Motorola Moto Z2 Play Dual Sim 4GB RAM / 64GB Opslag Grijs Review

HxsScorchTestpanel 16 september 2017, laatste update op 16 september 2017, 276 views

Motorola Moto Z2 Play Dual Sim 4GB RAM / 64GB Opslag Grijs (Testpanel)

Prima product voor een redelijke prijs, mods bieden uitbreiding van "gewoon een telefoon" welke vaak een slechte prijs/kwaliteit verhouding hebben. Telefoon is nét niet wat het had moeten zijn om een fantastische telefoon te worden.

Pluspunten

• Mods leuke toevoeging aan telefoon
  • Camera is ok
  • Door bewering flashlight of camera starten
  • menu's bedienen vanaf je fingerprint
  • Front facing Flash

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Zonder mods niet spectaculair
  • slecht wifi bereik
  • Moto Mods erg prijzig
  • Mods vaak als losstaand product beter/goedkoper
  • geen stereo geluid
  • erg ver uitstekende camera zonder mod gebruik
  • Loszittende achterklep (je kan hem +/- 4mm bewegen!)

Algemene beoordeling

De telefoon biedt iets unieks: Apparaten(mods) aansluiten direct op je telefoon die plug en play werken en aanvulling bieden op punten waar de telefoon algemeen niet optimaal op presteren. (Hier kopen we dus ook vaak alternatieven voor).

Deze komen echter met een prijskaartje welke de kwaliteit van de mod niet rechtvaardigt.
De telefoon doet wat je ervan mag verwachten, is geen high-end model en biedt niets nieuws aan.

Featureset

De telefoon heeft wat je verwacht van een telefoon van dit prijskaliber. De vingerafdruk scanner is daar wel de meest indrukwekkende van, deze is zeer snel en biedt de mogelijkheid zonder dat je eerst je telefoon moet activeren om je telefoon te unlocken. Ook heeft de USB C aansluiting de mogelijkheid om de batterij in razend tempo op te laden, iets wat achteraf ook nodig bleek.

Bereik

De telefoon heb ik kunnen vergelijken met een Galaxy S6, S7 edge en Iphone 6S en wat mij op viel is dat op alle vlakken de andere telefoons beter presteerde dan de Moto Z2 play dat deed. Wifibereik viel +/- 20 meter eerder weg dan mijn andere telefoons (ik heb zeer sterke AP's hangen thuis en aan mijn huis, i.v.m. mijn tuin en hond-uitlaat zone) Ook bleek ik op LTE een veel zwakker signaal en snelheid te halen dan ik bijvoorbeeld met mijn S7 edge kon. Zelfs zo erg dat mijn S7 edge twee keer zo snel was. Ook verloor ik in diverse winkels mijn bereik, wat mij nooit overkomen is met mijn andere telefoons (hoewel dan wel het signaal zwakker was).

Accuduur

De accuduur is gemiddeld, deze telefoon heeft een kleinere accu dan zijn voorganger en ik denk dat dit geen verstandige keuze is geweest. De telefoon gaat ongeveer een dag mee, met normaal gebruik, terwijl ik gemiddeld met mijn andere telefoon(s) gemakkelijk de twee dagen haalde. Hier zou mogelijk wel de batterij mod een mooie rol kunnen spelen, maar een extra accupack meedragen omdat je telefoons accu niet toereikend is vind ik geen sterk argument.

Gebruiksgemak

In gebruiksgemak scoort deze telefoon enorm goed. Ik heb echt moeten wennen aan bepaalde beperkingen die mijn S7 edge met zich mee brengt nadat ik weer teruggegaan was. Zelfs zo erg dat ik op zoek ben naar apps die diverse van deze gemakkelijke features terug kunnen brengen. Zoals het 2x shaken voor het aanzetten van je zaklamp, 2x je pols draaien voor de camera en ook het activeren van je homebutton (en telefoon) voordat je een vingerscan kan laten doen. Ook merk ik dat de zeer schone installatie van Android zeker voordelen met zich meebracht welke wellicht achteraf een gemis kunnen zijn.

Scherm

Een amoled scherm kan nooit verkeerd zijn, was mijn ervaring. Maar toch merk ik dat zeer weinig bij de Moto Z2 Play. De kijkhoeken zijn goed, de zwartwaardes ook, maar de telefoon heeft een net wat minder mooi scherm dan bijvoorbeeld een S6. Welke ook met een amoled uitgerust is en veel donkerder en ook veel lichter kan dan die van de Z2 Play. Het is dus wat mij betreft niet beter dan een lcd-scherm zoals die in mijn IPhone zit.

