Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Netgear WNDR3700 Review

Exorcist 16 december 2010, 70.798 views

Netgear WNDR3700

Pluspunten

• DualBand
  • Uitgebreide opties
  • Stabiel
  • DLNA middels USB poort
  • Hoge WAN doorvoersnelheid
  • Wifi bereik
  • DD-WRT biedt heel veel opties, en neemt de negatieve eigenschappen weg

Minpunten

• Onoverzichtelijke GUI
  • Beroerde logging
  • Portforwarding kan niet naar andere poorten

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5

Ik "moest" op zoek naar een vervanger voor mijn huidige router, een Edge. Deze bood heel veel opties en luxe, maar helaas was de WAN doorvoersnelheid beperkt tot 26~30 Mbps.
Daar ik mijn Ziggo AiE van Plus (20/3) naar Extra (50/5) ging verhogen ben ik op zoek gegaan naar een andere router.

Een vervanger zoeken was voor mij geen makkelijke keus; ik schaar mijzelf onder de noemer bovengemiddeld gevorderd als het aankomt op netwerken en apparaten die een en ander moeten faciliteren voor me.
Door uitgebreid (en op het gemak) te zoeken naar reviews, en veel lezen in topics viel mijn oog op deze Netgear.

De uiteindelijke keuze was óf deze 3700, of de D-Link DIR 655. Beiden voldeden aan mijn eisen; Gigabit LAN poorten, een WAN doorvoersnelheid van boven de 300 Mbps, Wifi-N, QoS en een goed Wifi bereik.
De D-Link is uiteindelijk afgevallen door de vele posts in het DIR655 topic die over instabiliteit gingen.

Installatie

Installatie was een eitje. Ik heb de bijgeleverde CD niet gebruikt, daar ik liever zelf alles configureer. Ik heb het apparaat gekoppeld aan een laptop, die voorzien van een statisch IP in dezelfde standaard range van de 3700 en de router aangezet. Het enige waar ik op moest wachten was op de koppeling tussen het modem (Ubee) en de router zelf, daar dit bij Ziggo op zich kan laten wachten i.v.m. met een ander MAC adres van de router.
Hierna was ik snel online en kon ik gaan configureen.

Featureset

Zoals gezegd ben ik een netwerk-freak, en kick op opties die routers mij kunnen bieden. Deze router heeft o.a. het volgende in huis:

- Dual Band Wifi 2,4/5 GHz (tegelijk met G alsmede N apparaten verbinden)
- 4 Gigabit LAN poorten
- WAN doorvoersnelheid ~408,9 Mbps (bron: smallnetbuilder.com)
- USB storage support met DLNA
- Statefull Inspection (SPI) Firewall
- QoS
- Verkeerstraffic meter (2 maanden), in te stellen met alarm voor users met bandbreedte-limiet
- Wireless Guest support (tweede netwerk die los kan staan van je eigen netwerk)
- uPnP
- Block Site feature op trefwoord en/of URL
- DynamicDNS support (automatische update van de koppeling tussen je IP en je DynDNS account)
- Logging (met e-mail alert)

Wat mij betreft een redelijke featureset. De QoS had uitgebreider mogen zijn, maar doet zijn werk. QoS valt in te stellen op basis van MAC adressen of voorgedefinieerde rules (18). Ik merkte duidelijk dat, ondanks dat ik hevig bezig was om mijn bandbreedte te vullen met bijv. SabNZB, de PS3 en 360 beiden voorrang kregen op overig verkeer. Het downloaden van PSN of van de Marketplace ging onverminderd door. Ook online gamen leek totaal geen hinder te ondervinden van het feit dat mijn bandbreedte volledig benut werd.
Zowel mijn PS3 alsmede 360 zijn met 5e (Gigabit) gekoppeld; al is de 360 uiteraard een 100 Mbps device.

