WD Elements Desktop 1,5TB Zwart Review

RuudDude 18 januari 2010, 10.043 views

WD Elements Desktop 1,5TB Zwart

Pluspunten

• simpel
  • stil
  • blijft net voldoende koel

Minpunten

• wordt in de zomer warmer dan gewenst

Mobiliteit Score: 3
Introductie
Het mag geen verbazing wekken dat deze schijf is gekocht omdat er meer opslagruimte nodig was. Het is specifiek deze geworden omdat dit momenteel de goedkoopste externe 1.5TB schijf is en ik tot nu toe nog geen slechte ervaringen met WD heb opgedaan. Op het moment van schrijven is de externe versie zelfs goedkoper dan de interne disk los.

Wat zit er in de doos
- De schijf.
- Een voeding (2m kabel).
- Een USBkabel (1m).

De behuizing
De behuizing is een eenvoudig zwart plastic doosje dat geen enkele ventilatieopening bevat.
De onderkant bevat lipjes die vastklikken bij het in elkaar zetten. Het lijkt vrijwel onmogelijk om deze onderkant te verwijderen zonder beschadigingen achter te laten waardoor de garantie dan vervalt.
Dit lijkt dan ook de reden waarom er geen garantiesticker op zit. Voor wie toch de behuizing open wil maken zie de volgende youtube video: http://www.youtube.com/watch?v=mZUMh_H3B_Y.

De schijf
Door het uitlezen van de SMARTdata blijkt dat er een Western Digital Caviar Green WD15EADS schijf in de behuizing zit.

Geluidsproductie
De schijf is erg stil.

Warmteproductie
Bij het kopiëren van grote hoeveelheden data gedurende 2 uur liep de temperatuur op tot maximaal 43 graden bij een kamertemperatuur van ongeveer 20 graden. Als er niet zo fanatiek van de schijf gebruik gemaakt wordt ligt de temperatuur meestal tussen de 35 en 39 graden. Ook gaat de schijf na een tijdje niet aangesproken te zijn in standbymode waarbij de temperatuur dan zakt tot rond de 27 graden.
Het lijkt er wel op dat in de zomer bij een kamertemperatuur van 25 graden en zwaar gebruik, de temperatuur gemakkelijk tegen de 48 graden aan kan gaan lopen. Dit is voor mijn gevoel wat te hoog. WD geeft aan dat deze disk tot een omgevingstemperatuur van 35 graden gebruikt kan worden. Intern zal de temperatuur dan oplopen tot bijna 60 graden, dit is de max. temperatuur die voor de WD15EADS is opgegeven. In de bijgevoegde plaatjes geeft HD Tune aan dat de temperatuur 32 graden is, dit is misleidend omdat dit de temperatuur op het moment van selecteren van de schijf is en deze niet meer na verloop van tijd aangepast wordt.

Prestaties
De leessnelheid word beperkt door de USBaansluiting en ligt zo rond de 32 MB/sec.
Voor kleinere datagroottes is de gemiddelde toegangstijd ongeveer 15 ms.

Opgenomen vermogen
Wanneer de disk aangesproken wordt is het opgenomen vermogen 8 watt.
Wanneer de disk enige tijd niet aangesproken wordt zakt het opgenomen vermogen naar 2 watt.
Als de computer uitgeschakeld wordt, wordt er ook 2 watt verbruikt.
De adapter alleen (zonder aangesloten disk) geeft 0 watt verbruik aan.

Garantie
Er zit 2 jaar garantie op de schijf. Dit is aangegeven op de website van 4launch waar de disk is aangeschaft. De warrantycheck by WD geeft aan dat de garantie loopt tot 18-12-2011 terwijl de aanschaf op 14-1-2010 heeft plaatsgevonden. Je kunt de datum door WD laten aanpassen (tot precies 2 jaar) door een gescande kopie van de bon te emailen naar WD.

Simpele stille externe schijf die z'n werk niet uitermate koel doet.

Heb jij ook een WD Elements Desktop 1,5TB Zwart?

Ik heb deze schijf gisteren aangeschaft en had vrijwel direct bestanden overgeplaatst van mijn normale HD in mijn pc naar de deze schijf ( de externe ). Alleen later sprak ik een maat van mij en die vroeg of ik hem al had geformateerd, nu vroeg ik mij af, is dat wel nodig want het is al een NTFS systeem of heb ik mis dat de schijf dan niet geformateerd hoeft te worden ? Ben benieuwd wat jullie er van zeggen! :)

Bij de capaciteit staat wel 1.500.301.873.152 bytes en daarachter 1,36 TB. Hoort dat geen 1,5 TB te zijn dan ?

