamellen op de radiator niet helemaal netjes gespoten, de afwerking had beter gemogen.

De Mercury is best een prettig AIO-setje om te zien. Wel had het mooi geweest als de siliconen bescherming rondom de pompbehuizing te verwijderen was. Antec had bijvoorbeeld nog wat verschillende siliconen omhulsels kunnen meeleveren, om de AIO-set beter te laten aansluiten bij het thema van je build. De fans draai je met de meegeleverde fan schroeven er vrij simpel op. De witte hoeken zijn pads om ongewenste vibraties tegen te gaan.

Een hoofdstuk monteren kan geen kwaad. Het was met de aangepast handleiding toch even zoeken, welke bracket moet je nu hebben en klopt het dan uiteindelijk wel? Ik heb de standaard backplate/AM4 bevestigingsclip moeten verwijderen van het moederbord. Hierna kon ik zorgvuldig de Intel/AMD bracket samen met de plastic clips en schroefjes op de achterzijde van het moederbord monteren. De plastic clips zorgen voor de juiste positie van de schroeven en tevens voor de afstand tussen de backplate en het PCB. Je wilt kortsluiting graag voorkomen.

Op de pompbehuizing schroef je vervolgens de metalen plaatjes vast, met ieder twee schroefjes. Dan komen de schroeven en metalen ringentjes in actie. Met de bracket op zijn plaats steken er nu vier pinnetjes uit rondom de socket. Ieder pin heeft een ingetapt schroefdraad, om de schroeven die op de metalen plaatjes komen aan te draaien richting de processor. Op de metalen plaatjes samen met de schroeven leg je eerst nog een metalen ringetjes, op deze manier creëer je eenvoudig een gelijkmatige druk op de processor tijdens het aandraaien, ook voorkomt het verschuiving van het koelblok op de processor. Hieronder nog wat foto’s om het verhaal wat duidelijker te maken.

En voilà! Je bent nu klaar voor wat Mercury Actie!

Hieronder een overzicht van de Test Bench met de aanwezige hardware.

Belangrijk is om te vermelden dat de prestaties kunnen verschillen in de praktijk. Denk hierbij aan variabelen als de kamertemperatuur, luchtverplaatsing (airflow) in je systeem, de gebruikte chip- processor en de instellingen als het om voltages gaat. Het resultaat kan ook per moederbord verschillen als je gebruik maakt van het automatisch overklokken van je systeem. Ieder moederbord pakt zijn pre-set voltages vanuit de BIOS, wat een groot verschil kan maken. De testen zijn zo zorgvuldig mogelijk afgenomen in een ruimte van 17 – 18 graden Celsius. De testen zijn zo praktisch mogelijk ingericht met de beschikbare middelen. Er is geen sprake van extra luchtverplaatsing door andere fans, het systeem bevindt zich in een open ruimte op de test bench.

We maken tijdens het testen een combinatie van de AMD Ryzen 7 1700X stock en op 4GHz. Op 4GHz zit deze processor op een core voltage van 1.417V wat best wel flink is. Over de tijd heen ga ik dit nog verder finetunen, waardoor resultaten van mogelijke toekomstige koelers net wat beter uit de bus zullen komen. Door de Smart Mode willen de rotatie per minuut (RPM) nog wel eens verschillen. Je vindt deze informatie terug bovenin de tabel, de hogere RPM behoord tot de 4GHz overklok.

Wat vertellen de resultaten mij? Ik heb nog weinig vergelijksmateriaal op dit platform, dat is het eerste wat ik moet opmerken. Eerder had ik de MasterLiquid 120 en MasterLiquid Lite 120 ter review. Deze combineerde ik met een AMD Ryzen 7 1800X. In veel opzichten is deze processor redelijk vergelijkbaar met de 1700X. In de grote linie doet de Mercury het niet veel beter dan de goedkopere MasterLiquid 120. De MasterLiquid 120 Lite komt niet ter sprake, aangezien de prestaties van de Mercury beduidend beter zijn.

De 1800X draaide met een core voltage van 1.365V 72 graden. Nu heeft deze 1700X een hogere core voltage van 1.417V, wat wel wat extra warmte creëert. De MasterLiquid 120 zit ongeveer twee tot drie tientjes lager dan de Mercury en is compacter als één 120mm radiator. De prestaties zijn met de Mercury voldoende voor acceptabele temperaturen, echt enthousiast kan ik er verder niet van worden. Ik vermoed dat de flow rate van de pomp verantwoordelijk is voor deze resultaten. De pomp verzet namelijk 3.5 liter per minuut, wat neerkomt op 210 liter per uur. Het aantal liters voor is vrij summier, mijn vermoeden zegt dat dit ook de aanleiding is voor de mindere resultaten.

