Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WH-1000XM2 (Zwart) Review

Sir_Hendro 7 september 2017, laatste update op 10 november 2017, 5.339 views

Sony WH-1000XM2 (Zwart) (Product gekocht)

Deze koptelefoon is veelzijdig en zeer comfortabel met een hoog prijskaartje. De noise canceling functie werkt onwijs goed en voor mijn gevoel ietsjes beter dan mijn oude Bose QC25. Het probleem van schade aan de schanieren lijkt niet verholpen. Meer hierover in de review.

Pluspunten

• Beste NC tot zover
  • Goed geluid
  • Draadloos
  • Bluetooth groot bereik, zelfs in andere kamers.
  • Comfort
  • 30 uur op de accu.
  • Touch gestures op rechter oor

Minpunten

• Geen geluid+mic via 3,5mm kabel
  • Accu niet zelf te vervangen
  • Na twee weken scheurtjes bij rechter schanier

Introductie

Al sinds vorig jaar had ik de wens om voortaan met noise cancellation door het leven te gaan. Zowel onderweg naar als op het werk is het vaak luidruchtig wat naast huidige stress op de werkvloer erg storend is. NC moet de rust terugbrengen.

Op dat moment had ik de Bose QC25 gekocht en die werkte uitstekend. Echter besloot ik deze op den duur te verkopen omdat ik toch liever draadloos aan de slag wilde gaan. De QC35 dan maar? Ik heb het eventjes opzij gedaan maar enkele maanden later kwam de Sony WH-1000X Mark II op de markt als opvolger van de MDR-1000X. Iets wat mij stoorde bij de QC35 en de 1000X is de beperkte accuduur. Een accu gaat met de tijd achteruit wat bij een beperkte accuduur een extra minpunt is. Bij de WH-1000XM2 wordt 10 uur extra luistertijd beloofd voor een totaal van 30 uur. Dat vond ik best redelijk dus besloot ik tot aankoop over te gaan.

Op het moment dat ik deze wilde kopen was hij nergens beschikbaar in Duitsland. In Nederland was hij echter wel verkrijgbaar bij Coolblue en Bol.com, helaas wou geen van beide een product naar Duitsland versturen. Omdat ik de koptelefoon toch graag wilde hebben koos ik voor Bol.com en hem te laten leveren bij een afhaalpunt aan de grens. Eigenlijk vond ik het best wel kansloos dat ik extra op reis moet om een pakje te halen ipv het gewoon bij mij thuis te leveren. Maar goed, pakje opgehaald en meteen op de terugreis in gebruik genomen.

Ontvangst
De Sony WH-1000XM2 zit in een luxe verpakking verstopt. De buiten huls is van stevig karton met een relief dat zich vergelijkbaar aanvoelt met de oorschelp van de koptelefoon in de verpakking zelf. Meteen een premium gevoel wanneer je de doos dus vasthoudt. Normaal gesproken open ik een doos aan de bovenzijde dat verliep iets wat moeizaam bij deze verpakking en bij nader inzien bleek deze aan de onderzijde te moeten worden geopend.

Vervolgens schuift een luxe zwarte doos eruit met daarin een gevulde opberghoes, kabeltjes en wat papierwerk. Natuurlijk grijp ik direct naar de opberghoes om de koptelefoon te verwelkomen. Ik kijk het mooie apparaatje eens van alle kanten aan en kijk daar, een power knop, aanzetten dat ding! Meteen beginnen er rood / blauw ledjes te knipperen. Hij staat dus meteen in pairing modus. Ik pak mijn tablet en voila, er is verbinding. Dit werd overigens bevestigd door een vrouwlijke stem in de koptelefoon.

Eerste impressie
Nadat ik hem had verbonden met de tablet over bluetooth zet ik de koptelefoon op mijn hoofd. Hij zit direct erg comfortabel en NC stond ook al aan waardoor het stelletje naast mij op het station meteen niet meer hoorbaar was. Ik begon wat verschillende tracks te spelen voor de eerste impressie. Mijn eerste indruk was eigenlijk niet zo geweldig. Het geluid is er helemaal maar ik mis een beetje levendigheid, het klinkt een beetje standaard en totaal niet indrukwekkend ondanks dat je toch alles hebt in het klankbeeld. Het is niet zo dat het geluid slecht is, in tegendeel zelfs maar ik had meer verwacht.