De Logging functie is mijns inziens erg onoverzichtelijk, en biedt niet in één oogopslag de evt. gevaren die naar binnen willen (of juist naar buiten). De logging is niets meer dan een bende text die niet eens met normale regeleindes getoond worden. Gemiste kans, Netgear.

De LAN poorten hebben een prima doorvoersnelheid. Al gebruik ik deze standaard niet (ik heb 2 3COM Gigabit switches erachter die het interne netwerk onderling koppelen), ik heb het wel getest. Bestandsoverdracht ging met 70/80 MB/sec, en dat is meer te wijten aan de door mij gebruikte schijven in de apparaten.

De Wifi heeft een veel beter bereik dan mijn oude Linksys WRT54G met DD-WRT. Ik heb op zolder (betonnen vloeren, huis 333m3, router staat in de meterkast) nog steeds 4 van de 5 strepen ontvangst. Meer dan prima! De tuin kan ik pas in de zomer testen, maar ik ga er vanuit dat dit geen problemen oplevert.
Mijn enige Wifi-N apparaat in huis is een Lenovo T500 laptop met Intel 5300AGN Wifi-kaart. Hiermee haal ik een respectabele 12 MB/sec gemiddeld. Dit zonder noemenswaardige tuning.

DynamicDNS is voor mij ideaal. Ik heb een hoop familieleden, vrienden en kennisen die ik gebruik laat maken van Windows Updates via mijn WSUS server. Zij connecten op basis van mijn DynDNS URL. Door deze hard in te voeren in de router, hoef ik zelf geen handmatige koppeling meer te doen als mijn IP wijzigt.
Nu wijzigt mijn IP met Ziggo niet tot nauwelijks, de optie kan ik zeer zeker waarderen.

Betrouwbaarheid en stabiliteit

De stabiliteit is tot nog toe (router nu een maand in gebruik) meer dan prima. Ik heb nog geen één maal mijn router hoeven te herstarten, en ik gebruik het Internet vaak meer dan intensief. Ook zijn er in huis een apparaat of 20 die een netwerkkoppeling naar de buitenwereld hebben. Bravo, Netgear.
Update 14 oktober 2010:

Nu bijna een jaar in gebruik. De router is nog één keer vastgelopen, ook niet onder zware belasting (inmiddels 120/10 Internet van Ziggo). Niet met Torrentverkeer, niet met nieuwsgroepen. De router heeft geen enkele moeite om aan mijn verzoeken te voldoen. Erg tevreden!

Beheersbaarheid

Hier heb ik toch wel problemen mee, en dan heb ik het over de beheersbaarheid. Ik vind het algemene menu in de router zeer instabiel (time-outs die her en der optreden), lelijk en onoverzichtelijk. Ik hoop dat tzt een DD-WRT variant wordt gemaakt voor deze router, die vind ik over het algemeen erg goed te beheren. Ook mis ik de optie de router te herstarten middels de GUI; waarom zit deze optie niet ingebakken?
Firmware kan automatisch worden geüpdate, de router kijkt per default bij het inloggen of er een nieuwe is. Wederom een pluspunt, dat maakt het beheren namelijk makkelijker.

Ondersteuning

Kort maar krachtig, hier kan ik weinig over zeggen. Zoals gezegd is de automatische firmware update prima, maar dan moet wel op regelmatige basis nieuwe firmware's uitkomen. Bij een router is zoiets vaak niet overbodig. Tot nog toe is Netgear niet erg scheutig met firmware's. Of het daadwerkelijk ook nodig is is punt twee, maar ik krijg een beetje het Samsung gevoel erbij.

De prijs is wat mij betreft passend bij wat je ervoor krijgt. Voor 120 Euro (dat is wat ik heb betaald bij Informatique) is hoger dan van veel routers zoals de Linksys WAG series, maar je krijgt er in mijn ogen veel meer voor terug. Als je veel van de geboden opties niet gebruikt (met name het dual-band maakt eea zeer prijzig denk ik) volstaat wellicht een simpelere router. Voor de meer veeleisende gebruiker is dit apparaat een aanrader. De prijs is as we speak (edit Augustus 2010) meer dan goed te noemen.

