ASUS RT-AC3200

Specificaties WiFi-ac • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

ASUS RT-AC3200 Review

ffchecken 8 september 2017, laatste update op 8 september 2017, 1.062 views Product gekocht

ASUS RT-AC3200

Goede AC router voor een flinke prijs .

Pluspunten

• Tri-band
  • Smart connect
  • Dual 5Ghz

Minpunten

• Bereik 2,4Gz

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Heb deze router gekocht als vervanging van de linksys e4200. Voor €209,- gekocht en gelukkig nog een cashbackactie van Asus van €40,-. Dat maakt de keuze weer iets makkelijker.
De e4200 router was ook prima maar heeft geen wireless ac.
De e4200 heb ik dan weer als accespoint in gebruik voor op zolder.
De router hangt in de meterkast. Dit is in theorie een slechte plek door alle stroomkabels. Maar ik wil dit grote ding met mega attennes niet in het zicht hebben hangen. Desondanks is de WiFi snelheid op 5Ghz in de woonkamer een volle 150Mbps!
Dat is net zo snel als via mijn lan netwerk. :*)
Op de eerste verdieping is de 5Ghz al gedaald naar 70Mbps.
En op zolder kom ik niet verder dan 20 Mbps, daarom ook een extra accespoint..
Het bereik van de 2,4 GHz is ondanks de vele attenes niet beter dan bij de oudere linksys e4200.
De 5Ghz is daarentegen wel veel beter. Maar dat mag ook wel met 4 antennes voor de 5Ghz. Heb de router op smart connect staan. Er is dan 1 ssid zichtbaar en de router kiest zelf op welke signaal hij het apparaat plaatst afhankelijk van je instellingen.
Echter lijkt het te zijn dat als je bijvoorbeeld 1 tablet dan op de 2,4Ghz band hebt zitten en 1 op de 5Ghz dat ze elkaar niet goed kunnen vinden bij bijvoorbeeld Minecraft.
Hier moet ik dus nog even mee spelen.
Heb de router achter die van ziggo hangen (double nat) zo blijven de ziggo hotspots beschikbaar voor de kinderen.
De e4200 is op zolder aangesloten in bridge instelling via een powerline adapter.
Ook daar via de e4200 een mooie 90Mbps.
Al met al een goede router met veel mogelijkheden. Alle apparaten werken top. Van de oude printserver (802.11b/g) via een statische IP. Tot de chromecast1 en de wireless ac in de laptop.

Heb jij ook een ASUS RT-AC3200?

waarom gaan 2 ubiquiti accesspoints achter je ziggo router/modem
Heb je veel beter bereik, je kan accesspoint netjes buiten de meterkast hangen omdat ze geen sprieten hebben en je hebt dan ook nog eens de oude linksys router over.....
Heb uberhaupt niet verder gekeken dan een nieuwe router. Maar dat komt omdat ik een aversie heb tegen de router van ziggo. Maar een setje accespoints of een mesh- netwerk was wellicht beter geweest.