Thuis aangekomen ben ik de 3,5mm kabel gaan gebruiken en ja hoor. Het geluid is echt veel beter. Ineens komt alles tot leven. De soundstage wordt veel groter, details komen meer naar voren, het laag komt er veel beter uit. Alles is gewoon veel beter. Dit zou overigens ongeveer net zo moeten zijn bij gebruik van een LDAC verbinding of iets minder met maar ook erg goed met het aptX codec.

Ik heb overigens het gevoel dat thuis in alle stilte de details meer naar buiten komen dan onderweg. De NC filtert wel heel veel ongewenste geluiden van buiten weg maar toch lijkt het erop alsof er onderweg iets ontbreekt aan het geluid wat je in een rustige ruimte weer terug krijgt (zowel over kabel als bluetooth). Het lijkt dus alsof bepaalde factoren van buitenaf toch invloed hebben op de geluidskwaliteit die je zal horen.

Ik wil graag nog meer in detail gaan over de geluidskwaliteit maar ik wil eerst nog wat meer tijd verbrengen alvorens ik dat doe.

Functies
De headset heeft drie bedieningsopties. Zo zitten er op de linker schelp twee knoppen. De NC / Ambient toets laat je schakelen tussen drie luister modus;'NC aan, NC uit en omgeving meeluisteren'. Dat laatste doet zeg maar het omgekeerde van de NC modus en laat dus de microfoons het geluid van buiten afspelen op de speakers. Dan hebben we nog de powerknop met ook drie functies; '1 sec = power level, 3 sec = power on / off en 7 sec = pairing modus'. De 'power level' functie laat de vrouwlijke assistent vertellen of de battery level nog over 9000 is. Nee grapje, ze zegt 'battery level high, medium of low'.

Bluetooth werkt trouwens qua bereik erg goed. Zo kon ik prima door het huis rondlopen zonder de verbinding te verliezen.

Zijn er ook nadelen?
Tot zover heb ik niets negatiefs te melden over deze koptelefoon. Het zou wel mooi zijn geweest als de 3,5mm aansluiting ook de mic kon gebruiken. Dan zou je deze bijvoorbeeld in de XBOX controller kunnen steken en als gaming headset gebruiken.

Het enige waar ik mij wel zorgen over maak is het mogelijk doodgaan van de accu over de jaren en de reparatie kosten bij vervanging hiervan. Daarnaast vraag ik mij ook af of het probleem van de 1000X op de M2 is verholpen. Hierbij gaat het om de headband waar de schanieren van de schelpen soms eruit zouden breken bij normaal zorgzaam gebruik. Zo iets mag gewoon niet gebeuren bij een koptelefoon uit deze prijsklasse. We zullen wel zien of alles goed blijft werken op lange termijn.

De Sony WH-1000XM2 is een zeer complete draadloze koptelefoon die eigenlijk vrijwel alles biedt wat men kan wensen. Helaas moet men hiervoor wel diep in de buidel tasten want hij is niet bepaald goedkoop. Echter wat je hiervoor terug krijgt is een groot genot. Tot zover ben ik uiterst tevreden met mijn aankoop. Ik hou jullie op de hoogte.

Update 18.09.2017
Tot mijn verbazing zag ik zojuist kleine krasjes of scheurtjes bij het rechterschanier. Dit geeft geen betrouwbaar gevoel. Ik heb een tekening gemaakt van de scheurtjes en zal later nog een foto toevoegen.

Erg vreemd dat dit al te zien is na nog geen 1,5 week na aankoop. Hopelijk zijn het geen scheurtjes waardoor het schanier er uitbreekt zoals de oude MDR-1000X. Zover ik weet zou het scheuren moeten ontstaan door het vouwen van de koptelefoon zodat hij in de opberghoes kan. Juist om die reden heb ik direct vanaf het begin geen gebruik gemaakt van deze hoes en hem in een opberghoes van de Sony MDR-1R opgeborgen (zonder te vouwen).

Update 2 - De foto's:

https://tweakers.net/ext/f/dwg0e8Ai6uHyhcHJSXpHY4Li/medium.jpg Sony WH-1000XM2 - Cracked 2

Update 3 - Serial number
Ik heb iets vreemds ontdekt aan de WH-1000X. Namelijk het serienummer. Deze lijkt hetzelfde te zijn als die uit de range van de MDR-1000X. Mijn serienummer is 50155** (laaste twee verborgen ivm veiligheid).