Slot en gebruikte apparaten

Als slot kan ik melden dat dit apparaat geen miskoop zal zijn voor de netwerk-freak, en mensen die een betrouwbare, snelle router willen die zowel G als N apparaten tegelijk kan behandelen. De onoverzichtelijke GUI is een doorn in het oog, maar daar valt overheen te zien als je ziet wat de router je kan bieden.

Om een beeld te geven van mijn netwerk en de door mij gebruikte apparaten volgt hier een beknopt overzicht:

- Phenom II x4 Server 2008 R2 met Intel Pro 1000 MT NIC
- Core 2 Duo Windows 7 x64 met Realtek 10/100/1000 NIC
- Core 2 Duo Windows 7 x64 met Realtek 10/100/1000 NIC (beiden een P35 Gigabyte bord)
- Phenom x3 Windows 7 x64 met Intel Pro 1000 MT NIC
- Core 2 Duo Lenovo R60 met Broadcom NetXtreme Gigabit en Intel 3495 B/G
- Core 2 Duo Lenovo T510 met Intel 6200
- Pentium-m 750 Windows 7 x86 HP NX8220 met Broadcom NetXtreme Gigabit en Intel 2200B/G
- Turion 64 Windows 7 x64 Targa MT34 met Intel 2200B/G
- Xbox 1
- PSP
- Nintendo DS (x2)
- Samsung LE40A756 met DLNA ondersteuning

Dit alles is gekoppeld tussen 2 3COM 3CGSU08 switches en 5e bekabeling (deels zelf geknepen).

DD-WRT update

Sinds geruime tijd zijn ontwikkelaars bezig geweest om het geprezen DD-WRT op deze router te krijgen. In het begin zijn er aardig wat wireless problemen geweest, waardoor ik de stap niet durfde te wagen; twee laptops worden hier vaak gebruikt, en een beperkt(er) bereik zou funest zijn.

De laatste versie echter (hier te vinden: ftp://dd-wrt.com/others/e...-r14573/netgear-wndr3700/ ) Heeft de meeste problemen mbt het bereik verholpen.
Ook hier heb ik geen reden tot klagen, sterker nog, ik heb het idee dat het bereik er zelfs op vooruit is gegaan. Dit zal ik nog uitgebreid(er) moeten testen, men heeft het namelijk nog wel over wat (kleine) problemen op de 5GHz band.

Ikzelf ben weer naar stock gegaan, daar ook de laatste editie nog problemen had met het B/G kanaal (N en A werkten prima). Voorlopig dus geen DD-WRT voor mij. (aug. 2010)

Opties

De opties die DD-WRT biedt zijn, zoals sommige gewend zullen zijn, perfect. Bandbreedte grafieken op verscheidene interfaces, uitgebreidere port-forwards, uitgebreidere QoS opties, noem het maar op; het is aanwezig en functioneert.

Snelheid

Of het een placebo effect is of niet, ik krijg het idee dat surfen een stuk sneller gaat (draadloos). Request worden sneller afgehandeld. Ik gebruik dezelfde DNS servers als voorheen (8.8.8.8 en 8.8.4.4), DD-WRT staat echter ook nog een derde DNS server toe. Handige fall-back!

DD-WRT staat weer 's zijn mannetje, en dat met een vroege betá. Het belooft veel goeds voor de toekomst! Verdere ervaringen kunnen ook op GoT worden uitgewisseld in het WNDR3700 forum; zie daarvoor http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1376602 :)

Update 31-05-2010 - wifi is uitgevallen icm DD-WRT, soms nog zichtbaar maar zwak signaal. Bekende bug die er voorheen dus ook in zat, zit er zo te zien nog steeds in. Nog even geduld tot een nieuwe versie dan..

