×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties Octa (8) core @ 3,4GHz-3,8GHz - Bekijk alle specificaties

AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler Review

pclinde 18 september 2017, laatste update op 18 september 2017, 3.602 views

AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler (Product volledig gesponsord)

Laat en vertraagd een review over de AMD Ryzen 7 1700X? Kan best! Deze processor maakt multi threaded prestaties waar voor een geweldige prijs. Met veel voldoening draait deze chip op 4GHz, een droom voor circa 336 euro. Droom? Realiteit!

Pluspunten

• Oud nieuws: AMD is back.
  • Octo-Madness! 8 kernen/16 romige threads.
  • Snelheidsduivel in Windows, programma's, games en overige taken.
  • Prijs t.o.v. de concurrentie is episch.
  • Koelprestaties (koele chip).
  • AM4 chipset is weer bij de tijd met deze processor.
  • Een eenvoudige overklokker.

Minpunten

• Single Core prestaties lopen achter t.o.v. de concurrentie Intel.

Review: AMD Ryzen 7 1700X

- Resultaten
- Overklokken
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
AMD Ryzen 7 1700X productpagina

Het is alweer even geleden dat ik een individuele processor review schreef. Veel processoren die de test bench passeerde waren vaak gecombineerd met een moederbord. Hoog tijd om het weer eens los van elkaar te knippen. Ik presenteer u: een AMD Ryzen 7 1700X review van de koude grond.

Early majority of late majority, ondertussen is de Ryzen serie alweer sinds maart op de markt. Met de bouw van mijn nieuwe test bench is de keuze gevallen op een AMD platform. Naast mijn bestaande X299 platform, mijn hoofdcomputer, werd ik gek van het herhaaldelijke demonteren en monteren voor iedere review. Hoog tijd voor een nieuwe test bench. De AMD Ryzen 1700X zal voor toekomstige reviews het standaard platform worden. Hopelijk mag een grote diversiteit aan hardware belandden op dit nieuwe platform.

De AMD Ryzen 1700X is een 8-core processor, ook wel bekend als octo core. Er is geen geÔntegreerde GPU aanwezig op de processor zelf. Naast de 1700X is er ook nog een 1700 variant van de AMD Ryzen 7. De AMD Ryzen 1700 is standaard geklokt op een snelheid van 3GHz met een turbofrequentie van 3.7GHz. De AMD Ryzen 1700X zit net wat hoger met een standaard klok van 3.4GHz met een turbofrequentie van 3.8GHz. Het thermische design (TDP) is hierdoor wat hoger dan dat van de 1700 met een TDP van 65W versus 95W op de 1700X. Verdere details houden we voor de opvolgende hoofdstukken. Op het moment van schrijven kost de 1700X zonder koeler circa 336 euro.

Een overzicht van de AMD Ryzen 7 1700X specificaties:

Zojuist hadden we het al even over de verschillen tussen de AMD Ryzen 7 1700X en 1700. Welke verschillen zijn er nog meer aanwezig tussen beide processors? De 1700X heeft een XFR (Extended Frequency Range) boost, waardoor de 1700X een extra boost krijgt van 100MHz. Tel dit op bij de reguliere boost snelheid, dan kom je op een totaal van 3.9GHz. De 1700 heeft later ook een XFR boost gekregen, deze is wel wat meer bescheiden met een boost van 50MHz, wat op een totaal van 3.75GHz komt.

Beide CPU’s kunnen overgeklokt worden, laat hier vooral geen illusies over ontstaan. Veel gebruikers zullen het ongetwijfeld verwarrend vinden, aangezien Intel altijd K-versies en non K-versies gebruikt om aan te duiden of een processor over te klokken is. Nu heeft Intel 0,0% inspraak hoe AMD zijn productlijn moet benoemen, of welke labels er verplicht zijn. Gelukkig maar! Ik benoem het echter alleen om het praktisch te houden: met zowel de 1700X als 1700 kun je overklokken. Wel is ondertussen bekend dat de 1700X wat verder te duwen is dan de 1700. Betere potentie, waardoor de 1700X veelal geliefder is door overklokkers.