Design

Het is een mooi toestel, dat wil ik voorop even zeggen, ligt lekker in de hand, geeft het gevoel dat hij met een hand goed te besturen is en ook de optie om bijv op de metalen achterkant een extra plaatje te gebruiken (zit er bij) waarmee je net wat meer grip krijgt vind ik top! De gigantisch uitstekende camera haalt dit echter wel behoorlijk naar beneden. Het toestel wiebelt daardoor bijv op tafel. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DT9MY2lr8HjNr0.jpeg

Bouwkwaliteit en afwerking

Over dit punt ben ik nog het minst te spreken. De bouwkwaliteit is goed, vooral metaal, maar de afwerking is zeer slecht. Kieren zaten al snel gevuld met wat zand dat opvloog tijdens een dagje strand, De frontcam zit niet helemaal in het midden van het uitgespaarde deel in de voorkant maar ook de achter microfoon welke zeer snel vol zit met prut is ook niet wat ik van de afwerking wil zien.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

De telefoon is softwarematig uitmuntend. Heeft bij mij geen enkele keer vastgelopen, uitgevallen of tekenen vertoond van problemen. Met uitzondering dat ik op geen enkele manier mijn carkit automatisch verbonden krijg met mijn telefoon.

Beeldkwaliteit opname

De camera is wat mij betreft voldoende, het zijn echt geen spectaculaire plaatjes wat deze telefoon schiet, maar van een medium range toestel mag je dat denk ik ook niet verwachten. De camera mod welke ik heb kunnen testen tijdens het Moto event werkte zeer zeker als een toevoeging op deze telefoon. Maar meer daarover, later.

Voor deze prijsklasse valt iets te zeggen, ik ben namelijk een persoon die altijd het nieuwste van het nieuwste koopt, en daarmee ook mijn oude spullen verkoopt (op tweakers vooral). Voor de 400+ euro die deze telefoon kost, heb je veel alternatieven. Bijvoorbeeld het aanschaffen van een S7 of met slechts ongeveer 50 euro bijleggen een S8. Telefoons welke een veel betere camera, batterijduur, display en performance hebben. Ik vind het prijskaartje te hoog voor wat de markt biedt aan concurrerende producten.

De Moto Mods

Het idee is goed, ook tijdens de presentatie werd de nadruk gelegd op deze moto mods. Een concept wat denk ik elke tweaker wel hoort aan te spreken. In plaats van een losse standalone oplossing, een oplossing klikken op je telefoon welke direct werkt, geen verdere configuratie vereist en eigenlijk de tekortkomingen van elke mobiele telefoon op probeert te lossen. Er zit echter wel een maar aan.

Ik heb op het event de beamer, camera, speaker, draadloze lader, de accumods en de nog niet uitgebrachte 360 camera en Gamecontroller mogen testen en daar heb ik het volgende over te zeggen:
Speaker
De speaker (jbl) kost 80 euro, geeft werkelijk het geluid van een speaker die te koop is bij de action voor 20 euro en is niet compatible met andere apparaten. Ik heb zelf twee chinese speakertjes welke niet meer dan 25 euro waren welke aanzienlijk beter geluid geven, veel betere accuduur hebben en compatible is met alles wat bluetooth of 3.5mm aansluiting heeft. Tijdens de presentatie werd de nadruk gelegd over het kunnen delen met anderen. De speaker zou bijvoorbeeld het delen van muziek toegankelijker moeten maken. Maar dat is dan natuurlijk enkel en alleen voor degene die de een Z play telefoon heeft.
Beamer
De beamer zie ik wel een kans voor, deze is ook vrij prijzig, maar voor een ZZP-er of in ieder geval een zakelijke presentatie, op locatie kan dit een extra rugzak met beamer besparen. Werkt ook op zijn eigen accu, waardoor de telefoon daarna weer gewoon te gebruiken is zonder dat de batterij aanzienlijke klappen heeft moeten vangen.
Camera
De Camera; herinner je je de Sony DSC-QX10 nog? Deze camera is niet alleen 150 euro goedkoper, werkt wederom op elke smartphone (is zelfs los te gebruiken) en geeft mooiere foto's dan de Hasselblad True Zoom geeft. Als je 250 euro te besteden hebt aan een camera, is een systeemcamera een sterkere keuze dan deze mod.

Tijdens het event heb ik een aantal foto's gemaakt, van welke ik er drie in ieder geval wil delen.

