×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties 140mm diameter met 24,6dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Noctua NH-U14S TR4-SP3 Review

Foritain 20 september 2017, 2.385 views

Noctua NH-U14S TR4-SP3 (Product volledig gesponsord)

Klasse koelers zoals altijd. Houdt onze Threadripper 1920X eenvoudig koel bij zware synth load op een bescheiden PWM profiel. Installatie top, kwaliteit top, en er valt heel weinig op aan te merken anders dan dat hij over het eerste geheugen- en PCIe slot valt.

Pluspunten

• Indrukwekkende koelprestaties. 62 C op een Threadripper 1920X op 1400 RPM of 64 C op slechts 833 RPM is een geweldige prestatie. Koel en stil dus.
  • Overclockpotentieel prima op een 1920X, vermoedelijk 1950X ook wel.
  • Installatieprocedure top
  • Bouwkwaliteit, afwerking en verpakking top.
  • Niet goedkoop, maar wel een echte, goede TR4 koeler voor een niet meer dan prima bedrag.
  • Zes jaar garantie.

Minpunten

• Overlap eerste PCIe slot
  • Overlap eerste geheugenslot.
  • Bruin niet voor iedereen en lastiger te combineren. Zwarte (Industrial series) of grijze (redux) ventilatoren evt los te koop, maar totale prijs loopt dan aardig op.

Let op: In deze review komen drie producten aan bod. De bovenstaande plus- en minpunten zijn van toepassing op het aan de prijsvergelijker gekoppelde product

Noctua NH-U14S TR4-SP3, NH-U12S TR4-SP3 en NH-U9S TR4-SP3 review

- Inleiding
- Noctua NH-U14S TR4-SP3
- Noctua NH-U12S TR4-SP3
- Noctua NH-U9S TR4-SP3
- Installatie
- Prestaties
- Conclusie

Wanneer je voor de eerste keer een AMD Threadripper CPU vast houdt is het best even slikken. Los van het feit dat het prijzige grapjes zijn zijn het namelijk echt gigantische processoren. Dermate groot dat ze in de verpakking zelf brackets meeleveren om te gebruiken op populaire Asetek gebaseerde AIO’s.

Leuk, maar fabrikanten en liefhebbers van luchtkoeling hebben daar weinig aan. Toch hield het in dat we even moesten wachten op de eerste luchtkoelers die TR4 compatible waren; niet alleen wat mounting hardware zelf, maar ook het feit dat het oppervlak natuurlijk grotendeels gedekt moest worden en dat met de meeste standaard baseplates niet zou gaan.

Noctua was er snel bij, en kwam met drie TR4 (en SP3 als je dat leuk vindt) compatible varianten aanzetten. Opvallend, want normaliter zijn ze niet bekend om hun extreme snelheid maar eerder het uitbrengen van producten wanneer zij er zelf tevreden mee zijn, los van wat welke andere club dan ook doet. Dat terzijde, de koelers zelf komen ook niet heel onbekend voor, want ze kennen hun basis in bestaande modellen, namelijk de NH-U14S, de NH-U12S, en de NH-U9S, een 140mm, 120mm en 92mm model respectievelijk.

Kosten? Vooralsnog een beetje afwachten, maar deze koelers zullen spoedig moeten verschijnen. Ik zal gemakshalve aannemen dat er een meerprijs op zal zitten boven de niet-TR4 modellen, maar als we de prijzen van Threadripper CPU’s en moederborden zien zal het vermoedelijk weinig uitmaken. Let wel op: deze specifieke TR4 modellen zijn ook alleen voor TR4, terwijl de niet-specifieke TR4 modellen TR4 ook niet zullen ondersteunen. Noctua heeft een goede reputatie met hun 6 jaar garantie en het feit dat je altijd de mounting kit van nieuwe sockets toegestuurd krijgt wanneer je je aankoopbewijs op stuurt, maar of dat voor dit model gaat kunnen is nog de vraag.