Mogelijk weet je al veel over Ryzen, alsnog voegen we een stukje essentiŽle informatie toe, om de review compleet te maken. Ryzen was dit jaar de grote stap van AMD om de processor markt weer eens goed te betreden. Summit Ridge, de codenaam voor deze chip is voorzien van modernere technieken, waarvan we al veel van deze technieken zagen bij de concurrent Intel. AMD had op dit gebied wat in te halen, de processor is gebouwd op een 14 nanometer proces, er is ondersteuning voor DDR4 dual channel geheugen en er is ondersteuning voor PCI-e 3.0 direct vanaf de processor. Deze 8-koppige processor had als doel om grondgebied te veroveren van de concurrent. Afgaand op de laatste berichtgeving gaat dit met de komst van Ryzen en Thread Ripper AMD erg goed af.

Waar je langs de weg de bordjes ‘gevaarlijke berm’ ziet staan, laat de Ryzen line-up gevaarlijk veel cores/threads zien voor de verkoopprijs. Nog niet eerder zagen we zoveel cores zo competitief op de markt komen. Het X99 platform had bijvoorbeeld de 6800k destijds voor een prijs van circa 400 euro bij release. Deze zeskoppige CPU, een Hexa Core is nu in verhouding met de 1700X voor 336 euro volledig in het water gevallen als het om ruwe kernen gaat. De nieuwere 7800X, ook een Hexa Core zit momenteel rond het prijssegment van 360 euro. De nieuwere Intel processors zijn op het moment nog wel wat sneller in Single Core prestaties. Veel desktoptoepassingen leunen op Single Core prestaties en zullen hierdoor nipt betere prestaties leveren.

Kijken we puur naar CPU Crushing Performance, dan is AMD met de Ryzen line-up de koning. De 1700 serie begint op 300 euro, een Octo (8 core) voor 300 euro? Ryzen makes your dream possible. Multi-thread prestaties is iets wat Intel op het moment zwaar verloren heeft. Voor de lezer: Ik schrijf deze review vanuit mijn visie- mening, het kan zo zijn dat je het totaal niet met mij eens bent, een reactie onder deze review is altijd welkom. Om terug te komen op mijn pleidooi, de multi-threaded prestaties is iets waar de Ryzen 7 serie leider is. Voor de 300 euro 1700 heb je een enorm goede deal, in verhouding nog net iets wat beter dan de 1700X. Hier draait ook een X299 setup met een 7820X, een beest van een CPU, maar daar betaal je dan ook voor. Zowel de processor als het moederbord hebben een volledige andere prijsstelling dan de Ryzen line-up, lees: duurder. Nu moet ik niet volledig het Intel platform afkatten, want dat is ook weer niet nodig. Ik geloof dat mijn gevoel wel duidelijk is, door naar meer informatie.

Iets wat ik enorm kon waarderen is het plaatje onder deze alinea, deze is afkomstig van de AMD.com website. Hoe transparant mag het zijn? In dit plaatje positioneert AMD de Ryzen 7 1700X t.o.v. de Intel Core i7 7700K. Waar er gewoon netjes pluspunten staan bij de onderdelen waar de 7700k beter scoort. Kijken we naar de multi-threaded applicaties, in de bovenstaande alinea uitvoerig besproken, dan gaat de AMD Ryzen 7 1700X er vandoor met de trofee. We gaan deze multi-threaded prestaties eens goed testen verder in deze review.

