Belkin Draadloze N+ Modem-Router Review

sypie 16 januari 2010, laatste update op 11 september 2010, 2.107 views

Belkin Draadloze N+ Modem-Router

Pluspunten

• Netjes apparaat
  • Goede indicatielampjes
  • Makkelijke interface aan de achterkant
  • USB aansluiting op het modem
  • Overzichtpagina na het inloggen op het modem

Minpunten

• Opslaan van instellingen kan lang duren volgens de browser
  • Pootje is smal maar zit wel stevig vast
  • Apparaat moet staan, kan niet liggen of opgehangen worden
  • De bijgeleverde software is leuk maar werkt niet. Het modem kan niet gevonden worden en dus kunnen er geen instellingen gemaakt worden via het programma.
  • USB-apparaten moet je zelf mounten, het voorkeurenpaneel kan dit niet zelf omdat ook dit het modem niet kan vinden.

Beheerbaarheid Score: 3
Verpakking:
Alles wat je van een standaard apparaat mag verwachten mag je ook van deze modem verwachten: netjes, strak en compleet in een compacte doos. Bij het open maken van de doos zie je als eerste een paar korte installatiehandleidingen in alle talen die je maar kunt bedenken. Geen dikke boeken maar slechts dubbelgevouwen A4-tjes, glossy, waar duidelijk in staat wat de stappen zijn. Dit kun je dus niet missen tenzij je de doos ondersteboven open maakt. Ook een CD bevind zich op het modem. Deze kun je gebruiken om de modem in te stellen vanaf je computer. Als de paperassen aan de kant gelegd zijn kom je bij het modem, verpakt in een antistatische plastic zak lijkt het wel. Ding ligt er netjes en strak in en je krijgt hem er bijna niet uit zonder de ingewanden van de doos kapot te scheuren. Iemand die haast heeft met het uitpakken houdt geen goede binnendoos meer over om de boel terug te sturen, mocht dat nodig blijken. De binnendoos is van gevouwen karton en niet van papier wat in een mal geperst is zodat je alles er netjes in kunt leggen.
Onder het modem liggen een paar snoertjes, een Engelse (?) telefoonstekker en een adapter. Deze adapter werd ik blij van, later meer hierover.

De installatie:
Je kent het vast wel. De snelle handleidingen worden aan de kant gelegd, je bent blij met je aankoop en wilt zo snel mogelijk dat deze aan het werk gaat. Dus je trekt de oude modem los en legt die al vast ver weg, het is immers tijd voor iets nieuws in de kamer. De adapter gaat het stopcontact in, ik word hier nog steeds blij van, en de blauwe ledjes beginnen te knipperen. De modem wordt aangesloten op het telefoonnetwerk, makkie. Prik het snoertje in het daarvoor bestemde gaatje waar die goed in past en het is klaar. Er kleurt nu een ledje geel op het apparaat. Dit is een teken dat er wel iets is aangesloten maar dat het niet (goed) werkt. Dan komt de ethernetkabel, die verwdijnt in 1 van de 4 poorten op het apparaat. De geleverde kabel is in mijn geval geel, komt mooi overeen met de kleur van de ethernetpoorten. Makkelijker kunnen ze het niet maken. Het ledje van de ethernet begint aarzelend te knipperen. Ik moet immers eerst mijn netwerkinstellingen aanpassen zodat deze weer van de DHCP gebruik kan maken. Na dit gedaan te hebben begint de disco. IP-adres wordt uitgedeeld en ik kan in no-time op het modem komen, na eerst 10* het verkeerde IP-adres te hebben ingetikt. Macht der gewoonte...
Handig is om vóór het verwijderen van de oude modem eerst naar de instellingen te kijken die je nodig hebt om van je ADSL gebruik te kunnen maken (PPPoE, PPPoA, Bridget, Static..., VPC/VPI en encapsulation). Dit scheelt in het feit dat je je oude modem weer uit de hoek moet halen, opstarten, inloggen en de boel moet opnoteren.

