Specificaties Opzetcamera (Smart Lens-camera) (Motorola-compatible) - Bekijk alle specificaties

Hasselblad True Zoom Review

NTwoOTestpanel 16 september 2017, laatste update op 22 september 2017, 1.571 views

Hasselblad True Zoom (Testpanel)

Een aangename uitbreiding op de telefoon die overweging waard is. De software is helaas niet geheel foutloos en is ook de reden om geen 4 sterren, maar 3 sterren te geven. De camera had 5 sterren als de sensor 1/1.3" of groter was.

Pluspunten

• Vormt een geintegreerd geheel
  • Jij bezit in eens een Hasselblad!
  • Kan RAW fotos maken die met Phocus te editen is.
  • Fotos zijn direkt op de telefoon
  • 10x zoom
  • Xenon flitser
  • stereo microfonen

Minpunten

• Alleen de Hasselblad naam, maar is geen Hasselblad
  • Vage software problemen
  • Biedt door de 1/2.3" sensor weinig meer
  • Polssnoer ontbreekt
  • Statiefvoet ontbreekt.
  • Heeft geen HDR ondersteuning

Navigatiesoftware Score: 5

Introductie

Als deel van de Motorola Moto Z2 Play evenement bij Tweakers mocht ik ook een mod uit kiezen om te testen. Tijdens de evenement mocht ik al met de Hasselblad mod spelen en de genot om een zoom lens ter beschikking te hebben tijdens fotograferen bracht wel een heel aangename ervaring met zich mee.

Sommige van de mods zoals de accu's, de projector en de gamepad kennen geen alternatief en zijn dus zeer geschikt om losstaand te testen. De mods zoals een speaker of de camera mod moeten echter opboksen tegen de alternatieven zoals een bluetooth speaker en een instap compact camera. Voor deze reden heb ik gekozen om deze review als een "head to head" te doen met een compact camera van vergelijkbare prijs. In het segment 250-300 euro is de Canon 720 HS de te kloppen toestel als de review sites te geloven zijn. Inmiddels is de Hasselblad voor veel minder te krijgen via Motorola zijn site in Duitsland, maar in Nederland is de gangbare prijs alsnog rond de 230 euro.

Specificaties

Hier zijn de meest belangrijke specificaties (in het Engels) van beide camera's. Duidelijk is dat behalve voor de aantal pixels, de sensor aardig overeen komt. Zij zijn namelijk beide 1/2.3" BSI CMOS sensoren. Verder ontloopt de aperture, stabilisatie, groothoek en flitser elkaar niet. De Canon heeft een betere Macro waarde en een gigantische 40x zoom maar helaas ook 20 megapixels wat het leven zwaar maakt voor de camera.
Hasselblad:
Sensor size 1/2.3 inch
Pixel size 1.55 μm
Aperture ƒ/3.5 - 6.5
Zoom 10x Optical / 4x Digital
Focal length 4.5 - 45mm (25 - 250mm 35mm equivalent)
Macro 5cm @1x - 1.5m @10x
Flash Xenon flash
Image stabilisation Still: OIS, Video: EIS
ISO equivalent Auto, 100, 200, 400, 800, 1600 & 3200
Canon:
Max resolution 5184 x 3888
Effective pixels 20 megapixels
Sensor photo detectors 21 megapixels
Sensor size 1/2.3" (6.17 x 4.55 mm)
Sensor type BSI-CMOS
ISO Auto, 100-3200
Image stabilization Optical
Uncompressed format No
JPEG quality levels Superfine, fine
Focal length (equiv.) 24–960 mm
Optical zoom 40
Maximum aperture F3.3–6.9
Normal focus range 5 cm (1.97″)
Macro focus range 1 cm (0.39″)
Minimum shutter speed 15 sec
Subject / scene modes Yes
Built-in flash Yes
Flash range 4.00 m
Continuous drive 5.9 fps
Self-timer Yes (2 or 10 secs, custom)
Exposure compensation 2 (at 1/3 EV steps)
Videography features
Resolutions 1920 x 1080 (60p, 30p), 1280 x 720 (30p), 640 x 480 (30 fps)
Format MPEG-4, H.264
Microphone Stereo
USB USB 2.0 (480 Mbit/sec)
HDMI Yes (micro-HDMI)
Wireless Built-In
Wireless notes 802.11b/g/n with NFC
Remote control Yes (via smartphone)

Hasselblad Unboxing

De Hasselblad komt in een doosje met een mooie presentatie. Ingesloten is een bondige handleiding en een tasje met magneetsluiting en pols snoer. Het tasje is groot genoeg om de mod met telefoon erop te huisvesten.

