Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N900 Zwart Review

Tylocke 19 januari 2010, 9.299 views

Nokia N900 Zwart

Pluspunten

• snel
  • fijn touchscreen
  • veel dingen naast elkaar kunnen doen
  • makkelijk desktop aan te passen
  • aansluiting met uPnP devices mogelijk

Minpunten

• batterijduur
  • groot
  • zwaar

Voor de N900 heb ik recentelijk de N95 8GB, N96 en N97 gehad. Ik zal de N900 dan ook voornamelijk aan deze toestellen vergelijken.

Aanschaf

Het was weer eens tijd om mijn contract te verlengen en dan is het altijd goed in de gaten houden wat er op de markt is. Mijn keuzes waren (voor mijn bezoek aan de belwinkel) gevallen op ˇf de HTC HD2 ˇf de Nokia N900. De iPhone viel af vanwege de provider, en de nieuwe Android Motorola en HTC toestellen waren helaas nog niet uit. Misschien ben ik ongeduldig geweest, maar dat zal de tijd wel laten merken.

In de winkel heeft het gebruik en het toetsenbord me weten over te halen naar de Nokia N900. De responsetijd en het gebruiksgemak van de N900 won het voor mij van de HD2.

Inhoud verpakking

De verpakking is bijna identiek aan die van de N97. Een stijlvolle zwarte doos zonder al te veel reclame. Vermoedelijk verraad dit ook de doelgroep van de N900, de serieuze (of zakelijke) gebruiker.

In de verpakking zitten de gebruikelijke zaken: oplader, usb kabel, batterij, toestel, converter voor oude opladers. Daarnaast zit er nu ook eindelijk weer een video-uit kabel in. Dit zit namelijk niet in het pakket van de duurdere N97.

Net zoals de N97 heeft de N900 ook een stylus, alleen is die van de N900 veel praktischer. Deze stylus is langer waardoor hij beter in de hand past Ún kan worden opgeborgen in de telefoon zelf. Nokia heeft zich gelukkig gerealiseerd dat dit best handig is, iets wat andere ontwikkelaars sinds het begin van de PDA's al doorhadden.

Vormgeving

De N900 zal niet voor iedereen even mooi zijn. Hij is groot en lomp en daardoor slecht in een broekzak te doen. Ik vind hem persoonlijk wel mooi, maar ik draag hem liever niet in mijn broekzak. De dikte van het toestel is overduidelijk een gevolg van het toetsenbord en wijkt niet af van vergelijkbare modellen.

Het scherm is groot (3,5") en komt beter tot zijn recht dan die van de N97. De N900 komt meer in de richting van een 16:10 scherm en dit is gunstig voor het gebruik. De ervaring bij de N97 is dat de 16:9 niet het meest effectief is als je internetpagina's wilt lezen.

De camera zit goed verborgen, echter de uitstulping van de camera op de achterkant zorgt ervoor dat hij een beetje wiebelt als hij op een plat oppervlak ligt. De lens van de camera ligt iets verlaagd dus krassen zoals bij de N97 zullen hier niet bij voor komen.

Het toetsenbord lijkt net iets kleiner dan die van de N97. Dit kan door de layout komen. Wel hebben de toetsen een stroef oppervlak waardoor het makkelijk is om te typen, mits je niet te grote vingers hebt. De afstand van het beeldscherm tot de bovenste rij toetsen is ongeveer 3mm. Dat is voor mij voldoende.

Gebruik

Opvallend is dat de N900 voornamelijk in landscape gebruikt wordt. Sommigen zullen dit lastig vinden, ik vind het persoonlijk geen probleem want je toetsenbord gebruik je het meeste. Tevens is het toestel het makkelijkst vast te houden in landscape.

Het touchscreen reageert goed op aanrakingen. De response van de programma's is buitengewoon snel (<1s), zelfs als je een aantal schermen in de achtergrond open hebt. Rond de 12 tot 16 schermen open wordt de respons minder, maar valt nog steeds onder de seconde. Voor oud symbian gebruikers is de snelheid een verademing.

De menu's zijn intu´tief, echter de navigatie is even wennen. In de pop-up schermen is het erbuiten tikken annuleren, maar in de gewone schermen moet je weer naar rechtsboven. Dit went snel genoeg. Het menu is snel oproepbaar vanuit elk scherm door eerst linksboven te drukken (dit opent het venster selectie scherm) en dan nogmaals linksboven. Het wisselen tussen verschillende geopende vensters gaat via deze methode dan ook zeer snel. Commando's opzoeken in je internet browser en vervolgens wisselen naar je x-terminal gaat zeer rap.

Contactgegevens zijn goed verweven met andere applicaties zodat de het emailprogramma makkelijk geopend kan worden vanuit een contact met een emailadres. Ditzelfde geldt voor SMS en bijvoorbeeld Skype. Tevens kun je direct bellen naar iemand vanuit de contactgegevens door op het telefoonnummer te drukken. Net zoals op de iPhone worden gesprekken dmv chat of SMS opgeslagen per contactpersoon. Zeer handig en dit zou gewoon de standaard voor elke mobiel moeten zijn.

