Motorola Moto Z2 Play Dual Sim 4GB RAM / 64GB Opslag Grijs Review

flazoTestpanel 10 september 2017, 107 views

Motorola Moto Z2 Play Dual Sim 4GB RAM / 64GB Opslag Grijs (Testpanel)

Een prima toestel die goed geoptimaliseerd is en daaroor een lange accuduur heeft, fijn is om mee te werken en door de Moto mods veel flexibiliteit heeft.

Pluspunten

• Goede camera
  • Oled scherm
  • Moto mods
  • Lange accuduur met 3000Mah
  • Dualsim + micro SD
  • Snelle vingerafdrukscanner
  • Geen bloatware

Minpunten

• Mist optische beeldstabilisatie
  • Geen ac wifi
  • Geen LTE advanced
  • Speling op fysieke knoppen
  • Verkrijgbaarheid mods

Ik schrijf deze review naar aanleiding van een Motorola event op het Tweakers HQ waarbij ik ben geselecteerd voor testpanel. In deze review baseer ik mij op de mods die ik getest heb op het Moto event en op mijn ervaringen met de Moto Z2 Play de afgelopen 2 weken.

Algemene beoordeling

De moto Z2 play voelt voor mij als een toestel voor mensen die de mogelijkheid willen hebben om keuzes te maken. Het toestel is energiezuinig, stabiel, voelt vlot aan en heeft een prima scherm en camera. Met de Mods creëert Motorola een platform met daarin voor ieder wat wils. Wel is door de niche kant van dit platform de prijs en beschikbaarheid nog niet echt aan de gunstige kant.

Bereik

Het bereik van het toestel is prima, overal netjes 4G. Ik heb dan ook geen problemen ondervonden onderweg in de trein of auto. Wel moet je het met dit toestel doen zonder features zoals LTE- advance en AC wifi. Maar in dagelijks gebruik zijn er momenteel ook nog maar weinig situaties waarin je deze features mist.

Accuduur

De moto Z2 Play heeft een accu van 3000 mah. Een grootte die momenteel de standaard is voor de nieuwe Motorola toestellen. Motorola realiseert mede door gebruik van het oled scherm, lichte softwareschil en het zuinige SD626 SOC een goede accu prestatie van gemiddeld twee dagen bij midden tot zwaar gebruik. Bij het gebruik van de dual sim functie neemt het stroomgebruik natuurlijk aanzienlijk toe en kom ik al snel op één a anderhalve dag.
De echte kracht van het toestel zit hem in de mods hiermee kan je heel eenvoudig de accu groter maken door het toevoegen van een accu mod, Zonder dat de dikte al te veel toe neemt. Ook biedt de mod een eco stand waarin het systeem zo wordt ingericht dat het zoveel mogelijk de interne accu spaart door eerst de accu mod te gebruiken en de interne accu rond de 80% te houden.

Design en bouwkwaliteit

De Z2 play heeft een aluminium behuizing met een mooie ontworpen plastic elementen op de achterkant voor de antenne. Net zoals de rest van de gehele Z lijn heeft het toestel een grote camera bump om de mods in plaats te houden. Persoonlijk vindt ik dit een fijne toevoeging gezien ik bij andere toestellen snel mijn vingers voor de camera had en nu makkelijk kan voelen waar de camera zit, waardoor snelle foto's beter lukken.
Het toestel voelt op zich stevig aan, maar de hoeveelheid speling op de fysieke knoppen doet voor mij wel afbreuk aan dit gevoel.

Scherm

Het toestel is voorzien van een 1080p amoled display wat in mijn ogen meer dan genoeg is, want bij een hogere resolutie kost het alleen maar meer stroom. Het display weet een mooie diepe kleur en zwart tinten weer te geven en is goed leesbaar in het zonlicht. Wel vind ik het scherm in donkere plekken zoals de slaapkamer nog wat aan de felle kant ondanks auto brightness d.m.v. een lichtsensor in het toestel.