Noctua NH-U14S TR4-SP3

Voor wie nog nooit een Noctua koeler heeft gehad, vanaf de verpakking openen is het genieten. Stevig verpakte hardware, goed gepresenteerde accessoires, extra clipjes en rubberen dempers, een case badge, een schroevendraaier voor de installatie, plus een low-noise adapter om de maximale RPM te beperken.

Inmiddels haken meerdere fabrikanten aan op dit luxere concept, want een beetje verzorging helpt de indrukken enorm en heel veel moeite is het niet. De bouwkwaliteit en afwerking van het blok zelf is echter lastiger om bij aan te haken, en doet Noctua al jaren structureel erg goed. Wel denk ik dat Noctua alert moet blijven dat ze niet stil blijven staan, want ook andere merken realiseren dat ze goede indrukken achter kunnen laten door bijvoorbeeld het bovenste koelvinnetje dikker of luxer uit te voeren. Noctua zal vermoedelijk altijd terughoudend blijven in de uitstraling zelf, maar dat siert ook wel. De NH-U14S varianten zijn weliswaar iets opvallender dankzij de ronde fan, maar verder zit de aandacht in de afwerking, niet in fratsen.

Het installeren doorlopen we straks nog even, maar we ronden eerst de NH-U14S TR4 compleet af door te kijken naar de compatibilteit. Zo valt op dat, zelfs met het beetje kunnen verschuiven waar we straks ook op terug komen, de NH-U14S altijd over het eerste PCI-e slot valt. En ook het eerste geheugenslot moet eraan geloven. Zaken om rekening mee te houden.

Noctua NH-U12S TR4-SP3

Over de NH-U12S TR4-SP3 met 120mm fan kunnen we eigenlijk hetzelfde zeggen als over de NH-U14S, want ook hier is de presentatie weer in orde, details weer dik in orde, en kijken we even ietsjes meer dan bijvoorbeeld de heatpipes zien we ook gewoon weer duidelijk een kwalitatief goed koelertje.

Groot is hij echter niet, waardoor we nu het eerste PCI-e slot ook vrij zien. Wel hangt hij nog over het eerste geheugenslot, wat te ondervangen is met low-profile geheugen (denk aan de Corsair Vengeance LPX modules, of HyperX Fury) en indien nodig kan je de fan nog iets omhoog halen.

Noctua NH-U9S TR4-SP3

En ook de Noctua NH-U9S TR4-SP3 doet wat je van Noctua mag verwachten, of eigenlijk is het consequent voldoen aan het verwachtingspatroon wat we van Noctua als bedrijf verwachten, en gelukkig ook krijgen. De U9S is een stuk breder, maar opvallend laag; op een afstandje lijkt het een flinke dubbel-fan koeler, maar de 92mm ventilatoren zijn toch een stuk schattiger. De U9S basis is wel wat nieuwer dan de U12S en de U14S, en dat zien we bijvoorbeeld ook terug in de afwerking van de bovenkant, die is gewoon net weer wat strakker.

Primaire pluspuntje wat compatibiliteit betreft is uiteraard de geringe hoogte, iets wat op een testbench een beetje verloren raakt. PCI-e slot compatibiliteit is uiteraard ook geen issue, het geheugen is dat echter wel. Met de extra breedte en dubbele fans zien we overhang over de eerste twee geheugensloten. Gebruik van low-profile geheugen ligt dan ook geheel voor de hand.

Installatie

Net zoals Intel hun S2066 / X299 installatie is ook installatie op het AMD TR4 / X399 platform echt een eitje. Geen gedoe met backplates of andere zaken, praktisch schroef je de koeler erop en that’s it.

Praktisch, maar net niet helemaal zonder momentje stilstaan. Want Noctua geeft een hele specifieke instructie voor de koelpasta: 9 kleine ca 3mm druppeltjes, en dan vier iets grotere druppels daar weer tussenin. Het zal wel, we volgen braaf.