Bij de instellingen voor contactpersonen en bellen is het goed merkbaar dat dit toestel de roots meeheeft van een internet tablet en nog wat ontwikkeling als telefoon nodig heeft. Er kan maar ÚÚn ringtone ingesteld worden voor de gehele contactlijst en het is niet mogelijk handmatig groepen aan te maken. Eerder hebben mensen aangegeven dat het bellen omslachtig werkt. Door op het bel icoontje te drukken (het toestel heeft immers geen echte belknop) kom je in het bel menu waarna je iemand uit de recente bellijst kunt selecteren of naar de contactlijst of handmatig een nummer in kunt toetsen. Het geluid tijdens bellen is acceptabel, zoals van Nokia verwacht mag worden.

De internetbrowser is de snelste die ik tot nu to gehad heb op een telefoon. Bijkomend voordeel van de browser is dat hij als een volwaardige browser gezien wordt door websites waardoor je niet naar de mobiele versies wordt doorgestuurd. Voor diegenen die nog sneller willen internetten is het dan wel aan te raden om het ophalen van plaatjes uit te zetten omdat dit natuurlijk vertragend werkt (afhankelijk van je verbinding).

Bij het synchroniseren van de N900 kan in sommige gevallen gekozen worden welke kalender er gebruikt moet worden. Elke kalender kan zijn eigen kleur gebruiken waardoor je de synchronisatie met je werk pc en prive pc makkelijk kunt onderscheiden in de agenda.

Multimedia

De N900 komt met een standaard mediaplayer die Audio, Video en Internet Radio kan afspelen. De audio wordt in een vertrouwde menustructuur weergegeven die je ook in de meeste uPnP devices terug ziet. Het geluid is helder, alleen voeren de hoge tonen de boventoon. Dit is niet schokkend voor de luidsprekers van een mobiel. De tonen met een koptelefoon zijn toch vele malen beter.

De videospeler is niet uitgebreid, maar kan wel veel type videos aan. Ik heb helaas nog niet de mkv's aan de praat gekregen, maar dit kan ook door het formaat komen (720p). Het openen van video's gaat snel en in het afspelen is er geen vertraging merkbaar. Via de maemo updates kunnen extra codec's gedownload worden waardoor meer video's afgespeeld kunnen worden.

Iets waar ik zelf erg blij mee was (en sinds de N96 gemist heb) is de automatische verbinding met uPnP devices in je netwerk. Via de mediaplayer kunnen deze devices geselecteerd worden en met de device eigen interface kan de media geselecteerd worden. Ik heb dit met een Philips Streamium WAC5000 en een Popcornhour A-110 getest, waarbij de WAC5000 problemen gaf met de weergave (gaf maar maximaal 16 items aan) en de A-110 prima werkte. Ik kon draadloos genieten van afleveringen die op mijn Popcornhour stonden.
(Hopelijk kan ik binnenkort ook mijn PC en mijn CH3SNAS hiermee testen)

Updaten

De statusindicator geeft aan wanneer er belangrijke updates van Nokia zijn. Daarnaast kan je via de catalogus verschillende sites toevoegen (er zijn er al een aantal standaard ingesteld) waarvan je producten kunt downloaden.

Dit proces gaat makkelijk en installeren is net zo makkelijk. Opvallend hieraan is dat de N900 standaard een limiet heeft waarin programma's ge´nstalleerd kunnen worden (~2GB). Dit is ruim voldoende en zal te maken hebben met de ruimteindeling van Debian. Voor de echte Tweaker zal dit via de terminal vast aan te passen zijn indien nodig. Totdat de beschikbare ruimte daadwerkelijk vol zit is dit niet echt een punt. Om de 32GB moet je wel je best doen.

Batterij

De batterij is al veel vaker genoemd en blijft een punt. Bij regulier gebruik van internet en de mediaplayer alsmede de telefoonfunctie kun je er gewoon van uit gaan dat je dit toestel maar beter elke dag aan de oplader kunt leggen.

Door minder te internetten en automatische checks uit te zetten is de standby tijd met gemak op te rekken. Indien de helderheid van het scherm wordt verlaagd is er nog meer tijd uit de batterij te halen.

Groot en zwaar toestel dat een mooi scherm heeft en een fijn OS herbergt. Duidelijk is te merken dat dit toestel op de eerste plek een internet tablet is en op de tweede plek een telefoon. Voor de echte Tweaker is dit een waanzinnig toestel, maar zelfs voor de niet-Tweaker die graag online is gedurende de dag is dit toestel zeker een aanrader.

Edit: stuk over toetsenbord en agenda toegevoegd

Heb jij ook een Nokia N900 Zwart?