Update december 2010

Weer 's een update. Router nu bijna een jaar in gebruik, en ik raad hem nog steeds aan aan vrienden en collega's. Router is überstabiel! Ik kan van alles tegelijkertijd ondernemen (downloaden met 14 MB/sec en gamen tegelijk) en alles nog vlot. Connectieproblemen op Xbox Live en PSN zijn zo goed als afwezig, waar mijn vrienden met regelmaat problemen hebben. Als ik al problemen heb ligt het vaker aan Ziggo dan aan de Netgear.

Enige minpunt, maar dat is buiten Netgears schuld, is DD-WRT. Er schijnen nog steeds grote wifi-problemen te zijn, waardoor ik alsnog op de stock firmware zit. An sich meer dan prima, maar ik wil de router van buiten benaderen op een poort beneden de 1000 (extern)...en laat nu net niet mogelijk zijn met deze router. Waarom eigenlijk?

Heb jij ook een Netgear WNDR3700?

Meer advertenties

Zeg euh.. Komt d'r nog 'n einde aan jouw review?? Of moeten we over 1,5 jaar zien dat er nog 2 pagina's aan update's bij zijn gekomen?? :P

Je hebt goede reviews, en d'r is zoiets als going too far _/-\o_

Je beweert wel dat de 'nadelen' zijn verholpen dmv DD-WRT, maar geldt dat ook voor read/write problemen op de USB-poort?

verder nog 'n ander geïntresseerd vraagje, deze laptop: 'Core Duo Lenovo R60 met Broadcom NetXtreme Gigabit en Intel 3495 B/G', heeft die op grotere afstanden last van slechter bereik? Zo nee, woon je in 'n rustige (wifi-wise) omgeving?

[Reactie gewijzigd door rj1093 op 31 mei 2010 00:43]

Hahaha, gracias :)

Nu heb ik wel wat wifi-issues (plots) icm DD-WRT. Jammer.

Ik heb de USB poort (nog) niet getest; gebruikte hem sowieso nauwelijks door een aanwezige fileserver in huis, maar kan het 's testen. Normaliter was het 3 MB/sec schrijven toch ofzo?

De 3945 heeft niet meer last van slechter bereik dan de andere draadloze chips in huis (Atheros daargelaten, die presteren bijna altijd beter). Niet anders dan een 2200 in ieder geval. Heb nu ook een laptop met Intel 6200 erin, zal dat ook nog proberen.

De 3945 was volgens mij wel een probleemkaartje itt andere Intel kaartjes, maar ik merk er niet veel van. De R60 is daarentegen met name bedraad aangesloten (staat naast m'n desktop). Wifi is inderdaad rustig in mijn wijk, aan het einde van de straat, geen achterburen, en half vrijstaand.
Ja, goed ding. "'k heb 'm zelf ook " :)
Ik denk dat het apparaat up is geweest vanaf begin december toen heb ik 'm aangeschaft. Gisteren toevallig heb ik de Netgear moeten resetten omdat er geen signaal meer af kwam. Maar weer afwachten of dat vaak gaat gebeuren. Met m'n oude wrt54g had ik dat eigenlijk nooit.

Vraagje heb ik over de dual band. In de setup kan je beiden apart voorzien van sidnaam en wpa sleutels. Ik heb geprobeerd om ze een onderling een verschillende naam te geven, maar ik heb ze ook op exact dezelfde SIDnaam laten draaien. Geen verschil, niets in docu gevonden trouwens, maar iets zegt me dat dit gaat wringen.
Heb je daar ervaring mee, gezien al je gebruikte apparatuur in het netwerk?
Wat is je vraag nu precies? Of de 5 GHz knelt met de 2,4 GHz band, of het verschil in SID?
Toch even anders formuleren (na wat testwerk).

Bij identieke SID uitdelen aan de 2,4 en de 5 GHz band, blijkt de wifi adapter (een Linksys WMP600N) altijd de 2,4 te gebruiken. Hierop is de snelheid 216 à 242 Mbps.