De Ryzen serie gaat samen met het AM4 platform, van hoog naar laag: X370, B350, A320 en A/X300 moederborden. Het X370 chipset is het meest geavanceerde chipset waarop je Ryzen processors zult vinden. Meer ruimte voor PCI-e 3.0 in samenhang met Multi GPU setups, tevens vinden we ook meer features op deze moederborden. Het B350 chipset doet het wat rustiger aan, wel overklokken net als het X370 chipset, maar minder PCI-e bandbreedte voor bijvoorbeeld Multi GPU setups. Het X370 is door zijn hogere prijspositionering vaker voorzien van betere on-board componenten. Denk hierbij aan transitoren, condensatoren en VRM’s. Wil je echt diehard overklokken, dan is X370 the way to go. Ook voorzieningen zoals audio, netwerk en WiFi toevoegingen vinden we veelal uitgebreider/moderner op het X370 platform, het zit hem in het prijsverschil. Gevolgd door A320 waar de essentiŽle onderdelen aan bod komen voor budget systemen. Hier zul je niet zo snel een Ryzen 7 serie op tegen komen, eerder een Ryzen 5 processor. Als laatste hebben we X300 en A300 nog, X300 heeft alles wat de X370 line-up ook heeft in een kleine form-factor. De X300 line-up is relatief klein bestaande uit Mini-ITX moederborden. A300 is het uitgeklede vriendinnetje van X300 met een kleine form-factor voor een vriendelijkere prijs.

Ik weet niet meer exact wat voor wilde nacht het was, maar ahem… De verpakking is lekker kreukelig geworden in de tussentijd. Dit is de 1700X zonder koeler, waardoor de verpakking vrij weinig inhoud heeft. Niet het mooiste doosje wat ik kan presteren, maar ach, het geeft een degelijk beeld van wat je binnenkrijgt. Binnenin vinden we de 1700X in een plasticomhulsel. Ondertussen heeft de herfst zich al aangekondigd, wat buitenfotografie met al die regen enorm lastig maakt. Moederborden en videokaarten fotograferen in de zeikregen, opzich mogelijk. Kan ik je het aanraden? Nee, niet echt. Het feit is wel dat je op deze wijze een watergekoelde kaart krijgt, zonder er extra voor te moeten betalen.

Dat het om een Ryzen processor gaat ontgaat je niet bij deze beestjes. De processor laat in pracht en praal zijn pinnetjes zien, ook wel bekend als PGA (pin grid array). Intel is al langere tijd over op LGA (land grid array) over, wat wil zeggen dat je pinnetjes tegenkomt in de socket zelf. Persoonlijke vind ik PGA fijner, het voelt net wat meer hufter proof aan.

Kijk de 1700X is shinen in de buitenlucht, dit is toch veel beter dan een zondagse strandwandeling?

Nu kan ik het uitpakken improviserend vol praten en allerlei onzin erbij verzinnen, laat ik jullie dit besparen. Door naar een AM4 moederbord, hendeltje omhoog, processor plaatsen, hendeltje omlaag en de koeler erop. Nu ben je klaar om te knallen met je Ryzen processor.

De nieuwe test bench is een feit. In de basis een AMD Ryzen 1700X samen met een Asus ROG Crosshair VI Hero. Dit maal vergezeld door een Asus ROG Strix GTX1080 O8G Gaming. Het is uiteindelijk de bedoeling dat de GTX1080 een vervanger krijgt voor op de test bench. Op het moment kwispel ik als een hondje; heerlijk om een serieuze test bench te hebben met een 1700X. Eindelijk stopt de SAGA van het uitbouwen en inbouwen van mijn hoofdcomputer. De moeheid was toegeslagen, waarna deze build volgde.

Om geheel vers te starten heb ik Windows 10 x64 volledig opnieuw geÔnstalleerd op de SSD. Updates binnenhalen, de Creators update, overige drivers noem maar op. Niet veel later mocht het benchmarken eindelijk van start gaan. Jammer genoeg heb ik geen volledig kartel aan processors in mijn bezit. Voor nu gaan we de 1700X benchmarken en deze resultaten nabespreken. Veel lezers zullen ongetwijfeld weten wat de Kaby Lake, Skylake-X en Thread Ripper processors op het moment doen qua prestaties. Een eigen oordeel met eigen benchmarks van deze processors kan ik je niet geven. Wel heb ik ervaring met de processors, de knowhow en nu enige tijd een 7820X in mijn bezit. Ik ga gewoon mijn best doen om je een goed idee te geven.

