Specificaties 27" @ 2560x1440 (IPS, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp U2715H Zilver, Zwart Review

NielsTn 9 september 2017, laatste update op 9 september 2017, 213 views

Dell Ultrasharp U2715H Zilver, Zwart (Product gekocht)

Als opvolger van een 22 inch Samsung, nu voor het vaker thuiswerken/telewerken deze Dell Ultrasharp aangeschaft en geinstalleerd op mijn Mac Mini via DisplayPort/Thunderbolt.

Pluspunten

• strak uiterlijk
  • laag energieverbruik
  • mooi helder beeld
  • 1440px resolutie dus haarscherp

Minpunten

• lock mechanisme scherm

Door het vaker thuiswerken, en wat beperkingen bij mijn 22inch Samsung BW226 (bij vele vensters in vensters (citrix, remote desktop sessies naar testomgevingen en ssh naar hardware) besloten voor een upgrade na ehhh vele jaren.
Eis die ik heb is dat deze moet werken op mijn (model 2014) Apple Mac Mini (Intel i7-3.5Ghz, 16Gb RAM), en via Thunderbolt 2 aansluiting aan te sturen. HDMI is een optie, echter dan wordt het scherm vastgezet op 30 Hz. refresh-rate. Als extra eis/wens een resolutie verticaal van 1440px, zodat het werkblad ruimer en overzichtelijker lijkt te worden.

Met shoppen besteld, en afgewacht. Nadat e.e.a. bezorgd en uitgepakt was, vallen de smallen bezels op, waardoor 27 inch toch kleiner lijkt.
Aansluiten op de Mac Mini
Naast het netsnoer, de koppeling tussen Mac Mini en de Dell Ultrasharp tot stand gebracht met de meegeleverde kabels. Op de Mac Mini zitten 2 Thunderbolt 2 aansluitingen, die kennelijk volgens Apple (sinds 2011) compatibel zijn met DisplayPort. Fysiek lijkt de kleine aansluiting dan ook op elkaar, en voorzichtig de eerste connector gebruikt. De monitor kreeg zijn signaal via de bredere connector op deze kabel (DisplayPort).

Al snel gaf de monitor beeld, en kon het testen beginnen.
Voor wat uitgebreidere beeld-testen heb ik via het internet gebruik gemaakt van tooling die leverancier EIZO (gratis) tot zijn beschikking stelt.

Bij eerste tests geen enkele dode pixel of 'stuck' pixel waargenomen, bij het bekijken van diverse kleuren en tinten.

Tevens op internet een .ics file gevonden op tftcentral.uk, en ook de instellingen van hen rondom helderheid, contrast etc. overgenomen. Nu zal dit minder zijn dan een eigen calibratie uit te (laten) voeren, maar voor mijn doel komt de kleurechtheid zo al veel beter tot zijn recht.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp U2715H Zilver, Zwart?