Als ik bewust de SID's aparte namen geef en dus op de 5 GHz band kan verbinden, is de verbinding behoorlijk zwakker en bovendien performt het op ongeveer 80 tot 90 Mbps, dus beduidend langzamer.

Enig idee hoe dat kan?

[Reactie gewijzigd door MauvL op 30 januari 2010 20:26]

Hmm, bij mij heten de SID's anders namelijk. Sowieso gebruik ik de 5 GHz nauwelijks (de T500 is mijn werklaptop, en voor de rest is bijna alles bedraad en de laptops 2,4).

Kun je niet de 5 GHz in dat geval een voorkeursnetwerk maken?
update:
net even met mijn laptop getest met Intel kaartje en blijkbaar (wist ik niet) met dual band ontvangst.
dicht bij de WNDR3700 op 5 GHz band pakt die 270 Mbps.
5 meter verderop zakt-ie eerst weg naar 86 maar herstelt al snel weer naar 240.

kortom: afstand is heel gevoelig.
Dat is eigen aan de 5GHz band. Hoe hoger de frequentie waarop wordt uitgezonden, hoe kleiner het bereik wordt (toch als men op beide frequenties met hetzelfde vermogen uitzend).
De 5GHz is goed om binnenin een appartement aan te zetten, de 2,4 is meer voor een huis met een tuin dus ;)
Net even gepost op het discussieforum van Netgear. Daar zie ik iemand met hetzelfde probleem, maar weinig respons.
We wachten even af.
Voorkeursnetwerk of niet: maakt niet uit.
Mooie review! Zo zouden meerdere mensen een review moeten schrijven ;-)

Klopt het dat deze router geen ISDN ondersteuning heeft?
Wat zou dan eventueel een mooi alternatief zijn voor deze router? Heb je die in je uitgebreide zoektocht nog voorbij zien komen?
Thanks :)

En ja, dit is geen ADSL/ISDN router. Als je daar naar op zoek bent kun je wellicht kijken naar een WAG serie van Linksys die Annex-B doet, kun je je op zich geen buil aan vallen..

[Reactie gewijzigd door Exorcist op 31 januari 2010 23:20]

WAG serie is af te raden, slechte software en hardware heeft gesloten modem drivers, dus geen DD-WRT mogelijk met ADSL support.
DD-WRT heeft sowieso geen support voor ADSL modem+router devices. Dat Linksys de laatste tijd (de WAG320N is een complete ramp) minder sterk is dan vroeger staat wel vast.
Ik heb zo onderhand een aantal WAG's bij vrienden neergelegd en heb nog nooit klachten gehad.
Als je beter wilt, kun je ook een ZyXEL nemen. die zijn een klasse beter, maar ook een klasse duurder.
dan raad ik nog eerder de fritzboxen aan, daar heb ik jaren plezier van gehad toen ik nog adsl had...
welke Router revisie heb je? (kun je zien op de doos onder TA met 100-13948-XXrXX)

zou ik graag wel van je willen weten indien je de doos nog hebt. ik inventariseer even bij welke revisies de DD-WRT wel werkt voor de radio.
Doos maar even uit de garage gehaald..

