×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties GF GTX 1080 Ti (1,607GHz), 11GB GDDR5X - Bekijk alle specificaties

Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080Ti Xtreme Edition 11G Review

Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080Ti Xtreme Edition 11G (Product gekocht)

Beest van een kaart. En dat bedoel ik zowel vanuit prijs, bouwkwaliteit en prestatie oogpunt.

Pluspunten

• Zeer stil
  • unieke koeling met 3 fans en koelende(?) backplate
  • zeer veel uitgangen: HDMI, DP en DVI
  • prestatiemonster
  • build like a tank
  • 4 jaar garantie van Gigabyte (wel registreren)

Minpunten

• prijs
  • zwaar
  • Software kan wat beter en uitgebreider

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Waarom deze?

Ik had al een tijdje een 4K monitor op mijn buro staan, en daar wil je dan uiteindelijk dan ook 4K mee gamen...
Na vele jaren trouwe dienst had mijn GTX670 de geest gegeven, maar ik besloot toch noch even de kat uit de boom te kijken..
AMD had net een nieuwe set video-kaarten aangekondigd, en ik was erg benieuwd wie de prestatie-kroon zou gaan winnen.

Inmiddels is dat wel duidelijk geworden. Team Green is nog steeds de prestatiekoning, en de 1080TI is eigenlijk de enige grafische kaart waarop je zonder compromissen te sluiten zo ongeveer alles kunt draaien op 4K resolutie.

De knoop was dus uiteindelijk snel doorgehakt: het zou een 1080TI gaan worden....
of eigenlijk.. snel...? er zijn zeer veel modellen 1080TI te krijgen, en omdat het niet echt een goedkoop kaartje is, heb ik me een tijd georienteerd op welke kaart ik zou aanschaffen.

Uiteindelijk voor deze Gigabyte Xtreme edition gekozen:
- Ik wil drie monitoren gebruiken, die allemaal verschillend aangestuurd worden: HDMI, DP en DVI. Dat zorgde al voor een aardige schifting in de mogelijke kaarten
- Toekomstbestendig: niet alleen qua prestaties, maar als je een bedrag als dit uitgeeft is het ook prettig dat de kaart een paar jaartjes meegaat
- Stil, en als het even kan zuinig

Deze Gigabyte voldeed aan alle bovenstaande punten:
-6 video uitgangen, (en nog 1 interne HDMI)
-zoals alle 1080TI kaarten is het een prestatiemonster dat meer dan capabel is om alle huidige games te draaien
-Garantie van deze kaart is 4 jaar als je je registreert op de Gigabyte site. Dit is een garantie termijn dat ik nog bij geen enkele andere kaart heb gezien
-de koeling met de drie 'gestackte' fans zou voor betere en stillere koelprestaties moeten zorgen in vergelijking met de andere merken. Bovendien slaan de fans pas aan als er een bepaalde drempeltemperatuur bereikt wordt.
-gooi er dan nog een aantal laaiende reviews en een setje awards van gerenommeerde sites tegenaan en je weet dat je eigenlijk wel goed zou moeten zitten.

Het bestellen van de kaart ging niet echt makkelijk. Op dit moment lijkt het er iets beter uit te zien, maar op het moment dat ik de kaart bestelde was hij eigenlijk nog nergens voorradig. Leverdata werden steeds maar naar voren geschoven en de prijzen schommelden behoorlijk, maar vooral naar boven.

Uiteindelijk heeft Azerty mij de kaart voor een alleszins redelijke prijs (naar verhouding dan) weten te leveren.

Verpakking

De kaart wordt in een keurige, maar niet heel spannende doos geleverd:
Zwart, een beetje Nvidia groen en het AORUS logo in het zilver op de voorkant.
De achterkanten en zijkanten laten nog wat wervende teksten zien, maar echt spectaculair is de omdoos niet.