In gebruik

Tijdens het gebruik zijn er duidelijk verschillen te zien. De feit dat de Hasselblad kan steunen op de telefoon zijn hardware helpt zeker en maakt veel aspecten eenvoudiger. De Canon heeft echter de fundering van software wat al jaren ontwikkeld is en wat de camera gedeelte robuust maakt. De software van beide producten kennen echter een aantal onaangenaamheden wat de meeste zullen irriteren. Hieronder zijn een aantal kern punten terug te vinden van deze waarnemingen. Veel van de punten wat voor de Canon geld vermoed ik ook overeen te komen met andere compact camera's in deze prijsklasse.
Canon
De canon ligt goed in de hand. Veel van de bedieningen zijn prima te bedienen met een hand. De gigantische 40x zoom is een indrukwekkende feature en is duidelijk de concurrentiepunt van deze camera tegen opzichten van andere compact camera's en de smartphone markt. De zoom is echter niet altijd je vriend, aangezien de beeldstabilisatie niet bij kan blijven met de gigantische zoom en het eigenlijk nodig is om een statief mee te sleuren om het te benutten. Rond de 10x-15x gaat het nog, maar daar boven is het een moeilijke bedoeling voor de camera. Als een foto genomen is, dan is het te bewonderen op een piep klein schermpje waarop het maar lastig is om te zien of het scherp is of niet. De camera heeft een WiFi direct transfer mogelijkheid, maar dat gaat ook maar moeizaam. Transfer is sloom en de software kent een zeer priegelig connectie volgorde wat zeker niet omaproof is. Mijn vrouw zou zich ook mateloos irriteren met de hele gepriegel van 1: Eerst Wifi aan op de camera 2: Wifi uit en aan op de telefoon. Is de juiste netwerk geselecteerd? Zo ja, 3: Start app. Is de app te vroeg gestart? Sluit app af in multitask en probeer opnieuw.

2 en 3 kunnen niet omgewisseld worden en dan hebben wij nog niet over de "pair" actie. Die ging ook niet moeiteloos en de NFC pairing kon ik niet in de lucht krijgen. Dat heb ik geprobeerd met mijn moto en met de S7 van mijn vrouw.
Hasselblad
De Hasselblad zijn grote kracht is de integratie met de telefoon. Met een grote scherm is de resultaat goed te zien en ook tijdens scherpstellen is het goed te zien wat jij krijgt. De Motorola camera app vind ik heel makkelijk werken en de professionele modus is zeer eenvoudig te bedienen en de gekozen parameters in manueel dan wel automatisch te selecteren. Verder is het geweldig dat alles gelijk op de telefoon en in de cloud opslag is. Connectie gaat snel als alles werkt en de bediening van de zoom en de sluiter is fijn met knoppen wat veel feedback geven. De zoom knop heeft wel een rare speling wat een goedkoop gevoel geeft, maar is niet merkbaar tijdens bediening. De grip is fijn, maar de vingerscanner wordt soms aangeraakt met je palm en dan doet de telefoon raar.

De Hasselblad heeft ook de nodige software euvels in zich. Ik moet nog meer spelen om de precieze gedrag te achterhalen, maar de camera doet niet altijd wat men verwacht. Zo lijkt het alsof de telefoon bij op klicken soms de handmatige instellingen heeft bewaard in de automodus. Dat resulteert in rare effecten. Hiervan heb ik een aantal bewaard. De meest opvallende was een sluitertijd wat op 1/2000 is blijven hangen, focus wat weigert scherp te stellen, een belichtingsoffset wat is blijven hangen en als laatst wou de camera niet initialiseren. Een herstart van de mod bracht geen oplossing en na ruim 10 keer proberen heb ik de telefoon herstart om de boel draaiend te krijgen. De software was up to date bij eerste gebruik. Dat heb ik een paar keer gedubbelcheckt. De versie is wel 0.81, maar ik verwacht geen upgrade naar een 1.0 gezien dat de mod al in prijs verlaagd is.

