Motorola Moto Z2 Play Dual Sim 4GB RAM / 64GB Opslag Grijs Review

RocketKoenTestpanel 6 september 2017, laatste update op 13 september 2017, 297 views

Motorola Moto Z2 Play Dual Sim 4GB RAM / 64GB Opslag Grijs (Testpanel)

Strakke mid-range telefoon. Gaat redelijk lang mee op een acculading. En als je meer wilt zijn er de moto-mods. Een van de betere dual-sim toestellen op de markt.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Dual-sim
  • SD-kaart
  • Snelle vingerafdruk scanner
  • Amoled scherm
  • Mods kunnen tekortkomingen goedmaken
  • Goede accuduur

Minpunten

• Lage netwerk snelheden
  • Mods en hoesjes lastig combineren
  • Mods vallen tot nu toe tegen
  • Fysieke knoppen

Informatie vooraf

Ik heb deze telefoon gekregen/gewonnen bij een evenement op het tweakers HQ dat door moto/lenovo werd gesponsord. Als tegenprestatie moet ik een uitgebreide review schrijven.

Algemene beoordeling

Voor iedereen die op zoek is naar een toestel in deze prijsklasse, moet hij echt op de short-list. Al zal het voor het succes van deze serie erg belangrijk zijn dat het aanbod, beschikbaarheid en de prijs van de mods nog flink verbeteren.
Als ik hem niet had gekregen voor deze review had ik hem waarschijnlijk niet gekocht. Maar dat kwam vooral omdat ik niet wist dat hij bestond.

Ik had hiervoor zelf een Oneplus One. En die gaat nu de kast in. Deze telefoon is qua prestaties vergelijkbaar. Maar het scherm en de accu zijn veel beter. Daarnaast is de software veel stabieler dan de community roms die ik bij Oneplus moet gebruiken omdat ze mijn toestel niet meer ondersteunen.

Featureset

De specificaties staan in de productpagina. Ik pik er een paar uit:
Software
Stock android met een paar niet-verwijderbare moto apps. Ik ben blij dat er geen bloatware op staat of een fancy skin die je telefoon vooral traag maakt.
De moto apps voegen functionaliteit toe. Bijvoorbeeld de functies van de vingerafdrukscanner en het installeren van moto-mods. Dit was mooier geweest in het optie menu ipv in een app. Maar op deze manier is het misschien makkelijker om android up to date te houden.

Ik heb de afgelopen 5 jaar Cyanogen/Lineage roms gebruikt. Daarmee vergeleken mis ik nu wel wat instellingen. Bijvoorbeeld het aanpassen van het power-menu.
Wifi chip
Geen AC wifi. Het is een beetje raar ik met mijn oude telefoon (OPO) 2x zo snel kan downloaden dan met de deze.
Al moet ik zeggen dat het in de praktijk geen problemen oplevert. Met de resolutie van het scherm is 45Mbit nog genoeg om te kunnen streamen.
De kwaliteit van het signaal is verder wel goed.
edit: Na wat extra testen blijkt de telefoon dicht bij het access point wel 90Mbit te halen. Maar dat wordt snel minder als ik gewoon in huis rondloop.
Dual Sim
Een groot voordeel voor degene die ook een zakelijk nummer hebben. Maar geen zin om 2 toestellen mee te slepen. Er zijn maar weinig goede telefoons met dual-sim. En deze hoort daar zeker bij.
Extra pluspunt is dat je niet eens je SD-kaart slot hoeft op te offeren. Je kan 2 Sims en een SD kaart tegelijk gebruiken.

Chipset

De AnTuTu score valt wat tegen. Zeker als je bedenkt dat de Moto Z 137.732 punten haalt en de huidige koploper OP5 met 181.042 slechts een fractie meer kost dan deze telefoon.
Marginaal beter dan mijn oude OPO die 60.196 scoort.
Aansluitingen
USB-C. Werkt heerlijk. Alleen jammer dat je al je kabeltjes kan gaan vervangen. Maar dat heeft elke telefoon tegenwoordig.
Over dingen gesproken die iedere telefoon tegenwoordig heeft. Deze heeft gelukkig nog gewoon een 3,5mm jack.

Bereik

Wifi heb ik hierboven al besproken. Bereik is goed. De snelheid valt tegen.
Wat 4G betreft heb ik tot nu toe overal prima bereik gehad.

