Linksys WRT160N Review

exabart 17 januari 2010, laatste update op 17 januari 2010, 1.720 views

Linksys WRT160N

Pluspunten

• Betaalbaar, makkelijk instelbaar.

Minpunten

• Lage N-performance, instabiele, wegvallende verbinding.

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 2
Na enige slechte ervaringen met routers van merken als Sitecom, Sweex e.d. heb ik 65 euro uitgegeven voor een Linksys router. Diverse lovende verhalen gehoord over de WRT54G-serie, en Linksys is onderdeel van Cisco, ik dacht daarmee kwaliteit te kopen. Niet verder gekeken, en een Linksys WRT160Nv3 gekocht. Goed, dat bleek dus anders t eliggen.

Prestaties
De doorvoorsnelheid bij een N-verbinding is treurig. Gemiddelde doorvoer ligt op 3 Mb/sec (30 Mbit), met variaties tussen 1.5 Mb/sec en 5 Mb/sec. Goed, het is sneller dan een G-netwerk, maar bij lange na niet wat een N-netwerk moet kunnen halen. (Intel 5100 netwerkkaart; geen routers in de omgeving op hetzelfde kanaal.)

Draadloos bereik
1 verdieping omhoog, en de verbinding is al matig. Zelfs mijn Digiconnect (Sitecom-kloon onder de motorkap) had een hogere verbindingssterkte daar (en stond op dezelfde plek).

Betrouwbaarheid en stabiliteit
Regelmatig wegvallende verbindingen. Firmware is volgens Linksys de meest recente beschikbare (3.0.02). Zowel mijn privelaptop als mijn werklaptop hebben hier last van. Op internet meer mensen met klachten over dit euvel. Erg irritant.

DD-WRT
Uiteindelijk na al die ellende DD-WRT custom firmware geinstalleerd. Dit was succesvol, maar lost de problemen niiet op. De performance is gelijk (=laag), de verbinding valt regelmatig weg en er komen zelfs problemen bij (mijn werklaptop kan met WZC geen verbinding meer maken, maar heeft nu hiervoor de Intel Wireless Connection Utility nodig?!). Overigens is de DD-WRT firmware niet geheel stabiel: de router homepage geeft af en toe "page not available".

Een miskoop. Ik had me beter moeten informeren. Ter informatie: de V1, V2 en V3 van de WRT160N bevatten verschillende chipsets, dit hoeft dus niet voor elke WRT160N te gelden.

Heb jij ook een Linksys WRT160N?

Heb bovenstaande problemen ook gehad: Verbinding die wegviel, verbinding die niet op wilde komen, DHCP die slecht werkte.

Maar sinds ik een reservering aangemaakt heb in de DHCP van de router voor mijn mac, ben ik al die issues kwijt:Snelheid is redelijk tot goed, bereik is beter en router reageerd goed :)
Je zou in de advanced settings even de zender wat harder kunnen laten zenden: zet hem op 251mW.

Verder zijn de problemen met WZC misschien te wijten aan de versie van de software, en kan je misschien ook last hebben van performance issues als je client computers verouderde wifi chipsets gebruiken.

Ook is de dd-wrt release voor de 160N unstable. Dit betekent dat je niet kan verwachten dat het vlekkeloos loopt.
Ik heb geen probs met mijn V1.1, kdacht dat er alleen major probs waren met de V2.

en de DD-wrt voor de V3 is nog tamelijk nieuw.