Philips 40PFL9704H Zilver, Zwart

Niet beschikbaar
Specificaties 40" • Full HD • LCD • 1 tuner • 200Hz - Bekijk alle specificaties

Philips 40PFL9704H Zilver, Zwart Review

john19_386 16 januari 2010, laatste update op 20 januari 2010, 5.637 views

Philips 40PFL9704H Zilver, Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Ambilight Spectra 3
  • Aansluitmogelijkheden
  • Design van geborsteld metaal
  • Afstandbediening

Minpunten

• Traag Menu
  • Ik wil alleen nog maar HD

Intro
Bij de aanschaf van een nieuwe televisie hebben we gekeken naar de Samsung UE40B6000, de LG SL9000 en deze Philips 40PFL9704H. Op het eerste gezicht is de kwaliteit van alledrie de tv's ongeveer even goed. Echter zit er wel een enorm verschil in features en prijs. Omdat de Samsung het goedkoopst was hebben we daar als eerste naar gekeken. Qua design vond ik dit de minst mooie van de 3, maar het grootste probleem was de beperkte aantal aansluitingen. Vervolgens hebben we gekeken naar de LG SL9000, een erg mooie tv. Deze tv heeft echter één groot minpunt, de weerspiegeling. Aangezien wij nogal wat zon in de kamer krijgen is dit niet wenselijk. Uiteindelijk hebben we daarom voor de Philips gekozen, erg duur, maar vanwege de ruime aansluitmogelijkheden, anti-glans coating, mooi design, net wat betere specs en Ambilight zeer de moeite waard.

Deze televisie wordt gebruikt in combinatie met een JVC-versterker, Philips Satelliet Decoder (Canal Digital), Philips DVD speler en een ION-based HTPC (Ubuntu + XMBC).

Featureset
De featureset van deze televisie is erg uitgebreid. Hieronder beschrijf ik de voornaamste features.

Met NET-TV kun je internetten op de televisie. Er is een selectie van een aantal sites dat voor de afstandbediening is aangepast (meer dan ik had verwacht!). Daarnaast kan er ook gewoon een adres ingetypt worden, maar het surfen is niet echt efficiënt bij sites die hier niet voor gemaakt zijn. Bij Tweakers.net scant ie bijvoorbeeld alle links in en kun je met de RC navigeren, door de vele links schiet dit niet echt op. De functie zal waarschijnlijk niet vaak gebruikt worden vanwege de aanwezige HTPC. De tv kan zowel met kabel als draadloos op internet, dit maakt ook het upgraden van de firmware mogelijk.

De tv kan ook dienen als mediacenter door er een usb-apparataat in te pluggen. Ik heb hier echter nog weinig mee gedaan omdat er een HTPC aangesloten is op de tv.

De meest interessante feature is toch wel de Ambilight Spectra 3. Onze vorige tv had ook ambilight, maar deze was in vergelijking tot dit model redelijk 'suf'. Alleen aan de zijkanten en een beperkte kleurenset waarvan alleen één kleur tegelijkertijd weergeven kon worden. Bij dit model is dat anders. Aan zowel de zijkanten als de bovenkant is Ambilight aanwezig met een breed kleurenspectrum en die meerdere kleuren tegelijkertijd kan weergeven. Vooral in het donker is dit erg mooi. Het gebruik van Ambilight maakt het tv-kijken veel rustiger.

Het menu is erg uitgebreid en gebruiksvriendelijk, het is alleen traag. Ik hoop dat hier een oplossing voor wordt gevonden in de vorm van nieuwe firmware.

Kleurweergave, ghosting, helderheid en contrast
Op alle vier de punten scoort de tv zeer goed. Dit geldt overigs voor alle LED-tv's die ik tot nu toe heb gezien. Vanwege de local-dimming is het contrast zeer goed (zwart is echt zwart) en daardoor ligt het energieverbruik van dit model ook echt laag, ongeveer 90 Watt. De kleuren en helderheid zijn erg mooi, voornamelijk bij het afspelen van HD-content via de HTPC. De pc werkt erg goed op de tv via hdmi, bij onze vorige tv (32PF9967D/10) was dat echt een drama.
Ghosting zie ik niet (is hier überhaupt nog wel sprake van bij tv's van tegenwoordig?). De satelliet (via SCART) en DVD zien er redelijk goed uit, maar je ziet wel goed het verschil met HD.
Bij de eerste keer opstarten van de tv kun je zeer makkelijk je persoonlijke voorkeur instellen door foto's aan te klikken die je het mooist vind.

Geluid
Ik gebruik de tv i.c.m. een 5.1 set van JVC. Deze schakel ik in bij het afspelen van DVD's (via coax) en content van de mediacenter (via S/PDIF). De versterker is niet direct op de tv aangesloten. De tv heeft geen optische uitgang en ook geen bluetooth, dit kan voor sommige mensen een gemis zijn. Er is wel een koptelefoonuitgang aanwezig.
Het geluid van de tv zelf is best goed voor een LCD-tv. Als de surround-modus wordt ingeschakeld krijg je een beetje het BOSE idee. Voor normaal tv-kijken is dit perfect. Voor films zet ik toch liever de versterker aan.

Bouwkwaliteit, afwerking en vormgeving
Dit is één van de punten waar Philips altijd erg goed in is. De gebruikte materialen, origineel ontwerp (geborsteld metaal), Ambilight en goede afwerking van zowel de tv als afstandsbediening maakt dat de beoordeling dan ook zeer goed is.

En dan het grootste minpunt aan deze tv, de prijs, deze is ten opzicht van andere LED-tv's erg hoog. Natuurlijk rechtvaardigen de net van betere specificaties en features (met name Ambilight) een hogere prijs dan de concurrentie, maar of dit om de nabij 700 euro mag zijn? Iets minder had ook wel gemogen. Vanwege de beperkte voorraad zal dit ook wel even zo blijven denk ik (na 5 winkels eindelijk één die er nog één op voorraad had).

Heb jij ook een Philips 40PFL9704H Zilver, Zwart?

Anoniem: 199546
15 januari 2010 20:04
mooie review, enkele foto's zouden wel mooi zijn. Wat voor TV had je hiervoor. Ik zelf twijfel erg tussen de 8 en de 9 serie, maar je bent zo enthousiast over ambilight. Er zit geen Bluetouth op i.t.t. de LG. Ik ben van plan om hem boven het bed te hangen, en dan zou het fijn zijn met een draadloze headset te kunnen luisteren. Weet jij (of anderen) of er geen mogelijkheden met de Philips icm. draadloze headset?
Bedankt voor je reactie. Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen in het donker met de Ambilight aan. Voor deze tv hadden we een HD-ready, de 32PF9967D, volgens mij één van de eerste Ambilight tv's. Die tv is "al" drie jaar oud, maar het verschil is echt enorm. Zo zie je maar hoe snel de techniek is gegaan ;)

Met draadloze headsets heb ik geen ervaring, maar er zit wel een koptelefoonaansluiting op de tv, misschien dat je daar iets mee kan.
Goed omschreven review doen er nog wat foto's bij.