Ontevreden ben ik niet, alleen komt de Antec Mercury 240 lastig mee met de competitie. Er zijn voldoende goedkopere alternatieven, die betere resultaten zullen leveren. Ik had stiekem de verwachting dat de koeler beter zou presteren, voor mij was het dus ook een verassing.

Sinds de Mercury line-up is aangekondigd door Antec keek ik al uit naar een kennismaking. Hoe is deze kennismaking verlopen, zijn we vrienden geworden in de tussentijd of verre kennissen? Je leest het in de eindconclusie.

De Mercury 240 is een fijne AIO-set om mee te werken, de tubes zijn flexibel, de radiator is 27mm hoog en makkelijk te plaatsen in je behuizing. Installatie is een eitje als je even de tijd neemt om de handleiding goed door te nemen. Persoonlijk is het zeker niet de meeste gelikte AIO-set op de markt, wel vind ik de toegepaste materialen creatief. De siliconen afwerking op de pompbehuizing is daar een voorbeeld van. Ook de Mini-B connector op de pomp behuizing had ik nog niet eerder gezien, lekker out-of-the-box.

Toch ben ik niet zo enthousiast geworden als verwacht. Om te beginnen de afwerking. De aluminium lamellen van de radiator zijn niet netjes gespoten, waardoor het net lijkt alsof er al gratis stof op de radiator zit. De siliconen afwerking op de pompbehuizing is niet te verwijderen zonder deze kapot te maken. Hier had Antec best goed kunnen inspelen op meerdere siliconen kleurtjes, om je build verder te personaliseren. In mijn ogen is de afwerking vooral iets waar Antec extra aandacht aan moet besteden, het is namelijk best wel slordig.

De prestaties zijn ook niet volledig naar verwachting. De eerder geteste MasterLiquid 120 presteert beter dan deze koeler. De zelfde MasterLiquid 120 is bijna drie tientjes goedkoper en heeft een 120mm radiator met twee fans, hierdoor bespaar je ook nog eens extra ruimte. De Mercury 240 levert acceptabele koelprestaties, voor moderne processors geen probleem. Echter zijn er genoeg goedkopere oplossingen die beter zullen presteren. De geluidsproductie is in de smart mode acceptabel, veelal zul je niet 1800RPM aan tikken. Hier moet ik nog verder voor professionaliseren met meetapparatuur.

De Antec Mercury 240 is een acceptabele AIO-set. Met de ondervonden prestaties kan ik niet écht zeggen dat ik sta te springen. Het is voldoende, daarmee is ook alles gezegd. Er zijn genoeg goedkopere oplossingen die beter zullen presteren, wat best wel pijnlijk is. Nu moet ik dit persoonlijk nog bevestigen met eigen bevindingen, anderzijds is dit met een beetje onderzoek al snel te concluderen. De Antec Mercury 240 moet je aanspreken wil je deze AIO-set overwegen. Het is zeker geen horrorverhaal, maar het is ook zeker geen liefdesverhaal met een happy end.

http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Antec-Mercury-240/low1.jpg http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Antec-Mercury-240/low2.jpghttp://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Antec-Mercury-240/low3.jpg http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Antec-Mercury-240/low4.jpg

Heb jij ook een Antec Mercury 240?

Wow! een erg goede review hoor!

:) <3
Thanks! :D <3

Ik heb een vraagje m.b.t. je avatar. Uiteindelijk is dit het logo geworden van de Hp Omen line-up. Alleen is het logo voor mij nog herkenbaar van de 'Razer Vodoo' muis. Zie: http://farm3.static.flick...3669608502_bdc902770e.jpg Ik heb de muis toevallig zelf ook nog liggen, destijds enorm fan van het 'Vodoo Manneke'. :P

Weet jij toevallig wat over het logo? Hoe is dit terecht gekomen bij HP?
Nee, een erg leuk feitje is het zeker!
Tof hé! Ik heb de muis nog steeds, enorm blij mee. :D
Jouw profielfoto met Bollo de Beer erbij is ook erg leuk hoor :)
Haha, thanks. Landal mag ondertussen wel een gratis weekendje aanbieden. :P
Tja, je maakt immers wel reclame voor ze!
Wederom een AOI-toppert!
Thanks Ewoud! :) Ik zie dat ik de titels niet helemaal lekker heb gezet in de tabellen. Deze zal ik vanavond even aanpassen. :D