De benchmarks zijn tot stand gekomen met de volgende instellingen:
  • BIOS: 1501
  • Nvidia Driver: 385.41
  • Energieschema Windows: hoge prestaties
Kloksnelheden:
  • Instelling 1: Stock (3.9GHz XFR)
  • Instelling 2: Alle kernen op 3.7GHz
  • Instelling 3: Alle kernen op 4GHz

Hieronder vind je een verzameling aan benchmark resultaten, waarvan sommige benchmarks puur CPU georiŽnteerd zijn. Er zitten ook CPU/GPU gecombineerde testen bij, aangezien ik op het moment ook druk bezig ben met de Asus ROG Crosshair VI Hero review.

Cinebench 11.5

Time Spy

Valley Benchmark

Heaven

Superposition

Hieronder nog een overzicht van het stijgingspercentage per benchmark.

Een Ryzen op 4GHz maakt alles gewoon goed. Been gebroken? Hier heb je een 1700X op 4GHz! Klaar. De prestaties van de 1700X zijn naar verwachting heerlijk. Multi threaded prestaties zijn om te smullen, terwijl de single core prestaties achterblijven t.o.v. de concurrentie. Een 7700K presteert op het gebied van single core prestaties beter dan de 1700X. Overige Ryzen processor, waaronder het duurste Ryzen model, de 1800X wint het ook niet in single core prestaties van de 7700K.

De Ryzen 7 processors, oftewel de octo cores zijn een betere toekomstbestendige keuze. Op het gebied van 4K gaming, VR en games in het specifiek games die wellicht meer kernen gaan ondersteunen is Ryzen interessant. Meer huishoudens met krachtigere computers zullen uiteindelijk het gevolg zijn dat er een verschuiving plaats zal vinden, zodat ontwikkelaars deze extra kracht nog wat verder kunnen benutten. Nu zal dit misschien in de aankomende jaren een paar games zijn, als het een ťcht klapper is, dan zit je met de 1700X er nu goed bij… PCMR!

Het behalen van 4GHz is onder de Ryzen 7 1700X op alle kernen is de heilige graal. Je komt snel uit bij een core voltage van rond de 1.4V. Ik ben mijn overklok nog verder aan het finetunen, hier zal nog wat Prime95 aan te pas komen. Overklokken kan via de BIOS, aanvullende software van de fabrikant en AMD Ryzen Master utility. De AMD Ryzen Master utility tool kan ik je echter wel aanraden, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk.

Met een overklok van 4GHz zien we gemiddeld 6 tot 7 procent betere prestaties over de volledige linie, oplopend tot 13 procent in specifieke benchmarks, vooral de multi threaded benchmarks profiteren van de extra snelheid. Overklokken via de BIOS en verder finetunen in AMD Ryzen Master utility is het fijnste in mijn optiek. Het is al een fijne tool om alle gegevens verzameld te hebben in ťťn overzicht. Overklokken wil variŽren per processor, niet iedere 1700X zal de magische 4GHz grens behalen. Een core voltage van 1.4V is op 4GHz is veelal de formule tot succes. Lager dan 1.4V resulteert vaak in een onstabiele overklok op 4GHz. Gemiddeld zat de 1700X op 4GHz rond de 72 graden Celsius tijdens load, variŽrend van 33 – 45 graden Celsius in Windows. Deze test is gecombineerd met een Antec Mercury 240 (AIO).

Een euforische periode met die toch nog best wel nieuwe Ryzen processors, ook ik ben nu onderdeel van het Ryzen clubje. Met dat gezegd ben ik enorm blij dat AMD terug is in het speelveld. Je leest het nog dagelijks in reacties bij publicaties op Tweakers.net en Hardware.info. Voor de consument is Ryzen iets moois, een betaalbare Octo-processors met genoeg pit. Wat kan ik je nog meer vertellen over de 1700X lees je hieronder.

