Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WH-1000XM2 (Zwart) Review

Sir_Hendro 7 september 2017, laatste update op 18 september 2017, 873 views

Sony WH-1000XM2 (Zwart) (Product gekocht)

Deze koptelefoon is veelzijdig en zeer comfortabel met een hoog prijskaartje. De noise canceling functie werkt onwijs goed en voor mijn gevoel ietsjes beter dan mijn oude Bose QC25. Het probleem van schade aan de schanieren lijkt niet verholpen. Meer hierover in de review.

Pluspunten

• Beste NC tot zover
  • Goed geluid
  • Draadloos
  • Bluetooth groot bereik, zelfs in andere kamers.
  • Comfort
  • 30 uur op de accu.
  • Touch gestures op rechter oor

Minpunten

• Geen geluid+mic via 3,5mm kabel
  • Accu niet zelf te vervangen
  • Na twee weken scheurtjes bij rechter schanier

Introductie

Al sinds vorig jaar had ik de wens om voortaan met noise cancellation door het leven te gaan. Zowel onderweg naar als op het werk is het vaak luidruchtig wat naast huidige stress op de werkvloer erg storend is. NC moet de rust terugbrengen.

Op dat moment had ik de Bose QC25 gekocht en die werkte uitstekend. Echter besloot ik deze op den duur te verkopen omdat ik toch liever draadloos aan de slag wilde gaan. De QC35 dan maar? Ik heb het eventjes opzij gedaan maar enkele maanden later kwam de Sony WH-1000X Mark II op de markt als opvolger van de MDR-1000X. Iets wat mij stoorde bij de QC35 en de 1000X is de beperkte accuduur. Een accu gaat met de tijd achteruit wat bij een beperkte accuduur een extra minpunt is. Bij de WH-1000XM2 wordt 10 uur extra luistertijd beloofd voor een totaal van 30 uur. Dat vond ik best redelijk dus besloot ik tot aankoop over te gaan.

Op het moment dat ik deze wilde kopen was hij nergens beschikbaar in Duitsland. In Nederland was hij echter wel verkrijgbaar bij Coolblue en Bol.com, helaas wou geen van beide een product naar Duitsland versturen. Omdat ik de koptelefoon toch graag wilde hebben koos ik voor Bol.com en hem te laten leveren bij een afhaalpunt aan de grens. Eigenlijk vond ik het best wel kansloos dat ik extra op reis moet om een pakje te halen ipv het gewoon bij mij thuis te leveren. Maar goed, pakje opgehaald en meteen op de terugreis in gebruik genomen.

Ontvangst
De Sony WH-1000XM2 zit in een luxe verpakking verstopt. De buiten huls is van stevig karton met een relief dat zich vergelijkbaar aanvoelt met de oorschelp van de koptelefoon in de verpakking zelf. Meteen een premium gevoel wanneer je de doos dus vasthoudt. Normaal gesproken open ik een doos aan de bovenzijde dat verliep iets wat moeizaam bij deze verpakking en bij nader inzien bleek deze aan de onderzijde te moeten worden geopend.

Vervolgens schuift een luxe zwarte doos eruit met daarin een gevulde opberghoes, kabeltjes en wat papierwerk. Natuurlijk grijp ik direct naar de opberghoes om de koptelefoon te verwelkomen. Ik kijk het mooie apparaatje eens van alle kanten aan en kijk daar, een power knop, aanzetten dat ding! Meteen beginnen er rood / blauw ledjes te knipperen. Hij staat dus meteen in pairing modus. Ik pak mijn tablet en voila, er is verbinding. Dit werd overigens bevestigd door een vrouwlijke stem in de koptelefoon.

Eerste impressie
Nadat ik hem had verbonden met de tablet over bluetooth zet ik de koptelefoon op mijn hoofd. Hij zit direct erg comfortabel en NC stond ook al aan waardoor het stelletje naast mij op het station meteen niet meer hoorbaar was. Ik begon wat verschillende tracks te spelen voor de eerste impressie. Mijn eerste indruk was eigenlijk niet zo geweldig. Het geluid is er helemaal maar ik mis een beetje levendigheid, het klinkt een beetje standaard en totaal niet indrukwekkend ondanks dat je toch alles hebt in het klankbeeld. Het is niet zo dat het geluid slecht is, in tegendeel zelfs maar ik had meer verwacht.

Thuis aangekomen ben ik de 3,5mm kabel gaan gebruiken en ja hoor. Het geluid is echt veel beter. Ineens komt alles tot leven. De soundstage wordt veel groter, details komen meer naar voren, het laag komt er veel beter uit. Alles is gewoon veel beter. Dit zou overigens ongeveer net zo moeten zijn bij gebruik van een LDAC verbinding of iets minder met maar ook erg goed met het aptX codec.