Bij de Sony MDR-1000X zouden volgens Sony de volgende range problemen kunnen krijgen met de headband: 5000001 t/m 5256984. Daar valt mijn serienummer tussen. Zou Sony wellicht oude MDR-1000X ombouwen tot WH-1000XM2 variant? Misschien kunnen andere gebruikers een hun serienummer controlleren en kijken of die in deze range valt.

Heb jij ook een Sony WH-1000XM2 (Zwart)?

Bedankt voor je review. Ik deel dezelfde zorgen over het kapot gaan van de headband, volgens een mailtje van Sony support zijn die problemen verholpen.

Je schreef dat de geluidskwaliteit over Bluetooth niet zo indrukwekkend was. Welke codec gebruikte je dan, en heb je andere codecs geprobeerd? En luisterde je bedraad en draadloos naar dezelfde bron?
Met aptX coded over Bluetooth klinkt het best goed. Zoals beschreven lijkt erop alsof het geluid in een luide omgeving wat minder mooi is als in een wat rustigere locatie ondanks de NC. Het is dus niet zo dat de NC slecht te werk gaat maar het is een externe factor. Dit 'probleem' had ik overigens ook bij de Bose. Het is niet zo dat het ineens slecht klinkt, het klinkt gewoon goed maar niet op zijn best. Zodra je thuis of op kantoor bent aangekomen klinkt het gewoon beter.

Het geluid over bluetooth is dus sowieso goed maar over de kabel is het nog beter. Zelfs als ik hem in een standaard Realtek HD blabla onboard rommel steek klinkt de Sony mooier. Op mijn hoofd PC waar wel een dikke geluidskaart in zit moet ik hem nog testen maar deze PC is een beetje defect op het moment (HDD failure). Maar zoals gezegd via de Realtek van mijn 2e PC klinkt het prima!
Ik heb deze headset ook en kan me erg vinden in jouw recensie! Vraagje over de geluidskwaliteit. Heb jij ook dat je de headset wel moet 'inschakelen' als je 'm met kabel gebruikt, om van echt goed geluid te genieten? Als ik 'm 'uit' met kabel aansluit op mn telefoon, laptop of zelfs yamaha versterker, klinkt het geluid vrij blikkerig. Zet ik 'm aan (ongeacht of NC aanstaat), dan gaat er een wereld open.
Zonder dat je hem aanzet hoor je de normale geluidskwaliteit van de koptelefoon. Zet je hem aan dan springen de sound enhancers aan. Volgens mij klonk hij zonder enhancers ook goed mits je hem op een goede kwaliteits bron aansluit en redelijke kwaliteit lossy of lossless bestanden afspeelt.

Net nog even op de PC op het werk aangesloten met kabel. Hierbij verschillende high bitrate lossy bestanden beluisterd. Als de koptelefoon passief wordt gebruikt (als hij dus uit staat) klinkt het gewoon goed. Zet je hem aan wordt het veel beter. De enhancer vergroten de sound stage waardoor een groter stereo beeld ontstaat en kom je nog meer in de muziek te zitten. Het is zeg maar het verschil zoals bij speakers vs headphones. Bij headphones zit je meer in het geluid maar met de enhancers dus ingeschakeld kom je nog meer in het geluid te zitten. Het komt dan een beetje in de buurt van in-ears headphones.

[Reactie gewijzigd door Sir_Hendro op 18 september 2017 12:22]

Zou jij eens het serienummer van jouw WH-1000XM2 willen bekijken? De mijne heeft een serienummer zoals die uit de MDR-1000X range waardoor ik denk dat het een soort omgebouwde MDR-1000X versie is naar WH-1000XM2 variant.

MDR-1000X serienummer range met problemen is: 5000001 t/m 5256984 volgens Sony.

[Reactie gewijzigd door Sir_Hendro op 18 september 2017 23:55]

Die van mij valt ook in die range, kan je al bij Sony aankloppen als je binnen de range valt?
Alleen als je mankementen hebt aan je koptelefoon.
Heb jij die van jou weer aan Sony aangeboden?
Nee ik wil het nog even aankijken om te zien of het slechts krassen van onbekende bron zijn of dat het hier toch om een beginnende breuk gaat.
Ik heb 2 van deze WH-1000XM2 gekocht. Vandaag 3/11/2017. 5051xxx en 507xxx volgens de verpakking

Gezellig om te weten / lezen dat er blijkbaar problemen zijn met de beugels.