Naast mij draait de test bench met de 1700X heerlijk door, terwijl ik zelf op mijn 7820X hoofdcomputer deze review compleet maak. Deze processor is in iedere benchmark sneller dan de 1700X, deze resultaten baseer ik op eerdere X299 reviews. Side-by-side moet je ťcht een speciale gave hebben om praktisch een verschil te merken, beide computers zijn enorm snel. Inladen, processen uitvoeren en de diversiteit aan games gaat i.c.m. de GTX1080 gaan vlotjes. Ik pak puur de 7820X mee om de kernen (8/16) direct te kunnen vergelijken met de 1700X. We hebben tijdens deze review de processor op 4GHz laten knallen, waar je de staafdiagrammen een enorme sprong ziet in prestaties. Met de Antec Mercury 240 in actie blijft de processor rond/onder de 72 graden Celsius tijdens load, een geweldig resultaat. Met het X299 chipset heb ik lichtelijk overgeklokt, maar blijven de meeste koeloplossingen vaak nog een uitdaging. Ik zal in een toekomstige X299 review, die er overigens zit aan te komen de Antec Mercury 240 nogmaals testen op dit platform. Uiteraard volgt er ook nog een Antec Mercury 240 review binnenkort.

De 1700X op 4GHz is een snelheidsmonster, om niet volledig over te gaan op gecombineerde benchmarks komt er later nog een review van deze processor op 4GHz samen met een RX580. Dan zullen er vooral games worden aangepakt. De Ryzen samen met de huidige winkelprijs komt op het moment een geweldige belofte na, iets waar Intel zeker veel naweeŽn van ervaart. Ook zien we dat veel fabrikanten het serieus hebben aangepakt op het AM4 platform. Dikke moederborden, geweldige specificaties met gangbare prijzen. Pakken we een willekeurig X299 moederbord, dan zit je al snel 100 – 150 euro hoger voor vergelijkbare specificaties. En ja, dan krijg je er ook nog RGB-verlichting bij.

Nu is dit zeker geen review om naar Intel een middelvinger op te steken, mijn intenties zijn niet kwaadschiks. Wel is het heel duidelijk dat AMD met de huidige generaties Ryzen processor nog achterloopt op single core prestaties. In sommige gevallen levert dit bij Intel nipt wat betere prestaties op bij games, afhankelijk van de games, resolutie et cetera. Je leest het al; veel variabelen die bepalend zijn. Nu gebruiken we onze computer ťcht niet meer alleen voor gaming. Op 1080p, 1440p of 4k gaming hebben we het veelal over een paar FPS. In het geval bij Ryzen kies je voor een breder takenpakket voor een zeer scherpe prijs, hier laat AMD zelf geen gras over groeien. Met de eerdere screenshot in het hoofdstuk ‘Ryze Up’ zie je dat AMD dit netjes kenbaar maakt. Het blijven allemaal momentopnames, morgen is er weer een nieuwe update, firmware of Nvidia driver. In grote lijnen krijg je een idee van wat je mag verwachten.

De Ryzen maakt Cores/Threads in de hoeveelheid van Hexa en Octo cores betaalbaar. Als gebruiker blijft het niet meer bij een Quad core. Je kunt nu voor de prijs meer brute processorkracht verwachten, iets wat een mooie bijkomstigheid is. Als je een computer aan het samenstellen bent, is Ryzen een interessante keuze. De 1700X kost momenteel twee tientjes meer dan de 7700K met een prijs van 317 euro. Voor die prijs lever je wat in op single core prestaties, maar ga je er juist enorm veel op vooruit in multi threaded prestaties. Tevens is de 1700X een interessantere keuze voor de toekomst. Doe je gemiddeld 4 tot 5 jaar met een computer, dan loont het om te investeren in Ryzen. Games zijn veelal geoptimaliseerd voor 2/4 kernen op het moment, met ontwikkelingen zoals Ryzen zal dit snel gaan verschuiven, meer gebruikers met krachtigere computers. Op naar een Multi Threaded Toekomst!

Heb je een vraag, opmerking of iets wat je gewoon moet delen? Laat een reactie achter. :D

tweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler?

Het wordt weer zeeer aantrekkelijk om voor AMD te kiezen!
Een toppert!
Als je gaat gamen op 1080p met een gtx1080 is dat de 1600x ook een goede optie?
Overigens wil ik de gtx1080 om toekomst proof te zijn.