b.v.d
Formateren is echt niet nodig, alleen als je een Mac hebt. Dan kun je namelijk geen bestanden schrijven (wel lezen). Als je Paragon NTFS for Mac gebruikt, is dit allebei mogelijk. Het nadeel van FAT32 is dat je in Mac OS X maar 4 GB in één keer kan schrijven. De werkelijke capaciteit van een schijf is trouwens altijd minder dan dat er wordt aangegeven.
Er is meer. In SL zit het native, en moet je alleen ff fstab aanpassen. Maar ik zou toch voor (de stabielere oplossing van) http://macntfs-3g.blogspot.com/ gaan.
Ok dat begrijp ik dan nog wel , maar wat ik vreemd is dat er op de doos staat 1,5 TB maar dat er maar 1,36 TB bij eigenschappen. Wat dus 1.500.301.873.152 bytes is, klopt dit dan wel of ben ik genept door de leverancier ? Want 1,5 TB is 1.649.267.441.664 bytes. Hm.. vreemd. Ik had gisteravond geformateerd op 4096 bytes per cluster in de hoop dat het nog meer zou worden maar het is helaas gebleven bij 1,36 TB. Wat nu te doen? Zal ik het er bij laten of de leverancier opbellen? Ik wil dus echt mijn 1,5 TB want ik betaal niet voor niets 95 euro voor die schijf.

@ Syltheboy

Heb ik trouwens er wel goed aan gedaan dat ik 4096 bytes per cluster heb geformateerd? Of moet dat veel minder met deze schijf ? Ik ben niet echt thuis in dit soort dingen.

[Reactie gewijzigd door TigerStyLe op 15 februari 2010 11:47]

Je kunt het er beter bij laten, want elke schijf bevat minder opslag dan dat er wordt aangegeven. Zo kun je natuurlijk aan de gang blijven, maar elke schijf van elke leverancier bevat minder opslag dan dat er wordt aangegeven.

Wat bedoel je precies met 4096 bytes per cluster? Is dat niet gewoon NTFS? :?
De leverancier nept je niet, Windows nept je door verkeerd gebruik van eenheden.
1,5TB is wel degelijk 1.500.000.000.000 bytes (1,5 * 1000^4). 1,5TiB (1,5 *1024^4) is 1.649.267.441.664 bytes.
Windows laat de hoeveelheid tebibytes zien en noemt ze terabytes. Daarom zie je in Windows een ander getal dan op het product staat. Of dit ook bij andere OS'en is weet ik niet :)

Zie hier voor de duidelijkheid: http://nl.wikipedia.org/wiki/Veelvouden_van_bytes
Afgelopen zaterdag ben ik met m'n vader de stad in geweest en heb daar deze harddisk gekregen. Ik heb gisteravond +/- 20 GB aan muziek gekopieerd en ik vind hem juist aardig stil, hoor! ;) Aan de behuizing voel je wel wat trillingen, maar da's normaal en hij wordt ook niet echt warm.
Jawel, de schijf is NTFS. Maar ik dacht, hij moet nog geformatteerd worden. Achteraf gebleken had dat dus niet gehoeven :). In ieder geval zijn we tot de conclusie gekomen dat wanneer je deze schijf aanschaft dat je hoe dan ook zo'n 140 GB misloopt. Dit natuurlijk omdat de leverancier het aantal bytes op het gehele aantal afrond. ( 1.500.000.000.000 bytes )
je zegt lees snelheid is 30 MB/s, maar wat is de schrijf snelheid van dit ding?
Ik wil deze schijf gebruiken naast mijn HTPC om films af te spelen. Lukt het om vanaf deze schijf full hd films af te spelen en gaat hij niet haperen bij hd films met hoge bitrate?
Sinds 3-2-2010 de WD 1,5 TB aangesloten op de pc.
Stijlvol zwart doosje.
Werkt prima, heb direct een backup gemaakt (bijna 200 GB).
Is overigens niet al te stil; maakt tijdens het schrijven/lezen duidelijk hoorbaar ratelende/tikkende geluiden. Deze zijn ook voelbaar aan de behuizing. En dat baart me een beetje zorgen.
Ik had eigenlijk nog een vraagje over deze schijf, maar vind het een beetje
onzinnig om hiervoor een eigen topic aan te maken.

Die idle-mode/slaapstand van de schijf, die schakelt de harde schijf na enkele minuten toch gewoon 100% uit? qua geluid dan.
Mijn idee is namelijk om hem op mijn TV aan te sluiten, en vanaf de schijf films te kijken.
Dus ik wil ook zeker weten dat de TV hem vanzelf uit kan schakelen (Samsung LED tvtje)
Misschien dat iemand het even kan testen?
Vanaf een pc/laptop werkt ook wel (via HDMI oid) maar dan moet ik als ik wil slapen deze steeds uit doen.. :P, nu kan ik alles bedienen met de afstandsbediening van de TV
Als de schijf zichzelf nou uitschakelt scheelt weer :)
Dat hij altijd aan de stroom zit is het probleem niet..
Ik kan alleen niet slapen met een brommende schijf op de achtergrond..
(hij komt waarschijnlijk in een houten kast die ernaast staat)

Ik denk dat ik er anders deze week ook maar ff 1 bestel! :D

@ BuckyBoy:
De schrijfsnelheid is ongeveer gelijk.
Zie een screenshot uit de de andere review op tweakers.net

[Reactie gewijzigd door SmiGueL op 4 mei 2010 20:12]