1 ding... normaal heb ik 5jaar garantie op al mijn elektronica.
Essent geeft me dat omdat ik elektriciteit bij ze koop en AXA omdat ik met hun VISA de producten kocht. Alleen te zien hoe dit afloopt binnen 4 jaar als blijkt dat de beugels breken.

Voel me er toch niet goed bij...
Waar kan ik het serienummer vinden op de beugels???? Iemand een foto?

[Reactie gewijzigd door wasmedadde op 3 november 2017 21:57]

Top review. Ik heb echter nog wel een vraag over het frequentiebereik. In de "oude" versie (MDR-1000X)
was het minimale frequentiebereik 4Hz. In de nieuwe is dit 20Hz. Is dit dan niet een downgrade ten opzichte van de vorige?

Daarnaast vraag ik mijn af of het wel waard is om de extra 80 euro te besteden. Het probleem bij de scharnieren lijkt ook nog niet te zijn opgelost...

Welke Sony 1000x zou jij aanraden als dit mijn eerste wireless koptelefoon is?
De WH-1000XM2 heeft ook 4Hz - 40KHz range behalve via bluetooth. Dan is het 'slechts' 20Hz - 20KHz. Dat geldt ook voor de MDR-1000X. Beide producten zijn vrijwel hetzelfde. De verschillen beperken zich tot:

WH-1000XM2
- Langere accuduur.
- Drukmeter voor vliegreizen.
- 1 knop minder.

Verder is hij helemaal hetzelfde. Eigenlijk is alleen de betere accu interessant uit dat rijtje. De MDR-1000X kun je al vanaf 280 euro krijgen bij Sony op hun Amazon pagina terwijl de WH-1000XM2 100 euro meer kost. Wil je 100 euro meer betalen voor 10 uur extra accuduur?
+ een app met een equalizer en nog enkele snufjes om het niveau van de noise canceling aan te passen als ik mij niet vergis?
Die app werkt ook op de vorige versie.
Nochtans zijn er veel slechte reviews in de Play Store waar gebruikers claimen dat de app niet werkt met de MDR-1000X.
Hij staat ook niet bij de compatibele producten:

[Reactie gewijzigd door GoGoris op 28 september 2017 18:27]

Buitenshuis kan ik in de app niet voor de optie Voorkeur Voor Geluidskwaliteit kiezen onder Geluidskwaliteitmodus. Het geluid begint dan te haperen en ben ik verplicht om Voorkeur Voor Stabiele Verbinding te kiezen.
Bij optimale noise cancelling (zonder muziek of filmgeluid) kan je nog steeds stemmen horen en bijvoorbeeld het geklak van de hakken van de persoon die voor je loopt. Het treingeluid wordt wel helemaal weg gefilterd.

[Reactie gewijzigd door Lyonel op 26 september 2017 09:47]

Dat klopt. Hij zal nooit de stemmen compleet kunnen wegfitleren uit de omgeving maar wel drastisch het volume verlagen. Dit samen met wat muziek is heerlijke rust.
update: Het geluid hapert alleen als ik op mijn Oneplus 5 de Bluetooth Audio Codec op aptX HD of aptX zet.
Is er groot verschil met Sony WH-H900NB? Ik heb deze net besteld voor 224 (156 verschil met de Sony WH-1000XM2 vind ik het niet waard)
WH-H900NB
battduur is ietsje langer bij wh-1000xm2, maar who cares met zo'n batterijduur?
en makkelijker voor 'on the move', daar invouwbaar.
frequentierespons: 5 Hz - 40 kHz
max. 28 uur (NC ON)
max. 34 uur (NC OFF)
impedantie: 32 Ohm (bekabeld, ON), 16 Ohm (bekabeld, OFF)
driver/gevoeligheid idem

WH-1000XM2
impedantie: 48 Ohm (bekabeld, actief), 14 Ohm (bekabeld, passief)
frequentierespons: bedraad: 4 Hz - 40 kHz (alsof je dit gaat horen)
max. 30 uur (NC ON)
max. 38 uur (NC OFF)