TA 100-13948-01R14
bedankt! .. nuttige data voor een evaluatie van welke modellen/revisies goed presteren ;)
Heb ´n laptop met Vista en sinds kort het Netgear wndr 3700 router. Heb nog nooit problemen gehad om met de laptop draadloos op internet te komen.
Heb verder 2 PC´s via de LAN poort met het router verbonden en dat werkt prima.
Met de laptop heb ik naar draadloze netwerken gezocht. De laptop vindt het draadloze netwerk dat ik heb ingesteld. Vervolgens verbind k de laptop draadloos met het Netgear router. Password ingeven en de verbinding komt tot stand. Ik heb echter alleen toegang tot het lokale netwerk en niet tot internet. Kan iemand me helpen en uitleggen welke instellingen van het router ik moet aanpassen om wel toegang tot internet te krijgen?
Als ik met m'n iPod of N97 via Wifi connect, dan heb ik geen problemen en kan ik zo op internet (na ingeven password).
Als ik de laptop via een UTP kabel verbind, zijn er ook geen problemen. Krijg het dus alleen niet voor elkaar om de laptop draadloos te verbinden...
Alvast bedankt voor de hulp.
Hmmm, kijk eens naar het aantal gelijktijdige DHCP-users in de router. Probeer op de laptop eens handmatig een IP-adres en gebruik als DNS-server de gateway (IP) van je router en kijk eens of dat helpt. Kan aan vele zaken liggen, maar ik zou hier beginnen...
Bedankt voor de suggestie.
Het aantal gelijktijdige DHCP users heb ik nog niet naar gekeken, wat zou daar normaal gesproken moeten staan?
Heb het IP adres van de router als DNS-server bij de draadloze verbindingen van de laptop aangepast (Bij de eigenschappen van internet protocol versie 4 (TCP/IPv4) heb ik aangevinkt 'De volgende DNS-serveradressen gebruiken:' en bij voorkeurs-DNS-server heb k het IP adres ingevuld).
Helaas heb ik nog steeds geen toegang tot internet...
Als er nog meer suggesties zijn dan hoor ik 't graag. Bvd.
Ik weet niet of je probleem inmiddels al opgelost is. Kijk anders eens naar de Default Gateway instelling bij de draadloze netwerk verbinding op je laptop. Deze hoort ingesteld te zijn op het IP-adres van je router. (Ipconfig /all in windows)
Waar woon je, dan zorg ik wel dat een paar mensen al die apparatuur gratis komen afhalen binnenkort }>

Mooie review van een interessante router. Netgear mag, zoals de geschiedenis leert, wel eens wat meer aan firmware ondersteuning doen inderdaad.
Haha, ja, kan de bonnetjes maar beter bewaren ;)

En thanks. Een telnet-enable tooltje doet al iets in ieder geval, voor de Netgear, maar ik blijf hopen op DD-WRT ondersteuning. Ik las wel dat ze ermee bezig waren. :)
Werkt UPNP goed op deze router?
Yep! PS3 geeft NAT status 2 aan, en uPnP als enabled. Zonder zelf poorten open te zetten werken de 360 en PS3 prima online.
Ik heb hem nu binnen, maar wat ik niet snap is dat ik de 5 ghz niet zie verschijnen, wel zijn 2,4 en die doet het perfect. Heeft iemand voor mij een oplossing. thanks
gebruik je wel apparaten, wifi adapters e.d., die de 5 Ghz band aankunnen?
Ondersteund deze router ook DHCP reservation??
Dat is voor mij wel makkelijk met steeds meer 'vaste' apparatuur met een netwerkaansluiting.
Yep, je kunt MAC adressen koppelen aan een IP.
Goede review!
Mede door deze review heb ik deze router ook aangeschaft.
Ik vond het ook al vreemd dat ik de router nog kon herstarten in een menu.

Ik heb het volle bereik op mijn desktop(mac mini) maar op een of andere manier valt de
wireless snelheid 33Mbit/s downloads een beetje tegen. Dit op de .11N op 300Mbit.

Bekabeld doet deze router het stukken beter door de hogere WAN-LAN trhoughput waarvoor ik deze router heb aangeschafd tov de Asus Wl500G deluxe.

Ik zal de router vanavond maar eens hard resetten kijken of eea verbeterd.
Thanks! Goede keus :)

33 Mbit is wel erg laag voor Wifi N. Zit er niets op hetzelfde kanaal in je buurt (inSSIDer kan je wellicht helpen). Staan alle instellingen op de kaart zelf goed? Heb je naast de router ook nog deze snelheid?
1 2 3 ... 7