Als de camera echter werkt, dan ontlopen de 2 camera's elkaar niet veel. Heb ik een Moto Z(2) en overweeg ik een zoom compact erbij dan zou de Hasselblad zeker een optie zijn. De camera vult wel mijn fotografie lekker aan en al ben ik niet een fotograaf met een dure dslr, geniet ik ervan en is de Hasselblad een blijver voor mij. De oorzaak van de rare gedrag ga ik proberen te achterhalen en hopelijk is het iets logisch zoals om de mod goed af te sluiten alvorens los klicken.

De foto resultaten

Gezien dat de grote kracht van de Hasselblad boven de ingebouwde camera de zoom is heb ik een aantal fotos gemaakt met verschillende zoom factoren. De Canon fotos zijn telkens 3 waarvan de 2de op een vergelijkende zoom als de maximum van de Hasselblad is.
Fotos met goed licht
Bij goed licht ontlopen de cameras elkaar weinig. De scherpte van de Hasselblad is iets beter en de Canon heeft duidelijk last van jpeg artefacten doordat de compressie opgejaagd wordt om de 20 megapixel foto's in toom te houden. Tenspijte van de hoge compressie zijn de foto's vaak te groot om te uploaden naar de review site. De fotos moeten dus nog verkleind worden voor zij te uploaden zijn.
Canon

In bovenstaande foto's zijn de 10x vergroting op ingezoomd om de details te laten zien. De kwaliteit ontloopt elkaar niet veel, maar de Canon heeft duidelijk wat meer moeite met de contrast van de witte zwaan op de donkere achtergrond. Dat kan komen door een iets agressievere compressie om te compenseren voor de 20MPx beeld.
Canon

Onderstaand foto is bij lage licht. Beide camera's hebben de sluitertijd opgeschroefd en had moeite om een stabiele beeld te krijgen. De kwaliteit ontloopt elkaar niet veel, maar is bij beide eigenlijk bagger. De bomen in de achtergrond is te donker bij de Hasselblad, maar de Canon heeft weer de kroos op het water in de voorgrond iets overbelicht. Dit segment hoort hier gewoon niet thuis. Met een statief en een beetje spelen met de parameters is wel een hoop nog te halen uit de camera's, maar dat is buiten de scope van deze test. Spelen van de parameters gaat makkelijker met de Motorola interface
Canon

Hier ook een vergelijking van de macro van beide camera's. Bij beide camera's heb ik hier met de lichtbalans gespeeld om de foto's te verbeteren, aangezien beide het te donker maakte.
Canon

Verder is hier nog een aantal fotos te zien die met de Hasselblad gemaakt is. Veel van deze is bij laag licht en er is dan ook met sluitertijden, ISO en met steuntjes gespeeld.

Tot slot

De Moto mod Hasselblad heeft een aantal software problemen laten zien in de tijd wat ik hem in gebruik had. De lage licht kwaliteit laat wat te wensen over, maar dat doet de concurrentie in het segment ook. Indien de mod echter ingezet wordt in het gebied waar het krachtig in is of er met een statief gewerkt wordt dan is er nog best mooie fotos mee te maken. Het vult de interne camera mooi aan en bij goed licht is het handig om ook optische zoom op de telefoon te hebben. Het is echter een kei harde feit dat in dit prijssegment de lage licht prestaties veel te wensen over laat en het niet alleen een zwakte van de Hasselblad is.

Versiebeheer

V1: 16-09-2017 Eerste draft met foto's van unboxing en eerste Hasselblad foto's
V2: 17-09-2017 Meer foto's ter vergelijking.
V3: 22-09-2017 Meer foto's in "overige foto's met Hasselblad"

Heb jij ook een Hasselblad True Zoom?

Goeie artikel! :) En uitstekende image comparison!

[Reactie gewijzigd door Anniowl op 10 oktober 2017 12:22]