Tweakers zegt: 8,5

Specificaties Rad. RX 480 (1,33GHz), 8GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Asus ROG STRIX-RX480-O8G-GAMING Review

exeliser 6 september 2017, 91 views

Asus ROG STRIX-RX480-O8G-GAMING (Product volledig gesponsord)

De ASUS R9 480 brengt naast zijn nieuwe “Polaris” kaartarchitectuur tal aan nieuwe functies met zich mee. Maar maakt dat deze kaart zo goed dat hij zijn prijs waard is? In deze review zal ik mijn mening daarover delen.

Pluspunten

• OC uit de doos
  • Lage temperaturen
  • Inclusief backplate
  • 8 GB VRAM
  • Beter dan stock koeler

Minpunten

• Geluid van de FAN
  • Memory is niet OC

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Intro:
In juni 2016 bracht Asus de STRIX ROG R9 480 uit. De variant was in een X GB en 8 GB uitvoering. In deze review behandel ik vooral de 8 GB variant. Met deze refresh werd de kaart ook voorzien van de nieuwe Polaris kaartarchitectuur, hierover later meer.

Onderdelen van de review.
- In de doos
- De kaart zelf
- Stroomverbruik
- Geluid
- Koelingscapaciteit
- Aura
- Conclusie

In de doos
De doos van de kaart ziet er goed uitgedacht uit. Een mooie matte buitendoos presenteert wat zich binnenin schuilhoudt, modern wordt de naam van de kaart met een flitsende foto erop gezet. Na de binnen- en de buitendoos van elkaar gescheiden te hebben wordt de kaart goed gepresenteerd samen met de bijbehorende accessoires. Ook zit er een World of Warship coupon inbegrepen bij de kaart. Een leuke toevoeging als je het mij vraagt.

De kaart zelf
Zoals voorgaande jaren heeft ASUS de koeler op de kaart een re design gegeven. Dit zorgt ervoor dat de kaart een rustige uitstraling krijgt die met behulp van zijn RGB LEDs en de sturing door Aura het oog moet trekken. Op Aura kom ik later uitgebreid op terug. Op de achterkant van de kaart bevindt zich een mooie metalen backplate die ook voorzien is van verlichting, deze is in de vorm van het ROG logo.

De kaart neemt twee PCIe express slots in beslag. Deze ruimte word qua aansluitingen goed benut, middels een DVI poort, twee DisplayPorts of twee HDMI poorten kan je je monitoren koppelen. Op vorige modellen was een van de HDMI poorten een Displayport maar deze is opstelling is veranderd om mensen met een VR headset beter te kunnen helpen. De HDMI is nu 2.0b en de DP is 1,3 HBR3/1,4 HDR wat er voor zorgt dat ultra resoluties als 4K, 5K of zelfs 8K nu ondersteund worden.

AMD Crossfire word ondersteund tot 4 kaarten over de PCIe bus. De kaart beschikt ook over 2 fan aansluitingen. Deze zijn op een goede manier ontworpen namelijk dat ze 2 externe fans aansturen die alleen blazen als de de GPU fans blazen. Hiermee pak je op een efficiŽntere manier het grootste hitteprobleem in je kast aan.

Stroom
De kaart heeft een 8-pin stroomaansluiting die een maximale stroomsterkte van 225 W vraagt. De kaart vraagt ongeveer evenveel stroom als de standaard kaart van AMD. Hij is op het eyefinity vlak zelfs iets minder goed maar daar kan ASUS zelf eigenlijk niks aan doen. Over het algemeen vraagt de kaart ongeveer 13 W meer dan de standaard kaart van AMD alleen gaat dit nu via een 8-pin stroomaansluiting waardoor overbelasting van de poort geen probleem meer is. Dit in tegenstelling tot de standaard kaart die daar wel problemen mee ervaart. De gemiddelde stroomsterkte is 173 W dus boven gemiddeld voor een kaart van dit kaliber.

Koelingscapaciteit
Koeling is zeker een verbetering met voorgaande generaties vanwege de toevoeging van Idle-Cooling mode, hierdoor slaat de fan af als de temperatuur onder de 60 graden Celsius is. Geluid van de fans is wel hoger in vergelijking tot andere kaarten in dit segment. De GTX 10 serie slaagt erin om een betere balans te vinden tussen temperatuur en geluid door hun doel temperatuur op 70/71 C te zetten in plaats van de doel temperatuur van de R9 480 van 65 C. Het verhogen van deze waarde zou een betere balans creŽren.

Asus Aura
De verlichting in alle nieuwe RGB producten van asus heeft Aura support. Met dit systeem kan je alle verlichting in je build besturen. Dit gaat met een dashboard op je computer. Hiermee kan je simpele en dynamische lichtstanden gemakkelijk instellen. Denk hierbij aan kleuren die zich aanpassen aan de temperatuur of bijvoorbeeld een wave effect.

In zijn klasse is deze GPU zeker een aanrader. De combinatie van kracht, energieverbruik en geluid maakt deze kaart goed. Hij heeft niet de hoogste kloksnelheid maar dat vind ik vanuit onze tests een onmerkbaar verschil. Wat ik wel merkbaar vind zou het feit zijn dat ik zonder deze kaart deze manier van fan control gewoon niet heb.

Heb jij ook een Asus ROG STRIX-RX480-O8G-GAMING?