Snel openmaken:

In de doos vind je natuurlijk de videokaart, maar ook een driver-cd, twee boekjes/flyers, een AORUS sticker en een verloopkabeltje om het eventuele gemis van een tweede 8-pins stroomaansluiting op te vangen :

En dan de kaart...
Hij is zwaar! en ziet er indrukwekkend uit. alle contactpunten zijn met neon-oranje rubbertjes afgedekt.
aan de bovenkant de 2 x 8-pins stroom aansluiting

aan de 'voorkant' de aansluitingen: 1x DVI, 2x HDMI, 3 x DP.

aan de achterkant diep verborgen tussen de heatpipes nog een extra HDMI aansluiting, bedoelt om eventueel intern of via een bracket aan de voorkant van je kast nog een extra koppeling te kunnen maken voor bijvoorbeeld VR toepassingen:

Overigens kun je maximaal 4 beeldschermen tegelijk aansluiten, waarbij je er rekening mee moet houden dat je bepaalde combinaties van aansluitingen niet kunt maken. Zo wordt bijvoorbeeld de DVI poort uitgeschakeld bij het gebruik van HDMI poort 1

Verder nog een stoer koelsysteem:
de middelste fan zit verzonken onder de twee buitenste fans. In de fanbladen van de middelste fan zitten kleine uitsparingen, zodat de bovenste fans ongehinderd kunnen draaien zonder de onderste fanblades te raken. Volgens Gigabyte zorgt dit voor een betere koeling:

De koeling werkt inderdaad prima. de kaart is fluisterstil en ook bij de zwaardere taken hoor je de koeling nauwelijks.

Dan nog even voor de leuk: de backplate van deze kaart bevat een extra koelelement.

Een oranje metalen plaatje dat ter hoogte van de
processor is gemonteerd. Of het echt veel meerwaarde heeft durf ik te betwijfelen: verschillende reviews die gebruik maken van heatcams zien niet heel erg veel bijzonders qua koeling gebeuren aan de achterkant van de kaart.
Maar goed, het ziet er leuk uit en al met al is de koeling meer dan voldoende.

Installatie:
Die ging probleemloos, maar de kaart neemt wel 2,5 slots in beslag. Je moet dus wel wat ruimte op je moederbord hebben. Ook ruimte in je kast zelf is aan te bevelen: de kaart is zeker niet een van de kleinste! Zodra je je PC aanzet knipperen de RGB (wooohoooohh!) ledjes van de kaart aan, en geven een wit 'breathing' effect.
Nog wel handig: bij de beide 8pins stroom aansluitingen zit ook een klein LEDJE die met een rode of groene kleur aangeeft of de aansluiting inderdaad goed werkt.

En toen kwamen de problemen... wat ik ook probeerde, ik kon de kaart niet stabiel onder windows 10 laten draaien. Tijdens de installatie zelf, of na een minuut of wat W10 draaien, wat ik ook deed: W10 crashte. Probleem was ook nog eens dat na elke crash W10 niet meer op te starten was. Bovendien waren er totaal geen errorlogs te vinden van de crash. Na heel veel herinstallaties op diverse manieren, en testen op andere PC's om te zien of het toch echt niet aan de Gigabyte kaart zelf lag, en een aantal probleemloze Linuxinstallaties verder heb ik uiteindelijk toch de oplossing gevonden:

In het BIOS van mijn moederbord zit een Fastboot optie die keurig aanstond (Fast = beter toch??)
Na deze uitgeschakeld te hebben (en een 20e reinstall van W10 uitgevoerd te hebben) was alles superstabiel.... Waarom de fastboot optie zo'n invloed heeft op de stabiliteit weet ik niet (en ik kan ook niet zo heel veel hierover op het internet vinden) maar het heeft me heel wat hoofdbrekens gekost voordat ik probleem had gevonden. Sindsdien is W10 niet meer down geweest.

Maar goed.. hij deed het nu!
Snel een benchmark om te zien wat we in huis hebben:

Tsja, sorry... geen uitgebreide benchmarks in deze review. Gedeeltelijk omdat ze me niet zo heel veel zeggen,
maar ook omdat je die dingen op zowat elke review-site wel kunt vinden.

Mocht je daar alsnog behoefte aan hebben, laat het even weten, dan zet ik wat links in de review of de comments section.

