Nokia Lumia 520 Wit Review

jetspiking 4 september 2017, laatste update op 4 september 2017, 1.257 views

Nokia Lumia 520 Wit (Product gekocht)

Deze telefoon had ik al een aantal jaren liggen, is dit toestel nog steeds de moeite waard om als reserve of vervangend toestel te gebruiken?

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Achterkant kleur wijzigen door backcovers aan te schaffen
  • Fysieke camera knop
  • Navigatie voelt soepel aan
  • Accu gaat ruim een dag mee (slechts 1430 mAh!)
  • Lage prijs
  • Nokia Drive
  • Office

Minpunten

• Scherm is in zonlicht niet comfortabel om af te lezen
  • Niet de snelste

Ondanks dat dit toestel al flink wat jaartjes oud is bespreek ik in deze recensie of je er hedendaags nog iets aan hebt. Doordat dit toestel voor erg weinig tweedehands verkocht wordt (denk aan prijzen als 20 - 30 euro) leek het mij handig om toch nog een uitgebreide recensie hierover te schrijven.

Voor een budgettoestel ziet het doosje er mooi uit. Zonde om weg te gooien, deze komt dus bij mijn collectie te staan. Destijds had ik twee verschillende hoesjes erbij besteld, deze kun je er gemakkelijk op klikken. Na het toestel uitgepakt te hebben heb ik direct wat foto's gemaakt.

Hierboven kun je alle accesoires zien die ik erbij heb. Ik beschik over een gele en witte backcover, daarnaast zat er ook een oplader bij, echter ben ik deze kwijtgeraakt (Micro USB, deze aansluiting is compatibel met alle Android toestellen, USB C uitgesloten).

Onder de motorkap beschikt het toestel over de volgende specificaties:

Schermdiagonaal: 4"
Resolutie: 800 * 480
CPU: Quelcomm Snapdragon S4
RAM: 512MB
Opslag: 8GB
Besturingssysteem: Windows Phone 8(.1)
Accu: 1430mAh
Camera: 5 megapixel (1280 * 720)

Windows op je telefoon, is het wat? Het is erg afhankelijk van de Windows Store. Er zijn vervangende applicaties voor de meeste zaken, maar het komt eveneens voor dat je een applicatie moet missen... Weinig mensen maken gebruik van Windows Phone vanwege de missende applicaties, doordat zo weinig mensen gebruik maken van het platform komen er eveneens geen nieuwe applicaties, een vicieuze cirkel dus.

Qua navigatie werkt Windows Phone bijna intu´tief, het werkt vanzelfsprekend. Tevens valt alles goed te lezen en zijn er genoeg opties voor het wijzigen van de tekstgrootte. Maar het grote voordeel is wat Windows Phone zo uniek maakt: De "metro UI". Het tegel menu zorgt ervoor dat je vlot je applicatie kunt openen. Daarnaast als de applicatie niet op het startscherm staat swipe je naar links, hier type je de naam van de applicatie in en komt die vanzelf in het menu te staan. Windows Phone lijkt vooral gemaakt te zijn om vlot aan de slag te kunnen.

Ondanks dat het toestel beschikt over een camera van slechts 5 megapixel is de foto kwaliteit best aardig. Uiteraard moet je geen spiegelreflexcamera kwaliteit verwachten, maar een leuk kiekje schieten kan wel.

Ik heb dezelfde foto gemaakt met mijn Lumia 650, hieronder zie je dat de kleuren van de Lumia 650 een stuk beter naar voren komen. Echter is de Lumia 650 een duurder toestel en veel nieuwer.

Ondanks dat het toestel niet beschikt over top specificaties is het toch een waardig toestel. Het toestel is tweedehands namelijk al te verkrijgen van 20 - 30 euro. Vaak zit daar dan de originele doos en de oplader bij. De fysieke camera knop maakt het toestel ideaal om mee te nemen naar omgevingen waar je veel foto's wilt maken. Tevens is het toestel ideaal om naar gevaarlijke omgevingen mee te nemen (voor je telefoon), zoals pretparken, attractie parken, waar je mobiel nat kan worden. Dan wil je natuurlijk niet dat je jouw dure mobiel defect mee naar huis neemt.

Het scherm is niet erg helder; genoeg voor binnen, maar te weinig voor buiten. Wel een handige optie waar de telefoon over beschikt is dat je het scherm kunt bedienen met handschoenen aan.

Rekening houdend met de prijs is dit een prima budget toestel, de opslagcapaciteit is voldoende, net zoals het aantal beschikbare applicaties in de Store. De telefoon mag dan geen Quelcomm Snapdragon 820 hebben, maar de specificaties zijn voldoende om bijvoorbeeld Asphalt 8 op lage instellingen te spelen.

Vragen en opmerkingen op de recensie zijn altijd welkom!

Heb jij ook een Nokia Lumia 520 Wit?

Leuke review, maar ik zou de plaatjes gewoon hier hosten, en niet op imgur zetten, meer dan de helft doet 't namelijk niet.
Hier werken ze wel gewoon
Hier nu wel, imgur lijkt nogal flaky te zijn.
Ah okÚ, mocht je vaker problemen tegenkomen stuur dan even een pm. Dan ga ik mijn afbeeldingen ergens anders hosten.
Het handigst is denk ik ze sowieso gewoon te uploaden bij de review. Dan weet je ook zeker dat ze blijven bestaan zolang je review online staat :)
Dat is zo, maar doordat je ze niet kunt verbergen staan dan ook foto's erbij van bijvoorbeeld inleiding, specificaties etc. Daarnaast kan ik via Imgur een onbeperkt aantal foto's hosten, wat bij Tweakers niet kan.
Je zou eventueel de headers kunnen uploaden bij imgur en de foto's die echt onderdeel van de review zijn bij tweakers
Volgens mij ligt dat aan je pc. Ik heb nergens last van, ook niet als ik uitgelogd ben.
Bekijk anders even een recente andere recensie op imgur, werken die wel gewoon bij je?
Heb hier ook een Lumia 720 liggen. Een trapje hoger, maar niet zo veel hoger dan de 520.
Als backup toestel nog zeker prima. Ook als je weinig eisen stelt aan een smartphone zou hij gewoon goed voldoen: bellen, whatsappen, mailen en foto's maken. Werkt nog gewoon zo soepel ook. Wordt niet traag als stroop na een tijdje gebruik zoals bij Android.
Wel een punt is dat moderne smartphones steeds vaker nanosims gebruiken, en die passen zo niet in de oudere toestellen met microsims. Je hebt dan wel een nano-micro adapter nodig.
Dat klopt, maar als het goed is krijg je deze standaard van je telecom provider (eenmalig). Anders zal je bij bijvoorbeeld Action een adapter moeten kopen (kost meestal maar ÚÚn euro).