Arctic Freezer 64 Pro Review

DropjesLover 29 november 2005, 2.178 views

Arctic Freezer 64 Pro

Pluspunten

• Koelprestaties
  • Geluidsproductie

Minpunten

• Afmetingen
  • Compabaliteit

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
ik had eerst de non-pro versie besteld, maar deze bleek niet meer leverbaar bij de desbetreffende winkel (Azerty). dus deze maar genomen, aangezien hij betere spec's had en slechts 2 euro duurder was. Wat mij het eerste opviel toen ik hem uit de doos pakte was de grootte. hij is zeer hoog, waardoor ik de airduckt van mijn sonata II niet kan gebruiken. Persoonlijk vind ik dit nogal een minpunt.

Koelvermogen
Is zeer goed, hij wordt idle niet meer als 32 graden, en stressed niet meer als 43. Deze temperaturen waren gehaald bij een omgevingstemperatuur van 21 graden.

Geluidsproductie
Zeer goed, hij is bijna niet te horen. met dank aan de cool 'n quiet zijn de rpm idle 800, en stressed 1350. Wel moet ik zeggen dat hij pas zo stil wordt als Windows is opgestart, daarvoor draait hij op volle toeren, oftewel 2200 rpm. Ik heb geen decibelmeter bij de hand, maar laar zijn die waardes zeker!

Installatiegemak
Dit is iets minder. Hij komt zo uit de doos, er zijn geen extra items meegeleverd voor verschillende sockets. Wat wel zeer positief is, is dat er al koelpasta op zit, een zeer dun laagje, in de verpakking afgeschermd met een klein plastic kapje. Dit levert geen problemen op, tenzij je een andere koelpasta wil gebruiken. Verder zit er geen backplate bij, hij moet zo op de processor. Dit gaat redelijk makkelijk, maar als je het plastic ( :( ) hendeltje omlaag doet om alles goed aan te drukken verschuift hij iets van het midden af, wat helaas niet veranderd kan worden.

Compatibiliteit
Zoals gezegd, er worden geen extra items mee geleverd, hij kan dus maar op 1 socket. Ik vind dit persoonlijk nogal een minpunt.

in een woord geweldig, een koeler die (volgens mij) de zalman 9500 verslaat, voor ruim de helft van de prijs :) .

• AMD 3500+ (venice)
  • Asus A8N-E
  • Antec Sonata II
  • Windows XP

Heb jij ook een Arctic Freezer 64 Pro?

wat mij het eerste opviel toen ik hem uit de doos pakte was de grootte. hij is zeer hoog, waardoor ik de airduckt van mijn sonata II niet kan gebruiken. persoonlijk vind ik dit nogal een minpunt.
Aangezien de Freeze 64 Pro als 't ware "recht" op de airflow staat (ipv haaks zoals bijvoorbeeld de boxed koeler) betwijfel ik of je d'r iets mee op zou schieten als hij d'r wl onder zou passen :?
in de airduck kan je nog een 80 of 92 mm fan monteren, zodat er echt lucht op je moederbord wordt geblazen. en anders kan je halverwege de airduckt nog een 80mm fan zetten, voor lucht op je videokaart of chipset. helaas kan dut dus ook niet, aangezien de airduckt uit 1 geheel bestaat.

maar de freezer pro koelt echt mega, aanrader, zeker voor die prijs (of klink k nu te veel als een verkoper :P )
Nou ja, het is kort maar krachtig he :)
(Het is trouwens review en niet revieuw)