Bij het uitpakken van het modem uit het plastic kom je tot de ontdekking dat Belkin met de consument meedenkt. Er zit een grote sticker aan de zijkant met nummertjes en pijltjes. Dit is de volgorde die overeenkomt met dat wat er in de sneller installatie staat. De sticker laat zich gemakkelijk verwijderen door een tabje die men er aan heeft gemaakt, er blijven geen lijmresten achter. (Zie foto2)

Alles hierboven vond plaats in een tijdsbestek van zo'n 10 12 minuten omdat ik het oude modem weer uit de hoek moest halen.

Toevoeging 1: Het modem traint bij mij in met de volgende snelheden op het modem versus Speedtest.net (servers in Rotterdam en Amsterdam)
Downstream: 11257Kbps versus 9610Kbps
Upstream: 1019Kbps versus 840Kbps

Ik weet zelfs de snelheid van mijn ADSL abonnement niet, schat een 12Mbit lijn. Het gaat bij mij om een ADSL-lite verbinding, zoals dat heette toen ik abonnee werd.

De instellingen:
Als dan alles is aangesloten en je zeker weet dat je op het modem kunt komen via het ethernet dan kan het feest beginnen. Hoe gaat dit er uit zien ten opzichte van de Linksys die hier 10 2 minuten geleden nog stond?
Het viel alleszins mee. De instellingen zijn makkelijk te vinden en alles wat je nodig hebt staat keurig netjes ingedeeld aan del linkerkant van het venster opgedeeld in hoofdstukken. Na het wijzigen van het standaard wachtwoord, wat toch wel verplicht moet zijn, moet je de hierboven genoemde gegevens voor je ADSL invoeren. Na dit gedaan te hebben gaat de disco als een dolle tekeer. Contact wordt gemaakt met de provider en met de rest van de wereld. Dit gaat aardig soepel.
Dan het draadloze netwerk. Dit gaat ook makkelijk. Je kunt uit een aardig rijtje met ondersteunde snelheden (b/g/n) kiezen. Zelfs een combinatie van 2 of 3 verschillende snelheden is mogelijk.
Achter sommige instellingen staat een link, deze verwijst naar een help pagina die op het modem staat. zo kom je er achter waar een instelling voor is op het moment dat je twijfelt om iets in te gaan stellen. Erg handige mogelijkheid van het apparaat.
Firmware-update kan rechtstreeks vanaf het modem gedaan worden, je hoeft niet eerst een bestand naar je computer te halen die vervolgens weer naar je modem gestuurd wordt. Er was geen update beschikbaar dus ik weet niet of en hoe dit werkt.

Het instellen van WiFi ging op zich makkelijk. Even zoeken naar een vrij kanaal deed wonderen. Over de verbinding nog weinig te vertellen, deze is stabiel en heeft hier in het appartement vol bereik tussen de andere 12 netwerken die gevonden worden. Ik heb echter geen hoogstaande beveiliging gekozen. Slechts een Mac-adresfiltering heb ik er op gezet. De mensen hier in de flat zijn niet zo high-tec dat ze weten wat spoofen is. Er is wel de mogelijkheid om diverse instellingen te maken m.b.t. beveiliging. Al heb ik nog niet kunnen ontdekken hoe ik makkelijk WPS inschakel onder OS X, ik heb nog wat huiswerk te doen hiervoor.

Toevoeging 2: Mijn draadloze netwerk draait op het 802.11n-protocol op 2,4GHz, wat een theoretische snelheid inhoudt van 300Mbps in houdt. De netwerken om mij heen draaien allemaal op het 802.11b en 802.11g protocol. Dit heeft verder weinig invloed op elkaar en houdt de snelheid hoog.
Mijn Airport geeft aan dat de verbindingssnelheid 130 Mbps is. Dit is gemeten tussen het modem en de laptop.

Instellingen van kanalen, banden en dergelijke kun je zien op foto 4.

Een bestand van 8,4Gb (BluRay download) van de ene laptop naar de andere, via Wifi kost: 40 minuten. De uploadsnelheid was gemiddeld 3,5MB/s volgens iStat Pro. Ik denk dat er iets nog niet goed staat, de snelheidsmeter blijft namelijk ook maar op 1 ledje staan.

Handige instelling: de eco-mode. Hiermee kun je de ledjes op het apparaat minder fel laten branden. Handig als je het modem in zicht hebt staan.