Camera

De camera is zeer lichtgevoelig en heeft een f waarde van 1.7 en kan hiermee prima meekomen met het high end segment. Het toestel mist echter wel optische beeldstabilisatie. Dit maakt dat foto's met lange sluitertijden (zoals in het donker) sneller vervormd zullen zijn door beweging dan bij toestellen met optische beeldstabilisatie.

Moto mods

De mods maken dit toestel echt uniek! Hoewel ik in het begin nogal sceptisch was over het systeem met mods. Een los apparaat die hetzelfde doet als de mod is toch veel beter? Eigenlijk is het antwoord hierop ja maar… Het is een beetje hetzelfde als een smartphone camera; het voldoet wat het moet doen en het is verdomd handig dat je hem altijd bij je hebt wat bij een echte camera niet altijd zo is.
JBL soundboost mod
De Speaker mod voegt twee 3W rms speakers, een 1000mah batterij en een kickstand toe aan de telefoon. Het geluid klinkt goed, produceert aardig laag en kan hard genoeg om bijvoorbeeld een woonkamer te vullen. Zelf heb ik deze mod veel op mijn telefoon gehad. Door het dikker worden van de telefoon en toenemen van het gewicht, ligt het toestel ook beter in mijn hand daarnaast is de kickstand ook handig voor alledaags gebruik.
De geupdate soundboost mod 2 is, naast het nieuwe ontwerp, ook waterafstotend en voorzien van een equalizer d.m.v. een app.
Moto Batery mod
Het meest ben ik te spreken over de batterij mods, hiermee kan je 2200 of 3490 mah aan accucapaciteit aan de telefoon toevoegen. De telefoon wordt hierdoor enkele mm dikker. Gezien de telefoon zelf erg dun is, valt dit in mijn ogen prima te doen. Zeker als je ziet wat je ervoor terug krijgt. Zo kun je op een makkelijke manier je accu mod vervangen. Als je de extra accu wil gebruiken kan je hem er eenvoudig op vastklikken.

In een latere update wil ik verder nog ingaan op de mod devkit en de projector mod.

Gebruiksgemak

De Moto Z2 play is voorzien van Android 7.1.1 met Google assistant (bij gebruik van de engelse taal). Google assistant zelf voelde in het begin vrij kaal aan. Na een tijdje er mee gewerkt te hebben, voegt het veel gemak toe om even snel een wekker of reminder in te stellen.

Motorola voegt aan Android slechts een heel lichte schil toe, wat voor een altijd snappie ervaring zorgt. De extra's die er in zitten voegen ook echt wat toe. Zo kan je bijvoorbeeld met het schudden van toestel de zaklamp aan en uit zetten of de camera app open en van camera wisselen. De vingerafdrukscanner kan je ook gebruiken als trackpad zodat je meer schermruimte krijgt. Je duim zit zonder snel na te denken snel op de juist plek.
Motorola geeft zelf aan de ze de Z2 play 2 major android updates zullen geven en daarna nog alleen security updates. Mijn ervaring met de vorige z play is dat de maandelijkse security updates snel bij de gebruiker terug komen. Ik hoop ook dat ze die trend door blijven zetten met de Z2 play.

De Moto Z2 Play is voor 350 a 450 euro te krijgen, afhankelijk of je hem bij een abonnement of los aanschaft. Voor deze prijs vind ik het een heel aantrekkelijk toestel, die ondanks dat het een midrange toestel is het voor de meeste mensen perfect aan de eisen zal voldoen en met moto mods zeer flexibel is.

Featureset

• FHD amoled display
  • Dual Sim+sd kaart tot twee TB (UFS)
  • 1.7 f diafragma camera met 12mp
  • Groot hoek selfie camera
  • Double led flash aan beide zijden
  • Snelle vingerafdrukscanner
  • USB-c
  • Moto mods
  • Snel laden
  • 64 GB storage
  • 4gb ram/li]
  • SD626 SOC

Heb jij ook een Motorola Moto Z2 Play Dual Sim 4GB RAM / 64GB Opslag Grijs?