Specificaties 1TB 3.5" HDD (SATA-300) - Bekijk alle specificaties

WD RE2-GP WD1000FYPS, 1TB Review

Cergorach 15 januari 2010, 670 views

WD RE2-GP WD1000FYPS, 1TB

Pluspunten

• Laag stroom verbruik
  • Lage geluid productie
  • lage warmte productie
  • 5 jaar garantie ipv. 3 jaar

Minpunten

• hogere kosten ten opzichte van consumenten schijven

Twee jaar geleden ben ik begonnen met zes van deze schijven en in die twee jaar het verder uitgebouwd naar 12 schijven. In die periode is er geen enkele schijf stuk gegaan.

Ze staan in een RAID6 opstelling in Spin down (na 15min inactiviteit) om stroom te besparen, ze op deze manier ook minder warmte genereren en minder geluid produceren. De server staat in principe 24/7 aan en gaat alleen uit in de hele warme periodes van de zomer (server staat op zolder en genereert toch warmte in mijn werk ruimte).

Aangezien ik over het algemeen gewend ben om met Raptors of SSDs te werken is de performance van een enkele schijf niet echt super, maar in een RAID6 array van 6-12 schijven is de performance erg goed te noemen.

Ik heb hiervoor de WD4000YR in de server gehad (uit de RE serie), ik ben nu de WD1000FYPS aan het vervangen door WD2002FYPS. Ik ben heel erg tevreden geweest met deze RAID Edition schijven van Western Digital.

Heb jij ook een WD RE2-GP WD1000FYPS, 1TB?

Leuk om eens wat te lezen over de enterprise schijven van WD.

Het stuk over hoe je de schijven gebruikt is zeker interessant, het zou denk ik voor veel lezers nog zinvoller zijn om te lezen als je wat meer schrijft over de schijven zelf.

Hoe verhoudt deze schijf zich ten opzicht van andere 1000GB modellen? Heb je toevallig ook ervaring met de WD10EDS of een ander WD 1TB model?

Zou je wat specifieker kunnen zijn wat betreft 'performance van een enkele schijf niet echt super'? De betere SSD's zijn natuurlijk supersnel maar zijn ook zeker niet te vergelijken een HDD. De meeste 1000GB schijven kunnen echter vaak aardig meekomen met, zeker de wat oudere modellen, WD raptops. Natuurlijk niet qua access time maar qua lees- en schrijfsnelheden zijn deze TB schijven ook zeker niet traag te noemen. Wat zijn de lees- en schrijfsnelheden van deze schijven?

Wellicht kun je verder nog iets zeggen over het verschil in performance dat je merkt t.o.v. je vorige schijven? Is je gehele array sneller geworden?

Verder ben ik erg benieuwd waarom je voor voor deze schijven hebt gekozen i.p.v. de gewone WD GP schijven? Deze schijven zijn ongeveer 2x zo duur als de 'desktop' variant en als ik me niet vergis zijn de schijven fysiek identiek. De garantie van 5 jaar is natuurlijk heel fijn als je voor dezelfde prijs 2 schijven met elk drie jaar garantie kunt krijgen zie ik het nu niet zo...

[Reactie gewijzigd door -Elmer- op 15 januari 2010 17:07]

De 'gewone' WD zijn niet gelijk aan de RAID Edition schijven, er zitten features op die het leven van een Enterprise Schijf een stuk makkelijker maken. Hier is meer over geschreven door mensen die er meer verstand van hebben dan ik (en ik ga die info hier niet herhalen).

Zie bv.:

De snelheden zijn niet echt met elkaar te vergelijken, aangezien ik van een RAIDset van 14x WD4000YR naar een RAIDset van 6x WD1000FYPS ben gegaan. Nu ga ik van een RAIDset van 12x WD1000FYPS naar een RAIDset van 7x WD2002FYPS (en ik hoop later vandaag naar 8 te gaan).

Ik heb in het systeem een WD10EACS als OS schijf zitten (waar data integriteit niet zo belangrijk is voor mij) en ik kan je vertellen dat dit de limiterende factor van het hele systeem is (en dan heb ik het over lees/schrijf snelheid). Write speed hangt rond de 45MB/s en de lees snelheid rond de 60-65MB/s. Die van de RAID6 array ligt een stuk hoger, 2-4 zo hoog (aangezien ik geheel afhankelijk ben van de Vista snelheid meter, durf ik het niet exact te zeggen). Ik zit nu een 300GB Velociraptor te overwegen als OS schijf, minder ruimte, maar wel een lees/schrijf snelheid van ~100MB/s, dat is me die 700GB wel waard.

Waarom heb ik voor een RE schijf gekozen? Ik heb een aantal jaren geleden voor €1500 een goede RAID kaart aangeschaft, waarom zou ik dan besparen op harde schijven? De RE2 versie staat in de compatibiliteit lijst van Areca (de andere niet), iets waar ik over het algemeen niet zo moeilijk over doe met een thuis PCtje, maar op een server waar data integriteit erg belangrijk is ga ik daar natuurlijk niet op bezuinigen. Ik gebruik al heel wat jaren WD schijven, voor de WD4000YR heb ik 8x WD1200JB op een ATA RAID controller gebruikt en die gaven toch wel wat problemen. Over het algemeen zijn er bij bij (percentueel) minder Enterprise schijven (1:40) van WD stuk gegaan dan consumenten schijven (1:20). Daar komt bij dat deze type schijven redelijk hun waarde behouden, waardoor doorverkoop na twee jaar nog een redelijke prijs oplevert.

Maar laat ik duidelijk zijn, deze schijven zijn niet bedoeld voor in je desktop of in je el-cheapo NAS servertje. Deze schijven zijn bedoeld voor Enterprise RAID servers en dat kost ook wat.