Verdere details in de installatie zijn te eenvoudig om verder iets nuttigs over te zeggen. Wel valt het verstelmechanisme op, waarmee je de koeler 3 of 6mm naar boven of beneden kan verplaatsen. Het exacte nut ontgaat mij, dat zal vermoedelijk vooral met specifieke cases te maken hebben, je wint in elk geval niet genoeg om de NH-U14S niet over het eerste PCI-e slot te laten vallen en de NH-U12S en U9S vallen sowieso niet daar over heen.

Wellicht interessant: het resultaat van de Noctua-pasta-truc nadat je de koeler verwijdert.

Prestaties

Let op: Resultaten zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte chip, maar ook de behuizing waarin je ze gebruikt. Hou altijd je temperaturen in de gaten als je gaat overklokken, ook met zeer krachtige koelsystemen. Reviews als deze dienen dan ook voornamelijk als een product-prestatie-vergelijking, en zijn geen garantie dat je bepaalde temperaturen of overklok met een koeler kan bereiken.

Goed, de testmethode gooien we weg want deze koelers passen enkel op één soort chip, wij gebruiken de Threadripper 1920X, en we hebben er verder geen koelers voor in huis. Geen koelers vrij in elk geval. Vergelijken moet dan vooral onderling. We starten AIDA64, doen volle belasting op de CPU, FPU en cache, wat echt een hele pittige load is die je niet eenvoudig in de praktijk zal halen, en zien vervolgens:

Not bad! Ik was positief verrast over de temperaturen met alle drie de koelers. Dit is tenslotte een 12 core CPU die onze verbruiksmeter 200 Watt de hoogte in knalt wanneer hij aan het werk wordt gezet. Dat de NH-U14S goed ging presteren was te verwachten, dat was altijd al een erg capabele koeler die nooit ver van de dikke dual-towers zat, maar dat de NH-U12S en NH-U9S er eigenlijk maar nauwelijks achter zouden zitten is wel compliment waardig.

Voor alle drie de koelers is het verschil tussen 100% en PWM op een standaard instelling zo’n 2 C. Gene van allen is echt luid maar allen zijn hoorbaar op volle toeren. Of je nu voor de Low-Noise-Adapter gaat of voor een iets rustiger PWM profiel, heel veel verschil maakt het gewoon niet in temps en ik vermoed dat de meesten dan ook zullen kiezen voor wat minder geluid. Op de NH-U14S is het verschil tussen 100% (~1450 RPM) en PWM (833 RPM) namelijk wel erg groot om die twee graden al te zwaar te wegen, met een vergelijkbaar beeld op de andere twee modellen. Het is ook een indicatie dat de hitteafdracht van de cores naar de heatspreader en vervolgens het koelblok van deze Noctuas gewoon heel erg goed geregeld is. Ik denk dat we hier kunnen stellen dat de meerwaarde van ouderwets soldeerwerk gewoon duidelijk wordt. Gebruik van goedkopere pasta tussen cores en spreader heeft als gevolg dat je de koeler wel heel hard aan het werk kan zetten, maar dat met een beetje extra warmte de temperatuur alsnog omhoog schiet.

Dat gezegd hebbende, ga je overclocken dan loopt de temperatuur nog altijd op. Niet vanwege slecht design, maar omdat je voor een beetje OC, 3.9-4.0GHz, zo rond de 1.3-1.35V uit zal komen wat eenvoudig 25-50 Watt meer verstookt. Die warmte moet weg, en pas dan zien we dat de koelers aan het werk hoeven. De Noctua NH-U12S en NH-U9S belanden 8 en 10 graden hoger. Significant, maar nog altijd prima houdbaar. Als je meerekent dat dit een zware synthetische belasting is en er geen case airflow komt helpen alsnog een goed resultaat. Aan de andere kant is dat wel op 100% fan snelheid, en lopen ze uit op de NH-U14S.

