Canon Speedlite 430EX II Review

Ivootje 18 januari 2010, laatste update op 18 januari 2010, 4.793 views

Canon Speedlite 430EX II

Pluspunten

• Volautomatisch goede resultaten
  • Batterijen gaan lang mee

Minpunten

• Geen

Waarom?
De interne flitser van mijn EOS400 doet het al een tijdje niet meer. Binnen scherp fotograferen werd dus lastig. Tja, wat doe je dan? Stuur je de camera op naar Canon met het gevolg dat je hem lang kwijt bent en je waarschijnlijk veel geld kwijt bent, of zoek je een externe flitser die je toch altijd al wilde hebben?

Waarom deze?
Begin novemberdan eindelijk de flitser besteld bij Digital Street. Na toch wel een tijdje getwijfeld te hebben en wat winkels bezocht te hebben om de verschillende flitsers in de hand te hebben, heb ik uiteindelijk voor de 430 EX-II gekozen. Het lijkt erop dat de tevredenheid op de verschillende review-sites over zijn voorganger groter is, maar ik heb niet echt een winkel kunnen vinden waar ze de oude nog verkopen. Daarnaast heeft de nieuwe een veel hoger richtgetal. Van professionele fotografen hoor ik vaak dat je het beste accesoires kunt kopen van het zelfde merk als de camera, want dat is sneller en accurater. De 580 leek me wat over de top. De 220 en 270 kunnen voor zover ik niet weet draaien en dat wilde ik wel. Dus maar de gulden middenweg.

Inhoud doos en toebehoren
Binnen een dag was de doos binnen. Deze bevat niet veel meer dan een flitser en een etui. Batterijen moet je zelf kopen, dus ik heb meteen een setje Duracell oplaadbare penlites gekocht. Deze meteen opgeladen en nu ik dit type moet ik constateren dat ze al twee en en halve maand meegaan zonder opnieuw op te laden. Afgelopen weekend gedaan, zonder dat er een indicatie voor was. Ik heb nu 100'en, zoniet 1000'en foto's genomen, danwel op het flitsknopje gedrukt. Batterijen gaan dus zeer lang mee!

Of hij beter of slechter is dan andere flitsers kan ik niet beoordelen. Maar het hebben van een externe flitser is direct een verademing. Na wat geklungel om de ETTL-stand te vinden en de flitser volautomatisch op de EOS te laten reageren was het meteen een verademing. Wat een verschil met de interne flitser. Deze zouden verboden moeten worden!
In de volautomatische stand levert de flitser, samen met de 400D en 24-105 F4 lens prachtige foto's op. Mooie natuurlijke schaduwen en warme kleuren.

Features
Over de features doe ik in mijn puntentelling geen uitspraak. Simpelweg, omdat ik nog niet aan het expirimenteren ben geweest. Ik doe nog alles volautomatisch met indirect flits. Bij directe flits hoor en zie je de flitser netjes meezoomen met de lens, zodat je in het schermpje van de flitser het zoom-getal kan zien. Werkt perfect. Indirect lijkt de flitser altijd voluit de flitsen, hij houdt dan geen rekening meer met de mate van inzoomen. De overige features heb ik geen ervaring mee, dus doe ik nu nog geen uitspraken over. De ingebouwde diffuser heb ik ook nog niet echt gebruikt.

Tot slot
Of ik de juiste flitser heb gekocht weet ik niet, want ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Wel ben ik tot nu toe zeer tevreden! Voor de overstap van interne flitser naar extern is hij in ieder geval goed genoeg!

Heb jij ook een Canon Speedlite 430EX II?

Heb hem vanmiddag gekocht. Ben heel benieuwd. Schiet nogal veel portretten, ook
's avonds en gebruik dan vaak dat kleine pop-up ding. Hopelijk is het verschil erg groot!
Hij is trouwens behoorlijk in prijs gestegen. Zag hem eind vorig jaar nog voor 188 euro. Verkoper vertelde me dat Canon Nederland door Canon Europa gewongen is om de prijzen omhoog te gooien ivm oneerlijke concurentie in vergelijking met andere landen. oa Italianen hadden geklaagd.
Gewoon in de winkel kostte hij, in de aanbieding 222,- euro. Mooi dus!
Slager, je gaat achterover slaan met je nieuwe flitser ten opzichte van de klapflits. Directe flits valt tegen, maar met de diffuser ervoor wordt het al een stuk mooier. Maar expirementeren met indirecte flits gaat je echt fantastische resulaten geven. Op deze manier krijg je bij flits ook mooie slagschaduwen en schaduwwerking op de oppervlakten van het te fotograferen object.
Ook de kleuren worden veel mooier en zachter.

Suc6 met expirimemteren.

Overigens is mijn ervaring dat foto's in de automatische stand prima worden. Ben er nog niet aan toegekomen om ook met de instellingen van de flitser te gaan expirimenteren.
In 't verkeerde vakje getypt...

[Reactie gewijzigd door Ivootje op 2 maart 2011 13:58]