Ik heb overigens het gevoel dat thuis in alle stilte de details meer naar buiten komen dan onderweg. De NC filtert wel heel veel ongewenste geluiden van buiten weg maar toch lijkt het erop alsof er onderweg iets ontbreekt aan het geluid wat je in een rustige ruimte weer terug krijgt (zowel over kabel als bluetooth). Het lijkt dus alsof bepaalde factoren van buitenaf toch invloed hebben op de geluidskwaliteit die je zal horen.

Ik wil graag nog meer in detail gaan over de geluidskwaliteit maar ik wil eerst nog wat meer tijd verbrengen alvorens ik dat doe.

Functies
De headset heeft drie bedieningsopties. Zo zitten er op de linker schelp twee knoppen. De NC / Ambient toets laat je schakelen tussen drie luister modus;'NC aan, NC uit en omgeving meeluisteren'. Dat laatste doet zeg maar het omgekeerde van de NC modus en laat dus de microfoons het geluid van buiten afspelen op de speakers. Dan hebben we nog de powerknop met ook drie functies; '1 sec = power level, 3 sec = power on / off en 7 sec = pairing modus'. De 'power level' functie laat de vrouwlijke assistent vertellen of de battery level nog over 9000 is. Nee grapje, ze zegt 'battery level high, medium of low'.

Bluetooth werkt trouwens qua bereik erg goed. Zo kon ik prima door het huis rondlopen zonder de verbinding te verliezen.

Zijn er ook nadelen?
Tot zover heb ik niets negatiefs te melden over deze koptelefoon. Het zou wel mooi zijn geweest als de 3,5mm aansluiting ook de mic kon gebruiken. Dan zou je deze bijvoorbeeld in de XBOX controller kunnen steken en als gaming headset gebruiken.

Het enige waar ik mij wel zorgen over maak is het mogelijk doodgaan van de accu over de jaren en de reparatie kosten bij vervanging hiervan. Daarnaast vraag ik mij ook af of het probleem van de 1000X op de M2 is verholpen. Hierbij gaat het om de headband waar de schanieren van de schelpen soms eruit zouden breken bij normaal zorgzaam gebruik. Zo iets mag gewoon niet gebeuren bij een koptelefoon uit deze prijsklasse. We zullen wel zien of alles goed blijft werken op lange termijn.

De Sony WH-1000XM2 is een zeer complete draadloze koptelefoon die eigenlijk vrijwel alles biedt wat men kan wensen. Helaas moet men hiervoor wel diep in de buidel tasten want hij is niet bepaald goedkoop. Echter wat je hiervoor terug krijgt is een groot genot. Tot zover ben ik uiterst tevreden met mijn aankoop. Ik hou jullie op de hoogte.

Update 18.09.2017
Tot mijn verbazing zag ik zojuist kleine scheurtjes bij het rechterschanier. Dit geeft geen betrouwbaar gevoel. Ik heb een tekening gemaakt van de scheurtjes en zal later nog een foto toevoegen.

Erg vreemd dat dit al te zien is na nog geen 1,5 week na aankoop. Hopelijk gaat het niet zover dat het schanier er echt uitbreekt zoals de oude MDR-1000X. Zover ik weet zou het scheuren moeten ontstaan door het vouwen van de koptelefoon zodat hij in de opberghoes kan. Juist om die reden heb ik direct vanaf het begin geen gebruik gemaakt van deze hoes en hem in een opberghoes van de Sony MDR-1R opgeborgen (zonder te vouwen). Schijnbaar maakt dit dus niks uit.

Update 2 - De foto:

Update 3 - Serial number
Ik heb iets vreemds ontdekt aan de WH-1000X. Namelijk het serienummer. Deze lijkt hetzelfde te zijn als die uit de range van de MDR-1000X. Mijn serienummer is 50155** (laaste twee verborgen ivm veiligheid).

Bij de Sony MDR-1000X zouden volgens Sony de volgende range problemen kunnen krijgen met de headband: 5000001 t/m 5256984. Daar valt mijn serienummer tussen. Zou Sony wellicht oude MDR-1000X ombouwen tot WH-1000XM2 variant? Misschien kunnen andere gebruikers een hun serienummer controlleren en kijken of die in deze range valt.

Heb jij ook een Sony WH-1000XM2 (Zwart)?

Bedankt voor je review. Ik deel dezelfde zorgen over het kapot gaan van de headband, volgens een mailtje van Sony support zijn die problemen verholpen.