Die NH-U14S met zijn grotere heatsink houdt de schade dus beperkter, we zagen daar een toename van zo'n 6 graden per core. Vermoedelijk vanwege meer overcapaciteit in de heatsink constructie dat het wat minder oploopt, en lijkt dan ook de meest interessante wanneer je geen genoegen neemt met ‘slechts’ 3.9-4.0GHz op je cores, maar de grens op wilt zoeken. Of dat gaat lukken is twee, want Ryzen chips die daar voorbij gaan zijn zeldzaam, of het nu om Threadripper gaat of een Ryzen 5.

En daarin lijkt eigenlijk ook de praktische kracht van deze Noctuas te liggen wat Threadripper koeling betreft; de kans dat je namelijk verder kan met je chip dan deze koelers comfortabel en zonder voluit te hoeven blazen bij kunnen houden is niet gek groot. Zelfs met een beetje overclocken ‘gewoon’ op een beperkt PWM aansturing gekoeld en nagenoeg onhoorbaar is gewoon een heel sexy resultaat. Met LN2 kom je wellicht wat verder maar dat is geeken en niet de praktijk, en ongetwijfeld dat we straks nog eens een dikke waterkoeling er op kwijt kunnen die nog wat lagere temps neer gaat zetten, maar zet deze Threadripper met welk van de Noctua TR4 koelers in een echte build en je hebt gewoon een combinatie waarop functioneel niets aan te merken gaat zijn. Als je bedenkt dat we het over compacte koelers hebben en een dikke 12-core 200W verslindend monster is dat toch echt wel heel erg goed.

Voor wat overclockwerk richting de praktische limiet van de meeste Ryzen CPU’s (3,9-4,0 GHz) lijkt de NH-U14S de meest logische, want die is niet alleen nipt wat koeler op stock speeds maar neemt ook een grotere voorsprong wanneer het voltage omhoog gaat; de NH-U9S loopt met een voltage van 1,3-1,35V duidelijk verder op en een behuizing met degelijke airflow lijkt dan wel het uitgangspunt. Ook met het oog op een nog wat warmere Threadripper 1950X met OC lijkt de NH-U14S wel het pad om te volgen; de andere twee kunnen het zeker ook, maar als de verwachting dan is dat het prijsverschil erg beperkt blijkt tussen de NH-U14S en de NH-U12S terwijl we al over minimaal 1200 euro aan CPU en moederbord praten dan lijkt dat mij eigenlijk geen overweging meer. Aan de andere kant zien we ook voldoende potentie dat een NH-U12S en zelfs de NH-U9S op een 1950X geen problemen gaan hebben als je ze niet hard op hun staart gaat trappen, dus wanneer de hoogte in je case beperkt is is het fijn te weten dat er tenminste twee compactere torens zijn die zo’n CPU wel bijbenen. Wellicht zelfs dat er dan alsnog wat OC ruimte in blijkt te zitten, iets wat ik vooraf als onmogelijk had geschat.

Daarmee denk ik dat we zowel Noctua als AMD een complimentje mogen geven, want de 10-core Intel i9 7900X hebben we luchtkoelers toch flink op hun donder zien geven. De overdracht van de hitte in de cores aan de heatspreader en vervolgens aan de heatsink lijkt hier in de Threadripper en Noctua koelers heel dik in orde. High-end processoren gewoon op een gangbare luchtkoeler, het concept alleen al is reden voor een glimlach. En laten we niet vergeten dat we het over Noctua hebben, dus de bekende lange garantie, goede kwaliteit alom, en een kind-kan-de-was-doen installatie. Wel dien je rekening te houden met wat compatibiliteitspuntjes, zo hangt de NH-U14S en de NH-U12S over het eerste geheugen slot, wat je negeert wanneer je met 4 reepjes geheugen aan de slag gaat, of oplost met low-profile geheugen. De NH-U14S hangt ook over het eerste PCI-e slot, ondanks de optie om iets te kunnen verschuiven, maar ook dat is niet echt een issue op een dik ATX of E-ATX moederbord. De NH-U9S is weliswaar heel laag, maar ook erg breed, waardoor hij over de eerste twee geheugensloten valt: voor die koeler zal je dus de low-profile geheugenkant op willen gaan, denk aan iets als Corsair Vengeance LPX of HyperX Fury modules.