Draadloze lader
Wireless charging cover, het is voor mij niet in te denken (ik heb lange tijd draadloos laad apparatuur verhandeld) dat een cover welke de telefoon enkel en alleen maar in staat stelt om draadloos op te laden tot 5V 1A (technologie die echt al jaren bestaat) 60 euro moet kosten. Deze functionaliteit hoort naar mijn mening in elke telefoon te zitten en kost een fabrikant minder dan 15 cent per toestel om deze technologie in te bouwen.
Game Controller
De Game controller was wel echt geinig. Rayman gespeeld, wat racespellen en deze mod bood wel een hoop meer dan ik eerder heb mogen ervaren met diverse controllers voor mobiele telefoon (via bluetooth). Wat ik merkte was dat de responsetijd korter was dan wat ik gewend was. De fabrikant heeft zelfs een soort bibliotheek gemaakt met apps die standaard compatible zijn met de controller, erg fijn dus, zodat je niet zelf hoeft te zoeken.
Beamer
De 360 camera. Deze bleef erg achter de schermen en slechts enkele mensen hebben deze op het event mogen zien. Helaas waren zelfs de presentatoren er niet tevreden over en lijkt dit meer een gimmick dan een echt goed uitgewerkt product.
TL;DR
Dus in het kort; De moto mods zijn prijzige toevoegingen aan de telefoon, waarin een persoon zoals ik, welke elke paar maanden wel weer met een andere mobiel aan de slag gaat, weinig toevoeging heeft. Zeker de prijs die deze mods moeten kosten geeft mij een gevoel dat ik betaal voor de lage oplage waarin deze producten verkocht worden omdat de markt deze typen toestellen nog niet genoeg adopteert.

Heb jij ook een Motorola Moto Z2 Play Dual Sim 4GB RAM / 64GB Opslag Grijs?

Waar koop jij voor 450 euro een S8? Dan hou ik me namelijk aanbevolen. Ik denk dat je daar een foutje maakt.

Overigens denk ik dat er iets mis is met jouw telefoon. Want ik heb zelf een S8 en dus deze Z2 Play. Maar de Z2 Play heeft bij t zelfde gebruik aan t einde van de dag 40% batterij over en de S8 haalt het net aan. Ook logisch want accu capaciteit is het zelfde maar de Z2 Play heeft een veel zuinigere chip.
Je bent ook de enige bij wie de batterij slechter uitvalt. Misschien eens nader onderzoeken?

Verder uitgebreid verhaal
Een S8 is ongeveer 500 eur om verzegeld te kopen op dit moment, cashback is erg gunstig.

Kan zijn dat de mijne niet helemaal goed gewerkt heeft, doet niets af aan mijn ervaring, toch?
je bedoelt de 100 euro extra inruilwaarde als je een andere telefoon inlevert?
Ze hebben geen cashback actie volgens mij momenteel bij Samsung.
Overigens moet je dan nog een vrij duur recent toestel inleveren wil je rond de 500 euro uitkomen, want de goedkope winkels in de pricewatch doen niet aan deze actie mee.

Dus de prijs van een Z2 Play vergelijken met een Samsung S8 waarbij je je oude telefoon inruilt is niet fair natuurlijk, want je kan je oude toestel ook verkopen als je een Z2 Play koopt. (die overigens vanaf 400 euro te krijgen is, dus 50 euro verschil klopt niet.)

Voor wat betreft de batterij, dat doet zeker niets af aan je ervaring en is ook zeker belangrijk om te melden in je review, alleen als je het toestel had gekocht had je er waarschijnlijk mee teruggegaan omdat er wellicht iets mis is met je accu. Dat wilde ik daar alleen mee aangeven ;)

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 16 september 2017 20:45]

Ik heb ook naar aanleiding van jouw bericht de beste organisatoren een berichtje gestuurd. Zijn ook zaken zoals de lichtsensor die heel slecht gewerkt hebben. Maar ik had een deadline om mijn review te plaatsen.

Ik bedoel de 100 euro inruilwaarde, ongeacht wat je inlevert.

Maargoed, vergeleek hem niet alleen met een S8, sterker nog, die heb ik geheel buiten beschouwing gelaten als het gaat om resultaten vergelijken. Want dat is het nieuwe high-end model, en de Moto Z2 valt niet in deze categorie, dus vind ik sowieso flauw om te doen (m.u.v. een conclusie en een prijsvergelijking) Dus heb ik de S7 edge, S6 en Iphone 6s plus als vergelijkingsmateriaal gebruikt, waarvan de s7 edge de enige is met een grotere accu (en ook dus écht 2 dagen meegaat).
ik heb hem op bepaalde punten wel vergeleken hoor met mijn S8 (en ook S6 overigens).
Alleen om in perspectief te plaatsen.

Alleen ik vind de vergelijking met de S8 qua prijs niet kloppen, want je koopt geen S8 voor 500 euro. Ook niet na inruil van een niet werkend oud toestel waar je 100 euro voor krijgt. Dan zit je nog steeds boven de 600 euro.
Zijn echter wel andere alternatieven voor rond de 400-450 euro dat ben ik met je eens.

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 16 september 2017 20:51]

Ik heb vandaag bevestigd gekregen dat ik een andere krijg van onze vrienden bij Lenovo. Dat doet me heel goed om te horen, zeker omdat het toestel wat meer klachten had waar ik geen andere reviews over las.

Deze review zal dan geupdate worden :)
Goed nieuws. Ben benieuwd of je problemen daarmee opgelost zijn.