[Reactie gewijzigd door roundlet op 19 september 2017 14:02]

Bespaar de monnies en haal een 1600 de fabrieksklok prik je naar 4 Ghz met een mooie noctua cooler en je bent klaar.
En de 1700. Maakt dat veel verschil? Ik doe meestal een jaar of 4 a 5 met de pc vandaar
Ligt echt aan wat jij doet, ik heb met hetzelfde idee gekozen voor de 1700. Dit is volledig gebaseerd op de aanname dat ze (microsoft/game-/software-ontwikkelaars) binnen 3 jaar beter in staat zijn om meercores te benutten. Al zeggen we dat wel al sinds 8 jaar. Maar ik blijf hoop houden! Bovendien moet je wel echt op 4k gamen of minstens 1440p om de 1080 te rechtvaardigen. Ik zou eerder een tweedehands 1070/980Ti kopen en wachten op de nieuwe nvidia reeks.

[Reactie gewijzigd door Lampiz op 21 september 2017 07:29]

Ik heb de GTX1080 juist gekocht voor 1080p. Maar dan wel 144hz monitor :-)
Nog steeds overkill, ik draai alles op 144 Hz 1080p max met een 980 Ti (Iets minder rekenkracht t.o.v. 1070). Maar dan weet je inderdaad wel zeker dat alles altijd goed draait. De verschillen zijn namelijk maar een 5 Š 10% io 1080p, de verschillen op 1440p of 4K zijn aanzienlijk met een 108i (Ti).
Ik geloof je, maar ik kan je verzekeren dat ik nog steeds frame rate drops heb met mijn 1080. Nou moet wel gezecht worden dat ik er maar een klein CPUtje (Intel Core i5-6600K) er achter heb zitten.
Op 1080p is de CPU ook het struikelblok :), zodra het naar 1440p en hoger gaat, dan is de GPU de limiterende factor. Check de buren (hwinfo.tv) over de Pascal-serie maar. Maar drops of niet het is een beest van een kaart, veel plezier.
PUBG is met een 1080 lachwekkend, ligt niet aan de kaart, maar de game. Alsnog voelt het vreemd met zo’n krachtige kaart.
Ja inderdaad heel bizar..
ik heb een aantal jaar geleden de 780 gekocht met het zelfde idee en merk gewoond dat hij er steeds meer moeite mee begint te krijgen. ik game nu op 2640x1080 (21:9). Wil wel ooit naar 4k.
maar bedankt voor de reactie.
Voor 4k zou ik voor de volgende generatie wachten. :)
Als je er 4/5 jaar meedoet en je vindt de meerprijs van de 1700 t.o.v. de 1600 goed te doen, dan zou ik gewoon heel simpel de 1700 pakken. :)
Een Hexa core met een respectabele boost van 4.0GHz. Ik zou mij geen zorgen maken. :) Op welke resolutie wil je gaan gamen?
Hoi Ewoud. Nu een paar maanden later kan ik dit alleen maar bevestigen met deze review. Vooral met een overklok op allen kernen gaat het hard. :D Heerlijke processor voor een eerlijke prijs.
Top review, heerlijk!
Draai zelf ook een Ryzen 1700X, werkelijk een heerlijk systeem.
Bedankt! :D Mooi spul hť. Ook nog een overklok, of gewoon stock? :)
Compleet stock. Klinkt wat sneu maar ik zou het verschil niet merken voor mijn usecase.
^ Kan ik mij voorstellen. In de benchmarks staat het uiteraard wel erg leuk. ;) Zowel stock als op 4GHz draait de processor heerlijk.
Ik gebruik het hoofdzakelijk voor het adobe pakket... Met LUTs en al, draait als een zonnetje. Renderen is ongeveer een derde van mijn oude cpu, namelijk een Amd Phenom II 4x 945. Geweldige investering.
Enorme stap dan! :) Dat zal inderdaad voor werkzaamheden wel schelen.
Bedankt. :) De nieuwe test bench voelt zo compleet aan, op naar mooie reviews. :D
Fijne review ,lekker geschreven lekker te lezen +3
Bedankt! Ben echt enorm blij met de processor op 4GHz. :D Power Cruncher!
Dank, mijn keuze is gemaakt door deze revieuw. Bedankt!
Hoera! :D Leuk om te horen dat mijn review doorslaggevend is. Daar doen we het voor! ;)
Sorry dat ik dit zeg maar zeggen dat het meestal om een paar luttele fps verschil gaat lijkt
mij op boerenbedrog. https://www.youtube.com/watch?v=TDvk9_iTq6Y

