AudioQuest Dragonfly Red USB DA-converter Review

Michae 7 september 2017, 1.359 views Product gekocht

AudioQuest Dragonfly Red USB DA-converter

fantastich geluid, veel vermogen maar mist compaitbiliteit

Pluspunten

• Solide gebouwd
  • Neutraal geluidsbeeld
  • Zeer goed signal to noise ratio
  • Veel volume
  • Zeer goed geluid

Minpunten

• Niet compatible met veel Android devices
  • Firmware/software niet echt toegankelijk
  • Geen opties tot instellen

Aansluitingen Score: 3
CPU-belasting Score: 5
Drivers en support Score: 3
Deze Libelle heb ik aangeschaft nadat ik de https://tweakers.net/prod...-2-(aluminium-zwart).html heb aangeschaft. Het was even overwegen of ik deze rode versie (€199,-) of de zwarte versie (€99,-) zou aanschaffen.

De grootste verschillen tussen de twee is dat de rode meer vermoge levert door een duurdere chip en 46 digitale volume stappen telt waar de zwarte analoog gestuurd wordt.

Achteraf had ik wegens compaitbiliteit beter de dragonfly Black kunnen nemen, daar ik een Android heb (Xperia Z5c)

Probleem is namelijk dat het volume op stap 22 blijft hangen en Android denkt dat dit de hoogste stap is. Dit is echter niet zo. wat ik geleerd heb op de site van audioquest is dat tijdens de communicatie tussen android en de firmware van de dragonfly, de dragon fly volume stap 22 opgeeft, de default stap waar het apparaat steeds naar terugkeert om schade te voorkomen, android deze stap als maximale stap opvat en dus de overige 24 stappen niet erkent. IOS en windows hebben dit probleem echter niet, de dragonfly Black ook niet.

Dit probleem was een jaar geleden al bekend en er is een update belooft, en uitgerold, maar deze werkt niet op alle apparaten helaas en een oplossing voor dit probleem zoek ik dus nog steeds.

Buiten dit probleem is het een fantastisch apparaatje dat de muziek ontdoet van slechte apparatuur die doorgaans de kwaliteit van je geluidservaring (/ongemerkt) stoort. Ruis verdwijnt, bassen worden rijk en echte tonen, hoge tonen zijn weer detailrijk, en het midden komt tot leven.

Dit apparaat heeft ook genoeg power om je trommelvliezen op te blazen, ik zet daarom de software(bij laptopgebruik) audio dan ook op 80% en windows bij normaal muziek luisteren staat op stap 20/100, hoger kan hij zeker, maar dat vind ik gewoon niet fijn, doch het wel steengoed klinkt!

Stroomverbruik heb ik helaas niet kunnen testen, was ik wel benieuwd naar; of het je batterij van de telefoon leegzuigt of niet.

Al met al een super apparaat, maar jammer van dat ene euvel!

Heb jij ook een AudioQuest Dragonfly Red USB DA-converter?

Leuk dingetje, heb ik misschien ook wel oren naar... ;)
Maar waarom zou ik 200 euro uitgeven aan een 'soort van equalizer'... dit wordt mij niet helemaal duidelijk
Je vindt het een fantastisch apparaatje dat de muziek ontdoet van slechte apparatuur die doorgaans de kwaliteit van je geluidservaring (/ongemerkt) stoort. Ruis verdwijnt, bassen worden rijk en echte tonen, hoge tonen zijn weer detailrijk, en het midden komt tot leven.
maar je gebruikt hem alleen met een koptelefoon ? Ongetwijfeld doet een geluidsaart altijd iets en soms ook zelfs best goeie dingen, maar een beetje laptop/computer heeft tegenwoordig een fantastische digitale uitgang en maakt een (extra) geluidskaart (bijna) overbodig. Een (gratis!) equalizer/compressortje doet ook wonderen met een goeie koptelefoon uiteraard, speakers hebben bijna altijd wel wat ruis. Ben wel nieuwsgierig, met een beetje klooien/mixen moet je haast wel in de buurt kunnen komen van je geluidskaart, maar misschien heb ik het wel helemaal mis...
hmm je hebthet helaas net mis inderdaad, it apparaat is een d/a converter en versterker in 1.

Het is misschien goed te vergelijken met de overstap van een alles in 1 apparaat naar een losse componenten systeem als het gaat om reguliere home audio.

Wanneer je je muziek op je laptop afspeelt, dan wordt er een digitaal bestand gedecodeerd door de geluidskaart, dan gaat de rits bits naar een voorversterker die 1tjes en 0tjes omzet naar een elektrisch signaal en hier begint de eerste degradatie van de audio. het circuit waarin het de stroomgolf gemaakt wordt is onderhevig aan de kleinste wisselingen in voltage die plaatsvinden in het de gehele laptop/apparaat. De kwaliteit van het omgezette signaal hangt dus af van de stabiliteit van de stroomvoorziening en de chip die verantwoordelijk is voor het converteren. De bouwkwaliteti en architectuutr zijn daarin zeer belangrijk; er zijn chips van 5 cent die prima alles converteren, maar geen 22khz sample kunnen bereiken, er zijn ook 96khz sample chips van 400 euro die zo veeeel meer digitale informatie om kunnen zetten naar naar een analoog signaal, welke dan, indien dus ook voorzien van stabiele stroomvoorziening en geïsoleerde architectuur van het gehele apparaat, een veel completer signaal kunnen ontwikkelen van het geluidsbestand. Dit apparaatje zet dus de bits om in analoge signalen, daarna versterkt het de signalen naar 2 signalen met hogere voltage en genoeg amperage om de drivers van je hoofdtelefoon of audio versterker aan te kunnen sturen.

wat bij goedkope kaarten veel gebeurd, is dat de voor versterker en of de eindversterker niet geïsoleerd zijn van de aarde (-) van de laptop waardoor je bij stilte in de muziek vaak je hardeschijf hoort tikken of zoemen , dit is een voorbeeld van gebrek aan kwaliteit.

De dragonfly is dus geen equalizer, welke het geluid zou oppikken na de d/a converter, voor versterker of zelfs nog in de software, maar het is dus een converter/voorversterker/versterker in 1.

Horen is geloven :)
Yep horen is geloven... Zelf heb ik een Steinberg Yamaha MR 816csx (Firewire)
Voor een dikke duizend euro heb je dan een studio in huis. Fantastisch, maar ik heb gemerkt dat ik op mijn laptop met een goeie koptelefoon het geluid vaak vergelijkbaar kan krijgen, Dat heb ik trouwens ook met flac wav of mp3. Met een goeie mix klinkt soms een mp3 zelf iets beter dan bijvoorbeeld een wav.
Omdat net de hoge tonen of lage tonen er iets beter uitkomen. En dan blijkt dat hetzelfde effect er helaas niet is, als je hetzelfde mp3tje en wavje via de speakers beluistert... pfff oneindig dit :z
Daarom noem ik geluidskaarten wel eens onterecht een 'soort van equalizer', maar je hebt ook gelijk want een (voor)versterker heet niet voor niets een (voor)versterker ;)
Hmm interessant, ik ga ook eens met equalizers knoeien, heb dat altijd ontweken omdat ik ' schoon geluid ' doorgaans het mooiste vind...

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sony