Reviews door de redactie

ik las ergens dat bij foto met flitser de flitser te dicht op de lens is geplaatst waardoor er soms wat overbelichting plaats vindt hoe is jouw ervaring hier mee.

voor de rest erg prettige en duidelijke review paar foto er tussen en dan krijg je van mij ook 4 sterren.
Goede punten allemaal. Zal morgen eens goed kijken naar de camera en wat foto's plaatsen.
Als ik het goed heb was dat bij de N97 wel het geval, dit viel geloof ik op te lossen door een streepje te zetten met een permanent marker. Bij de N900 heb ik daar nog niet van gehoord.

Verder een duidelijk review. Ik heb dit toestel ook (zeer) in overweging en elke review helpt daarbij.
Heeft nokia er ook software op gezet die ervoor zorgt dat je kunt theren (internet delen met een pc / laptop). DIt was het geval bij de N95.

Hoe loopt de synchronisatie met outlook 2007 ?
Via de Nokia PC Suite kun je een internet verbinding opstarten met je telefoon die door de PC gebruikt kan worden om te internetten (net getest ;) ). Dit werkte bij mij over de USB kabel. Er is een app die je kunt downloaden op de N900 waarbij je ook de bluetooth modem kunt activeren (ongetest op dit moment).

Synchronisatie met Outlook 2007 loopt ook via Nokia PC Suite. Hier is eigenlijk geen verschil met te zien zo snel met de N96 of N97.
Ik mis wel 2 belangrijke minpunten eigenlijk, dus geen 4 maar 3 sterren.

- Hoeveel applicaties zijn er al beschikbaar? (lijkt me vooralsnog een minpunt in vergelijking met andere toestellen)

- Ook een minpunt lijkt me dat de N900 i.t.t. de andere toestellen (N97 etc) geen gratis navigatie zal krijgen en dat de Ovi Maps achterloopt bij de versie voor andere Symbian toestellen.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 21 januari 2010 12:57]

Ik tel rond de 100 applicaties in de standaard catalogi, plus dan nog een stuk of 10 van Nokia zelf. Als er communities zijn die verder ontwikkelen op hun sit kun je die catalogi zelf toevoegen en komt die bij je downloadable content. Via OVI store zou ik nog niet echt kijken want dat stelt idd weinig voor op dit moment.

Ik ben wel benieuwd of de software voor de N800 en N810 bruikbaar is op de N900. Heb hier zelf nog geen ervaring mee.

Navigatie OVI Maps is op de N900 wel gratis, alleen het gesproken gedeelte niet. Volgens het laatste bericht op tweakers komt die er ook nog niet. Je kunt via nokia wel gewoon de laatste maps updaten. De GPS van de N900 is vele malen beter dan die van de N97 en de N96. Alleen die N95 was misschien beter.

Edit: de update werkt bij mij niet voor de N900.

[Reactie gewijzigd door Tylocke op 23 januari 2010 20:52]

Nog wat plaatjes erbij en het is wellicht een 4-sterren review. Voor de rest een mooi verhaal.
Ik mis wat meer info over de camera, verder een goede en duidelijke review. Ik ben het eens met Devil777, wat plaatjes zijn geen overbodige luxe;)
Zeker een 4 sterren review! Plaatjes kan je natuurlijk bekijken bij de "Specs en Afbeeldingen" tab, bijna iedereen weet hoe een doos eruit ziet :P Ik zou nog wel willen weten hoelang de batterij meegaat in uren, als je er alleen mee beld af en toe, en soms iets op google opzoekt...

[Reactie gewijzigd door rkrijgsman op 20 januari 2010 12:29]

Goede duidelijke review:) 4 sterren.
Zou wel graag nog willen weten hoelang de accu ongeveer meegaat...
Ik ben helaas nog niet toegekomen om de foto's te maken. Dit komt op mijn to-do lijst :)

De accu gaat zonder al te veel gebruik 2 dagen mee, en door opties uit te zetten moet dit te rekken zijn tot 3 dagen. Gisteren heb ik de telefoon niet zoveel gebruikt en ik had nog meer dan 50% over. Vannacht toch maar aan de lader gedaan aangezien ik misschien vandaag wel weer de telefoon veel nodig heb. Bij mijn gebruik (regelmatig browsen, iets email, telefoon showen aan collega's, etc.) gaat de batterij in ÚÚn dag leeg. Dit is niet vreemd want al sinds de N95 is dit het geval bij mijn smartphones.

Wat betreft de lens. Ik heb de N97 en de N900 vergeleken. De N900 heeft de flitsers iets meer dan 4mm van de lens zitten, terwijl de N97 krapaan 2mm ertussen heeft.

[Reactie gewijzigd door Tylocke op 21 januari 2010 10:21]

Goede review! lekker uitgebreid en leest goed weg :)

Ik kan niet wachten totdat mijn n900 volgende week uitgeleverd word
Aangezien we het over een Debian variatie hebben op een ARM proc, moet een VLC .deb package vast te regelen zijn.
Intergreert misschien niet zo lekker met de GUI maar je hebt dan wel de ultieme fallback optie wat codec problemen betreft.