De Ryzen 1700X is zeker een interessante, goede cpu maar verliest in games regelmatig dik van de 7700k.
Klopt, idem van de 8600K. Alsnog zijn de multi threaded prestaties voor zijn prijs erg goed. :)
Ik draai Ryzen met 3600mhz ram, is in mijn geval zelfs iets sneller (1-2fps) dan de 7700k met 3600mhz ram.

Nu draait niet iedereen natuurlijk op 3600 maar het is leuk om te zien wat geheugenbandbreedte doet voor Ryzen.
Sneller met wat? Gemiddeld? Kan het mij nauwelijks voorstellen als je ziet hoeveel de Ryzen toegeeft met sommige spellen.
Ja een stuk sneller zelf, al speel ik veel open wereld spellen zoals Watch dogs 2 en gta v.

De minima vooral, die liggen 20fps hoger dan op het systeem beneden met een 7700k. dit in combinatie met samsung b-die op 3600mhz.
Ik heb geen sneller geheugen liggen. :) Ook geen ervaring mee. :(
De 1700 non X doet het momenteel erg goed in retail als ik userbenchmark.com mag geloven. Echter de vraag is hoe lang. Immers sinds het moment van schrijven van de review is ondertussen Coffee lake gelanceerd (maar nog niet te koop?). Als we de reviews mogen geloven dan wint de 8700K het erg vaak op multithreaded. Handbrake, premiere, blender noem het maar op en de 8700K wint. Zelfs bij het gamen+streamen verhaal kan de 1700 de tegenhanger van Intel niet bij benen, zie https://www.gamersnexus.n...aming-overclocking/page-4 . Dit terwijl je met een 8700K de nadelen van ryzen, game performance, weg neemt. In Battlefield 1 praten we nu al over 30 fps verschil in combinatie met een 1080 Ti. Laat staan wanneer we die 4-5 jaar verder zijn. Via de 720 benchmarks kun je daar nu al een inschatting voor maken en daar zijn de getallen 118 vs 198 fps voor de 1800X vs de 8700K. Effectief is daarmee de 1700 buiten spel gezet. Ondertussen maken de 8400 en de 8600K het Ryzen 5 ook lastig.

Het eindadvies kan daarmee eigenlijk nu al op de schop. Ik kan zo 1,2,3 geen scenario bedenken waarbij de 1700(X) op dit moment is aan te raden. Maar wie weet is iemand creatief?

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 11 oktober 2017 02:52]

Mosterd na de maaltijd verhaal. Je komt met relevante informatie, maar moet ook begrijpen dat deze review voor de lancering van Coffee Lake geschreven is. :) In de diversiteit aan reviews wil het verschillen. Natuurlijk is de 8700K een winnaar betreft FPS/Gaming. Daarbij komt een stukje persoonlijke voorkeur et cetera los van de statische resultaten.
Tja daar kan ik natuurlijk weinig aan doen de review dateert twee weken voor de Coffee lake. Zo dicht voor de coffee lake een review plaatsen is natuurlijk een risico nemen. Op 10 september is de launch dat van 5 Oktober bevestigd. Maar dat is verder niet erg, een online review is geen gedrukt exemplaar en kan op elk moment worden bijgesteld.

Overigens heeft HWI nu ook de 8350K gereviewed welke in min of meer elke game de 1800X voorbij streefd. Dus wat dat betreft blijft per core prestatie koning anno 2017.
Risico wil ik het niet noemen. ;) :p Er komen nog genoeg toekomstige reviews (korte en lange termijn) waar de resultaten weer worden besproken en vergeleken. Ik heb zelf ook ervaring met Coffee Lake, onlangs een 8600K review online gezet.

[Reactie gewijzigd door pclinde op 12 oktober 2017 00:55]