Samengevat kun je stellen dat deze kaart over het algemeen net wat rapper presteert als de gemiddelde 1080TI, omdat hij standaard overclocked is.
Verder overclocken is mogelijk, maar ik ben niet iemand die de laatste frame uit zijn kaart probeert te persen.
aangezien mijn scherm maximaal 60hz draait vind ik het niet zo heel spannend dat mijn kaart eventueel het dubbele daarvan kan halen.
De prestaties zijn op dit moment perfect voor mij, en ik weet dat ik nog voldoende headroom heb in de toekomst.

En dan de bijbehorende software installeren.
De Gigabyte software bevat twee ''tabs''. (Eigenlijk zijn het icoontjes rechtsonder in de window van de AORUS app)
1 om de kleuren en de lichteffecten te controleren 1 om te overklokken.
ook nog wat dieper in de menus verborgen kun je fan-profielen instellen, en je kunt wat kernwaardes zoals voltages en temperatuur aflezen.
Het is allemaal vrij simpel. Geen spannende features, maar wel alle functionaliteit die je in de basis bij een kaart als deze mag verwachten.
Belangrijker is eigenlijk dat de software (hoewel nog in Beta) simpelweg doet wat het moet doen. Het draait stabiel,
en instellingen worden direct toegepast.

1 optie kreeg ik niet aan de gang: je hebt de optie om de leds van de grafische kaart te laten knipperen op basis van geluid.
Leuke gimmick, die ik wel even wilde zien.
Ik denk dat het kome omdat ik een externe geluidkaart heb, maar ik heb deze functie niet werkend gekregen. De LEDs blijven gewoon continu branden en het maakt niet uit wat voor geluid ik op mijn PC afspeel.
Ik ga binnenkort nog even testen of dit werkt als ik de audio gewoon over de displayport laat lopen. Ik kom daar in een update nog wel even op terug.

Nog wel een beetje vaag: je kunt ook wat software downloaden om de BIOS van de grafische kaart te flashen. Je krijgt dan uiteindelijk een command-prompt schermpje voor je neus, waarin de voortgang te volgen is.. alleen deze exit niet meer. je hebt dus geen flauw idee of de flash nu wel of niet goed is gegaan en op het scherm staat een waarschuwing om de window niet te sluiten of de PC te resetten.... Na een half uurtje wachten (zonder ook maar enige indicatie) toch maar het schermpje afgesloten en de PC een reboot gegeven. Niets stuk, maar het was wel even een geknepen billetjes moment..

Samengevat:
een enorm indrukwekkende kaart. zowel op prestatie gebied als op uiterlijk.
Stil, snel, ruime garantie en heel veel uitgangen.
Je weet/voelt dat je een stuk kwaliteit in handen hebt.
De prijs kan natuurlijk altijd minder want voor dit bedrag kun je een kleine PC kopen, maar je weet wel dat je de komende jaren goed zit.
Wat mij betreft een aanrader dus!

Mocht je vragen hebben naar aanleiding van deze review, stel ze gerust!

Heb jij ook een Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080Ti Xtreme Edition 11G?

Heel simpel, heel kort: klinkt alsof je kaart een gare BIOS heeft. Fast Boot in een UEFI is namelijk afhankelijk van GOP (Graphics Output Protocol). Moderne hardware die met UEFI werkt heeft een stuk van de driver ín de firmware zitten, en Windows lift daar mooi op mee bij fast boot (vandaar dat je met dergelijke UEFI/Windows/Videokaart combo's je bios logo ziet bij het windows booten en windows binnen 2/3 seconden gestart kan zijn).

De combo van fast boot niet werken én de GPU-firmware update niet lekker gaan doet me denken aan dat je GPU misschien een ander probleem heeft...
hoi,
Hallo, en dank voor je reactie!
Ik heb ook een tijdje zoiets gedacht, maar dat zou niet verklaren waarom in andere PC's de kaart wel gewoon werkt.... je zou dan hetzelfde gedrag verwachten.
Bovendien heb ik een aantal verschillende Linux Distro's geinstalleerd, die ook allemaal prima werken terwijl de fastboot optie gewoon aanstond...
Ook merkte ik dat ik tijdens de installatie van Windows 10 verder kwam (als in: windows startte daadwerkelijk op) als er tijdens de setup geen updates werden geinstalleerd.
Ik hou het dus vooralsnog op een Windows-driver probleem in combinatie met Fastboot, of een bug in het bios van mijn moederbord.