Specificaties 15,6" (1920x1080), 1,128TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Strix GL553VD-DM535T Review

hjmarliesNewbie 13 september 2017, 267 views

Asus ROG Strix GL553VD-DM535T (Product gekocht)

Er blijkt helemaal geen IPS-scherm in te zitten maar heeft maar een - werkelijk ontzettend slecht - TN-scherm!

Pluspunten

• toetsenbord

Minpunten

• uitzonderlijk slecht scherm (geen IPS!)
  • achterkant scherm indrukbaar
  • korte accuduur

Ik kocht deze laptop vanwege de lovende reviews over het scherm (voor foto en video-bewerking). Tot mijn grote verbazing bleek het scherm echter ontzettend slecht te zijn: vrijwel geen kijkhoek en volkomen verkeerde kleuren.

Ik heb een filmpje met een vergelijking tussen mijn oude Acer uit 2013 en deze Asus aan Coolblue gestuurd en zij erkenden dat dit inderdaad niet o.k. was en dat het scherm waarschijnlijk kapot was. Uiteindelijk heb ik zelf na veel moeite ontdekt dat dit type helemaal geen IPS-scherm heeft maar een TN-scherm. Coolblue gaf aan dit ook niet te weten. Ook in de reviews op internet over deze laptop wordt nergens melding gemaakt van een TN-scherm.

Op de site van Asus wordt zonder enig voorbehoud (er wordt niet eens een typenummer genoemd) gezegd dat deze laptop een top-kwaliteit scherm heeft:

"ADEMBENEMENDE BEELDEN
De ROG Strix GL553 is voorzien van een 15,6" Full HD-paneel met breedbeeldhoeken. Het paneel zorgt voor geweldig contrast en kleurconsistentie, en er is geen kleurverschuiving, zelfs niet wanneer bekeken vanuit extreme posities. Het heeft bovendien een matte afwerking, dus er zijn geen schitteringen of reflecties die afleiden tijdens het gamen."

Dit blijkt dus allesbehalve waar: het scherm heeft geen enkele kijkhoek en bedroevend slechte kleuren.

Inmiddels heb ik een ander typenummer van deze laptop besteld (ROG Strix GL553VD-DM665T) bij Mediamarkt en heb ik Mediamarkt gevraagd of deze laptop een IPS-scherm heeft. Dit kunnen ze me echter niet (eens) vertellen..... Ook Asus wist het niet en moest dat gaan uitzoeken aan de hand van e.o.a. onderdeelnummer. Inmiddels heb ik antwoord: vermoedelijk geen IPS, maar zeker weten kunnen ze dat pas als ze een serienummer hebben. Maar ja, dan moet je dus eerst de laptop hebben.....

Ik vind het eerlijk gezegd te gek voor woorden dat Asus aan de ene kant op haar site (zonder voorbehoud van typenummers!) roept dat deze laptop een geweldig scherm heeft met mooie kijkhoek en betrouwbare kleuren, terwijl ze aan de andere kant volkomen naar willekeur en - kennelijk - ook zonder het zelf te weten de laptop de ene keer uitrusten met een IPS-scherm en de andere keer met een volkomen waardeloos TN-scherm.

Met een TN-scherm (en zeker deze) is deze laptop trouwens ook véél te duur (¤ 1.100), vandaar die ene ster bij 'prijs.'

Slechte beurt voor zowel Coolblue als Asus.......

Heb jij ook een Asus ROG Strix GL553VD-DM535T?

Volgens de specificaties op de CoolBlue website zit er een TN-paneel in, is dit pas geplaatst nadat je besteld had? Ik zie dat er in de tekst wel IPS staan, maar de specs zeggen dus weer wat anders.

[Reactie gewijzigd door JelkeBart op 13 september 2017 12:20]

Op de Coolblue-site zelf stond bij het product zelf en de foto dat het wel IPS was (anders zou ik het ook nooit gekocht hebben), maar bij de gedetailleerde omschrijving van de specs bleek inderdaad TN te staan (zo kwamen Coolblue en ik samen achter tijdens een chat). Bovendien: Coolblue erkende dat ze er ook van uit gingen dat dit een IPS-scherm was, ze waren 'verbaasd' om te horen dat dit niet zo bleek te zijn.

Inmiddels hebben ze de foto op de site aangepast, maar de omschrijving dan weer niet. Knullig hoor. Bovendien zou nog eerlijker zijn als ze bij de minpunten zouden noemen dat deze laptop niet geschikt is voor foto-en video-bewerking vanwege het slechte scherm, maar dat terzijde.....

[Reactie gewijzigd door hjmarlies op 13 september 2017 12:38]

Ik heb een gelijke ervaring gehad in de zin van:
Op de website van Asus werd het model geloofd door zijn IPS paneel. (Buiten EU achteraf)
Op de website stond het wel correct aangegeven. Wat ik vervolgens gedaan heb is via Ebay een IPS paneel aangeschaft, namelijk >deze< en het gaat om >deze<laptop
Weliswaar zonder ROG logo`s, toch met een Leuke i5 en GTX1060. (Overigens zit er op mijn laptop ten onrechte een i7 sticker. QC rocks.)

Edit, met dus een 256GB SSD, GTX1060 en daarnaast zelf nog een 1TB HDD schijf en dus het IPS scherm ingebouwd voor al met al ~1200 euro een leuke laptop zonder al te veel toeters en bellen.
En zo te zien is er nog een 2e kans product beschikbaar voor ¤1.092 voor wie hetzelfde pad wil bewandelen.

[Reactie gewijzigd door VincentM op 13 september 2017 22:00]

Wat zonde dat je een overduidelijke gaming laptop hebt aangeschaft voor beeld- en videobewerking. Je klachten over de accuduur komen in ieder geval daar vandaan. Accuduur is ondergeschikt bij gaminglaptops. Net als warmteontwikkeling, stevigheid, gewicht, enz.
Ik ben geen fan van Apple producten (juist niet zelfs in de meeste gevallen), maar als je voor dit budget naar een laptop zoekt voor beeld- en videobewerking had je waarschijnlijk wel daarop uit moeten komen. Ik vrees dat je nu een verkeerd product voor je doel hebt gekocht.