Impedantie niet ietsje beter met 32 Ohm ipv 48 Ohm voor gebruik met een smartphone? Muggeziften wss.

beiden Bluetooth aptX HD!!!! Dus eigenlijk kan je deze maar goed testen als uw toestel ook AptX HD ondersteunt...en je lossless formaat kiest zoals FLAC (LG V5, V20, V30,...)
Je kan het geluid van een hoofdtelefoon niet echt uitdrukken in getallen...
Meestal meten ze dit aan de hand van een grafiek, de driver kan misschien tot 5hz gaan maar dat betekent nog niet dat de output op die frequency evenveel is als op 12khz.
Voorbeeld: http://www.innerfidelity...._solo_graph_frcompare.jpg

Je kan ze testen in de mediamarkt, het geluid van de H900NB klinkt naar mijn mening iets vlakker en heeft wat minder punch. De noise cancelling is ook iets minder effectief, het is dan ook een iets ouder model als de wh-1000xm2. Maar voor het prijsverschil is de h900nb zeker geen slechte noise cancelling hoofdtelefoon.
Bedankt voor de review :).
Ik twijfel nog tussen deze en de QC35 en zou graag nog iets willen weten over de Sony.
Naar mijn weten schakelde de MDR-1000X na 5 minuten uit, als deze niet verbonden was met Bluetooth en er geen kabel in de headset zat. Is dit bij de WH-1000X ook zo? Ik wil hem vaak gaan gebruiken in het vliegtuig en dan ook als ik geen muziek heb opstaan.
Als je de headset tijdens het bellen gebruikt, kan de andere persoon jou dan goed verstaan of is het heel zacht net zoals bij de MDR?
Hoe is de connectie met mindere apparaten tegelijkertijd? Als ik een film kijk op mijn iPad en er wordt gebeld, schakelt de headset dan automatisch over naar mijn telefoon?

Hopelijk kan jij hier wat meer duidelijkheid over geven.
De Sony zal nog steeds uitschakelen na 5 minuten als er geen verbinding is via kabel of bluetooth. Je kunt er eventueel een 3.5mm dummie plug insteken als je alleen NC wilt gebruiken zonder bluetooth the gebruiken. Andere kunnen je prima verstaan over de headset alleen klink je wel iets verder weg. Beetje soort handsfree geluid zeg maar. Om te schakelen tussen meerdere apparaten moet je steeds op ieder apparaat de verbinding verbreken en bij de andere hem weer herstellen. Iets omslachtiger dus als bij de QC35. De Sony zal overigens netjes tijdens het luisteren van muziek omschakelen in telefoon modus als iemand jouw belt.
Dank je wel voor de antwoorden. Is dat automatisch uitschakelen zelfs met de app niet te veranderen?
Helaas niet. Je moet of bleutooth actief houden of een dummie plug erin doen (koop je 1 euro oortjes bij de action en knip je direct achter de plug de rest weg, moet wel een rechte plug zijn ipv L shape).
Hartelijk dank voor de zeer snelle reacties.
Dan wordt het toch de bose, aangezien ik geen 350 euro ga betalen om er vervolgens een dummie plug in te zetten.
Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat Bose ook zichzelf zou uitschakelen na een x aantal minuten als deze niet verbonden is.
En dat is heel simpel door de verbinding met een gsm of computer tot stand te brengen en geen muziek te laten spelen.
Hallo, allereerst dank voor deze topreview en de diverse commentaren, komt me heel goed van pas. Ik twijfel ook tussen de WH-1000XM2 en de Bose QC35. Ik heb ze in de winkel allebei beluisterd en de sound van de WH-1000XM2 bevalt me wel beter, misschien ook omdat ik een Sony smartphone heb en dat schijnt met de LDAC (of aptX?) een beter geluid op te leveren. In ieder geval klinkt ie voor mij helderder dan de Bose. Verder vind ik de Sony wel wat meer mogelijkheden hebben maar daar staat weer tegenover dat ik de bouwkwaliteit van de Bose wat beter acht, voelt wat degelijker aan. Ik heb twee vragen, meer ter bevestiging: (1) ik heb gelezen dat de Bose via de Bose Connect app geen equalizer in huis heeft. Ik vind die thumpy bass niet zo lekker, is daar verder niets aan te doen?? (2) Omdat ik de NC functie veel ga gebruiken (vanwege tinnitus ben ik erg gevoelig voor rumoer) wil ik de headphone vaak zonder muziek gaan gebruiken. Lees ik nu echt goed dat de Sony (en mogelijk ook de Bose?) vanzelf uitgaan na 5 minuten als het ding alleen aan staat tbv NC? Ik kan er niets over vinden bij Sony noch Bose maar het is te zot voor woorden als dit zo is. Dat dummyplugje is goed bedacht maar het is inderdaad belachelijk als dat nodig is. Graag even bevestiging. Ik ga anders ook nog wel met hun support mailen. Alvast dank voor de reactie(s)!