Puntje van kritiek bij de webinterface: opslaan van de instellingen lijkt alsof dit niet gedaan wordt, Safari blijft aangeven dat die aan het laden is. Echter als je op een link klikt naar een ander onderdeel en je klikt weer terug naar het punt waar je iets opgeslagen had dan is dit wel gedaan. Klein bugje in de software denk ik.

De adapter:
Waarom werd ik zo blij van deze adapter? (Zie de foto 1)
De adapter hangt bij mij in een stopcontact aan de muur. Het dikke blok van Linksys kon er eindelijk uit, deze was ook al gescheurd door z'n gewicht. Het kleine adaptertje van Belkin is net zo groot als een USB-adapter van welk merk dan ook. Lekker licht en ook nog eens overdwars geplaatst in het stopcontac. Erg handig als de stopcontacten boven elkaar zitten, minder handig als deze naast elkaar zitten (tenzij je'm de goede kant op doet of aan het einde van een rijtje prikt)

De USB-functie:
Ik heb de USB mogelijkheid kort getest met een kaartlezer waar ik een SD kaartje in had zitten. Voor de Mac is er bijgeleverde software die het kaartje moet mounten op het moment dat deze waargenomen wordt. Niks is minder waar, er wordt helemaal niets gedaan. Sterker nog: het voorkeurenpaneel kan heel de router niet vinden terwijl ik er wel degelijk mee verbonden ben. Minpuntje voor Belkin. Als ik met de FInder (=verkenner van OS X) de opdracht geef om verbinding te maken via SMB naar het IP-adres van het modem dan krijg ik een inlogveld en kan ik zodoende alsnog bij mijn kaartje komen. Na het inloggen wordt de USB-hardware wel gemount. Misschien dat dit onder Windows beter gaat?

De Software:
Op de CD is meegeleverd: een handleiding, het USB-voorkeurenpaneel voor OS X en een installatieprogramma om de instellingen te maken. De handleiding, uitgebreide versie, werkt prima onder OS X het is gewoon ene PDF bestand. Het voorkeurenpaneel installeert ook makkelijk, al is het wel een 32-bits paneel waardoor Systeemvoorkeuren opnieuw moet starten bij mij. In deze voorkeuren kun je aanvinken wat je wilt doen op het moment dat er een USB apparaat gekoppeld wordt aan het modem. helaas functioneert dat niet. Ik moet zelf de verbinding leggen naar dit medium, de software doet het niet voor mij.

De installatieprocedure door middel van een programma op de CD. Het opstarten hiervan gaat prima alleen ook dit programma kan geen modem vinden, wat ik ook doe. Ik kan de instellingen dus niet maken door middel van deze software en zal alles moeten doen in de browser. Ik weet daar wel raad mee maar ik kan me voorstellen dat er genoeg mensen zijn die er niks van (willen) weten en alles via een zo makkelijk mogelijke manier willen doen. Ik ga het nog testen onder Windows.

Al met al denk ik dat dit modem bij langer blij zal maken dan mijn vorige Linksys WAG200G, die regelmatig de verbinding er uit gooide om welke reden dan ook, zelfs na een firmware-update.

Toevoeging 3:
De interface van het modem ziet er uit zoals op foto 3 is te zien. Alles in een kolom aan de linkerkant, netjes ingedeeld en geen uitklapmenu's. Na het inloggen, wat ook weer oneindig duurt volgens Safari, krijg je dit scherm te zien waar alle benodigde informatie op staat. (enkele IP-adressen verwijderd op de afbeelding). Vanuit dit scherm kun je meteen doorklikken naar het scherm waar je iets wilt instellen. Je hoeft dus niet te zoeken naar instellingen die verborgen zitten onder een kopje.

Het verhaal van de WPS (Wifi Protected Setup) ga ik nog uitzoeken. Ik ga toch maar eens mijn netwerk beveiligen op een manier die gewenst is.

Over de prijsklasse waar het apparaat zich in bevindt: Net even gekeken en de Linksys WAG200G die hiermee vervangen is kost nu ¤70. Dit modem kost ¤3 meer, excl de verzendkosten. Voor deze 3 euro heb je dan wel een snellere Wifi verbinding en ook nog eens een USB aansluiting op het modem. Eigenlijk valt de prijs dus erg mee als je deze specificaties meeneemt in je zoektocht.