Accuduur

De accu leek mij met 3000 mAh een beetje klein voor de huidige generatie telefoons. Zeker gezien het grote scherm formaat.
Maar in de praktijk is het een groot pluspunt. Waarschijnlijk dankzij het Amoled scherm en de zuinige SoC gaat deze telefoon 2x zo lang mee op een lading dan mijn OPO (met nog 2800 van de originele 3100 mAh)
Het quick charge protocol werkt ook goed. Met de bijgeleverde 3A lader zit er binnen een kwartiertje weer genoeg prik in je accu om je telefoon een paar uur te gebruiken.
De laadsnelheid zwakt wel wat af naarmate je accu vol raakt. Van 3A bij een bijna lege accu tot 2A bij >90%.

En voor wanneer je geen modelijkheid hebt om tussendoor op te laden, maar je hebt toch niet genoeg aan de accu. Dan is er altijd nog de mogelijkheid om een moto-mod accu aan te schaffen die je moeiteloos achterop je telefoon klikt. Zolang je geen hoesje gebruikt tenminste.

Gebruiksgemak

Daarbij komen we op 1 van de minpunten. Om moto-mods te gebruiken moet de achterkant en vaak ook de zijkant van je toestel vrij zijn. Dat betekent dat je je hoesje moet verwijderen. Of als je een mod permanent wilt gebruiken (bijvoorbeeld wireless charging of accu) dat je een hoesje moet zien te vinden die over de mod heen gaat.

Verder zit er maar 1 fysieke knop aan de voorkant van het toestel met geļntegreerde vingerafdruk scanner. Door middel van swipen over die knop kun je alsnog alle functionaliteit krijgen die van 3 fysieke knoppen. Maar omdat de ruimte links en rechts van de home knop nu niet gebruikt worden, vraag ik me af waarom er niet gewoon 3 knoppen zitten.

Over de vingerafdruk scanner gesproken. Dat ding werkt beter dan wat ik tot nu toe in een telefoon heb gezien. Geen enkele vertraging en 9/10 keer wordt mijn vinger in 1 keer herkend. En als het niet lukt ligt het meestal aan mij (vinger maar half op de knop ofzo).

Scherm

Ik hoor wel eens negatieve dingen over het scherm van mensen die gewend zijn aan een telefoon die ¤1000 kost. Ik geef zelf niet eens de helft van dat bedrag uit als ik een nieuwe telefoon nodig heb. En vergeleken met andere telefoons in zijn prijsklasse is het amoled scherm van deze telefoon fantastisch. De kleuren springen er vanaf en het blijft goed leesbaar als de zon erop staat.

Moto Display is even wennen. Deze feature gebruikt het amoled scherm voor notificaties en laat de klok zien als je de telefoon beweegt of in de buurt komt.
Dit laatste is wel erg gevoelig. Het scherm gaat nog net niet aan als er een vliegje op de tafel landt. Maar de bewegingen van mijn muis zijn al genoeg voor constante activatie als de telefoon daar in de buurt ligt.
Voor de notificaties is het wel handig. Je kan je notificaties zien zonder de telefoon toe hoeven unlocken. En je kan zelfs reageren. Al doe ik daar zelf niets mee omdat mijn smartwatch dat al doet.

Design, bouwkwaliteit en afwerking

De telefoon heeft een aantrekkelijke look zonder "plastic" elementen. Zelfs de antenne-loop is mooi in het ontwerp van de achterkant meegenomen. Dit geeft de telefoon een veel luxere uitstraling dan je in deze prijsklasse zou verwachten.
In het doosje zit 1 achterkantje die je op de telefoon kan plakken (magnetisch) als je geen mods gebruikt. Dit is noodzakelijk om de mod connector te beschermen. Maar omdat er ook andere stijlen te koop zijn is dit wel een leuke feature voor als je het belangrijk vindt dat je telefoon iedere dag bij je outfit past ;)

Mijn enige minpuntje over de bouwkwaliteit zijn de volume knopjes. Ze zijn erg klein en er zit teveel speling op. Hierdoor voelen ze erg goedkoop aan.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

In de 2 weken dat ik de telefoon heb zijn hier geen problemen mee geweest. Ik had alleen in het begin wat problemen om mijn smartwatch (pebble) te pairen. Maar ik vermoed dat dat meer aan het horloge lag dan aan de telefoon. Bij andere bluetooth apparaten ging het wel in 1 poging goed.