UPDATE: de Sony gaat inderdaad na 5 minuten over op auto-power mode als alleen NC wordt gebruikt. Geeft wel iets aan over de prioriteiten bij deze phone: http://sony-eur-eu-en-web...nswers/detail/a_id/138879

[Reactie gewijzigd door Bonzo2003 op 1 oktober 2017 14:30]

Ik weet niet of de Bose ook uit gaat na een paar minuten zonder actieve verbinding. Dus zoals gezegd moet je kiezen om of bluetooth te gebruiken of een dummy plug (of gewoon de kabel erin steken zonder deze ergens in te pluggen).

Ik vind de Sony WH-1000XM2 echt een super ding en voor op kantoor heb ik een Avantree Oasis gehaald. Dat is een bluetooth transmitter. Ik heb diverse dingen op de PC aangesloten die via de Windows mixer allemaal tegelijk afspelen inclusief telefoongesprekken en door de Oasis kan ik dit nu draadloos naar de Sony streamen ipv met de kabel.
Ik zet de hoofdtelefoon op om rustig (zonder muziek of wat dan ook ) te computeren. (als men thuis tv kijkt) Heb nog niet gemerkt dat deze uitvalt. Wat ik wel merk is een constante ruis in de achtergrond. Je zou het een rustige zee kunnen noemen.
V.w.b. die dummy plug, ik lees bij Sony dat je prima alleen van de NC gebruik kunt maken (dus zonder muziek) met het kabeltje geprikt in bijv. in een smartphone of pc. Dat was ons al duidelijk natuurlijk maar kun je bevestigen dat de NC functie ook werkt zonder Bluetooth verbinding? Dus de headphones wel ingeschakeld evt met dummyplug en zonder Bluetooth verbinding…scheelt veel battery time… werkt dat??
Ja dat werkt. Er moet dus of een bekabelde verbinding zijn (dummy plug) of een bluetooth verbinding moet actief zijn. Is de headphone met niks verbonden dan zet hij zichzelf na 5 minuten uit.
Ok, dank voor de snelle reply. Nog eentje dan.. heb je nog een update over die scheurtjes en/of dat serienummer? Dank.
Hmmmm zover ik kan zien lijken de krassen / scheurtjes / whatever it is nog steeds hetzelfde.
Bedankt voor de uitgebreide review, tot dusver de interessantste die ik heb kunnen vinden op 't gehele internet. _/-\o_

Ik was zelf de Sony MDX1000 aan het overwegen, maar vanwege de slechte reviews over het scharniermechanisme durfde ik de stap toch niet te wagen.

Als ik jouw foto van het rechterscharnier bestudeer dan lijkt het mij op krasjes dan scheurtjes. Vooral de grootste zichtbare beschadiging zou in het geval van een scheur eerder vanaf het uiteinde van het scharnier zijn beginnen (vermoed ik).

Dus wellicht is dan toch de 100 euro meerprijs gerechtvaardigd, opdat je een hoofdtelefoon koopt die niet binnen enkele maanden afgeschreven hoeft te worden...
Ik begin er ook steeds meer aan te geloven dat het slechts krasjes zijn van onbekende bron.
Ok, heeft even geduurd maar ik hak de knoop door en ga voor de Sony. Inmiddels is er (naast de Bose QC 35 versie II) ook nog een Bowers & Wilkins PX bijgekomen maar als ik ze naast elkaar zet, biedt de Sony anders dan de concurrenten mij nog steeds de opties die ik graag zie. Ik neem de net wat mindere stevigheid en de (schijnbaar) lichtelijk labiele verbinding voor lief. De combo met mijn Sony Xperia X Compact smartphone is vervolgens de slagroom op de taart. Ik laat binnenkort nog wel weten of ik het voorgaande dan nog steeds vind :)