Ik zal de vraag m.b.t. het alleen gebruiken van de router zonder het modem uittesten door beide computers bedraad aan het apparaat te koppelen. Volgt dus nog.

Inmiddels is het apparaat verkocht vanwege modem/router/draadloos via mijn glasvezelleverancier. Hij heeft mij prima voldaan al die tijd.

Heb jij ook een Belkin Draadloze N+ Modem-Router?

Bedankt voor je review.

Ik kreeg een erg gek gevoel over mij toen ik deze review had gelezen. Enerzijds was ik verbaasd dat je "maar" 3 sterren kreeg, anderzijds wilde ik eigenlijk ook niet meer dan 3 sterren geven. Hier moest ik even serieus over nadenken..... waar kwam dat dualistisch nou gevoel vandaan.

Uiteindelijk ben ik daar wel uitgekomen. Je beschrijft nl. de installatie van de modem-router wel uitgebreid, ook geef je goed een aantal problemen en pluspunten aan, maar je beschrijft nergens hoe de verbinding nou echt is (snelheden die je gemeten hebt, enz.), nergens welke instellingen je nou echt op het apparaat kunt doen, nergens een screenshot van de interface (een plaatje zegt meer dan 1000 woorden...), enz. Toen ik me dat realiseerde snapte ik mijn gevoel beter, want wat je beschrijft doe je erg goed en erg goed leesbaar.
Ik kan hier nog wel meer over schrijven, maar ik denk dat ik mijn pont wel dudielijk heb gemaakt, dus ik laat het hierbij. Let wel, dit is echt positief bedoeld.

Ik had al wat meer over dit apparaat gezien en er ook positieve dingen over gelezen. Het is geen goedkoop apparaat, maar ook niet extreem duur. Als je het nu vergelijkt met andere soortgelijke apparaten, hoe zou je hem dan classificeren?

Er zit ook een ADSL modem bij. Wil dat zeggen dat ik dit apparaat niet kan gebruiken achter mijn kabelmodem, of is alleen ook de router ansich aan te spreken en het modem te laten voor wat het is?
Over welke band heb je het dan? Je weet waarschijnlijk wel dat die banden eigenlijk een beetje flauwe kul is bij de o.a. 802.11b- en g-standaard. Je hebt eigenlijk maar de beschikking over 3 banden omdat de banden gigantisch overlappen. Zelfs bij die 3 banden zijn er nog de nodige vraagtekens te plaatsen zoals uit http://nl.wikipedia.org/w...nderlinge_compatibiliteit blijkt.
Wellicht dat je buren niet over die kennis beschikken, maar het is dan wel een Wahalla voor bezoekers die wel over die kennis beschikken (ken daar massa's voorbeelden van :P ). Als ik jou was zou ik me in zo'n omgeving als een trein gaan verdiepen in een beter beveiliging, want het IP-adres houdt alleen een echte leek buiten, voor de rest staat jouw netwerk wagenwijd open. Bij mij thuis is het wel makkelijk. Als Ziggo eruit ligt, gaan we gewoon verder op het netwerk van de buren..... :*)

Ik hoop dat je review nog wat up-date. Op dat ogenblik sta ik vooraan in de rij om je meer steren te geven.
vergeet niet dat je 2 soorten N verbindingen hebt namelijk de 150 en 300 versies.
N verbindingen maken gewoon gebruik van 2 of 3 kanalen tegelijkertijd.
Om echt optimaal van je verbinding te gaan genieten moet je een error/fout controle doen dmv de hiervoor geschikte software die je op het internet kunt vinden.
Let op dat je instellingen anders moeten zijn met clients die dicht op elkaar zitten dan wanneer je clients verspreid zijn over het hele gebouw (dus ver van elkaarzitten). Te denken aan preamble, rts/cts treshold,etc.
De laatste firmware versie 1.00.23 voor deze modem/router is hier te downloaden:

De modem/router detecteert zelf geen beta versies wanneer je deze zelf laat zoeken naar nieuwe firmwares. Deze beta versie 1.00.25 is er wel:

Ikzelf ben overgestapt van een Livebox + Belkin wireless G router naar deze N+ modem/router, en het is een hele verademing:
- ik kan nu P2P gebruiken EN tegelijkertijd browsen (voorheen onmogelijk),
- de sterkte van het draadloze signaal is met 10dB gestegen (een factor 6?). Ik maak nu draadloos verbinding met een snelheid van 270Mbps (je moet wel de Bandbreedte op 20/40 zetten, wat bij mij al het geval was).
- Hij traint in op de max van mijn ADSL verbinding 8Mbps down / 1Mbps up (ik beschik slechts over een ADSL1 verbinding ivm oude telefooncentrale, terwijl ik een 20Mbps abonnement heb).
- Ik meet geregeld een download snelheid (nieuwegroepen) op mijn draadloze PC van 6,7Mbps.

P.S. De "speedometer" op het apparaat geeft de huidige snelheid weer, vergeleken met de tot dan toe maximaal gemeten snelheid. Het wordt dus NIET vergeleken met de waarde waar het modem op intraint.

[Reactie gewijzigd door lordsnow op 16 januari 2010 20:06]

Ik heb inmiddels de firmware van de engelse website gehaald en deze geïnstalleerd. Of alles daar beter van wordt moet nog blijken.

Ondertussen heb ik ook de boel beveiligd met een paswoord én MAC-adres filtering.
Ik moet alleen een goede positie vinden voor het apparaat. De snelheid is van 130 naar ±100 Mbps gezakt.

MAC Adres Filtering is onzin. Het is geen beveiliging, alleen irritant (voor jezelf).

Een draadloze verbinding van 270Mbps (link speed) haalt in de praktijk een overdrachtsnelheid van minden dan de helft. Dus ongeveer 125Mbps. Als je dan gaat kopieren, van draadloze PC naar draadloze PC, dan gebruikt elke PC daarvan de helft, en haal je dus een kopieersnelheid van max ongeveer 60Mbps.

Als je uitgaat van een 130Mbps (link speed) verbinding met je Mijn Airport, dan is de werkelijke draadloze overdracht snelheid ongeveer 60Mbps. Kopieer je van vaste naar draadloze PC (of omgekeerd) dat zit je dus aan 60/8 = 7,5 MBps. Kopieer je van draadloze naar draadloze computer, dan zit je op 06/2/8 = 3,2 MBps. Dit komt dus goed overeen met wat je gemeten heb met het kopieren van de Blu-ray film van de ene laptop naar de andere!

"Bedraad naar draadloos is de snelheid zowat 2 keer hoger dan draadloos naar draadloos."
Dat klopt toch? :)

[Reactie gewijzigd door lordsnow op 16 januari 2010 20:41]

Dank voor de reactie, zegt meer dan een anonieme stem.

Ik ga de review aanpassen met een paar extra schermafbeeldingen van de instellingen en ik zal de gemeten snelheden er bij vermelden. Ik weet dat de snelheid van de ADSL lijn aangegeven worden in het modem zelf, deze staan keurig netjes bij elkaar. -> Check!

Voor de interne snelheden zal ik een test moeten doen, zal ik ook doen tussen de 2 laptops alhier. -> Check!

Ik ga de Wifi instellingen en snelheden ook nog aanpassen. -> Check!

Het modem enkel als router gebruiken -> Volgt

Als er nog meer vragen/opmerkingen zijn dan hoor ik ze graag.

[Reactie gewijzigd door sypie op 16 januari 2010 14:15]

Ik weet echt niet wat ik van het merk Belkin moet denken? Is het nou budget of hogere segment?
Belkin zit op het eerste gezicht goed in elkaar. Linksys heeft het bij mij afgedaan nu ik meer dan een jaar een apparaat van hun heb gehad die zonder er aan te prutsen de connectie verliest. Eerst teruggezet naar fabrieksinstellingen en daarna nog eens een firmware-upate gedaan. Het mocht niet baten dus exit met het apparaat.

@Lordsnow: Zoals je de snelheidsberekening hier neerzet klopt die volledig met mijn bevindingen inderdaad. Dank voor de bevestiging. Ik zit zelf niet zo in de snelheden, ik ben een eindgebruiker en geen expert.
Helaas kan ik géén test meer met dit apparaat uitvoeren. Het is inmiddels verkocht vanwege overstap van ADSL naar Glasvezel, waarbij ik een modem kado kreeg.