Hoe dan ook, ik ben heel erg positief verrast door alle drie de koelers op deze toch hele dikke CPU. Threadripper bouwers hoeven zich volgens mij geen zorgen te maken met oplossingen als dit tot hun beschikking.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog vele andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Noctua NH-U14S TR4-SP3?

Van harte met de 500e review. Een topper van een review, zoals altijd! :)
Edit: +3 natuurlijk :D

[Reactie gewijzigd door Dutchiee op 20 september 2017 12:26]

Thanks Dutchiee! Pas op hoor, voor je het weet ben je oud en heb je er 500 achter je naam ;)
Met de tijd die ik heb en het tempo dat ik schrijf omtrent de reviews gaat dat wel lukken :P
Oud worden tegen de tijd dat je er 500 hebt.? :p

Hop hop. Reviews in galop.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 20 september 2017 13:30]

Ik zal er wat Red-Bull's doorheen gooien! :D
Hoe dan ook, het tempo en de kwaliteit van de titanen evenaar ik voorlopig nog even niet. Some day.. ;)
Keep it up, altijd een plezier om te lezen! _/-\o_
Je bent zo te zien aardig op dreef!

Oefening baart kunst he. Vier jaar verder inmiddels. Als ik nu terug kijk naar de eerste paar..... ;)
500 Nice. Maar uhh, bedoel je PCI-E slot of RAM slot in je review :P
Thanks :D

En welke zin heb je het over? De 14 overlapt zowel het eerste ram slot als het eerste pcie slot.
Bij je min en pluspunten staat PCI-E slot ipv RAM Slot ;)
Klopt toch?

-overlap eerste pcie slot
-overlat eerste geheugenslot (ram)
Productreviews van Foritain
Foritain heeft 500 reviews geproduceerd.

#500, gefeliciteerd met deze mijlpaal! +3 voor deze review!
Th
Productreviews van Foritain
Foritain heeft 500 reviews geproduceerd.

#500, gefeliciteerd met deze mijlpaal! +3 voor deze review!
Dank je Herman!

Op nog vele honderden meer! 8-)
+500 , congrats amigo. Mooue review , awesome noctua quality , kleur blijft een puntje.
Gefelici-500-staart!!! Op naar de 1000!!!
Keep up the good work!

Noctua: een machtige koeler, met typische kleuren.

Wederom een koel van review!
Thanks ewoud. En op naar de 1000 for sure! #reviewpower :D

Zal wel even duren :D
Feli met nr 500 en een +3 natuurlijk :)
Thanks Alcy... Re...Vector! 4 jaar reviews en namechanges, woot! :D
Stephan, wat een review weer, mijn gemeende complimenten!
Ben wel een beetje jaloers, die Threadripper die je hebt. Ik neem aan dat we daar ook binnenkort een perfecte review over kunnen lezen ;)?

Groeten Johan
Dank je Johan :D

Threadripper review komt er inderdaad aan, maar er is nog wat ander testwerk te doen de komende dagen ;)
Ik heb die koeler in mijn systeem en dit is mijn beleving van de NH-U14S.

Heb de Asus zenith met de 1950X en 32 gig corsair ( 4 x 8 ) 3600 mem op Stock settings, temp is dan al 59° graden.heb de ventilator als push door de koeler richting de achter zijde van de corsair 900D
Zodra ik ga renderen dan vliegt de temp voorbij de 68° dat is voor mijn beleving veel te hoog.
Als ik doorga met het randeren van video bewerking. Dan stopt de pc ermee en reboot hij weer.

Heb de koeler los gehad om te kijken of de koeling pasta goed verdeeld was in dat was het geval.
Na het weer opnieuw aangebracht te hebben ben ik weer gaan testen, temp exact het zelfde.

Mijn conclusie.
Ik zal zo snel mogelijk deze koeler vervangen en naar custom water koeling gaan.

[Reactie gewijzigd door Dan D op 21 oktober 2017 09:37]