Je schreef dat de geluidskwaliteit over Bluetooth niet zo indrukwekkend was. Welke codec gebruikte je dan, en heb je andere codecs geprobeerd? En luisterde je bedraad en draadloos naar dezelfde bron?
Met aptX coded over Bluetooth klinkt het best goed. Zoals beschreven lijkt erop alsof het geluid in een luide omgeving wat minder mooi is als in een wat rustigere locatie ondanks de NC. Het is dus niet zo dat de NC slecht te werk gaat maar het is een externe factor. Dit 'probleem' had ik overigens ook bij de Bose. Het is niet zo dat het ineens slecht klinkt, het klinkt gewoon goed maar niet op zijn best. Zodra je thuis of op kantoor bent aangekomen klinkt het gewoon beter.

Het geluid over bluetooth is dus sowieso goed maar over de kabel is het nog beter. Zelfs als ik hem in een standaard Realtek HD blabla onboard rommel steek klinkt de Sony mooier. Op mijn hoofd PC waar wel een dikke geluidskaart in zit moet ik hem nog testen maar deze PC is een beetje defect op het moment (HDD failure). Maar zoals gezegd via de Realtek van mijn 2e PC klinkt het prima!
Ik heb deze headset ook en kan me erg vinden in jouw recensie! Vraagje over de geluidskwaliteit. Heb jij ook dat je de headset wel moet 'inschakelen' als je 'm met kabel gebruikt, om van echt goed geluid te genieten? Als ik 'm 'uit' met kabel aansluit op mn telefoon, laptop of zelfs yamaha versterker, klinkt het geluid vrij blikkerig. Zet ik 'm aan (ongeacht of NC aanstaat), dan gaat er een wereld open.
Zonder dat je hem aanzet hoor je de normale geluidskwaliteit van de koptelefoon. Zet je hem aan dan springen de sound enhancers aan. Volgens mij klonk hij zonder enhancers ook goed mits je hem op een goede kwaliteits bron aansluit en redelijke kwaliteit lossy of lossless bestanden afspeelt.

Net nog even op de PC op het werk aangesloten met kabel. Hierbij verschillende high bitrate lossy bestanden beluisterd. Als de koptelefoon passief wordt gebruikt (als hij dus uit staat) klinkt het gewoon goed. Zet je hem aan wordt het veel beter. De enhancer vergroten de sound stage waardoor een groter stereo beeld ontstaat en kom je nog meer in de muziek te zitten. Het is zeg maar het verschil zoals bij speakers vs headphones. Bij headphones zit je meer in het geluid maar met de enhancers dus ingeschakeld kom je nog meer in het geluid te zitten. Het komt dan een beetje in de buurt van in-ears headphones.

[Reactie gewijzigd door Sir_Hendro op 18 september 2017 12:22]

Zou jij eens het serienummer van jouw WH-1000XM2 willen bekijken? De mijne heeft een serienummer zoals die uit de MDR-1000X range waardoor ik denk dat het een soort omgebouwde MDR-1000X versie is naar WH-1000XM2 variant.

MDR-1000X serienummer range met problemen is: 5000001 t/m 5256984 volgens Sony.

[Reactie gewijzigd door Sir_Hendro op 18 september 2017 23:55]

Top review. Ik heb echter nog wel een vraag over het frequentiebereik. In de "oude" versie (MDR-1000X)
was het minimale frequentiebereik 4Hz. In de nieuwe is dit 20Hz. Is dit dan niet een downgrade ten opzichte van de vorige?

Daarnaast vraag ik mijn af of het wel waard is om de extra 80 euro te besteden. Het probleem bij de scharnieren lijkt ook nog niet te zijn opgelost...

Welke Sony 1000x zou jij aanraden als dit mijn eerste wireless koptelefoon is?
De WH-1000XM2 heeft ook 4Hz - 40KHz range behalve via bluetooth. Dan is het 'slechts' 20Hz - 20KHz. Dat geldt ook voor de MDR-1000X. Beide producten zijn vrijwel hetzelfde. De verschillen beperken zich tot:

WH-1000XM2
- Langere accuduur.
- Drukmeter voor vliegreizen.
- 1 knop minder.

Verder is hij helemaal hetzelfde. Eigenlijk is alleen de betere accu interessant uit dat rijtje. De MDR-1000X kun je al vanaf 280 euro krijgen bij Sony op hun Amazon pagina terwijl de WH-1000XM2 100 euro meer kost. Wil je 100 euro meer betalen voor 10 uur extra accuduur?