Tijdens de presentatie is ons ook beloofd dat deze telefoon updates krijgt t/m Android 9 en daarna alleen nog security updates.
Ook zouden moto-mods nog met minimaal 2 toekomstige generaties compatible zijn. Dus mods die je voor deze telefoon koopt zijn ook bruikbaar voor een volgende. Mits je natuurlijk weer een moto z play koopt.

Beeldkwaliteit opname

Pictures speak louder then a thousand words:
Nachtfoto
Als je bedenkt dat dit zonder flits is genomen (het is een model achter glas) nog best netjes. Maar in top-toestellen zitten tegenwoordig veel betere camera's.
Actiefoto
Met de standaard app krijg je dit. Je kan wel heel snel achter elkaar foto's maken zodat je het juiste moment niet mist (sluiterknop ingedrukt houden). Maar de foto's blijven "bewogen". Dit is misschien wel op te lossen met een betere (betaalde) camera app.
Focus
Je kan in "professional" mode een beetje met focus spelen. Maar dat werkt eigenlijk alleen als je voorgrond object binnen 5cm van de lens staat.

Als laatste heeft de front camera een eigen flitser. Dat blijkt in de praktijk erg praktisch zodat je kan videobellen als je savonds in het donker voor de tv zit.

Een hele aantrekkelijke telefoon voor iedereen die geen ¤1000 kwijt wil zijn.
Zeker met een paar mods kan het een hele veelzijdige telefoon zijn. Helaas zijn die mods nog wel relatief duur en slecht verkrijgbaar. Hopelijk gaan ze daar snel wat aan doen. Om die reden heb ik dan ook nog geen mods om te reviewen.

Mods

Ik heb 1 mod in huis. de Powerpack
Het is een extra accu van 2200 mAh die je gemakkelijk achterop je telefoon klikt.
Je kan in de moto mod app kiezen of je de powerpack wilt gebruiken om je telefoon tot 80 of 100% op te laden. Als je je telefoon aan de lader legt zal de powerpack ook niet opladen tot je telefoon op die 80 of 100% zit. De app laat ook zien wat de huidige lading van je powerpack is (in %).
Dit brengt me ook meteen op een nadeel. De powerpack heeft geen eigen laadaansluiting. Je kan dus alleen opladen via de telefoon.
De mod zit wel stevig vast op je telefoon, waardoor het veel handiger is in gebruik dan een conventionele powerbank. Je moet je telefoon alleen wel uit je hoesje halen als je die gebruikt.

Heb jij ook een Motorola Moto Z2 Play Dual Sim 4GB RAM / 64GB Opslag Grijs?

Het valt mij op dat jouw wifi speedtests wel erg laag uitvallen. Weet je zeker dat je op de 5Ghz verbonden bent?
Je zegt dat je OPO het dubbele haalt, dat moet deze telefoon ook kunnen halen.
Het is niet vergelijkbaar met de flagships van andere merken maar 120Mbit/s moet je kunnen halen, zie ook mijn review.
Is wifi test gedaan op je interne netwerk of is het naar een externe server? Meet jij niet misschien een andere bottleneck?
@NTwoO @Arjant2
De moto verbindt met de Ziggo Connect box met 135Mbit. De OPO doet dat met 350Mbit.
Beide met het 5Ghz netwerk.
Op de bank in de huiskamer haalt de OPO 95Mbit down en 15 up. De moto 45-55 down en 15 up.
Op de PC (bedraad) haal ik 150/15. Wat precies klopt met mijn abonnement.

Ik zit hier wel in een appartementje met dikke betonnen muren en veel buren. Dus wifi is sowieso niet optimaal.
En wat gebeurd er als je naast je connect box gaat staan en nog eens test?
Ik heb de test met beide toestellen nog een paar keer herhaald.
De OPO haalt op de bank en naast de meterkast tussen de 90 en 100 Mbit.
De Moto haalt naast de meterkast ook de 90 Mbit. Maar op de bank 35 bij de eerste test en 45 bij de tweede.
het lijkt erop alsof hij terugvalt naar de 2.4Ghz band als je op de bank zit, eerder dan de OPO dus.
@RocketKoen check ff https://play.google.com/s...roid.localwifispeedtester de rating is alleen laag omdat een aardige percentage mensen niet precies weet hoe om ermee te werken. De dev heeft ook een python script die op een lokale machine kan draaien als server en het werkt als een tiet. Als mijn Wifi terugvalt naar 2.4GHz, dan is de throughput ook behoorlijk wat lager. Met veel buren drukt 2.4GHz ook aardig de pret.

[Reactie gewijzigd door NTwoO op 7 september 2017 21:41]